Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Egyéb forgalmi adók Nincs praktikus megoldás arra, hogy a pástétomot adóztassuk, a löncshúst pedig nem. Robert Kuttner Cambridge 150-154.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Egyéb forgalmi adók Nincs praktikus megoldás arra, hogy a pástétomot adóztassuk, a löncshúst pedig nem. Robert Kuttner Cambridge 150-154."— Előadás másolata:

1 Egyéb forgalmi adók Nincs praktikus megoldás arra, hogy a pástétomot adóztassuk, a löncshúst pedig nem. Robert Kuttner Cambridge 150-154

2 2014/2015. II.ADÓZÁS I. Jövedéki adó  ” mint egyedáruság (jövedék), amidőn az állam az illető cikk előállítását vagy forgalomba hozatalát magának fenntartja, hogy ily módon akkép állapíthassa meg annak árát, hogy ez számára jövedelmet biztosítson.” „…Magyarországon a jövedéket a korlátlan hatalom hozta be 1850-ben.” Pallas Lexikona 1896  Általános elnevezés, ABC termékek: alkohol, benzin, cigaretta.”  Olyan termékek termelésére, forgalombahozatalára vonatkozik, amely  nagy keresletnek örvend  előállítása természetbeni korlátba ütközik, 150-154

3 2014/2015. II.ADÓZÁS I. A jövedéki adó célja  állami adóbevételek növelése  állami járadék biztosítása  az előállítás természeti különbségeiből adódó termelési költségeltérések mérséklése  Versenysemlegesség biztosítása  EU konform szabályozás Fogyasztási adóbevétel több mint 94 %-át kitevő dohánygyártmányokra,  alkoholtartalmú és  ásványolaj termékekre 150-154

4 2014/2015. II.ADÓZÁS I. Jövedéki törvény hatóköre A jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól szóló 1997.évi CIII. Törvény, majd 2003. évi CXXVII. törvény a jövedéki adóköteles a jövedéki termék belföldi előállításáról és importálásáról  A teljesítése és ellenőrzése érdekében követelmény, hogy:  adóköteles jövedéki terméket kizárólag adóraktárban állítsák elő,  a jövedéki adó megfizetése nélkül importált jövedéki termék adóraktárba vagy adómentes felhasználó üzembe, raktárba kerüljön,  a jövedéki terméket az adó megfizetése nélkül csak adóraktárban, adómentes felhasználó üzemben vagy raktárban vagy tranzitterületen tárolják, raktározzák. 150-154

5 2014/2015. II.ADÓZÁS I. Jövedéki termékek Ásványolaj Dohány  Jogi személy, jogi személyiség nélküli szervezet és természetes személy aki jövedéki terméket előállít, raktároz, tárol, importál, exportál, forgalmaz illetve egyéb módon birtokol.  Tekintettel az adófizetési kötelezettségek/ állami bevételek nagyságára, erőteljes piacralépési korlátok érvényesülnek a törvényben 150-154

6 Jövedéki adó kötelezettség Belföldi előállítás Import Közösségen belüli szállítás Jöv. adó nagykkisker 2014/2015. II.ADÓZÁS I.

7 2014/2015. II.ADÓZÁS I. Fizetési kötelezettség  ha a jövedéki terméket az adóraktárból,  vagy az adómentes felhasználótól kiszállítják, szabadforgalomba bocsátják.  Adóraktárak között, illetve adómentes felhasználóhoz, valamint adóraktárból külföldre a jövedéki termék adófelfüggesztéssel szállítható  A csempészet cigaretta, alkohol, kőolajszármazék is adóköteles. Azé a kötelezettség, aki a lebukás pillanatában birtokolja. 150-154

8 2014/2015. II.ADÓZÁS I. Alapfogalmak  Adóraktár Az a fizikailag elkülönített hely, ahol az e törvényben meghatározott engedély birtokában a jövedéki termék előállítása folyik, ahol olyan jövedéki termék tárolását, raktározását végzik, amely után az adót nem fizették meg.  Szabadforgalomba bocsátás jövedéki termék adóraktárból történő kitárolása import jövedéki termék belföldi forgalom számára történő vámkezelése Adófelfüggesztés a jövedéki adó vonatkozásában az adó-megállapítási és az adófizetési kötelezettség halasztása 150-154

