Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaLóránd Biró Megváltozta több, mint 8 éve
1
REPÜLÉSRE VESZÉLYES IDŐJÁRÁSI JELENSÉGEK HATÁSA A PILÓTA NÉLKÜLI LÉGIJÁRMŰVEKRE Előadó: Hadobács Katalin sz. hadnagy (MH GEOSZ IESZO) (NKE-HHK KMDI, PhD hallgató) (hadobacs.katalin@mil.hu) „A nyílt információgyűjtés fejlődő területei” 2015. november 3-4.
2
Az előadás fontosabb témakörei Bevezetés Veszélyes időjárási jelenségek és hatásuk az UAV-k repülésére jegesedés szélnyírás, turbulencia légköri elektromos hatások alacsony látástávolság és felhőalap csapadék zivatar Következtetések „A nyílt információgyűjtés fejlődő területei” 2015. november 3-4.
3
A jégbevonat kialakításában szerepet játszó fizikai folyamatok A jegesedés intenzitása, geometriája függ: Statikus környezeti hőmérséklettől (T a ), Statikus légnyomástól (p), Foly.víztart.-tól (LWC), Felhőzet cseppméret-eloszlásától, Áramlási sebességtől (U,TAS), Repülőgép fizikai méreteitől, alakjától. Veszélyes időjárási jelenségek JEGESEDÉS
4
Felhőcseppek kifagyása halmazállapot-változással járó folyamat hő szabadul fel Ha a hő eltávozik száraz jellegű jégréteg növekedés Ha jelentős része a hőnek nem távozik nedves jégakkréció T felszín elérheti a 0 °C-ot beérkezett víz nem fagy meg áramlással tovább folyik felszín feletti vízfilmJEGESEDÉS A felületi jegesedés genetikája
5
Jéglerakódás Szárny felülete Felületi vízfilm QvQv QkQk QrQr QcQc QeQe QfQf QwQw Qf*Qf* Qw*Qw* Áramlás iránya A jégbevonat kialakulásában szerepet játszó fizikai folyamatok
6
JEGESEDÉS A jégbevonat hatása a repülőgépekre
7
Jegesedés hatása Repülőgép felületén megjelenő jégbevonat számos veszély aerodinamikai hatások, repülőgép felületén elhelyezkedő szenzorokra gyakorolt hatások Repülésmeteorológia feladata : Tájékoztatás a jegesedési veszélyről Modern, korrekt jegesedési prognózis követelményei: Várható felületi jegesedés pontos helyének megadása Jegesedés intenzitásának meghatározása Jégbevonat várható alaki tulajdonságai Várható jégakkréció becslése Adott repülőgép típusokra vonatkozó geom. és aerodin. kezdeti feltételekkelJEGESEDÉS Jegesedés hatása Fokozott veszély UAV-k esetén!!!
8
Szélnyírás, turbulencia, erős széllökés Levegő térbeli (3D) áramlása A szélsebesség-vektor kis távolságon térben megváltozik, azaz az áramlási mező homogenitása megszűnik. A legnagyobb rizikófaktort az alacsony szintű szélnyírás jelenti, mely a talaj közeli 500 m-es rétegben fordul elő. Levegő vízszintes áramlása A légkör teljes vertikumában felfedezhető jelenség. SZÉLNYÍRÁS TURBULENCIA !
9
Szélnyírás
10
Turbulencia Légkörünkben a folyadékok és a gázok áramlásához hasonlóan lamináris és turbulens áramlásokat különböztetünk meg. Áramlás sebességének növekedése A turbulens mozgás gyakran erősen örvényes. Az elsődleges mozgási irányra merőleges irányú másodlagos mozgások is létrejönnek.
11
Turbulencia
12
Turbulencia, szélnyírás, erős széllökés hatása UAV repülésére Ha bizonyos erősséget elér a szélnyírás, illetve a turbulencia nagysága,... letérítheti a repülőgépet a pályájáról, a gépre ható erők egyensúlya megbomlik, a repülőeszköz szerkezeti törését is okozhatja.
13
Légköri elektromos hatások A légkörben mindig elektromos tér van jelen. Mindig gyengén ionizált állapotban van. A légköri elektromos tér és az áram keletkezése és fennmaradása nem a Föld töltésének, hanem a légkörben lezajló zivataroknak köszönhető.
14
Légköri elektromos hatások Villámok típusai: Felhőn belüli villám Felhő-földfelszín villám „Cloud to air” villám
15
Légköri elektromos hatások Ha a pilóta nélküli repülőeszközt érik a villámok,… A meghajtás, a navigáció és a kommunikáció együttes összeomlásával járhat. részben vagy egészben megsemmisíthetik az eszköz fedélzetén található elektromos berendezéseket.
