Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaPál Orsós Megváltozta több, mint 8 éve
1
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Közforgalmú közlekedés szervezése Dr. Horváth Balázs egyetemi docens B507; 3126; hbalazs@sze.hu
2
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Közforgalmú közlekedés szervezési szintjei Helyi – önkormányzati felelősség Helyközi – állami felelősség
3
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Közforgalmú közlekedés keretei Közszolgáltatási szerződés –Szolgáltatás meghatározása (menetrend) –Tarifa megállapítása –Egyéb feltételek (jármű, utastájékoztatás, stb)
4
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Közforgalmú közlekedés felosztása Forgalmi kategóriák –Helyi –Helyközi Elővárosi Környéki (kistérségi) Megyei-regionális Távolsági Nemzetközi
5
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Közforgalmú közlekedés felosztása Szervezési kategóriák –Menetrendszerinti –Rugalmas, igényvezérelt DRT –Demand Responsive Transport
6
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Közlekedési rendszer elemei Vonal – viszonylat –Végpont –Útvonal –Megállóhelyek Járat – adott időpontban egyszeri végighaladás Menetrend –Feladata: forgalomszervezés; tájékoztatás –Formája: időpontos; időközös Forda (járműforduló terv)
7
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Forgalomszervezés Járat –Végállomások, megállók, útvonal, járathossz, menetidő, üzemi (utazási sebesség) –Járatok számozása –Megállótávolság Vonal –Helyi-helyközi –Számozás –Menetrend meghirdetés vonalanként történik –Vonal járatokat tartalmaz –Vonalon belül változó járati útvonal
8
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Forgalomszervezés Menetrend –Feladata Forgalomszervezés Tájékoztatás –Formája Időpontos Időközös
9
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Menetrend
10
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Forda – járműforduló terv Egy jármű napi feladata Fordák száma = szükséges járművek száma Fordaidő és összetevői Fordakihasználás Létszámszükséglet
11
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Menetrendi teljesítmények Járatok száma Járati km (hasznos km) Járművek száma Férőhelykm Szállított utasok száma Férőhelykihasználás
12
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Szolgáltatás költségelemei Járművek darabszámához kapcsolódó költségek –Amortizáció Km teljesítményhez kapcsolódó költségek –Üzemeltetés –Fenntartás Üzemidőhöz kapcsolódó költségek –Közvetlen bér Általános költségek Személyi költségek ~ 50%
13
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Gazdaságosságot meghatározó tényezők Járművek időbeli kihasználása Sebesség Férőhelykihasználás
14
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Szolgáltatás bevételei Tarifaszint kérdése Árkiegészítés Kompenzáció
15
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Közforgalmú közlekedési szolgáltatás működési környezete Szabályozott piac Verseny a megbízásért Ellátási felelős Közszolgáltatási szerződés Hatósági ármegállapítás Veszteségtérítés Szerződés teljesítésének ellenőrzése
16
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Közforgalmú közlekedési aktuális problémái Csökkenő igénybevétel Növekvő költségek Alulfinanszírozottság Ellátási felelős és finanszírozó nem mindig azonos Állami tulajdonban lévő szolgáltató és állami felelősség
17
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Közlekedési szolgáltatás tervezése Utazási igények megismerése Hálózattervezés Menetrendtervezés Forda (járműbeosztás) tervezés
18
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Közlekedési szolgáltatás végrehajtása Vezénylés Kivonulás Operatív irányítás Ellenőrzés Elszámolások
19
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Utazási igények feltárása A közlekedési szükségletek akkor tekinthetők ismertnek, ha ismerjük a következőket: –jellege, összetétele (elsősorban kiváltó okok szerinti megoszlása) –jelentkezésének időbeni alakulása –nagyság –térbeni (honnan-hova) megoszlás
20
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Utazási igények jellege Utazási motívum –Munkával kapcsolatos Munkábajárás Munkavégzés során –Oktatással kapcsolatos –Egyéb
21
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Utazási igények időbeli alakulása
22
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Utazási igényeket befolyásoló tényezők időbeli alakulása