9 2014/2015. II.ADÓZÁS I.  Hatáskör, illetékesség  A megyeszékhelyi vámhivatal jogosult az adók bevallásával, befizetésével és az egyéb adókötelezettség teljesítésével kapcsolatos ügyekben eljárni.  A zárjeggyel, adójeggyel kapcsolatos ügyekben, kivéve a felhasználás ellenőrzését, elszámoltatását a 16. számú Vámhivatal jár el. A bor zárjegynek az egyszerűsített adóraktárak részére történő kiadását a megyeszékhelyen működő vámhivatal, illetve a Bács-Kiskun megyében a jövedéki központ, Pest megyében és a fővárosban a 16. számú vámhivatal végzi. Az adóraktárak helyszíni ellenőrzését, felügyeletét az adóraktár fekvése szerinti vámhivatal végzi.

10 2014/2015. II.ADÓZÁS I. Adóraktár engedély megadásának feltételei  jövedéki biztosítás nyújtása, az adófelfüggesztéssel történő szállítással és az adófizetési kötelezettség teljesítésével járó adókockázatra az adóraktár engedélyesétől, készpénz, bankgarancia, Agrár-Vállalkozási Hitelgarancia lehet. 150-154

11 2014/2015. II.ADÓZÁS I. Ki a megbízható adós?  Aki a vámtörvény szerint vámszempontból megbízható.  legalább 2 éve állít elő engedély alapján jövedéki terméket,  terhére jogerős határozattal a kérelem benyújtását megelőző 2 évben összességében a jövedéki biztosíték 10 %-át meghaladó jövedéki bírságot, adóbírságot a vámhatóság nem állapított meg.  a jövedéki biztosíték értékének 10 %-át meghaladó összegű, az esedékességet 30 nappal meghaladóan rendezett, vagy rendezetlen adótartozása nem volt, kivéve az olyan adótartozást, amelyre fizetési könnyítést kapott. 150-154

12 2014/2015. II.ADÓZÁS I. Adóalapok, adómértékek  A jövedéki a fogyasztáshoz kötődő,egyfázisú, versenysemleges adó  Adóalap:  Mennyiség ( hl, liter,)  Tisztaszesz tartalom/liter  tételes adó darabszámra ( cigaretta adó/ ezer darab  ásványolaj: mennyisége, liter vagy kg, vámbesorolási szám szerint, mennyiségi egységben mérve  ólmozatlan benzin: 124,20 Ft/l;  Fűtőolaj, tüzelőolaj 120, 000 Ft/liter  Üzemanyagcélú sűrített gáz: 26,20 forint/ m3  Extrakönnyű fűtőolaj: 116 Ft/kg 150-154

13 2014/2015. II.ADÓZÁS I. Alkoholtermékek  adó alapja az alkoholtermék mennyisége hektoliterfokban meghatározva.  Sör: 540 forint/Balling fok/ hektoliter  Bor: ennyi volt(!)szőlőbor – 800Ft/hektoliter egyéb bor 8000 Ft/ hektoliter 2006. szeptember 1-óta a szőlőbor jövedéki adó mentes! Pezsgő: 12.200 Ft/ hektoliter Köztes alkoholtermék: 18 800 Ft / hektoliter  Az adómegállapítás alapja a vámtarifa szerinti besorolás 150-154

14 2014/2015. II.ADÓZÁS I. Dohánytermékek  adó alapja a %-os adómérték esetében kiskereskedelmi eladási ár, tételes adóérték esetében 1.000 db  Cigaretta: 9350 Ft/1000 szál, a kiskereskedelmi ár 28,22 százaléka illetve minimum 17.330 Ft/1000 db  Szivar: kiskereskedelmi eladási ár 28,5 %-a 150-154

15 2014/2015. II.ADÓZÁS I. Fogyasztási adó  A fogyasztáshoz kötődő,egyfázisú, versenysemleges, forgalmi adó típusú, közvetett adó  Célja: a fogyasztás visszafogása, illetve a luxusfogyasztás megadóztatása  Eltérés a jövedéki és a fogyasztási adó között:  A jövedéki adó EU adó, a fogyasztási nemzeti adó –vagyis eltörölhető 150-154

16 2014/2015. II.ADÓZÁS I. Termékkör  Dohány, alkohol, ásványolaj termékeken kívül  Gépjárműbehozatalra – regisztrációs adó váltotta fel  Nemesfémtermékek, ékszerek  Parfűmök, régebben szőrmék 150-154