16
Alacsony látástávolság A levegő sosem lehet átlátszó, mivel teljesen tiszta és száraz légkörben is szóródik a fénysugár, így gyengül is. légkör átlátszósága függ a vízgőz, por és egyéb szennyezőanyag tartalmától, a függőleges kicserélődés mértékétől, s a felhőzet mennyiségétől és minőségétől, illetve a sugárzási mérleg alakulásától Horizontális látástávolság Futópálya menti látástávolság Függőleges látástávolság Ferde látástávolság A repülésben használatos látástávolságok:
17
Alacsony felhőalap A felhőzet magassága rendkívül fontos tényező. adott mennyiség fölött befolyásolja a műveleteket Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet felhőalap (ceiling) fogalma Annak a legalacsonyabban elhelyezkedő felhőrétegnek a talaj feletti magassága, amelynek mennyisége a 4/8-ot meghaladja.
18
Alacsony látástávolság és felhőalap hatásai – a pilóta nélküli repülőeszköz közvetlen üzemeltetését gátolják – egyes speciális feladatok végrehajtását is megakadályozhatják – UAV-k leggyakrabban végrehajtott felderítési, megfigyelési, monitoring feladatait jelentős mértékben képes korlátozni függőleges és a ferde látástávolság – UAV eszközök felderítési feladatainak sikerességére van nagy befolyással – akadályozza a vizuális helymeghatározást pilóta számára jelenthet problémát az eszköz irányítása (ide véve a fel- és leszállást is) Az egyes felhőfajtákban való repülés különféle veszélyekkel jár. Alacsony felhőalap
19
Alacsony látástávolság és felhőalap hatásai A felhőkben való repülés annál veszélyesebb, minél alacsonyabban történik. Kiváltképp igaz hegyvidékeken, illetve olyan területeken, ahol több természetes és/vagy mesterséges kiemelkedő tereptárgy helyezkedik el, melynek nekiütközhet az UAV eszköz.
20
Csapadék A csapadékkal, illetve repülésre gyakorolt hatásaival minden egyes feladat tervezése és végrehajtása során számolni kell. Csapadékfajták és intenzitásuk figyelembe vétele. Repülést leginkább befolyásoló csapadékfajták: ÓNOS ESŐ A csapadék jellemzően túlhűlt vízcseppekből álló eső, mely szilárd felszínre hullva megfagy, és összefüggő jégbevonatot képez.
21
Csapadék JÉGESŐ Akkor alakul ki, amikor a zivatarban jelenlevő feláramlások a légkör extrém hideg rétegeibe esőcseppeket szállítanak magukkal, ahol azok szilárd halmazállapotúvá fagynak, és a kialakuló jégszemek a zivatar leáramlásába kerülve a felszínre hullnak. Változatos formájú és méretű jégdarabokból áll. Csak konvektív felhőből.
22
Csapadék hatása Intenzív csapadékhullás látástávolság csökkenés eszközbe bejutva zárlatot okoz megbénítja az elektromos berendezéseket Ónos csapadék és jégeső jégbevonat képződik jegesedés hatásai A jégszemek a becsapódási súlyuk miatt komoly károkat okozhatnak. horpadások vagy tényleges törés
23
Zivatar A zivatar igen nagy veszélyt jelent a légi járművekre. Az említett összes veszélyes meteorológiai folyamatot, jelenséget magában foglalja. A REPÜLÉS SORÁN MINDENKÉPPEN EL KELL KERÜLNI. Három alaptípus: egycellás zivatar, multicellás zivatar, szupercellás zivatar.
24
ZivatarZivatar hatásai Jegesedés Szélnyírás, turbulencia, viharos széllökés Csapadék (intenzív zápor, jégeső) Villámcsapás …
25
Következtetések Pilóta nélküli légi járművek széleskörű elterjedéseFolyamatos fejlesztés!!! Repülés sikeressége Rendelkezésre álló INFORMÁCIÓ !!! METEOROLÓGIAI INFORMÁCIÓK Korrekt repülésmeteorológiai támogatás Általános ismeretek Tapasztalat (speciális ismeretek) Dr. Wantuch Ferenc PhD: Pilóta nélküli repülőgépek (UAV-k) üzemeltetésének meteorológiai támogatása 2015.11.04. 11.20-11.40 h II. SZEKCIÓ „A nyílt információgyűjtés fejlődő területei” 2015. november 3-4.
26
Köszönöm a megtisztelő figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.