Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Középiskolások pénzügyi kultúrája felmérés eredményei Dr. Kovács Péter

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Középiskolások pénzügyi kultúrája felmérés eredményei Dr. Kovács Péter"— Előadás másolata:

1 Középiskolások pénzügyi kultúrája felmérés eredményei Dr. Kovács Péter pepe@eco.u-szeged.hu pepe@eco.u-szeged.hu

2 Tartalom Általánosan a tesztről Kutatócsoport Mi a pénzügyi kultúra? A vizsgálat keretmodellje, a kérdőív Főbb eredmények Összegzés

3 Általánosan a tesztről Cél: a pénzügyi kultúra vizsgálata középiskolások körében 1 fordulós feleletválasztós teszt –„játékos” kérdés Kitöltések száma: 10500 db Validált

4 SZTE GTK Kutatócsoport Dr. Kosztopulosz Andreász, egyetemi docens Dr. Kovács Péter, egyetemi docens Dr. Révész Balázs, egyetemi docens Kiss Gábor Dávid, tanársegéd Cseri Cserne, elemző Sápi Ákos, Econventio Pesti Tibor, Econventio

5 Mi a pénzügyi kultúra? Nincs egységes meghatározás „Az életre szóló pénzügyi biztonsághoz szükséges pénzügyi erőforrások hatékony kezeléséhez kapcsolódó készségek és képességek (Jump$tart Coalition 2007).” „A pénz használatához és kezeléséhez köthető informált és hatékony döntések meghozatalának képessége (Noctor et al. 1992)”.

6 A vizsgálat háttere Komplex modell szükséges –nem elegendő az egyes pénzügyi termékekkel kapcsolatos definíciók visszakérdezése –szükség van a cselekvőben lezajló döntéshozatal folyamatának megismerésére, hogy megérthessük, miként választ egyes termékeket és hogyan használja őket a későbbiekben.

7 A vizsgálati modell 6 témakörre banki szolgáltatások, megtakarítások és befektetések, hitelezés, nyugdíj és biztosítás, munka világa, általános gazdasági ismeretek: infláció, adózás, ország kockázat)

8 A vizsgálati modell Mindentémakörön belül –Attitűd –Ismeretek –Számolási készségek –Econventio-index

9 A mintáról A kitöltők 49 százaléka férfi, 51 százaléka nő. A kitöltők 28 százaléka gazdasági, kereskedelmi képzésben vesz részt, míg 72 nem gazdasági képzésben tanul.

10

11

12 BANKI SZOLGÁLTATÁSOK

13

14

15

16 MEGTAKARÍTÁSOK, BEFEKTETÉSEK

17

18

19

20

21

22

23

24 HITELEZÉS

25

26

27

28

29

30

31

32

33 NYUGDÍJ ÉS BIZTOSÍTÁS

34

35

36

37

38

39 A MUNKA VILÁGA

40

41

42

43

44

45

46

47 ÁLTALÁNOS GADASÁGI ISMERETEK

48

49

50

51

52

53

54

55

56 Econventio-index: 45%

57 Tudásteszt eredmények: Szignifikáns teljesítménykülönbségek Pénzügyi tanulmányok, gazdasági tanulmányok Igen (48%) Nem (45%) Milyen mintáztot követ Internet, iskolaOtthon, nincs ismeret Nem Férfi (48%)Nő (44%) Korcsoport 14-15 év (42%)18- év (50%)    

58

59

60

61 Javaslatok Gyakorlatias pénzügyoktatás formája akár egy tanóra, akár egy néhány alkalmas délutáni kötetlen tréning lehetne.

62 Javaslatok Fontos a pénzügyi ismereteket oktatók képzése. –A problémákból látszik, hogy ez nem oldható meg egy matematika óra keretén belül, mert a pénzügyi ismeretek oktatása több mint számítások oktatása. –fontos a diákokat pénzügyi ismeretekre oktató felnőttek továbbképzése.

63 Javaslatok Fontos, hogy egy-egy probléma taglalásakor (például infláció, államadósság) a diákoknak legyenek elképzelései a jelenséget mérő statisztikai adatokról és Magyarország helyzetéről nemzetközi perspektívában.

64 Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Kapcsolat: pepe@eco.u-szeged.hupepe@eco.u-szeged.hu


Letölteni ppt "Középiskolások pénzügyi kultúrája felmérés eredményei Dr. Kovács Péter"

Hasonló előadás


Google Hirdetések