23
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Utazási igényeket befolyásoló tényezők időbeli alakulása
24
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Utazási igényeket befolyásoló tényezők időbeli alakulása
25
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Utazási igényeket befolyásoló tényezők időbeli alakulása
26
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Utazási igényeket befolyásoló tényezők időbeli alakulása
27
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Utazási igények – közlekedési szolgáltatás napi megoszlása
28
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Utazási igények nagysága Fajlagos utazási igény: –U:utasszám a vizsgált területen –L:vizsgált terület lakosszáma –T:vizsgált időszak hossza
29
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Utazási igények feltárása Területi munkamegosztás elemzése Különböző szervezetek adatszolgáltatásának felhasználása Utasszámlálás
30
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Utasszámlálás Keresztmetszeti utasszámlálás –Megállóhelyen –Járművön Célforgalmi utasszámlálás (kikérdezés) –Vonalra szűkített –Általános
31
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Utasszámlálási módszerek Keresztmetszeti utasszámlálás Célforgalmi utasszámlálás Megállóhelyen tartózkodó számlálóbiztossal Vonalra szűkített célforgalmi utasszámlálás Másodjegyes eljárás Járművön utazó számlálóbiztossal Járművezető által végzett Járművön elhelyezett számlálószerkezettel Elektronikus menetjegy rendszer adatai alapján Általános célforgalmi utasszámlálás Munkahelyi interjú Hálózaton végzett kikérdezés Lakóhelyi interjú Elektronikus menetjegy rendszer adatai alapján
32
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Tervezési terület
33
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Tervezési terület felosztása
34
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Utazási igények számszerűsítése - Célforgalmi mátrix 1jnΣ 1 iT i,j PiPi n ΣAjAj
35
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Közlekedési szolgáltatás tervezése Utazási igények megismerése Hálózattervezés Menetrendtervezés Forda (járműbeosztás) tervezés
36
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Tervezési terület
37
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Megállóhelyek elhelyezkedése
38
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Vonalhálózat
39
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Vonalvezetési változatok
40
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Vonalvezetési változatok
41
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Vonalvezetési változatok
42
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Kínálat – igénybevétel
43
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Kínálat – igénybevétel
44
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Kínálat – igénybevétel
45
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Utazási igények térbeli kiterjedése É
46
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Közlekedési rendszer elemei Vonal – viszonylat –Végpont –Útvonal –Megállóhelyek Járat – adott időpontban egyszeri végighaladás Menetrend –Feladata: forgalomszervezés; tájékoztatás –Formája: időpontos; időközös Forda (járműforduló terv)
47
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Közforgalmú közlekedési hálózat Vonalak – viszonylatok, csoportosíthatók: –alakjuk szerint, –a forgalomban betöltött szerepük szerint, és –az üzemidő szerint
48
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Vonaltípusok alak szerint a)Átmérős b)Félátmérős – sugaras c)Átlapolt d)Körirányú e)Részleges körirányú f)Hurok g)Transzverzális - szelő a b c d g c b f e a
49
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Átmérős A város egymással szemben fekvő külső részeinek összeköttetését biztosítja. Előny: –alkalmazásával a hálózat viszonylag kevés vonalból létrehozható, –több relációban biztosít közvetlen eljutási lehetőséget, –a városközpontban nem igényel végállomást. Hátrány: –a forgalomban előforduló zavarokkal szemben érzékeny, a vonal egyik szakaszán keletkező zavar nagy területen érvényesül, –a városközponton való áthaladás sokszor tetemes késéseket okoz, –a város külső övezetei közötti forgalmat az amúgy is túlzsúfolt belvároson vezeti keresztül, –a járműkapacitás kihasználása kedvezőtlen, mivel a hosszú vonal mentén valószínűtlen az egyenletes utaseloszlás.
