Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaSára Papp Megváltozta több, mint 8 éve
1
2014. 03. 24. MENEDZSMENT és VÁLLALKOZÁSGAZDASÁGTAN dr. SZ abó G ábor CS aba
2
az értékelés „dimenziói” 3.: 3. Minőségi teljesítmény: selejt, nem-megfelelés; reklamációk, panaszok, vevői elégedettség; versenyképesség; gép-, folyamat képesség, minőség-kapacitás stb.
3
A minimálisan szükséges minőségrendszer : megfelelés az előírásnak szigorú minőségellenőrzési megfelelés a rendeltetésre folyamat közbeni való alkalmasságnak minőségszabályozás megfelelés a vevő teljeskörű minőségirányítás nyilvánvaló igényeinek (TQC, CWQC, IQM) megfelelés a vevő rejtett igényeinek TQM megfelelés a környezeti, integrált rendszerek társadalmi elvárásoknak az alapvető cél a szükséges rendszer
4
MIÉRT kell a minőségrendszer ? -piacon maradás, verseny; -szervezettebb belső működés; - az ÚNIÓBAN : elvárás?, szokás?, követelmény?, kényszer?; -tulajdonosi akarat, elvárás; - a Cégvezetés saját igénye; - kevesebb panasz, reklamáció; - a termékfelelősségi törvényből fakadó viták, perek írásos bizonyítékai.
5
Magyarország : 8600 Világ : 620 000 Mit mutatnak a számok az ISO 9001 tanusításokról(2004) ? Észak-Amerika : 35 000 Európa : 340 000 (55 %) Hollandia : 14 000 – Csehország : 8550 Belgium : 4800 – Ausztria : 4200 Görögország : 3200
6
A legfontosabb szabványos minőségrendszer: az ISO 9000 család: ISO 9000 ISO 9001 ISO 9004 ISO 19011
7
A szabványos ISO 9000 MINŐSÉGRENDSZER ISO 9000:2005 (alapok, terminológia, menedzsment háttér) ISO 9001:2008 (a konkrét rendszer)
8
MIÉRT kell a szabványos minőségrendszer ? -piacon maradás, verseny; -szervezettebb belső működés; - az ÚNIÓBAN elvárás?, szokás?, követelmény?, kényszer?; -tulajdonosi akarat, elvárás; - a Cégvezetés saját igénye; - kevesebb panasz, reklamáció; - a termékfelelősségi törvényből fakadó viták, perek írásos bizonyítékai.
9
az ISO 9000:2005 8 ALAPELVE: VEVŐORIENTÁLT SZERVEZET ÉS MŰKÖDÉS A CÉGMENEDZSMENT KIEMELT SZEREPE A MUNKATÁRSAK BEVONÁSA FOLYAMATSZEMLÉLETŰ MEGKÖZELÍTÉS RENDSZERKÖZPONTÚ MENEDZSMENT FOLYAMATOS JAVÍTÁS-FEJLESZTÉS TÉNYSZERŰ DÖNTÉSHOZATAL KÖLCSÖNÖSEN ELŐNYÖS KAPCSOLATOK A BESZÁLLÍTÓKKAL
10
ISO 9001:2008 szabványosított, meghatározott elemekből álló és tartalmú, elsődlegesen a kulcsfolyamatok nyomonkövethetőségére, a folyamatos elemzésre-értékelésre, javítás-fejlesztésre koncentráló, független, erre a tevékenységre jogosított szervezet által tanusított, minőségmenedzsment rendszer.
11
az EN ISO 9001:2008/4.-8. fejezete: 4. Minőségmenedzsment rendszer 5. A vezetés felelősségi köre 6. Az erőforrások menedzselése 7. A termék előállítása 8. Mérés, elemzés fejlesztés
12
Az alkalmazás alaplogikája: A szabvány megadja a szabályozandó kérdéseket, „témákat”. Alkossuk meg a saját működésünkre vonatkozó eljárásokat, utasításokat és a szükséges mértékben dokumentáljuk azokat! Alkalmazzuk a saját magunk által kialakított szabályokat! Tanusítás, auditálás
13
A dokumentációs rendszer alapelve: 1. Írd le, ahogyan csinálod! 2. Csináld úgy, ahogyan leírtad! 3. Folyamatosan javítsd, fejleszd!
14
a dokumentumrendszer felépítése törvények, szabványok, szerződések... CÉG egésze cégvezetési irányelvek Minőségi Kézikönyv cégvezetés eljárások, utasítások folyamatok dokumentumok konkrét vállalások Úniós szabályozások, szabványok, előírások...
