Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaAlíz Vargané Megváltozta több, mint 8 éve
1
A magyarországi pályatanácsadók kompetenciajegyzékének összeállítása és harmonizálása az európai standardokkal Kutatási beszámoló Előadó: Fejér Noémi 2009. december 17.
2
Partnerek és módszerek Eötvös Loránd Tudományegyetem Pécsi Tudományegyetem Szent István Egyetemmel együttműködve alakította ki a - CEDEFOP (európai egyetemeken oktatott tanácsadó szakok képzési követelményeinek vizsgálata) és a - IAVEG (terepen dolgozó tanácsadó kompetenciáinak vizsgálata interjú módszerével) kompetencia jegyzékeivel összhangban a hazai pályaorientációs szakemberek kompetencia-mátrixát. Fontosnak tartottuk a munkacsoporttal, hogy nem csak az európai standardokat vegyük figyelembe, így a vizsgálat során - Canadian Standards for Career Development Practitoners kompetencia jegyzékét is összehangoltuk a magyar tanácsadó képzéssel. (tudás, attitűd és képesség)
3
Kutatási terület andragógus képzések Ba és Ma (pl. a munkavállalási tanácsadó szakirány) andragógus képzések Ba és Ma (pl. a munkavállalási tanácsadó szakirány) pszichológusképzés Ba Ma és szakképzés (pl. iskolapszichológus) pszichológusképzés Ba Ma és szakképzés (pl. iskolapszichológus) tanárképzések BA és MA szakokon tanárképzések BA és MA szakokon szakirányú továbbképzés (pl. pályaorientációs tanár) szakirányú továbbképzés (pl. pályaorientációs tanár) Egyéb (pl. szociálpedagógus) Egyéb (pl. szociálpedagógus)
4
Konklúzió Az áttekintett nemzetközi szervezetek (CEDEFOP, IAVEG) és a magyarországi tanácsadás és Pszichológus mesterképzés kompetencia felosztásait áttekintve megállapítható, hogy a magyarországi képzés néhány pontban markáns eltérést mutat, hiszen: Az áttekintett nemzetközi szervezetek (CEDEFOP, IAVEG) és a magyarországi tanácsadás és Pszichológus mesterképzés kompetencia felosztásait áttekintve megállapítható, hogy a magyarországi képzés néhány pontban markáns eltérést mutat, hiszen: kevés figyelmet szentel a tanácsadó szakemberek munkaerő-piac keresleti, szakképzési, ill. továbbképzési ismereteinek bővítésére, kevés figyelmet szentel a tanácsadó szakemberek munkaerő-piac keresleti, szakképzési, ill. továbbképzési ismereteinek bővítésére, kisebb hangsúlyt fektet a kliens önállóságának fejlesztésére, önmenedzselési képességeinek támogatására, kisebb hangsúlyt fektet a kliens önállóságának fejlesztésére, önmenedzselési képességeinek támogatására, kevésbé hangsúlyozza a pályatanácsadói szakma csapat- vagy hálózati munka jellegét. kevésbé hangsúlyozza a pályatanácsadói szakma csapat- vagy hálózati munka jellegét. magyarországi Emberi Erőforrás Tanácsadó mesterképzés kompetencia felosztásait áttekintve megállapítható, hogy a magyarországi képzés egy pontban eltérést mutat: magyarországi Emberi Erőforrás Tanácsadó mesterképzés kompetencia felosztásait áttekintve megállapítható, hogy a magyarországi képzés egy pontban eltérést mutat: kevés figyelmet szentel az IKT készség szintű használatára a tanácsadási folyamat és a dokumentálás során; kevés figyelmet szentel az IKT készség szintű használatára a tanácsadási folyamat és a dokumentálás során;
5
Munkacsoport ajánlása A tanácsadási tevékenységre felkészítésének folyamatában a Wiegersma féle koncepcionális modellt fogadjuk el, amely a tanácsadási tevékenységben öt szintet határoz meg. A tanácsadási tevékenységre felkészítésének folyamatában a Wiegersma féle koncepcionális modellt fogadjuk el, amely a tanácsadási tevékenységben öt szintet határoz meg. A hazai graduális képzés az első három szintre jogosít: I. szint Formáló tanácsadás I. szint Formáló tanácsadás II. szint Összetett döntési helyzet (nagyobb mennyiségű információ átadás II. szint Összetett döntési helyzet (nagyobb mennyiségű információ átadás III. szint Komoly belső konfliktussal járó döntés III. szint Komoly belső konfliktussal járó döntés A következő szintekhez már a posztgraduális képzésekben elsajátítható ismeretek szükségesek. IV. szint Fokális tanácsadás IV. szint Fokális tanácsadás V. szint Pszichoterápia V. szint Pszichoterápia
6
Wiegersma tanácsadás szintjei Probléma jellegeVégzettségMunkahely - munkakör I.szintInformációs tanácsadásBa_andragógus_MVTA szakirány Pályaorientációs tanár Szociálpedagógus TA szakirány Iskolai tanácsadás és konzultáns pedagógus 120 órás akkreditált képzés pályaorientációs konzulens: pedagógusoknak, szociális területen dolgozóknak Munkaügyi Központ – tanácsadó, Támop programok, Alapítványok Iskola - tanár Iskola, Gyermekjóléti Szolgálat, CSSK (csg) Iskola – szakszolgálati munkatárs II. szintBonyolultabb döntési helyzet Nagyobb mennyiségű információs hiány Ba_andragógus_MVTA szakirány Pályaorientációs tanár Szociálpedagógus TA szakirány Iskolai tanácsadás és konzultáns pedagógus Diáktanácsadó szakirányú továbbképzés Ma_Emberi Erőforrás Tanácsadó Ma_ Pszichológus Tanácsadó szakirány M.K - tanácsadó, Támop programok, Alapítványok Iskola, Gyermekjóléti Szolgálat, CSSK (csg) Iskola – szakszolgálati munkatárs Egyetem, Főiskola – diáktanácsadó, középiskola (szakképzés, közoktatás, felsőoktatás) Karrierirodák, III. szintKomoly belső konfliktusMa_Emberi Erőforrás Tanácsadó Ma_Pszichológus Tanácsadó szakirány Diáktanácsadó szakirányú továbbképzés Állami szervezetek, Multicégek - HR IV. szintFokális tanácsadás probléma fókuszba helyezése és a pszichológiai tanácsadás Tanácsadó szakpszichológus, munka- pálya szakirány (specializáció) Közigazgatás (rendészet, tűzoltóság, katonaság) V. szintPszichoterápiaPszichoterapeutaNevelőotthon, Kórház, Rehabilitációs Intézet
7
KÖSZÖNÖM A FIGYELMÜMKET! fejer.noemi@gtk.szie.hu
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.