Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaDóra Lakatosné Megváltozta több, mint 8 éve
1
Universität Miskolc, Fakultät für Wirtschaftswissenschaften, Istitut für Wirtschaftstheorie Mikroökonómia Dr. Karajz Sándor Gazdaságelméleti Intézet Miskolci Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Gazdaságelméleti Intézet
2
Universität Miskolc, Fakultät für Wirtschaftswissenschaften, Istitut für Wirtschaftstheorie DátumElőadásGyakorlat 09.07-09.11. Alapfogalmak, bevezetés. A piac működése. Kereslet és kínálat, piaci egyensúly A piac modellezése 09.14-09.18 A fogyasztói magatartás. A hasznosság modellezése A piaci keresleti görbe 09.21-09.25. A költségvetési korlát. A fogyasztó optimális választása, az árváltozás és a jövedelemváltozás hatásai. A keresleti görbe A fogyasztó optimális választása 09.28-10.02.A vállalat termelése rövid távonRugalmasság 10.05-10.09.A vállalat termelése hosszú távonA vállalat termelése rövid távon 10.12-10.16.A vállalat költségei Az optimális inputfelhasználás hosszú távon 10.19-10.23.ZH. dolgozat (Fakultatív)A vállalat költségei 10.26-10.30. A tökéletesen versenyző piac A tökéletlen verseny formái. A tökéletes verseny és monopólium összehasonlítása ZH dolgozat megoldása, felmerülő kérdések tisztázása 11.02-11.06.Oktatási szünet A tökéletesen versenyző vállalat és ágazat összefüggései 11.09-11.13. A tökéletesen versenyző vállalat és a monopólium inputkereslete Monopólium kibocsátása, jóléti hatása 11.16-11.20.TőkeértékelésTermelési tényezők piaca 11.23-11.27.Piaci elégtelenségekTőkepiac I. 11.30-12.04.A termelés és a csere általános egyensúlyaTőkepiac II. 12.07-12.11. ElővizsgaKonzultáció Miskolci Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Gazdaságelméleti Intézet
3
Universität Miskolc, Fakultät für Wirtschaftswissenschaften, Istitut für WirtschaftstheorieMiskolci Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Gazdaságelméleti Intézet Tárgy neve:Mikroökonómia NEPTUN kód:GTGKG111BN Óraszám:2+2 Előadás:Kedd 12-14 óra Kredit:5 Tárgy célja:A tantárgy célja az alapfogalmak tisztázása után a fogyasztói és a termelői magatartás modellezése. A fogyasztói magatartás megértése érdekében a fogyasztói preferenciák és a hasznosság modellezési lehetőségeivel ismerkedünk meg. Ezt követően az isocost és az isoquant görbék segítségével, majd a költségfüggvények megismerésével a vállalati döntésmechanizmusba kapnak betekintést a hallgatók. A termelői magatartás jobb megértését szolgálja az egyes piacszerkezetek és ezek vállalati magatartásra gyakorolt hatásának vizsgálata. Végül a termelés és a csere általános egyensúlyának modellezésére kerül sor. Számonkérés módja: Kollokvium. A kollokvium két félévközi, zárthelyi dolgozat sikeres megírásával, vagy pedig egy vizsgadolgozat vizsgaidőszakban történő megírásával szerezhető meg.
4
Universität Miskolc, Fakultät für Wirtschaftswissenschaften, Istitut für Wirtschaftstheorie Varian, H.L. (2010): Mikroökonómia középfokon: Egy modern megközelítés. Akadémiai Kiadó, Budapest (ISBN 963 05 8308 9) Szilágyi Dezsőné (szerk.) (2011): Mikroökonómia feladatok: Oktatási segédlet: Közgazdász és műszaki menedzser hallgatók részére Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar, Miskolc (elérhető:gtk.uni-miskolc.hu/gei/Mikroökonómia GTK) Előadások anyaga Miskolci Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Gazdaságelméleti Intézet Kötelező irodalom
5
Universität Miskolc, Fakultät für Wirtschaftswissenschaften, Istitut für Wirtschaftstheorie Heyne, P., Boettke, P.J., Prychitko, D.L. (2004): A közgazdasági gondolkodás alapjai Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest (ISBN 963 19 3445 4) Samuelson, P.A., Nordhaus, W.D. (2012): Közgazdaságtan. Akadémiai Kiadó, Budapest (ISBN 978 963 05 9160 7) Miller, R.L. (1988): Economics today: The micro view Harper & Row, New York (ISBN 0 06 044488 6) Miskolci Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Gazdaságelméleti Intézet Ajánlott irodalom
6
Universität Miskolc, Fakultät für Wirtschaftswissenschaften, Istitut für Wirtschaftstheorie Közgazdaságtan elemei Mikroökonómia Makroökonómia Nemzetközi közgazdaságtan Miskolci Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Gazdaságelméleti Intézet
7
