Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaKornél Péter Megváltozta több, mint 8 éve
1
Légellenállás 4. gyakorlat
2
A légellenállás az az ellenállás (fékezőerő), amellyel az áramló levegő a testre hat. A légellenállás olyan közegellenállás, amellyel mozgó test levegővel telt térben találkozik Nagy sebesség esetében ezt leginkább a levegő tehetetlensége okozza, melyet a mozgó test útjában szintén mozgásra indít; közelítőleg a sebesség négyzetével arányos. A légellenállás keletkezéséhez a súrlódás is hozzájárul, mely a mozgó test sebességével arányos. A légellenállás általában annál nagyobb, minél nagyobb felületű a mozgó test, illetve minél nagyobb a sebesség és a levegő sűrűsége. Légellenállás
3
A légellenállás nyomási és súrlódási ellenállásból tevődik össze. A nyomási ellenállás a test elülső és hátsó része közötti nyomáskülönbségből ered. A jármű mozgási irányával ellentétes irányban hat, és a jármű sebességétől, a homlokfelületétől, a légellenállási együtthatótól (Cw) és a légsűrűségtől függ. A gördülési ellenállás mellett a légellenállás jelenti azt az irányadó tényezőt, amely egy jármű dinamikáját és gazdaságosságát meghatározza. Minél nagyobb a légellenállás, annál nagyobb erő szükséges ahhoz, hogy egy járművet egy meghatározott sebességre gyorsítsa és ezt a sebességet megtartsa. A testnek - különösen olyan tompa tárgyak esetében, mint a gépkocsi - ezt az ellenállást kell leküzdenie. Ezzel szemben a karcsú testeknél, mint pl. repülőknél, a súrlódási ellenállás játszik nagyobb szerepet a teljes légellenállásban.
4
A súrlódási ellenállás az áramlás által a felületen okozott súrlódásból keletkezik. A légsebesség és a légellenállás között négyzetes összefüggés van. Ez annyit jelent, hogy kétszeres sebesség mellett az ellenállás a négyszeresére, négyszeres sebesség esetén pedig a 16-szorosára nő. Konkrét példa: 100 km/h-ról 141 km/h-ra történő gyorsítás esetén a légellenállás (aerodnimaikai ellenállás) megkétszereződik.
5
Légellenállás A légellenállás a merev test és a közeg relatív elmozdulása folytán jön létre. www.ara.bme.hu
6
Légellenállás A légellenállást befolyásolja : A test mérete. A test alakja. Felületi simaság. Áramló levegő sebessége.
7
Légellenállás
8
Ellenállás tényező:
9
Légellenállás Járay Pál: Bécs, 1889. március 10. – St. Gallen, 1974. szeptember 22. „… Tovább folytatta a testek légellenállási tényezőjének csökkentésére irányuló vizsgálatait, és 1920-ban szabadalmaztatta a legkisebb légellenállású ideális járműalakot, az általa Stromlinienwagennek nevezett, teljesen áramvonalazott karosszériájú autót. Számos autógyár (Audi, Adler, Bugatti, Voison, Tatra) sok modellje készült a Járay-féle elvek alapján. A harmincas évek dereka táján építettek a Mercedes-, illetve Audi-alvázra Járay karosszériát, és Járay szabadalma alapján készültek a népszerűvé vált „bogárhátú” Volkswagen prototípusai is. A légellenállási tényezőt az akkor hagyományos kivitelű járművekhez képest körülbelül 25 százalékra csökkentette, így az üzemanyag-felhasználás mintegy 30 százalékkal csökkent. Ráadásul az áramvonalas autó nem keltett maga mögött nagy örvényeket, kevesebb port és sarat vert fel az úttestről.” http://www.muszakiak.com
10
Légellenállás Rumpler Tropfenwagen (1921) Edmund Rumpler
11
Légellenállás Ellenállás tényező:
12
Porsche Typ 32 Porsche Museum, Stuttgart-Zuffenhausen
13
Légellenállás
14
340 kph forrás: dynamics issue 3.01
19
Régi Mercedes-tanulmány, a szokatlan megoldással a légellenállás és a fogyasztás csökkentésére mentek rá a németek
26
Légellenállás Fajlagos légellenállási tényező: A légellenállás: Az ellenállás tényező: A légellenállás legyőzéséhez szükséges munka: A szükséges teljesítmény:
27
Légellenállás Mintapélda Adatok A jármű szélessége B = 1.6 m; a jármű magassága H = 1.5 m; a levegő sűrűsége = 1.25 kg/m3; a jármű ellenállás tényezője c w = 0.25; a hajtómű összhatásfoka a motortól a hajtott kerékig hössz = 0.92. Feladat Mekkora kerék- és motorteljesítmény szükséges a légellenállás legyőzésére?
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.