15
az ISO 9001:2008 tartalma és felépítése 7. A termék előállítása D 8. mérés, elemzés C és fejlesztés A 6. Az erőforrások menedzselése P 4. Minőségmenedzsment rendszer. 5. A vezetőség felelősségi köre P
16
V E V Ő MÉRÉS, ELEMZÉS, FEJLESZTÉS BEMENETKIMENET Folyamatok VEZETÉS FELELŐSSÉGE ERŐFORRÁSOK BIZTOSÍTÁSA P DC A
17
A minőségmenedzsment rendszer folyamatos fejlesztése vevők köve- telmé- nyek vevők elége- dett- ség a vezetőség felelősségi köre a termék előállítása az erőforások menedzselése mérés, elemzés és fejlesztés termék kimenetbemenet A folyamatszemléletű minőségmenedzsment rendszer modellje:
18
QS9000/VDA 6.1 (ISO/TS 16949) H A C C P GMP/GHP/GLP Speciális modellek a minőségbiztosításban:
19
„Az élelmiszerelőállítás/és forgalmazás folyamatában az előállítónak olyan minőségbiztosítási rendszereket kell alkalmaznia, amelyek biztosítják az élelmiszer közegészségügyi, élelmiszerhigiéniai és minőségi megfelelőségét.” Ezek közül a legkézenfekvőbb ez esetben a H A C C P.
20
HACCP = Hazard Analysis Critical Control Point Veszélyelemzés a kritikus szabályozási pontokon Egy folyamatszabályozási módszer(rendszer), amely elősegíti a termék biztonságos(abb) előállítását (és forgalmazását, alkalmazását)
21
a HACCP 7 ALAPELVE, lépése: 1. Valamennyi veszélypont feltérképezése ( ISHIKAWA ) 2. A kritikus veszélypontok kiemelése ( FMEA, TIHIB ) 3. A kritikus pontok szabályozási értékeinek meghatározása 4. Az ellenőrzés-szabályozás megtervezése a CP-on 5. A beavatkozó, javító intézkedések meghatározása 6. A nyomonkövetés dokumentációs rendszere 7. A bizonyítási, igazolási dokumentációs rendszer
22
G M P 3 általános alapelv: - a gyógyszergyártás általános GMP irányelvei, - a gyógyszerhatóanyagok gyártásának GMP irányelvei, -a steril készítmények gyártásának GMP irányelvei alapján minden gyár kidolgozza saját előírásait, amelyek segítségével folyamatosan magas szintű, egyenletes az emberi egészség védelmét biztosító termékek előállítását valósítja meg.
23
a GMP lényege: 6 P 1. P eople (emberek) 2. P rocesses (folyamatok) 3. P rocedurs (eljárásmódok) 4. P remises (feltételek) 5. P roducts (termékek) 6. P rofit (eredmény, nyereség)
24
a beszállítói „gúla” a beszállítói „gúla” KÉSZTERMÉK FŐDARAB, RÉSZEGYSÉG ALKATRÉSZEK ALAPANYAGOK
25
QS9000 ( USA – a „3 NAGY”) - Az EN ISO 9001:2001/9000:2005 minden elemének szószerinti átvétele - Stratégiai üzleti terv készítése - Benchmarking (más hasonló termékekkel /rendszerekkel való összehasonlítás) elvégzése - Vevői elégedettség kiértékelése -Meghatározott módszerek alkalmazása ( QFD, DOE, FMEA, CAD ) - a képesség ismerete, képességvizsgálatok; - folyamatos javítás (CIP, PDCA, CQI)
26
VDA 6.1 Kérdéslista formájában jelenik meg; Egyes kérdések mennyiségi (pontszám/százalék) értékelése; EN ISO 9001/2000 szerinti tagolás, de más a sorrendiség is lehet; Kiegészítő elemek: 05: Üzleti megfontolások 06: Termékbiztonság 09: Folyamattervezés Z1: Vállalati stratégia
27
További speciális rendszerek: - ISO 14001(környezet) - COMENIUS 2000 (közoktatás) - KES : Kórházi Ellátási Standardok - CAF: Common Assestment Framework (EU közigazgatás)
28
integrált rendszerek: -ISO 9000 + ISO 14001 -ISO 9000 + HACCP/GMP -ISO 9000 + BOP - ISO/TS 16949 - ISO 14001 + MEBIR(munkahelyi egészségi és –biztonsági rendszer)
29
Katonai szabványok ISO 14000 Előírások Iparági minőségi követel mények ISO 9000 szabványok HACCP QS 9000 kritériumok VDA 6.1 Minőségi rendszer nélkül Világ-színvonalú minőségi rendszer GMP Comenius 2000 ISO TS 16949 ISO/IEC 17025 KES ISO 9000 kiegészítések CAF
30
QS9000/VDA 6.1( ISO/TS 16949 ) H A C C P GMP/GHP/GLP Speciális modellek a minőségbiztosításban:
31
G M P 3 általános alapelv: - a gyógyszergyártás általános GMP irányelvei, - a gyógyszerhatóanyagok gyártásának GMP irányelvei, -a steril készítmények gyártásának GMP irányelvei alapján minden gyár kidolgozza saját előírásait, amelyek segítségével folyamatosan magas szintű, egyenletes, az emberi egészség védelmét biztosító termékek előállítását valósítja meg.