Universität Miskolc, Fakultät für Wirtschaftswissenschaften, Istitut für Wirtschaftstheorie A mikroökonómia tárgya A mikroökonómia a modern közgazdaságtan egyik ága, amely a piacok működését, a fogyasztási javak és a termelési tényezők keresletének, kínálatának, árának alakulását meghatározó feltételeket vizsgálja. A fogyasztókkal és termelőkkel, mint piaci szereplőkkel foglalkozik, akik – feltevése szerint – haszonmaximalizáló és költségminimalizáló, valamint az ehhez tartozó kockázatot mérlegelő döntéshozók. Miskolci Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Gazdaságelméleti Intézet
8
Universität Miskolc, Fakultät für Wirtschaftswissenschaften, Istitut für Wirtschaftstheorie A keresleti függvény levezetése Feltételek: A vásárló jövedelme állandó A többi termék ára nem változik Minél magasabb az ár annál kisebb a vásárlók kereslete Egy vevőt és egy terméket feltételezünk
9
Universität Miskolc, Fakultät für Wirtschaftswissenschaften, Istitut für Wirtschaftstheorie Keresleti függvény 5 fogyasztó esetén
10
Universität Miskolc, Fakultät für Wirtschaftswissenschaften, Istitut für Wirtschaftstheorie Keresleti függvény több fogyasztó esetén Rezervációs ár (p) Mennyiség (Q) Keresleti függvény (D) Miskolci Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Gazdaságelméleti Intézet
11
Universität Miskolc, Fakultät für Wirtschaftswissenschaften, Istitut für Wirtschaftstheorie A kínálat meghatározói A termék ára Termelési tényezők ára Termelési technológia Várakozások
12
Universität Miskolc, Fakultät für Wirtschaftswissenschaften, Istitut für Wirtschaftstheorie A kínálati vüggvény levezetése Feltételek: A termelési tényezők árai állandóak A termelő egy meghatározott technológiát használ Minél magasabb az ár, annál több terméket kínálnak az eladók
13
Universität Miskolc, Fakultät für Wirtschaftswissenschaften, Istitut für Wirtschaftstheorie Kínálati függvény több eladó esetén Rezervációs ár (p) Mennyiség (Q) Kínálati függvény (S)
14
Universität Miskolc, Fakultät für Wirtschaftswissenschaften, Istitut für Wirtschaftstheorie Piaci egyensúly Egyensúly a kínált és a keresett mennyiség között Egyensúlyi mennyiségnek azt a mennyiséget nevezzük, ahol a kerslet=kínálat Egyensúlyi árnak azt az árat nevezzük, ahol a kerslet=kínálat
15
Universität Miskolc, Fakultät für Wirtschaftswissenschaften, Istitut für Wirtschaftstheorie Az egyensúly grafikus ábrázolása p Menge (x) D p* p* Q*Q* S
16
Universität Miskolc, Fakultät für Wirtschaftswissenschaften, Istitut für Wirtschaftstheorie Túlkereslet és túlkínálat p Mennyiség (Q) S D p* p* Q*Q* p1 p1 p2 p2 Túlkínálat Túlkereslet
17
Universität Miskolc, Fakultät für Wirtschaftswissenschaften, Istitut für Wirtschaftstheorie A kereslet változása D1D1 1. Kereslet emelkedése p Mennyiség (Q) D0D0 D2D2 2. Kereslet csökkenése
18
Universität Miskolc, Fakultät für Wirtschaftswissenschaften, Istitut für Wirtschaftstheorie A kínálat változása S1S1 1.Kínálat emelkedése 2.Kínálat csökkenése p Mennyiség (Q) S0S0 S2S2
19
Universität Miskolc, Fakultät für Wirtschaftswissenschaften, Istitut für Wirtschaftstheorie A keresletváltozás hatása a piaci egyensúlyra D1D1 p Mennyiség (Q) S0S0 D2D2 D0D0 p0 p0 p2 p2 Q0Q0 Q2Q2 Q1Q1 p1 p1
20
Universität Miskolc, Fakultät für Wirtschaftswissenschaften, Istitut für Wirtschaftstheorie D0D0 p Mennyiség (Q) S0S0 S2S2 S1S1 p1 p1 p0 p0 p2 p2 Q0Q0 Q2Q2 Q1Q1 A kínálatváltozás hatása a piaci egyensúlyra
21
Universität Miskolc, Fakultät für Wirtschaftswissenschaften, Istitut für Wirtschaftstheorie Fogyasztói többlet p Mennyiség (Q) S D p* p* Q*Q*
22
Universität Miskolc, Fakultät für Wirtschaftswissenschaften, Istitut für Wirtschaftstheorie Termelői többlet p Mennyiség (x) S D p* p* Q*Q*
23
Universität Miskolc, Fakultät für Wirtschaftswissenschaften, Istitut für Wirtschaftstheorie Jólét Társadalmi jólét= Fogyasztói többlet + Termelői többlet Jóléti veszteség 1.Monopólium 2.Adórendszer
24
Universität Miskolc, Fakultät für Wirtschaftswissenschaften, Istitut für Wirtschaftstheorie Az összkeresleti függvény Eddig egy fogyasztó döntéseit vizsgáltuk, ezért egyéni keresleti görbét határoztunk meg. Az összkeresleti görbéhez figyelembe kell venni az elemzett piac összes szereplőjét. Magánjavak esetén az összkeresleti függvényt az egyéni keresleti görbék horizontális összegzésével kapjuk.
25
Universität Miskolc, Fakultät für Wirtschaftswissenschaften, Istitut für Wirtschaftstheorie Összkeresleti görbe x p d1d1 D d2d2 d3d3 p0p0
26
Universität Miskolc, Fakultät für Wirtschaftswissenschaften, Istitut für Wirtschaftstheorie Két lineáris keresleti görbe összegzése xxx p pp d1d1 d2d2 d 1 +d 2
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.