17 2014/2015. II.ADÓZÁS I. Adó- kategória A szgk műszaki tulajdonságai Környezetvédelmi besorolás 5 vagy annál jobb 5-nél rosszabb1. Ottó-motoros személygépkocsi 1100 cm3-ig és dízelmotoros személygépkocsi 1300 cm3-ig 126 000 Ft/db 189 000 Ft/db2. 1101-1400 cm3-ig és Ottó dízelmotoros személygépkocsi 1301-1500 cm3-ig 189 000 Ft/db 284 000 Ft/db3. Ottó-motoros személygépkocsi 1401-1600 cm3 és dízelmotoros személygépkocsi 1501-1700 cm3-ig 252 000 Ft/db 378 000 Ft/db.Ottó-motoros személygépkocsi 1601-1800 cm3 és dízelmotoros személygépkocsi 1701-2000 cm3-ig 410 000 Ft/db 615 000 Ft/db.Ottó-motoros személygépkocsi 1801-2000 cm3 és dízelmotoros személygépkocsi 2001-2500 cm3-ig 567 000 Ft/db 850 000 Ft/db.Ottó-motoros személygépkocsi 2001-2500 cm3 és dízelmotoros személygépkocsi 2501-3000 cm3-ig 819 000 Ft/db 1 229 000 Ft/db Ottó motoros személygépkocsi 3000 cm3 felett és dízelmotoros személygépkocsi 3500 cm felett 1 890 000 Ft/db 2 835 000 Ft/db.Muzeális jellegű személygépkocsi 252 000 Ft/db 252 000 Ft/db 150-154

18 2014/2015. II.ADÓZÁS I. Mikor kreatív könyvelés, mikor csalás? 1000 éves vita Jogforrás: Szent István törvényei rendelik el az adófizetést, rendelkeznek a kötelezettség elmulasztásának szankcióiról is. Az első adófizetési kötelezettség az egyházi tizedhez kapcsolódott Károly Róbert 1351-ben keletkezett törvénykönyve tette általánossá a földesúr részére fizetendő kilenced fizetési kötelezettségét, ennek megszegése esetén a király hajtotta be a kilencedet saját használatára. I. Zsigmond 1405. évi városi dekrétumában harmincad fizetéséről rendelkezett, amely vám jellegű fizetési kötelezettséget jelentett. 150-154

19 2014/2015. II.ADÓZÁS I.  az adócsaláshoz hasonló tényállást a közadók kezeléséről szóló 1883. évi XLIV. törvény tartalmazott először, amely kihágásnak minősítette.  Az adócsalás fogalmát először az 1920. évi XXXII. tc. határozta meg. Az 1959. évi 18. törvényerejű rendelet már valamennyi adónem szempontjából egységesen határozta meg a bűntettnek minősülő magatartásokat.  Az 1961. évi V. tv. a tvr. rendelkezései közül az adócsalás tényállását lényegében átvette. 1968-tól a szabálysértési alakzat szabályozására is sor került, amely 1991. január 1-jéig volt hatályban.  A ma is hatályos Btk. kezdetben a jelenleg hatályos 310. § (1) bekezdés szerinti I. fordulatos adócsalás tényállási elemeit tartalmazva határozta meg az adócsalás fogalmát. A keretet kitöltő jogszabályok köre az 1988. január 1-jén bevezetett adóreformmal változott meg gyökeresen. A legutolsó módosulást a 2002. április 1-jétől hatályos 2001. évi CXXI. tv. hozta. 150-154

20 2014/2015. II.ADÓZÁS I. Ásványolaj forgalmazás  Olajszőkítés  Módszer: nagy eltérés a jövedéki/fogyasztási adótartalom miatt a háztartási tüzelőolaj és dieselolaj ára között  Fizikai eltérés: Színezésbeli, a HTO színe rózsaszín, a dieselé sárga – egyéb jellemzők teljesen azonosak 150-154

21 2014/2015. II.ADÓZÁS I.  HTO vásárlás  Szőkítés  Hamis számla magasabb fogyasztási adó tartalomról  Értékesítés diesel áron  Haszon : beszerzési ár különbsége  Adótartalom különbsége 150-154

22 2014/2015. II.ADÓZÁS I. Hogyan számítható ki a kár?  A gazdasági elemzés módszereit kiválóan lehetne hasznosítani az olajszőkítés terjedelmének meghatározásához.  Ismert a Magyarországon forgalomban lévő dízel-üzemű járművek és munkagépek száma. Megállapítható, hogy hány olajfűtésre berendezkedett háztartás van az országban. Mind a behozott, mind pedig a Magyarországon termelt vagy finomított, illetve az eredetileg színezett olaj mennyiségét hiteles okmányokkal lehet igazolni. 150-154

