Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Szabadpiaci megoldások az európai autóbusz közlekedésben Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara XVII. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szeged, 2015.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Szabadpiaci megoldások az európai autóbusz közlekedésben Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara XVII. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szeged, 2015."— Előadás másolata:

1 Szabadpiaci megoldások az európai autóbusz közlekedésben Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara XVII. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szeged, 2015. november 27. ÁCS BALÁZS KTI Közlekedéstudományi Intézet Személyközlekedési Igazgatóság Integrált-szolgáltatási vezető acs@kti.hu

2 Általános dilemmák Verseny az utasokért, vagy a szolgáltatás jogáért? Szolgáltatási területek elhatárolása (járati/vonali/térségi, ill. besorolás szerint) Árverseny vagy minőségi verseny? Bruttó vagy nettó finanszírozás? Magánszektor bevonásának lehetőségei Szolgáltatói felelősség és minőség elvárások

3 Magyar sajátosságok Nagyon alacsony szintű liberalizáció: gyakorlatilag minden személyszállítási szolgáltatás közszolgáltatás (vasút is) Jó idő- és térbeli lefedettség Jelentős infrastruktúra-pótló szerep Széles kedvezményrendszer Kimagasló modal split Magas jármű átlagéletkor Vasúti preferencia a személyszállításban is

4

5 Nemzetközi jellemzők, tendenciák Nagyon vegyes a kép, de: Az országos/távolsági közlekedés – jellemzően, és egyre jobban liberalizált, – egyre kevésbé közfinanszírozású – magas színvonalú, – (a vasút is) Az elővárosi közlekedés egyre inkább (tarifa-) szövetségi rendszerben működik A regionális szolgáltatások alapszintűek, főleg hétvégén minimálisak, alternatív megoldások fejlődnek (DRT)

6 „Liberalizáció” mérföldkövek 1985: Egyesült Királyság 1980/90-es évek: Skandinávia 1990-es évektől: több volt szocialista ország 2000-es évek: Spanyolország 2005-7: Olaszország 2013: Németország 2015: Franciaország 20??: Magyarország

7 1985: Nagy- Britannia

8 2003: Megabus

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19 2013: Németországi piacnyitás

20

21

22

23

24

25 2015: Franciaországi piacnyitás

26 És itthon? Az országos/távolsági közlekedés liberalizációja előbb utóbb elkerülhetetlen lesz Magyarországon is. (Vasúton is) Előnyök: – Megtakarítás: beruházási, üzemeltetési és költségtérítés sorokon – Szolgáltatási színvonal-emelkedés – Tarifacsökkenés, dinamikus árazás terjedése – Új értékesítési csatornák – Mobilitási szabadságfok növekedése – Infrastruktúrák jobb kihasználása – Munkahelyteremtés – Felelősség-megosztás Kockázat: – Illeszthetőség a kedvezményrendszerhez – Vasúti preferencia érvényesíthetősége – Szabályozatlansági kiskapuk

27 Hazai vonatkozások Piaci alapon életképesnek tűnő vonalak

28 Köszönöm a figyelmet Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara XVII. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szeged, 2015. november 27. ÁCS BALÁZS KTI Közlekedéstudományi Intézet Személyközlekedési Igazgatóság Integrált-szolgáltatási vezető acs@kti.hu Fényképek: Ács Balázs, Tóth Gábor, Híroldalak, szolgáltatók weblapjai és facebook oldalai, valamint expresszbusz.blog.huexpresszbusz.blog.hu, fapadosinfo.blog.hufapadosinfo.blog.hu


Letölteni ppt "Szabadpiaci megoldások az európai autóbusz közlekedésben Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara XVII. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szeged, 2015."

Hasonló előadás


Google Hirdetések