50
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Félátmérős (sugaras) A város külső részeit a városközponttal köti össze. Előny: –a kapacitás kihasználása kedvezőbb, –a forgalmi zavarokra kevésbé érzékeny. Hátrány: –a központban végállomást igényel, ami városképi, környezetvédelmi okokból nem kívánatos, ugyanakkor a helyszükséglet sem mindig biztosítható, –közvetlen eljutást kevés viszonylatban biztosít, az utasok nagyobb része kényszerül átszállásra, –minden forgalmat a városközpontba vezet, ezáltal növeli a központ zsúfoltságát
51
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Átlapolt Az átlapolt vonalak az átmérős és félátmérős (sugaras) vonalak előnyeit egyesítik.
52
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Körirányú A körirányú vonalvezetés igen kedvező eljutási lehetőséget biztosít, amellyel szemben áll a kerülőút révén megnövekedett eljutási idő. A körjáratok alkalmazásának két jellemző területét ismerjük: –a városközpont körül vezetett un. belső körjárat, –a város külső részeit összekötő un. külső körjárat. A körjáratok problémája: természetes végállomásuk nincs, a forgalomirányítás viszont megköveteli, hogy mesterséges végpontot iktassunk közbe.
53
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Részleges körirányú vonal Az utasforgalom igényeinek megfelelően alkalmazható olyan esetekben, amikor a teljes körforgalom létrehozására utazási igények hiányában nincs szükség.
54
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Hurokba végződő vonal Ritkán lakott, nagykiterjedésű városrészek kiszolgálására alkalmas. Előny –a hurkolt rész nagyobb városrész forgalmát kiszolgálja változatlan járműkapacitás mellett. Hátrány –csak egy végállomása van, így irányítása nehezebb
55
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Transzverzális (szelő) vonal A város külső részeit közvetlenül a városközpont érintése nélkül köti össze Akkor alkalmazható, ha két szomszédos városnegyed között intenzív forgalmi kapcsolat van, amely a városközpont érintése nélkül lebonyolítható Leggyakrabban a lakónegyedek és a város szélére települt iparnegyed összekötésére használják, gyakran csak időszakos vonalként
56
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Vonaltípusok a forgalomban betöltött szerep szerint Gerincvonalak Rá- és elhordó vonalak Közvetlen vonalak
57
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Vonaltípusok üzemidő szerint A közlekedés időrendje szerint megkülönböztetünk: –Állandó –Időszakos vonalakat
58
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Hálózattípusok A városi autóbuszvonalak hálózatot alkotnak A hálózat jellegét a kialakított vonalak jellemzői és egymáshoz való kapcsolódásuk határozza meg
59
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Hálózattípusok A C B D B D C A 1 2 3 4 1 2 3 4 5 6
60
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Menetrend kialakítása Menetrend alapvető időadatai a következők: –Hasznos menetidő: T mh –Megállóhelyi tartózkodási idő: T á –Menettartam: T u =T mh +T á –Végállomási tartózkodási idő: T kA, T kB –Fordulóidő: T f =T uA +T kA +T uB +T kB
61
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Menetrend kialakítása Mértékadó utasszám: legzsúfoltabb keresztmetszeten áthaladó utasszám –Időben változó, ezért Közlekedési időszakok, intervallumok alkalmazása –Minimálisan négy: reggel, délelőtt, délután, este
62
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Menetrend kialakítása Szükséges járatszám –N k :az autóbusz befogadóképessége –α:kihasználási koefficiens –U m :mértékadó utasszám
63
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Menetrend kialakítása Indítási időköz T:az intervallum hossza percben
64
Széchenyi István EgyetemKözlekedési Tanszék Közlekedési üzemtan I. 2009/2010 II. félév Menetrend kialakítása Szükséges járművek száma
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.