Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaCsilla Gál Megváltozta több, mint 8 éve
1
Kötelezőbiztosítás Kötelezőbiztosítás Olvasás és irodalom a digitális bennszülöttek korában Gombos Péter 2016. május 4., Szentendre Olvasmányok, amelyek a netgenerációnak járnak
2
Helyzetkép Digitális bennszülöttek (Prensky 2001). A változás jelentősége, mértéke óriási. (Flynn-effektus) Hova lett a „reading for fun”? (Greenfield) A kétévesek 92%-ának már van „digitális lábnyoma…” Megváltozott: – a társas viselkedés, – tudásmegosztás, – információs viselkedés, – a kapcsolatgazdálkodás, – az olvasás(mód)… Mindennap olvasók Soha vagy majdnem soha
3
„Ed DIG ITÁLIA földjén termettek csak a könyvek…” Fűzfa Balázs példája
4
Hogyan változott az olvasás? Nem a mennyiség csökkent! Infovore-ok vagyunk. „Nem tanulnak meg a gyerekek nyelvi sorozatból saját képet, képzetet alkotni. Gyengül a szövegértés, mert ez a képzetalkotásra épül.” (Gyarmathy 2011) „Az internetezéshez szokott elme”
5
Hátrányok „Úgy tűnik, a Net erodálja koncentrációs és gondolkodási képességemet. Még ha távol vagyok is gépemtől, elmém továbbra is éhezi a folytonos ingerlést, az információk gyors váltakozását.” (Carr 2011) Digitális demencia? Multitasking vs figyelmetlenség. „Mindenütt lenni annyi, mint sehol sem lenni.” (Seneca) Eltűnik a tekintélytisztelet. Nem, nem úgy töltöttünk le, én szültelek…
6
MINDEGYIK, jelenleg a közoktatásban lévő diákunk Z! „Az iskola egyelőre nem tud mit kezdeni a digitális kor hatásaival. Az oktatási rendszernek egyelőre nincs konstruktív válasza a megváltozott kultúrára.” (Gyarmathy 2011) Nem használjuk ki a kíváncsiságot. A gyerekek automatikusan követik a kultúraváltást. Ki kitől tanul? Problémák
7
Mi a baj az irodalomórákkal? Milyen irodalom?... Munkaformák? (KIP) Drámapedagógia. Kreativitás? Irodalmi szelfit keresek Az életrajzok a másodikon vannak…
8
Kooperatív technikák… Nekünk is változ(tat)nunk kell…
9
Legalább légy kreatív!
11
Felmérés középiskolások körében Készítették: Hevérné Kanyó Andrea, Kiss Gábor, Gombos Péter Időpont: 2012 –2013 A megkérdezettek: 9–12. osztályosok. Nem reprezentatív, de… 548 feldolgozott kérdőív (288 lány, 260 fiú). Mi volt a célunk ? – Mit gondolnak a középiskolásokaz olvasásról, az iroda- lomról. – Olvasás – számítógép-használat. – „Befolyásoló tényezők”.
12
Az eredmények Az internetezés célja?
13
Az eredmények Mennyit olvasnak?
14
Az eredmények Összefüggések I. Internetezés vs. Olvasás?
15
Az eredmények Összefüggések II. Meséltek gyerekkorodban?
16
A kötelezőkről Az egész magyar oktatási rendszer talán legstabilabb része… MIÉRT? Miért nem olvas(hat)nak ifjúsági regényt a gyerekek? Fekete István, Jókai, Móricz… Interpretáció vs. kanonizáció
17
A kamaszok és az irodalom Nincs párbeszéd (magyar)tanár és diák között! Nem ugyanazt olvassuk. Új műfajok jönnek (újra) divatba – de nem az iskolában… Hol vannak a KÖZÖS olvasmányok?
18
Találós kérdés Mi az? Régi, nehezen érthető, tanulságos. AZ IRODALOM…
19
Az eredmények Szerintem az irodalmi szövegek…
20
Alapművek
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.