Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaKlaudia Fábián Megváltozta több, mint 8 éve
1
Szabadpiaci megoldások az európai autóbusz közlekedésben Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara XVII. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szeged, 2015. november 27. ÁCS BALÁZS KTI Közlekedéstudományi Intézet Személyközlekedési Igazgatóság Integrált-szolgáltatási vezető acs@kti.hu
2
Általános dilemmák Verseny az utasokért, vagy a szolgáltatás jogáért? Szolgáltatási területek elhatárolása (járati/vonali/térségi, ill. besorolás szerint) Árverseny vagy minőségi verseny? Bruttó vagy nettó finanszírozás? Magánszektor bevonásának lehetőségei Szolgáltatói felelősség és minőség elvárások
3
Magyar sajátosságok Nagyon alacsony szintű liberalizáció: gyakorlatilag minden személyszállítási szolgáltatás közszolgáltatás (vasút is) Jó idő- és térbeli lefedettség Jelentős infrastruktúra-pótló szerep Széles kedvezményrendszer Kimagasló modal split Magas jármű átlagéletkor Vasúti preferencia a személyszállításban is
5
Nemzetközi jellemzők, tendenciák Nagyon vegyes a kép, de: Az országos/távolsági közlekedés – jellemzően, és egyre jobban liberalizált, – egyre kevésbé közfinanszírozású – magas színvonalú, – (a vasút is) Az elővárosi közlekedés egyre inkább (tarifa-) szövetségi rendszerben működik A regionális szolgáltatások alapszintűek, főleg hétvégén minimálisak, alternatív megoldások fejlődnek (DRT)
6
„Liberalizáció” mérföldkövek 1985: Egyesült Királyság 1980/90-es évek: Skandinávia 1990-es évektől: több volt szocialista ország 2000-es évek: Spanyolország 2005-7: Olaszország 2013: Németország 2015: Franciaország 20??: Magyarország
7
1985: Nagy- Britannia
8
2003: Megabus
19
2013: Németországi piacnyitás
25
2015: Franciaországi piacnyitás
26
És itthon? Az országos/távolsági közlekedés liberalizációja előbb utóbb elkerülhetetlen lesz Magyarországon is. (Vasúton is) Előnyök: – Megtakarítás: beruházási, üzemeltetési és költségtérítés sorokon – Szolgáltatási színvonal-emelkedés – Tarifacsökkenés, dinamikus árazás terjedése – Új értékesítési csatornák – Mobilitási szabadságfok növekedése – Infrastruktúrák jobb kihasználása – Munkahelyteremtés – Felelősség-megosztás Kockázat: – Illeszthetőség a kedvezményrendszerhez – Vasúti preferencia érvényesíthetősége – Szabályozatlansági kiskapuk
27
Hazai vonatkozások Piaci alapon életképesnek tűnő vonalak
28
Köszönöm a figyelmet Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara XVII. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szeged, 2015. november 27. ÁCS BALÁZS KTI Közlekedéstudományi Intézet Személyközlekedési Igazgatóság Integrált-szolgáltatási vezető acs@kti.hu Fényképek: Ács Balázs, Tóth Gábor, Híroldalak, szolgáltatók weblapjai és facebook oldalai, valamint expresszbusz.blog.huexpresszbusz.blog.hu, fapadosinfo.blog.hufapadosinfo.blog.hu
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.