Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaHunor Orbán Megváltozta több, mint 8 éve
1
A személyszállítási piacnyitás tapasztalatai és lehetőségei Közlekedéstudományi Konferencia Győr, 2016. március 25. ÁCS BALÁZS KTI Közlekedéstudományi Intézet Személyközlekedési Igazgatóság Integrált-szolgáltatási vezető acs@kti.hu
2
Tartalom Közfinanszírozott és piaci alapú szolgáltatások definiálása Nemzetközi kitekintés A piaci alapú közlekedés lehetősége Magyarországon és hatása a rendszer finanszírozására
3
Közfinanszírozott ill. piaci alapú szolgáltatások definiálása „Jelenleg számos, általános gazdasági érdekű szükségletet kielégítő országos személyszállítási szolgáltatás nem működtethető kereskedelmi alapon.” [1370/2007 EK rendelet]. közfinanszírozott közszolgáltatás ------tipikusan kontrollált, támogatott és pályáztatott Minden más: piaci/kereskedelmi/üzleti alapú szolgáltatás ------tipikusan liberalizált, és támogatás-mentes
4
Hol zajlik a verseny? Piaci alapú, ill. közfinanszírozott közszolgáltatás esetén Az utcán és az interneten, ill. az íróasztalnál Az utasokért, ill. szolgáltatás jogáért Az utasok pénzéért, ill. megrendelőéért
5
Szabályozási-piaci helyzet külföldön és itthon Országonként nagyon változó a kép, de a trend az alábbi: A távolsági közlekedés egyre inkább liberalizált és egyre kevésbé közfinanszírozású, magas minőségű. Az elővárosi közlekedés egyre inkább helyi jellegű (tarifa-) szövetségi rendszerben működik A regionális szolgáltatások alapszintűek, főleg hétvégén minimálisak, alternatív megoldások fejlődnek (DRT) Itthon egyszerű a helyzet: Gyakorlatilag MINDEN országos, elővárosi és regionális személyszállítás közfinanszírozott közszolgáltatás. A helyi is. Piaci alapú, ill. liberalizált menetrend szerinti közforgalmú személyszállítási szolgáltatás gyakorlatilag nincs. Ennek ellenre kínálati jellegű a menetrend, minimális piaci réssel. (Ez egyedülálló kombináció)
7
„Liberalizáció” mérföldkövek 1985: Egyesült Királyság 1980/90-es évek: Skandinávia 1990-es évektől: több volt szocialista ország 2005-15: Olaszország 2013: Németország 2015: Franciaország 20??: Magyarország
8
Nagy- Britannia
10
Spanyolország
13
2013-tól Németország – a korábbi törvényi tiltás helyett – liberalizálja a távolsági autóbuszközlekedést
17
2015: Franciaország is – tiltás helyett – liberalizálja a távolsági autóbuszközlekedést
21
Pozsony-Révkomárom naturáliák RJ: 2012-13ZSSK 2011-12változás Utasszám (ezer fő) 1511,1764,3+98% Utaskilométer (ezer) 54 51621 851+149% Átlgos utazási távolság (km) 36,128,6+26% Vonatkilométer (ezer) 1204,5719,1+68% Leközlekedtetett vonatok száma 17 4759 127+91% Utas(km)/vonat(km) 45,230,4+49% Költségtérítés (euró) 7 014 7964 875 206+44% Ktg térítés (euró)/utas 4,646,38-27% Ktg térítés (euró)/utaskm 0,130,22-42% Ktg térítés (euró)/vonatkm 5,826,78-14% Forrás: RegioJet, idézve: Masek J – Kendra M – Camaj J. – Dolinayova A.: Liberalization of Public Passenger Railway Transport in Slovak Republic. Proceedings of the International Conference on Civil, Structural and Transportation Engineering Ottawa, 2015. május 4-5. Paper No. 279
22
Forrás: A BIZOTTSÁG JELENTÉSE A TANÁCSNAK ÉS AZ EURÓPAI PARLAMENTNEK A vasúti piac fejlődésének nyomon követéséről szóló negyedik jelentés, 2014 április
23
Forrás: MÁV, MÁV-START. Frissebb adat: 2014: 144 Mrd / 78 millió vkm = 5,87 euró
24
MÁV-Start bevételi struktúra
25
Az országos/távolsági közlekedés liberalizációja előbb- utóbb elkerülhetetlen lesz Magyarországon is. Vasúton is. Előnyök: – Megtakarítás: beruházási, üzemeltetési és költségtérítés sorokon – Szolgáltatási színvonal-emelkedés – Tarifacsökkenés, dinamikus árazás terjedése – Új értékesítési csatornák – Mobilitási szabadságfok növekedése – Infrastruktúrák jobb kihasználása – Munkahelyteremtés – Felelősség-megosztás Kockázatok: – Tapasztalathiány – Illeszthetőség a kedvezményrendszerhez – Szabályozatlansági kiskapuk – Vasúti preferencia érvényesíthetősége
26
Liberalizáció: veszély vagy lehetőség? Az innováció annak képessége, hogy a változást lehetőségnek lássuk és ne veszélynek
27
Hazai vonatkozások Piaci alapon életképesnek tűnő országos autóbusz vonalak
28
Hazai vonatkozások Piaci alapon életképesnek tűnő InterCity vonatok
29
MÁV-START szcenáriók liberalizáció esetén
30
Köszönöm a figyelmet Közlekedéstudományi Konferencia Győr, 2016. március 25. ÁCS BALÁZS KTI Közlekedéstudományi Intézet Személyközlekedési Igazgatóság Integrált-szolgáltatási vezető acs@kti.hu Fényképek: Ács Balázs, Tóth Gábor, Híroldalak, szolgáltatók weblapjai és facebook oldalai, valamint expresszbusz.blog.huexpresszbusz.blog.hu, fapadosinfo.blog.hufapadosinfo.blog.hu
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.