Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaKristóf Fekete Megváltozta több, mint 8 éve
1
Nemzetközi marketing Dr. Mandják Tibor, egyetemi docens, főiskolai tanár, intézetigazgató Nemzetközi marketing
2
Vázlat Nemzetközi termékpolitika Nemzetközi marketingkommunikáció Nemzetközi disztribúció Nemzetközi marketing
3
Nemzetközi termékpolitika NNéhány gondolat a termékpolitikáról AA márkázás néhány nemzetközi kérdése AAz országeredet-hatás SSikertermékek, néhány általánosság Nemzetközi marketing
4
Nemzetközi termékpolitika Néhány gondolat a termékpolitikáról A „végleges” termék = a fogyasztó számára érzékelhető termék A „végleges” termék kialakításában szinte mindig szerepet játszanak a közvetítő kereskedők A nemzetközi kereskedelemben lényegében ők a megrendelők A szortiment (választék) kialakítás keretében elhelyezik a terméket Gyakran fizikailag is hozzájárulnak a termékhez Javaslattétel, termékötletek Nemzetközi marketing
5
Nemzetközi termékpolitika Néhány gondolat a termékpolitikáról A termékpolitika terén mindig természetes ellentét van a termelők és a kereskedők között Széles választék, termékdifferenciálás (kereskedő, könnyebb eladni) Szűk termékválaszték, sztenderdizálás (termelő, könnyebb gyártani, alacsonyabb fajlagos költségek, gazdaságos sorozatnagyság) A termékpolitika mindig szelekciót jelent Termékötlet Igényelemzés Társadalmi elfogadottság Nemzetközi marketing
6
Nemzetközi termékpolitika Néhány gondolat a termékpolitikáról Az új termék esetében speciális vizsgálatok Üzleti elemzés A termék piacolhatósága (marketability) valóban eljuttatható-e A termék kompatibilitása (beleillik-e a vállalat pénzügyi, technológiai, szakmai, szakmastruktúrális helyzetébe) Az innováció hatása a jelenlegi fogyasztásra Kulturálisan kongurens innováció (a fogyasztó lényegében nem veszi észre) Folyamatos innováció (csekély hatás a fogyasztói szokásokra) Dinamikusan folyamatos innováció (egyértelmű megszakító hatás, pld mélyhűtött étel, filteres tea, Nescafé) Megszakító innováció teljesen új a fogyasztónak Nemzetközi marketing
7
Nemzetközi termékpolitika Nemzetközi márkázás A márka, a márkázás stratégiai kérdés A márka szerepe a fogyasztó szempontjából Azonosítás Megkülönböztetés Biztonság A fő kulturális kérdés a márka értelmezése Nyelv (jelentés és kiejtés) Szimbólumrendszer Design Nemzetközi marketing
8
Nemzetközi termékpolitika Nemzetközi márkázás A márka, a márkázás stratégiai kérdés A márkaépítés (termelő, kereskedő) A márkaneveknél a nemzetközi egységesítés (ha lehet) Világmárkák (Cartier, Lacoste) Regionális márkák (MIR mosópor Franciaországban) Helyi márkák (Boci, Tibi) Családi márka, egyéni márka Példa Opel (család) Astra (egyén) Nemzetközi marketing
9
Nemzetközi termékpolitika Országeredet-hatás Az ország eredet szimbolikus attitűd az adott országgal kapcsolatban Az országeredet-imázs a termék átfogó imázsának az a része, amely a termék adott országból való származása alapján alakul ki. Az országimázs az összes leíró, következtetett és információs hit, melyet egy adott országról gondolunk. Nemzetközi marketing
10
Nemzetközi termékpolitika Országeredet-hatás Alapkérdés: használják-e a fogyasztók a termék eredetét, mint információt? Nem egyértelmű A helyzettől függ A fogyasztók a hazai, vagy a külföldi terméket preferálják? A magyar fogyasztók a hazai terméket általában alacsonyabb minőségűnek tartják Az ország eredet jelzése Made in felirat Nemzeti színek Nemzeti szimbólumok óemzetközi marketing
11
Nemzetközi marketingkommunikáció Nemzetközi marketingkommunikáció AA kommunikáció sztenderdizálása AA reklám SSzemélyes eladás VVásárlás-, értékesítés ösztönzés Nemzetközi marketing
12
Nemzetközi marketingkommunikáció A reklám MMa már a világon mindenhol a leghatékonyabb reklámmédia a televíziós reklám. AA sajtóreklám országonkénti eltérő szerepe AA nemzetközi marketingben különösen fontosak a vásárok és kiállítások IInternet marketing Nemzetközi marketing
13
Nemzetközi marketingkommunikáció A reklám AA összehasonlító reklám HHelyi szabályozás FFő szabály, az összehasonlítás alkalmazható KKereskedelmi szólásszabadság SSzuperlatívuszok használata (szédelgő feldicsérés) AA szolgáltatások reklámjának problémája NNincs áruminta NNem megfogható Nemzetközi marketing
14
Nemzetközi marketingkommunikáció Személyes eladás AA személy szerepe, az üzletember egyénisége ÉÉrzelmi dimenzió (beleérző képesség) ÉÉrtelmi dimenzió (észérvek használata) AAkarati dimenzió (a siker akarása, bizonyom mértékű agresszivitás) AAz eladás típusok KKereskedelmi eladás (cél a forgalomnövelés, érett gondolkodás) MMisszionárius eladás (személyes segítségnyújtással meggyőzni a közvetítő kereskedőt) TTechnikai eladás (technikai tanácsadás) ÚÚj eladás (új vevők szerzése, idegen személyt tartós partnerré) Nemzetközi marketing
15