32
a GMP lényege: 6 P 1. P eople (emberek) 2. P rocesses (folyamatok) 3. P rocedurs (eljárásmódok) 4. P remises (feltételek) 5. P roducts (termékek) 6. P rofit (eredmény, nyereség)
33
„Az élelmiszerelőállítás/és forgalmazás folyamatában az előállítónak olyan minőségbiztosítási rendszereket kell alkalmaznia, amelyek biztosítják az élelmiszer közegészségügyi, élelmiszerhigiéniai és minőségi megfelelőségét.” Ezek közül a legkézenfekvőbb ez esetben a H A C C P.
34
HACCP = Hazard Analysis Critical Control Point Veszélyelemzés a kritikus szabályozási pontokon Egy folyamatszabályozási módszer(rendszer), amely elősegíti a termék biztonságos(abb) előállítását (és forgalmazását, alkalmazását)
35
a HACCP 7 ALAPELVE, lépése: 1. Valamennyi veszélypont feltérképezése (ISHIKAWA) 2. A kritikus veszélypontok kiemelése (FMEA, TIHIB) 3. A kritikus pontok szabályozási értékeinek meghatározása 4. Az ellenőrzés-szabályozás megtervezése a CP-on 5. A beavatkozó, javító intézkedések meghatározása 6. A nyomonkövetés dokumentációs rendszere 7. A bizonyítási, igazolási dokumentációs rendszer
36
a beszállítói „gúla” a beszállítói „gúla” KÉSZTERMÉK FŐDARAB, RÉSZEGYSÉG ALKATRÉSZEK ALAPANYAGOK
37
QS9000 ( USA – a „3 NAGY”) - Az EN ISO 9001:2001/9000:2005 minden elemének szószerinti átvétele - Stratégiai üzleti terv készítése - Benchmarking (más hasonló termékekkel /rendszerekkel való összehasonlítás) elvégzése - Vevői elégedettség kiértékelése -Meghatározott módszerek alkalmazása ( QFD, DOE, FMEA, CAD ) - a képesség ismerete, képességvizsgálatok; - folyamatos javítás (CIP, PDCA, CQI)
38
VDA 6.1 Kérdéslista formájában jelenik meg; Egyes kérdések mennyiségi (pontszám/százalék) értékelése; EN ISO 9001/2000 szerinti tagolás, de más a sorrendiség is lehet; Kiegészítő elemek: 05: Üzleti megfontolások 06: Termékbiztonság 09: Folyamattervezés Z1: Vállalati stratégia
39
ISO/TS 16949 az ISO 9001 és a QS9000 és a VDA 6.1, (valamint az olasz és francia autógyártók) követelményeinek szabvánnyá fogalmazása (úgy, hogy esetleg más területeken is alkalmazni tudják !!)
40
COMENIUS 2000 Közoktatási minőségfejlesztési program (modell). CÉL: 1.a minőségtudatos intézményi vezetés és működés, 2. minőségfejlesztési modellek elterjedésének elősegítése a közoktatásban.
41
Egy javasolt program lépései: 0. vezetői önvizsgálat, a feltételek megteremtése; 1.nyitott önértékelés (pl. EFQM kérdéslistával); 2. az érdekelt felek azonosítása: az igények és az elégedettség felmérése; 3. célok és prioritások meghatározása, illetve módosítása; 4. intézkedési terv(ek) készítése, folyamatos javítás- fejlesztése, menedzselése, 5.irányított önértékelés és a modell folyamatos fenntartása.
42
a CAF 4 alapvető CÉLJA: 1. a TQM elveinek megértése és alkalmazása a közigazgatási szervezetek folyamatos javítására az önértékelés és a PDCA ciklus szisztematikus felhasználásával; 2. Rendszeres (kérdőíves) önértékelés az elemzések és a javító intézkedések megalapozására (az EFQM modell alapján) 3. A minőségmenedzsmentben alkalmazott különböző modellek és módszerek közötti híd szerepének betöltése 4. A szervezetek közötti „bench learning”.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.