23 2014/2015. II.ADÓZÁS I. Új módszerek  Diesel és HTO adótartalom közeledett egymáshoz  A felhasználás módjához kapcsolódnak főként az adómentességek, illetve felfüggesztések  Pl belföldi repülésben adóköteles, nemzetközi repülésben adómentes egy bizonyos típusú JET üzemanyag 150-154

24 2014/2015. II.ADÓZÁS I. Kecskeméti adócsalás  1993. dec 1. létrejön a Business Air Kft  Tevékenységi kör: nem menetrendszerű légiszemély, teherszállítás, repülőterek üzemeltetése  Adómentesítési kérelem: üzemanyag beszerzéshez fogyasztási adómentesség  Üzemanyagvásárlás. 15,263 millió liter JET A1 150-154

25 2014/2015. II.ADÓZÁS I.  Felhasználás: 987 ezer liter  Hiány 14 millió liter kb 1,2 milliárd forintnyi adótartalom  A társaság ráadásul több üzemanyag után igényelt vissza fogyasztási adót, mint amennyit beszerzett  Adóhiány: 924,5 millió fogyasztási adó  358,1 millió ÁFA  94,3 millió VÁNYA 150-154

26 2014/2015. II.ADÓZÁS I. Ítélet  Első fok: börtönbüntetés az adómegállapítások szempontjából fontos tények meghamisítása miatt  Másodfok: visszautalás az elsőfokra, mert az elsőfok ítélete megalapozatlan volt, érdemi felülbírálatra alkalmatlan( ezt kérte a védelem) 150-154

27 2014/2015. II.ADÓZÁS I. Cigarettacsempészet  Még van dohány – címmel a közelmúltban rendezett konferenciát a dohányipar még néhány megmaradt cége és a VPOP  Tények: a dohányipar adja az ÁFA- bevétel 1,5 százalékát  Cigarettafogyasztás: évi 23 md szálról 13,3 md szálra csökkent 150-154

28 2014/2015. II.ADÓZÁS I.  Nyugati útvonal: beszerzés fejlett piacról, ÁFA, fogyasztási adó visszaigénylés  Pihen az áru, majd hamis utiokmánnyal szintén áfa mentesen –export- elindul vissza, ahol forgalomba kerül  Keleti útvonal: olcsó, adómentes beszerzés, zárjegy nélküli, illegális forgalombahozatal 150-154

29 2014/2015. II.ADÓZÁS I. VPOP adatok  Felderítés. 2003-ban 376 millió forint értékű dohányárut koboztak el  2004-ben 737 millió értékű dohányáru akadt fenn  Becsült adóhiány: minimum 11 200 Ft fogyasztási adó/ ezer darab  20 x 11,20=224 + 25% ÁFA=280 Ft/20 szál=14Ft/szál  10mdszálx14Ft= 140 md forint 150-154

30 2014/2015. II.ADÓZÁS I. Alkoholtartalmú italok  Az alkoholtartalmú italok jövedéki adó alapja az alkoholtartalom, illetve az elkészítés módja ( szesztartalmuk erjedésből – sör,bor-, vagy lepárlásból – pálinka, -származik  Szőlő alapú bor, illetve egyéb bor jövedéki adó különbsége tízszeres  Harmadik kategória –köztes alkohol termékek pl vermut 150-154

31 2014/2015. II.ADÓZÁS I. A Zwack -ügy  Köztes alkoholtermék – Éva vermut  Alkoholtartalom – vegyes, erjedésből és lepárlásból is  Jövedéki adótétele nagyobb mint a bor, kisebb mint a finomszeszeké  Besorolás: 1998-ig Ipari Termék Jegyzék, utána hivatalos un. Fordítókulccsal Vámtarifa besorolás 150-154

32 2014/2015. II.ADÓZÁS I.  Évi jövedéki adó 7-8 md forint  1991 adóvizsgálat –VPOP vegyvizsgáló intézete javasolta a szeszesital – kategóriába áttenni –visszamenőleges hatállyal –kb 300 millió  Belső vita a VPOP-nál a vámtarifa besorolás pontatlanságáról  Szakértői vélemények pro és kontra pl. Magyar Élelmiszerkönyv szerint köztes termék 150-154