Nemzetközi disztribúció Kik a szereplők? Általánosságban a csatorna ellenőrzése a termelő, vagy az eredeti eladó számára csak korlátozottan biztosítható. Nemzetközi marketing
16
Nemzetközi disztribúció Kik a szereplők? Saját nevükben, saját számlára dolgozó kereskedők Saját nevükben, más számlájára dolgozó kereskedők Más nevében, más számlájára dolgozó kereskedők Nemzetközi marketing
17
Nemzetközi disztribúció Kik a szereplők? Saját nevükben, saját számlára dolgozó kereskedők Saját kockázatra veszik meg a terméket, hasznuk az eladási ár – (vételi ár+költségek) Nemzetközi marketing
18
Nemzetközi disztribúció Kik a szereplők? Saját nevükben, saját számlára dolgozó kereskedők néhány típusa Külkereskedelmi cégek Kereskedőházak Nagykereskedelmi vállalatok „fizess és vidd” kereskedők (Cash and Carry, C and C) Üzletláncok Kiskereskedelmi vállalatok Csomagküldő vállalkozások Ipari termelőüzemek beszerzési egyesülései Nemzetközi marketing
19
Nemzetközi disztribúció Kik a szereplők? Saját nevükben, más számlájára dolgozó kereskedők Bizományos kereskedők A megbízó feltételei szerint forgalmaz A „jó kereskedő gondosságával” kell eljárnia Ha nem, kockáztatja az üzleti hírnevét Nemzetközi marketing
20
Nemzetközi disztribúció Kik a szereplők? Más nevében, más számlájára dolgozó kereskedők A „klasszikus” közvetítők Potenciális üzleti partnerek összehozása Piackutatás Esetleg szerződés előkészítés Típusai: Ügynök Képviselő Alkusz (bróker a tőzsdén) Facilitator (versenytársak is, de csak a külföldi piacokra) Nemzetközi marketing
21
Nemzetközi disztribúció A piaci munka sajátosságai a csatornákban Az értékesítési csatorna az áru eszmei útja, amelyen az áru a viszonteladók és vagy az áruközvetítők közreműködésével a termelőtől eljut a fogyasztóig (felhasználóig). A nemzetközi kereskedelemben (a külkereskedelemben) ez azt jelenti, hogy az exportáruról és annak a hazai termelőtől a külföldi fogyasztóig vezető útjáról van szó. Nemzetközi marketing
22
Nemzetközi disztribúció A piaci munka sajátosságai a csatornákban A nemzetközi értékesítési csatorna döntés Komplex Nehezen definiálható Innovatív Piacismeret és főleg tapasztalat A rossz megoldások nehezen értelmezhetőek és nehezen mérhetőek. Nemzetközi marketing
23
Nemzetközi disztribúció A piaci munka sajátosságai a csatornákban A nemzetközi értékesítési csatorna döntések jelentősége Mindig koncepcionális döntések Ezek a döntések meghatározzák a marketing-mix többi elemét is Az értékesítési-csatorna politika nemzetközi versenytényező A csatornapolitikai döntések közvetlenül befolyásolják az elérhető exportárat Az exportáru jellegénél fogva az exportálók jelentős része számára mindig a közvetítői (viszonteladói) piac jelenti a közvetlen piacot. Nemzetközi marketing
24
Nemzetközi disztribúció A piaci munka sajátosságai a csatornákban A külföldi közvetítői piac sajátosságai az exportőr számára Az exportügylet vevője általában a külföldi viszonteladó A külföldi fogyasztó általában nem ismert Az exportáru végső fogyasztója nem feltétlenül abban az országban van, ahol az ügylet vevője Az exportterméknek ugyanakkor a végső fogyasztó igényeit kell kielégítenie (B2C, kicsit más a B2B) A közvetítői piac vásárlási motívumai különböznek a fogyasztói vásárlási motívumoktól A közvetítő kereskedők vásárlási szokásai sem azonosak a külföldi fogyasztók vásárlási szokásaival Nemzetközi marketing
25
Nemzetközi disztribúció Az értékesítési út hossza és költségei Az értékesítési út hosszát az exportáru útjába bekapcsolt hazai és külföldi kereskedők száma határozza meg. A leghosszabb út, általában, a fogyasztási cikkek kereskedelmében van. Nemzetközi tendencia, hogy az értékesítési csatornák rövidülnek Globalizáció Technikai fejlődés Internet Nemzetközi marketing
26
Nemzetközi disztribúció Az értékesítési út hossza és költségei A nagykereskedelem helyzete Regionálisan változó (Amerika, EU) Sokszor összecsúszik a kiskereskedelmi tevékenységgel A kiskereskedelem szerepe és ereje nő Önkiszolgáló kereskedelem Nemzetközi üzletláncok Nemzetközi marketing
27
Nemzetközi disztribúció Az értékesítési út hossza és költségei A nemzetközi csatorna megválasztásában a termelőnek nincs teljes szabadsága Az értékesítési út költségei közvetlen összefüggésben vannak az értékesítési út hosszával A termelő/exportőr számára egy értékesítési út annál költségesebb, minél rövidebb Nemzetközi marketing
28
Nemzetközi disztribúció Az értékesítési út meghatározó tényezői A nemzetközi kereskedelemben a hagyományos értékesítési értékesítés utak résztvevői adásvételi feltételeiket szuverén módon állapítják meg, ezért ezek a csatornák mindig kompetitívek. A vertikális marketing rendszerek (VMR) ezzel szemben együttműködő, kooperatív csatornák. Korporatív (azonos tulajdonos) Adminisztratív (a rendszer legerősebb tagja irányít, neki van „nettó” hatalma) Szerződéses alapon kialakuló Nemzetközi marketing
Hasonló előadás
© 2025 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.