Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaLiliána Vinczené Megváltozta több, mint 8 éve
1
„… játszani is engedd…”
2
Arról lesz szó,… Mi is az a drámapedagógia? A drámajáték célja; alaptétele Mire jó ez nekünk? Gyakorlatok, etűdök, játékok
3
Hogyan kezdődött?
5
Mi is az a drámapedagógia? dráma (görög)=tenni, cselekedni Az értelem, a fizikum, a jellem harmonikus és differenciált fejlesztése feladata: EMBERÉPÍTÉS személyiségformálás kapcsolatfelvétel, kapcsolattartás, közlés megkönnyítése
6
Comenius: „…Minden, ami nyilvánosság előtt játszódik, olyan, mint a színház. Éppen ezért, akiket rövid időn belül a közéletbe küldenek, úgy neveljék, hogy ott megfelelően állják meg a helyüket, s a rájuk bízott feladatokat kellően végezzék el.” (Schola Ludus, Sárospatak, 1656.)
7
Alaptétele „A jól vezetett dramatikus játék javára válik minden benne résztvevőnek, korra nemre, körülményekre való tekintet nélkül, hiszen a játszók közösségben tesznek szert olyan tapasztalatokra, melyek segítenek beilleszkedni, önismeretre, emberismeretre, mások tiszteletére nevelnek, önálló gondolkodásra s az alkotáshoz szükséges bátorságra biztatnak.” (Gabnai Katalin)
8
A kreatív játék, mint módszer A drámajátékot és az erre épült módszert pedagógiai és pszichológiai meggondolás szülte. Fundamentuma a gyermeklélektan A gyermekben kb. 9 éves korától - a korábbi un. mesekorszak után – a reproduktív képzelet kezd eluralkodni – az iskola ezt a folyamatot még fel is gyorsítja. Ennek folytán alakul ki általában: a beleélő képesség csökkenése a fantázia szárnyaszegettsége
9
- gyarapszik a gyermek sérülésének lehetősége: a bezárkózás, elszigetelődés
10
Mire jó? Kisebb korban (kb. 9 éves korig) a szerepjáték a „még kialakulatlan társas feszültség játékos”, tehát természetes levezetése. Később ez a szerepjáték készség a maga spontán módján már nincs meg a legtöbb gyerekben. Éppen ezért tűnik fontosnak, hogy kilencedik életéve után, amikor érdeklődése egyre tudatosabban fordul a valóság felé, dramatikus improvizatív játékokkal segítsük feszültségeinek levezetésében. A dramatikus helyzetgyakorlatokban konkrét módon is megjelenhetnek a gyermeket foglalkoztató élmények. Újra lejátszásuk során a gyermek megszabadulhat szorongásaitól, gyötrelmeitől, de arra is módja nyílik, hogy helyesen értékelje, érzékelje az élethelyzeteket, az emberi kapcsolatokat. A legkézzelfoghatóbb felhasználási területe az oktatásban: készségfejlesztés közösségi nevelés integrált nevelés A pedagógia minden területén használható, módszer, eszköz.
11
Mit játsszunk? Mindenki, aki ilyesfajta játékot vezet és alkalmaz, saját módszert alakít ki. És minden foglalkozás felépítése egyedi megítélést kíván, hiszen ez függ a csoportlétszámtól a játékgyakorlattól a korosztálytól az összeszokottságtól a szociális háttértől az ismereti szinttől a tértől és időtől.
12
Gyakorlatok, játékok Játéktípusok: 1. kapcsolatteremtő (interakciós) 2. lazító 3. koncentrációs 4. érzékelő 5. verses, énekes, szöveges ritmusjátékok 6. mímes improvizatív helyzetgyakorlatok A játékok készségfejlesztő hatását a dramatikus rögtönzések fejlődésén mérhetjük le.
13
Miért nevezhetjük módszernek? Az improvizációs készség nem valami titokzatos adománya a sorsnak, hiszen minden egészséges ember rendelkezik a dramatikus rögtönzés képességével, ezért is alkalmazható ez az eljárás általános nevelési módszerként.
14
Tanulható! Az improvizációt meg kell alkotni. Ez a képesség csiszolható, míg különböző készségszinteket ér el.
15
Improvizáció Kreativitást, spontaneitást, találékonyságot igényel, alkotó kíváncsisággal éljük meg, így igazi önmegvalósítás. (Mérei Ferenc) Így aztán ez a tevékenység igazi tanulási folyamat.
16
Bátorság! A kreativitásra nevelés kreatív nevelőket igényel, bátorságot és bizalmat kíván. Németh László paradoxona: „Tanítani csak azt szabad, amit maga sem tud az ember. Akkor csillog a tanító munkájában az a frissesség, öröm, amelyet csak az együtt tanulás adhat meg.” A drámapedagógus tanuljon, tervezzen, szervezzen, de engedjen teret saját munkájában is az improvizációnak!
18
Szakirodalom Gabnai Katalin: Drámajáték gyermekeknek, fiataloknak, felnőtteknek (Színházi Füzetek III.) Debreczeni Tibor: Szín-kör-játék & NPI Bp. 1981 Montágh Imre: Mondjam, vagy mutassam ? (Szó, hang, gesztus) & Móra Kiadó, Bp. 1985 Gabnai Katalin: Játékkoszorú & NPI Bp. 1979 Kaposi László szerk.: Játékkönyv (Színházi Füzetek IV.) Mérei Ferenc - V. Binét Ágnes: Gyermeklélektan (Hetedik kiadás) & Gondolat Kiadó, Bp. 1993 Készítette: Mócsánné Nagy Ágnes 2010.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.