Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

AZ ÜZLETI TANÁCSADÁS HELYZETE SZERBIÁBAN DR. SZLÁVICZ ÁGNES VI. Országos Tanácsadási Konferencia, BKIK Budapest, 2013. március 21. ISBN száma: 978-963-89734-0-5.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "AZ ÜZLETI TANÁCSADÁS HELYZETE SZERBIÁBAN DR. SZLÁVICZ ÁGNES VI. Országos Tanácsadási Konferencia, BKIK Budapest, 2013. március 21. ISBN száma: 978-963-89734-0-5."— Előadás másolata:

1 AZ ÜZLETI TANÁCSADÁS HELYZETE SZERBIÁBAN DR. SZLÁVICZ ÁGNES VI. Országos Tanácsadási Konferencia, BKIK Budapest, 2013. március 21. ISBN száma: 978-963-89734-0-5

2 S ZERBIA GAZDASÁGI HELYZETE Népesség (2011): 7 186 862 fő Népességfogyás 2002->2011: 4,15% Atlagéletkor: 42,2 év Termékenység: 1,4 Vallások: pravoszláv (85%), katolikus (5%), muzulmán (3%), protestáns (1%) GDP (2011): 45 064 millió $ GDP/fő : 6 080 $, 2011->2012: csökkenés 1,9% 48,3%-át a termelés adja Infláció (2012. dec.): 12,5% Reálbérek növekedése (2011->2012): 1,4% Munkanélküliség (2012. okt.): 22,4% 2

3 A SZERBIAI NEMZETI ÉS SZERVEZETI KULTÚRA SAJÁTOSSÁGAI 3 Hofstede-dimenziókSzerbiaMagyarország Hatalomtól való távolság7646 Bizonytalanságkerülés8882 Individualizmus/ kollektivizmus 2780 Férfias/ nőies értékek 2188 Nemzeti kultúra jellemzői: Hofstede (1980) Szervezeti kultúra jellemzői: - alacsony formalizáció és bürokratizáció - autoritatív vezetési stílus (a vezető tévedhetetlen) - az (informális) kapcsolatok szerepe nagyon nagy - változásokkal szembeni jelentős ellenállás Történelmi gyökere – a török uralom alatti patriarchális nagycsalád

4 A T ANÁCSADÓK SZEREPE SZERBIÁBAN 2010-ben 11 366 tanácsadással foglalkozó jogi személy Nagyon különböző szaktudással, hozzáállással, minőséggel, szervezetlenül dolgoznak Megbízásokat leginkább egyéni ismeretség alapján kapják Tanácsadók szakmai szervezetei Szerbiában 2009: UPKS – Üzleti tanácsadók szervezete 2009: ACES – Mérnök tanácsadók szervezete (FIDIC tag) 1955: SRRS – Könyvelők és revizorok egyesülete 4

5 Ü ZLETI TANÁCSADÓK EGYESÜLETE (UPKS) Alakulás: 2009 júliusa ICMCI tagság: 2011 szeptember óta Tagok száma (2012): 46= 22 jogi személy + 24 egyéni tanácsadó Feladatok, célok: - képzés: 2011, 2013: CMC certifikáció lehetősége - tájékoztatás - együttműködés ösztönzése - a tanácsadás szerbiai presztízsének javítása 5

6 F ELMÉRÉS AZ ÜZLETI TANÁCSADÁS HELYZETÉRŐL SZERBIÁBAN (UPKS) Cél: a tanácsadók (kínálati oldal) és a kliensek (keresleti oldal) meglátásainak összevetése Felölelt témakörök: - tanácsadók jellemzői és megítélésük - a tanácsadás nehézségei - a tanácsadás fejlődési irányai Szerbiában Módszertan: kérdőívezés és interjú, 2010. január-február Minta: 149 tanácsadó, 154 cég (120 felhasználó +30 kontroll) Kivitelezés: IPSOS Strategic marketing és a Cromer Group 6