33 2014/2015. II.ADÓZÁS I. Végeredmény  2003. iránymutatás kér a VPOP a Pénzügyminisztériumtól –  Megfontolásra ajánlják – egy visszamenőleges változtatás és adófizetési kötelezettség előírása esetén perek indulhatnak, esélye kétséges, a bevont összeg visszafizetésekor kamata duplája, ha a vállalat nyer 150-154

34 2014/2015. II.ADÓZÁS I.  2003. novembere: módosítják  a jövedéki törvényt  Parlamenti bizottság előtt marad a Zwack –ügy: „Helyes volt-e az Éva vermut köztes alkoholterméknek való besorolása,”  Válasz: EU állásfoglalást kért a bizottság  2005. április 29: EU Kötelező Vámtarifa Felvilágosítás szerint az Éva vermut 2206 tarifaszámmal köztes alkoholterméknek minősül 150-154

35 2014/2015. II.ADÓZÁS I. Regisztrációs adó  A fogyasztási adót importáláskor meg kell fizetni a vámmal együtt, és alapja az áfának, tehát növeli az import beszerzési árat, ennek következtében a fogyasztói árat.  A regisztrációs díjat a forgalomba helyezéskor kell megfizetni, és a vásárlót terheli majd, így a fogyasztói árnak közvetlenül nem része. Nem EU konform, mert országonként meg kell fizetni, megfelelő egyezmények hijján halmozódhat 150-154

36 2014/2015. II.ADÓZÁS I. Használt autó behozatal alakulása ezer darab 150-154

37 2014/2015. II.ADÓZÁS I. Regisztrációs adó bevezetése  -Levegő Munkacsoport a fogyasztási adó emelését javasolta 1 % emelés= 3,2 md forint bevételi többlettel  Gépjárműimportőrők Szövetsége a regisztrációs adó mellett állt ki.  2004. január elsejétől regisztrációs adó 150-154

38 2014/2015. II.ADÓZÁS I. Ígéretek  Veress János PM politikai államtitkára.  „Szeretném egyértelművé tenni, hogy nem emelkedik - annak ellenére, hogy a hozzászólásból úgy tűnhetett - az autók áfa tartalma, nem lesz magasabb az új elnevezésû regisztrációs adó bevezetésével a költségvetés bevétele az autók forgalmazásából. Ugyanakkor egy európai uniós feltételrendszernek megfelelő adózási formában fogja mind a használt autók, mind pedig az új autók magyarországi forgalomba helyezését az állam figyelemmel kísérni, és ebből azt a bevételt, amit jelenleg fogyasztási adó címen szed be a költségvetés, fogja regisztrációs adó néven majd bevenni. 150-154

39 2014/2015. II.ADÓZÁS I. 2005-ös változások  A regisztrációs adót nemcsak a négy-, hanem a kétkerekű járművek után is meg kell fizetni.  A motorkerékpárokat öt kategóriába sorolták, a díjak tízezer és 125 ezer forint között mozognak. A legkevesebbet a 81 köbcentisnél kisebb motorok után kell fizetni, míg a legmagasabb adót a 900 köbcentinél nagyobb hengerűrtartalmú motorok újdonsült tulajdonosai fizetik be az államkasszába. A törvény ugyanakkor -eltekintett attól, hogy a mentőautók után regisztrációs adót kelljen fizetni.  Az autók regisztrációs adója kismértékben emelkedett…, 150-154

40 2014/2015. II.ADÓZÁS I.  De a regisztrációs adó áfaalap lett. ( Vagyis a törvényben szereplő összeget azonnal fel kell szorozni 1,25-tel)  Példa: a legmodernebb motorral felszerelt kategóriában a korábbi 120 ezer forint helyett 126 ezer forintra nőtt a regisztrációs adó  126 000x1.25= -157 ezer forint kb 30% emelkedés  180 ezer forintról 189 ezer forint  189 000 x 1.25= 236 ezer forint 31 % emelkedés  1,8 millió forintról 1,89 millió forintra  1.89x1.25= 2,36 millió 31% emelkedés 150-154


Letölteni ppt "Egyéb forgalmi adók Nincs praktikus megoldás arra, hogy a pástétomot adóztassuk, a löncshúst pedig nem. Robert Kuttner Cambridge 150-154."

Hasonló előadás


Google Hirdetések