Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaDonát Nemes Megváltozta több, mint 8 éve
1
A nyelv keletkezése Pléh Csaba pleh@cogsci.bme.hu Látás, nyelv emlékezet BSc kurzus, 2008. március 6
2
Nyelvi tematikájú órák Március 6 A nyelv keletkezése Pléh Csaba Március 13 Gyermeknyelv Lukács Ágnes Március 20 I Zárthelyi dolgozat Márc 27 A gyermeknyelv (Lukács Ágnes) Ápr 3 Nyelvtechnológia (Babarczy Anna)
3
A nyelv keletkezés nagy kérdései Folytonosság-ugrás. Emberi-állati közlés Feltételek és tulajdonképpeni nyelv Agyfejlődés és a nyelv keletkezése A főemlősök fogalomalkotása Előnyelv és mai nyelv Mi volt a funkció? Társas funkciók: kapcsolattartás, imponálás, tanítás, becsapás Hogyan keletkezik a szerkezet? Az exaptáció és adaptáció vitája Pinker vs. Gould és Chomsky Mai nyelvek sokfélesége és a nyelv biológiája
4
Klasszikus elméletek: Elemek keletkezéséről szólnak Dingdong Vauvau Ajjaj Kip-kop Baba Mágikus névadás Hangutánzás Érzelemkifejezés Mozgásutánzás Utánzott gügyögés
5
Mi változott mára? Szerkezet magyarázata az elemek helyett Tudományos tények: őstörténet genetika nyelvészet állati közlés primátakutatás gyermeknyelv Sok összetevős elméletek Előfeltételek és tulajdonképpeni nyelvtan viszonya
6
Állati és emberi közlés VonásÁllati közlésNyelv Motiváció hasonlóságönkényes Készletkorlátos (50)végtelen Rendszer zártnyitott Hajlékony merevváltozó Helyzet ingerfüggőfüggetlen Ellenőrzésönkéntelenszándékos Többszörös tagolás golfozó szóalak golf-oz-ó morfémák g-o-lf-o-z-ó hangok
7
Példa állati közlési rendszerekre Darwin: csimpánz arcok, csalódott Ritualizáció fakasnál Ellentét: domináns követi az alárendeltet. Nézzük a két állat tartását
8
Méhek tánca. Irány és sebesség. Hasonlósági alapú
9
SzintFunkcióSzervezésHalmaz Hangtanmegkülönböztetjegyek- hangok20-50 Szavak, morfémák jelentéshangok- morfémák sok ezer Mondatokkijelentés, cselekvés szavak- mondatok végtelen Szövegekemberi kapcsolatmondat- szövegvégtelen Többszörös tagolás az emberi nyelvben
10
Alapkérdések Az emberi nyelv egyedisége. Elválaszt-e az állatvilágtól a nyelv vagy éppen összeköt vele. Egyetlen döntő mozzanata van-e a természetes nyelvnek, vagy több egymástól független evolvált mozzanat kombinációjaként jött-e létre? Generalitás szemben a modularitással
11
Többtényezős rendszer a nyelvi úton Természetes nyelv Fogalmak, tárgykategóriák Hang képzés - észlelés Szintaxis és mozgás szervezés Szociális képességek
12
Hauser, Chomsky és Finch felfogása: Mindkettő van, folytonosan fejlődő közlési rendszer, s emberre sajátos nyelvtan NyKT (FLB) Nyelvi Képesség Tágan Folytonos fejlődés Hangkontroll Agyfejlődés Fogalmak Kommunikációs hatékonyság Adaptív haszon NyKSz (FLN) Nyelvi Képesség Szűken Feltehetően csak emberi Rekurzív mondattani szerveződés Feltehetően nincsen adaptív haszna
14
Biológiai változások a nyelvhez vezető úton Gégefő változása: nagyobb hang lehetőség, hosszabb üreg Finomabb hangdiszkrimináció Finomabb mozgásszervezés Gesztusok megjelenése Enkefalizáció Majdani beszédközpontok Asszimetriák az agyban
15
Hangképzés változásai: kisebb rágás, hosszabb hangcsatorna (Philip Lieberman)
16
Agyi változások Testhez képest nagyobb agy Kéreg, kisagy megnő Majdani beszédközpontok: finom mozgás gesztusok hangelemzés Aszimmetria
17
A dominancia keletkezése gén agy kezesség nyelv
18
Baloldali halántéklebeny nagyobb A bal félteke egésze A planum temporale Ennek oka a több sík Orangután, pekingi előember, csecsemő, felnőtt
19
A két féltekének tulajdonított szerepek Bal nyelvi nyelvtani logikus Jobb téri átfogó intuitív Bal bal féltekeJobb jobb fellteke nyelvtéri viszonyok mássalhangzómagánhangzó beszédhangok (szegmentális) intonáció (egészleges) grammatikapragmatika sorrendezett folyamatok egyidejű folyamatok formálisgyakorlatias elemző (analitikus)egészleges (holisztikus) logikusintuitív racionálisérzelmi pozitív érzelmeknegatív érzelmek
20
A specifikus nyelvtani készség keletkezése Ugrás tábor ChomskyFolytonossági Pinker Mondattan hirtelen vonás Nincsen igazi előnye ‘Elment a hajó – A hajó elment’ Exaptáció illetve szerveződés Nyitottság a kulcsa Más fajnál nincsen Mondattan graduális vonás Növeli pl. az udvarlás esélyét ‘Ha adsz puszit, akkor kapsz banánt.’ Adaptáció, pl. kooperáció révén Nyitottság a kulcsa Más fajnál nincsen Miller az udvarlási elmélet