7 KUTATÁSI EREDMÉNYEK - TANÁCSADÓK Nagyságuk: kis cégek (46% 1-5 foglalkoztatottal) Tulajdonformájuk: 61% hazai magántulajdon Szolgáltatások : minőség (14%), HRM (11%), PR (9%), pénzügyek (9%), stratégiai tervezés (8%) Tanácsadók : fiatalok (38% 40 évnél, 69% 50 évnél fiatalabb) Szakmai tapasztalatuk – nem nagy (28% 13 évnél több, 34% 5-12 év, 27% 5 évnél kevesebb) Tanácsadói tapasztalat : kevés ( 34% 2004 után, 34% 1999 és 2004 között, 33% 1999 előtt óta) Ismertségük : alacsony (127 megkérdezett kliens 150 tanácsadót sorolt fel) Legismertebbek: Deloitte (Bg: 22%, SRB: 9%), Ernst&Young (3%) 7

8 K UTATÁSI EREDMÉNYEK - TANÁCSADÁS Átlagos tanácsadási projekt hossza : 24,4 hét Átlagos tanácsadási szolgáltatás értéke : kb. évi 5000 EUR Megbízók többsége állandó kliens (62% a megbízók 41-80% előző kliens, 13% a megbízók több mint 80% előző kliens) A klienssel való kommunikáció : rendszeres, heti szintű A tanácsadási ajánlat után az esetek 85%-ben létrejött az üzlet A tanácsadók megfelelő kompetenciákkal rendelkeznek (innovatív, a kliensek igényeit figyelembe vevő, stratégiai partnerséget és hálózatokat alkotnak) Sikerüket a kliensek megelégedettsége (78%) és a nyereségük ( 45%) alapján határozzák meg. 8

9 K UTATÁSI EREDMÉNYEK - TANÁCSADÁS Eredmények: Felhasználók elégedettsége magas (4,5) 90 % elégedett Javul : kliens cég szervezési formája, tervezési folyamata Nehézségek : külső környezet - nem hatékony állami adminisztráció, magas adók - korrupció, igazságtalan konkurencia - megfizettetési nehézség, nehézkes készpénzforgalom A tanácsadási piac fejletlen (a tanácsadók 72%) Fejlett tanácsadási területek: pénzügy, jog Hiányos tanácsadási területek: innováció, CSR 9

10 K UTATÁSI EREDMÉNY : FELHASZNÁLÓK A tanácsadók alkalmazásának okai: - szolgáltatásuk minősége, ajánlás - szolgáltatás ára és hatékonysága A felhasználók 71% szerint a tanácsadás javítja a kliens cég teljesítményét. A felhasználók 69% tanácsadó céget alkalmazna, nem egyéni tanácsadót. Jövőbeli szükségletek : revízió, adózás, minőségügy, innovációk A tanácsadókat nem alkalmazók nem ismerik a tanácsadókat, sem szolgáltatásaikat és áraikat. Drága és felesleges szolgáltatásnak tartják. 10

11 K UTATÁSI EREDMÉNYEK : JÖVŐKÉP Tanácsadók többsége optimista (fejlődést tervez) A jövőben a marketing nagyobb szerepet kell kapjon (piackutatás, promóció, PR) Internet adta lehetőségeket jobban felhasználni Lehetséges új piacok: - EU által biztosított IPA és egyéb projektumok - együttműködés a nemzetközi donátorokkal - együttműködés a S zerbiában működő multicégekkel 11

12 Köszönöm megtisztelő figyelmüket! szlavicz_agnes@yahoo.com 12


Letölteni ppt "AZ ÜZLETI TANÁCSADÁS HELYZETE SZERBIÁBAN DR. SZLÁVICZ ÁGNES VI. Országos Tanácsadási Konferencia, BKIK Budapest, 2013. március 21. ISBN száma: 978-963-89734-0-5."

Hasonló előadás


Google Hirdetések