Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaCsongor Hajdu Megváltozta több, mint 8 éve
1
G YŐR M EGYEI J OGÚ V ÁROS adó- és gazdaságpolitikája Nagy Tamás Gazdálkodási Főosztályvezető Győr Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Győr, 2016. március hó
2
Győr Megyei Jogú Város adó- és gazdaságpolitikáját alapvetően a 2015. áprilisában elfogadott 2015-2020. évre szóló Gazdasági Program határozza meg. A Program kiemeli: elsődleges követelmény az önkormányzat stabil pénzügyi helyzetének, a kiegyensúlyozott, takarékos és hatékony gazdálkodás kereteinek, valamint a helyben működő gazdasági szereplők részére biztosított befektetés-ösztönző helyi gazdaságszabályozási eszközök fenntartása. Gazdasági program
3
Helyi adók fajtái A helyi adók összetételét tekintve egyre inkább meghatározó szerepet foglal el a helyi iparűzési adó Iparűzési adó Építményadó Idegenforgalmi adó Gépjárműadó (átengedett központi adó)
4
Átengedett központi adók Az önkormányzat kezeli - átengedett központi adóként - a gépjárműadót. 2013. évig a befizetett gépjárműadó 100%-a az önkormányzatot illette meg. 2013. évtől az adózók által befizetett gépjárműadó 40%-a marad helyben, 60%-a a központi költségvetést illeti meg. Győr Megyei Jogú Város gépjárműadóból származó saját bevétele évente 450 millió forint körül mozog.
5
Helyi adók szerepe 2012. évtől az önkormányzat és az állam közötti feladatmegosztás új szabályozása (köznevelési és közigazgatási rendszer átalakítása) következtében az önkormányzat részére folyósított költségvetési támogatások csökkentek. Stratégiai jelentőségűvé vált az önkormányzati bevételeken belül a helyi adók szerepének növekedése. * *Adatok eFt-ban
6
Helyi adók megoszlása Előzetes adat
7
Kitekintés Győr Város megyei jogú városok között elfoglalt pozíciója Önkormányzati adóbevételek 2013-2015. években* (65 ezer fő lakosság szám feletti városok esetében) (milliárd Ft) *Forrás: MJVSZ Adóhatóságok Vezetőinek Kollégiuma Előzetes adat
8
Helyi iparűzési adó A helyi iparűzési adó helyes mértékének megválasztása ösztönzően hathat a helyi gazdaság fellendítésére is. E szellemben döntött úgy Győr Megyei Jogú Város Közgyűlése, hogy 2014. évtől 10%-kal, 2%-ról 1,8%-ra csökkentette a helyi iparűzési adó mértékét. Megyei jogú városok helyi iparűzési adómértékei 2016. évben* *Forrás: MJVSZ Adóhatóságok Vezetőinek Kollégiuma
9
Helyi iparűzési adó Az adókulcs mérséklése nem érintette hátrányosan a város iparűzési adóbevételét, a gazdaságra élénkítő hatást gyakorolt, a bevételek növekedtek. Helyi iparűzési adóbevételek alakulása 2012-2015. Előzetes adat
10
Helyi iparűzési adó Vállalkozások támogatása A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény (Htv.) 39/C. §-ának felhatalmazása alapján önkormányzati döntés által adómentességben részesül az a vállalkozás (vállalkozó) amelynek (akinek) a vállalkozási szintű helyi iparűzési adóalapja nem éri el a 2,5 millió Ft-ot. Ebbe az adózói körbe tartozik kb. 1100 KATA tételes adózási módot választó adóalany is. 2016. évtől a Htv. 39/C. §-ának felhatalmazása alapján Győr városa adómentességben részesíti azon vállalkozó háziorvosokat, akiknek adóalapja a 20 millió Ft-ot nem haladja meg. A központi szabályozás a Htv. 39/D. §-ban foglalkoztatás növeléséhez kapcsolódó adóalap-mentességet biztosít.
11
Helyi iparűzési adóalanyok Helyi iparűzési adóalanyok számának alakulása 2013-2015. évben Előzetes adat
12
Kitekintés Helyi iparűzési adóbevételek alakulása 2013-2015. években* (milliárd Ft) *Forrás: MJVSZ Adóhatóságok Vezetőinek Kollégiuma Előzetes adat
13
Építményadó Az építményadó egyre jelentősebb arányt képvisel a helyi adók rendszerében. Az önkormányzat által adóztatott hasznos alapterület folyamatos növekedésének köszönhetően a város ebből az adónemből származó bevétele meghaladja a 3 milliárd forintot.
14
Építményadó Az építményadó adóalanyok, adótárgyak számának alakulása és az adóztatott hasznos alapterület (m 2 ) bemutatása 2013-2015. év Előzetes adat
15
Kitekintés *Forrás: MJVSZ Adóhatóságok Vezetőinek Kollégiuma 2015. évi fajlagos építményadó átlagos mértéke* (Éves adó/adóztatott alapterület) (Nyíregyháza: nincs adat forgalmi típusú adóztatás miatt) 2016. évben az építményadó mértékének törvényi maximuma 1.852 Ft
16
Költségvetés Győr Megyei Jogú Város 2016. évi költségvetése meghatározza rendelkezésre álló pénzeszközök felhasználásának fontosabb prioritásait: alapvető cél az élhető város koncepciójának továbbvitele, az önkormányzat lehetőségeit kihasználva, a versenyképesség növekedését szolgáló intézkedésekkel részt kell vállalni a város gazdasági potenciáljának erősítéséből, az elmúlt években megkezdett beruházások folytatása, a projektek megvalósításához kapcsolódóan pályázati források felkutatása, a 2017. évi Európai Ifjúsági Olimpiai Fesztivállal (EYOF) kapcsolatos fejlesztési és működési kiadások finanszírozása, biztonságot adó tartalék képzése biztosítja a város stabil pénzügyi pozícióinak rövid és középtávon történő fenntartását
17
K ÖSZÖNÖM A FIGYELMET ! Nagy Tamás Gazdálkodási Főosztályvezető Győr Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Győr, 2016. március 18.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.