Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaZsuzsanna Szőke Megváltozta több, mint 8 éve
2
Kutyás terápia autizmussal élő gyermekeknél
4
„A valóság egy autista számára események, emberek, helyek, hangok és látványok zavarba ejtő, egymással kölcsönhatásban álló egyvelegét jelenti. Látszólag semminek sincsen világos körvonala, rendje vagy jelentése.” (Therese Joliffe)
5
Kutyás terápia autizmussal élő gyermekeknél Intézményes keretek között: AAT – csoportos AAT – egyéni Csodakutya Alapítvány: AAT – egyéni
6
Kutyás terápia autizmussal élő gyermekeknél Terápiás helyszínek: Integrált Óvoda Gyógypedagógiai Intézmény Szegregált Speciális Iskola Nappali foglalkoztató Csodakutya Alapítvány terápiás szoba
7
Kutyás terápia autizmussal élő gyermekeknél Nagyon fontos: -Korai fejlesztés -Megértetni a kommunikáció fontosságát, előnyeit -Család, szülők, testvérek segítése
8
Kutyás terápia autizmussal élő gyermekeknél Fontos: -Alapvető társadalmi elvárások fontosságának megértetése -Eszközök, játékok megfelelő (rendeltetés szerű) használatának tanítása -Dicséret, jutalom, jutalmazás fontosságának, módszerének megértetése -Motiváció ill. hiperaktivitás kezelése
9
Kutyás terápia autizmussal élő gyermekeknél Fontos: -Viszonylagos rugalmasság kialakítása -Szemkontaktus, ölelés, érintés fontosságának megértetése -Passzív szókincs kialakítása, aktív szókincs -Kudarctűrés
10
Kutyás terápia autizmussal élő gyermekeknél Fontos: -Bizarériák „kordában tartásának” tanítása -(túl)érzékenység kezelési/tolerálási módjának tanítása -Kapcsolati nehézségek oldása
11
Kutyás terápia autizmussal élő gyermekeknél
12
- Szeretettel - Kedvesen de határozottan - Következetesen - Fokozatosan és lassan - Hosszú távra tervezve - Bizalommal és megértéssel - Együttműködve a családdal - Szakemberek bevonásával - Terápiás páros közreműködésével
13
Kutyás terápia autizmussal élő gyermekeknél
15
Édesanya elmondása szerint: -2,5 éves kisfiú -nem beszél -Nevére nem hallgat, megszólításra nem figyel, egyszerű utasításokat sem hajt végre -Öntörvényű, nem együttműködő, hisztizik -Agresszív kitörései, kirohanásai vannak -Szinte lehetetlen együtt élni -Diagnózis nincs -A szülők tanácstalanok, elkeseredettek
16
Kutyás terápia autizmussal élő gyermekeknél Mit vár a szülő? Miben kér segítséget?: Kommunikáció Viselkedészavar, agresszivitás csökkentése, megszüntetése Felkészítés az óvodára, közösségre Család, testvérek segítése Normális együttélés
17
Kutyás terápia autizmussal élő gyermekeknél Nagyon fontos: -Korai fejlesztés -Megértetni a kommunikáció fontosságát, előnyeit -Család, szülők, testvérek segítése
18
Kutyás terápia autizmussal élő gyermekeknél
21
Fontos: -Alapvető társadalmi elvárások fontosságának megértetése (pl.: köszönés, stb.)
22
Kutyás terápia autizmussal élő gyermekeknél
23
Fontos: -Eszközök, játékok megfelelő (rendeltetés szerű) használatának tanítása (pl:. Dobálás helyett a kockákkal építünk, stb. elpakolunk, visszatesszük a helyére, stb.)
24
Kutyás terápia autizmussal élő gyermekeknél
25
Fontos: -Dicséret, jutalom, jutalmazás fontosságának, módszerének megértetése (pl.: megtapsoljuk a kutyát és magunkat is, ha jól dolgoztunk, stb.)
26
Kutyás terápia autizmussal élő gyermekeknél
27
Fontos: -Motiváció ill. hiperaktivitás kezelése (pl.: kérésre hintázhatok, ugrálhatok, stb.)
28
Kutyás terápia autizmussal élő gyermekeknél Fontos: -Viszonylagos rugalmasság kialakítása (pl.: ugyanazokat az eszközöket más-más tevékenységhez, feladathoz is használhatjuk, más szabályt is alkalmazhatunk, stb.) (Szinek tanulása)
29
Kutyás terápia autizmussal élő gyermekeknél
30
Fontos: -Szemkontaktus, ölelés, érintés fontosságának megértetése (pl.: megdicsérni a kutyát )
31
Kutyás terápia autizmussal élő gyermekeknél
33
Fontos: -Passzív szókincs kialakítása, aktív szókincs (pl.: mozgással kísért versek a kutyáról, kutyának, együtt tornázás, stb.)
34
Kutyás terápia autizmussal élő gyermekeknél Fontos: -Kudarctűrés (pl.: ha nem te vagy az első, ha nem te nyersz, ha várnod kell, stb.)
35
Kutyás terápia autizmussal élő gyermekeknél Fontos: -Bizarériák „kordában tartásának” tanítása -(túl)érzékenység kezelési/tolerálási módjának tanítása (pl.: jeleznem kell)
36
Kutyás terápia autizmussal élő gyermekeknél Fontos: -Kapcsolati nehézségek oldása (pl.: kapcsolat a kutyával)
37
Kutyás terápia autizmussal élő gyermekeknél Együttműködés, alkalmazkodás: -Sokkal együttműködőbb, önállóbb -Kis segítséggel önállóan vetkőzik, öltözik -Szépen viselkedik a kutyával -Elfogadja a változásokat -Agresszivitása elhanyagolható -Kudarctűrőbb, csak duzzog -Feladathelyzetbe vonható
38
Kutyás terápia autizmussal élő gyermekeknél Kommunikáció, beszéd: Nonverbálisan és szavakkal kommunikál. Rendeltetésszerűen használja a kérem, köszönöm, bocsi, hoppá, egészségedre, köszi, semmi baj, csendesen, halkan, lassan, szépen kifejezéseket. Mi ez? Milyen színű? Főnevek, tárgyak megnevezésére. Színek, számok, zöldségek, gyümölcsök, stb.
39
Kutyás terápia autizmussal élő gyermekeknél Minden más: Finommozgása nagyon sokat fejlődött. Kirakózik, építőkockával játszik, autózik, stb. Képes segítséget kérni és elfogadni! Mindennapi tevékenységei során az összefüggéseket felismeri. Pl.: megszorítja a tépőzárat, stb. Együttműködő, az irányítást elfogadja. Jutalmazási rendszert érti, elfogadja, használja. Óvodába beilleszkedett.
40
Kutyás terápia autizmussal élő gyermekeknél -6 éves kisfiú -Kommunikál -Nevére hallgat, figyel, egyszerű utasításokat megért, végrehajt -Kudarctűrő, minimálisan duzzog -Kedves, mozgásigényét kezeli, feszültségét oldja -Együttélésre képes -Diagnosztizált, óvodába jár, beilleszkedett -Heti 3 AAT folyamatosan, hosszú távon
41
Köszönöm a figyelmet! Csodakutya Állatasszisztált Terápiás Közhasznú Alapítvány Debrecen Telefon: +36-20/352-10-15 E-mail: csodakutya@gmail.com Web: www.csodakutya.hucsodakutya@gmail.com
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.