21
Jackendoff felfogása
22
Az ősnyelv nyelv váltás (Bickerton) Előembereknél: utánzás, hagyomány, cselekvési kategóriák. Protonyelv: cselekvő, cél, eszköz, fogadó, hely kategóriákkal Szerkezeti viszonyok formaivá válnak (tartalom függetlenedés, mondattan) Nyelvtani műveletek produktivitak (beágyazás, szerkezet ismétlés) Nyelvtani morfémák (ragok, névelők stb.) jelennek meg A szórend formai szerepekre rögzített használata alakul Üres nyelvtani elemek jelennek meg (névmás, il pleut…)
23
G esztus ősnyelv mai nyelv Corballis: gesztusnyelv hominidáknál ősnyelv homonál, 1 m év Alapvető kategóriák: CSELEKVŐ, CÉL, ESZKÖZ, FOGADÓ, HELY Fejlődő mondattan valódi nyelv 100.000 éve: Finomabb nyelvtan
24
Főemlős nyelvtanítás Gardnerék és Washoe gesztus Premack – Sarah és mágnestábla: önkényes Savage-Rumbaugh Kanzi (bonobo) Klaviatúra kódok
25
Kritikák a ‘majomnyelvről’ Chomsky, Terrrace, Sebők Tamás Lassan tanul, sok száz társítás, míg az embernél elég néhány Mondattani szerkezet alig van Sorrendre nehezen figyel Ha van újítás, az utánzás TALÁN NEM IS IGAZI NYELV EZ, CSUPÁN JÓ TANULÁS
26
Főemlősök erényei és korlátai Gazdag kategorizáció De nincsen rendszer Lassan tanulnak jeleket Mondattani kombináció korlátozott Nincsen hagyomány Alig van utánzás bútor szék tonett asztal
27
Az architektúrák nagy változásai: Főemlős reprezentáció (Merlin Donald) Kultúra típusaKorszakTudás közlésÁtadási mód Epizodikusfőemlősök, 5 meseményekNincsen Mimetikuserectus, 1.5 mtesttelLejátszás Mitikussapiens, 50 enyelviTörténet Teoretikusmodern, 10 ekülső memóriaÍrás-olvasás
28
KOGNITIV MŰKÖDÉSSZEREPE A NYELVBEN Munkamemóriaszótanulás,mondatfeldolgozás többfelé figyelésszótanulás, kontextuális értelmezés agyi plaszticitástanulás egész élet során Hosszú távú emlékezet növekedése szavak tárolása szemantikai agyi részek kibővülése gazdagabb kontextuális jelentés KOGNITIV VÁLTOZÁSOK ÉS A NYELV A feltételek összegzése
29
Mithen felfogása: speciális rendszerek után áthallások. A nyelv és a többi kognitív rendszer Váltás a H. erectus (2m – 200 e) és a H. sapiens között szociális természeti tárgyi szociális közlési tárgyi közlési természeti
30
Mire volt jó a kezdeti nyelv? Vadászat, munkaszervezés Társas kapcsolatok olajozása: pletyka Uralkodás, becsapás, dominancia: gondolatolvasás Imponálás a partnereknek: ‘páva farok hatás’: udvarlás
31
Dunbar kapcsolati elmélete Az agymérettel nő a csoportméret Embernél 120 fő körüli csoport Csoportmérettel nő a kurkászási idő Előembereknél ez már 40 % lenne A nyelv első szerepe a puszta kapcsolattartás, ’kurkászási közösségek’
34
A kurkászási idő növekedése a csoportmérettel
35
Mai világ: emberek kapcsolatai A kapcsolati háló max 100 körüli Alcsoportok: intim 7-10 közepes 30 tágabb 100 Érzelmi közelség és kapcsolatsűrűség
36
Sávos társalgási közösségek az IT világában Napi kapcsolat, 7- 10 fő Szoros, heti pár, 20-40 Külső kapcsolati háló 100-400
37
Gondolatolvasás Michael Tomasello
38
Közös figyelmi helyzet – Joint attention
40
Tevékenység Elemi társasKulturális KommunikációJelzésekInterszubjektív szimbólumok Mások tekinteteTekintet követés Közös figyelem Szociális tanulásKövetés, ritualizáció Szándékos aktus visszaadása EgyüttműködésÖsszehangolásSzereposztás TanításFacilitációInstrukció Tárgy manipuláció EszközökSzándék szerinti használat Tomasello felfogása a társasság alakulásáról és a kultúra keletkezéséről
41
Elemi gondolatolvasástól a nyelvig Tekintet olvasás Meggyőzés A P Hit B P Közös figyelem Szótanulás Becsapás A P Hit B Q
42
Na és az udvarlás? Az embert irányítja a párválasztás A vonzó párok vonásai terjednek Fittség jelzések vonzóak A beszéd is fittség jelzés, mert nehéz és felesleges Olyan ez, mint a „pávafarok hatás”
43
Néha a reprodukciós siker mindennél fontosabb (elfutó szelekció)
44
Tényleg Ádámot teremtette elsőként az Úr?
45
Átfogó kép Főemlős indulás: mozgás, látás, egyéni tanulás. kategóriák agynövekedés, fokozatos gesztusnyelv, első társas tanulás 2 m Hangok gazdagodó világa. Eszközök, átfogó kategoriák. Előnyelv. 1 m – 100 e Innovatív tárgyhasználat. FOXP2 mutá ció: formai nyelvtan 100- 50 e
46
Két könyv
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.