Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaRudolf Pásztor Megváltozta több, mint 8 éve
1
Középiskolások pénzügyi kultúrája felmérés eredményei Dr. Kovács Péter pepe@eco.u-szeged.hu pepe@eco.u-szeged.hu
2
Tartalom Általánosan a tesztről Kutatócsoport Mi a pénzügyi kultúra? A vizsgálat keretmodellje, a kérdőív Főbb eredmények Összegzés
3
Általánosan a tesztről Cél: a pénzügyi kultúra vizsgálata középiskolások körében 1 fordulós feleletválasztós teszt –„játékos” kérdés Kitöltések száma: 10500 db Validált
4
SZTE GTK Kutatócsoport Dr. Kosztopulosz Andreász, egyetemi docens Dr. Kovács Péter, egyetemi docens Dr. Révész Balázs, egyetemi docens Kiss Gábor Dávid, tanársegéd Cseri Cserne, elemző Sápi Ákos, Econventio Pesti Tibor, Econventio
5
Mi a pénzügyi kultúra? Nincs egységes meghatározás „Az életre szóló pénzügyi biztonsághoz szükséges pénzügyi erőforrások hatékony kezeléséhez kapcsolódó készségek és képességek (Jump$tart Coalition 2007).” „A pénz használatához és kezeléséhez köthető informált és hatékony döntések meghozatalának képessége (Noctor et al. 1992)”.
6
A vizsgálat háttere Komplex modell szükséges –nem elegendő az egyes pénzügyi termékekkel kapcsolatos definíciók visszakérdezése –szükség van a cselekvőben lezajló döntéshozatal folyamatának megismerésére, hogy megérthessük, miként választ egyes termékeket és hogyan használja őket a későbbiekben.
7
A vizsgálati modell 6 témakörre banki szolgáltatások, megtakarítások és befektetések, hitelezés, nyugdíj és biztosítás, munka világa, általános gazdasági ismeretek: infláció, adózás, ország kockázat)
8
A vizsgálati modell Mindentémakörön belül –Attitűd –Ismeretek –Számolási készségek –Econventio-index
9
A mintáról A kitöltők 49 százaléka férfi, 51 százaléka nő. A kitöltők 28 százaléka gazdasági, kereskedelmi képzésben vesz részt, míg 72 nem gazdasági képzésben tanul.
12
BANKI SZOLGÁLTATÁSOK
16
MEGTAKARÍTÁSOK, BEFEKTETÉSEK
24
HITELEZÉS
33
NYUGDÍJ ÉS BIZTOSÍTÁS
39
A MUNKA VILÁGA
47
ÁLTALÁNOS GADASÁGI ISMERETEK
56
Econventio-index: 45%
57
Tudásteszt eredmények: Szignifikáns teljesítménykülönbségek Pénzügyi tanulmányok, gazdasági tanulmányok Igen (48%) Nem (45%) Milyen mintáztot követ Internet, iskolaOtthon, nincs ismeret Nem Férfi (48%)Nő (44%) Korcsoport 14-15 év (42%)18- év (50%)
61
Javaslatok Gyakorlatias pénzügyoktatás formája akár egy tanóra, akár egy néhány alkalmas délutáni kötetlen tréning lehetne.
62
Javaslatok Fontos a pénzügyi ismereteket oktatók képzése. –A problémákból látszik, hogy ez nem oldható meg egy matematika óra keretén belül, mert a pénzügyi ismeretek oktatása több mint számítások oktatása. –fontos a diákokat pénzügyi ismeretekre oktató felnőttek továbbképzése.
63
Javaslatok Fontos, hogy egy-egy probléma taglalásakor (például infláció, államadósság) a diákoknak legyenek elképzelései a jelenséget mérő statisztikai adatokról és Magyarország helyzetéről nemzetközi perspektívában.
64
Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Kapcsolat: pepe@eco.u-szeged.hupepe@eco.u-szeged.hu
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.