Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaAndor Dobos Megváltozta több, mint 8 éve
1
1000 ÉVES A MAGYAR ISKOLA 996-1996 Készítette: Dr. Benczéné Csorba Margit
2
A kötet szerzői: Kardos József Kelemen Elemér G. Szabó Botond P. Bálind Márta Selmeczi László Szabó Péter Szende Katalin Villangó István A kötetet szerkesztette: Balogh László Lektorálta: Pukánszky Béla
3
Az első iskola 895 tavaszán Árpád fejedelem a magyar seregek élén Vereckén át benyomult a Kárpát- medence Dunától keletre eső területeire 895-900 Honfoglalás: a magyarok birtokba vették az egész Kárpát-medencét 996-ban Géza fejedelem a pannóniai Szent Márton hegyére telepítette az itáliai bencés szerzeteseket. A 996-ban alapított kolostor falai között létesült az első magyarországi iskola. 997-ben István fejedelemmé választása Szent Márton – monostorok, kiváltságok, adományok További alapítások – középkorban 80 kolostor épült
4
István megkoronázása I. törvénykönyve 1002- kiváltságlevél a Szent Márton-hegyi apátság részére
5
Kolostori iskolák, a középkor oktató-nevelő intézményei ( (Szent Benedek – 529) első alapítása Káptalan iskolák, székesegyházi iskolák 9-16. század ciszterciták, ciszterci rend 1098 - a Benedek-rendből vált ki jelentős a tudományos és tanítói működésük Ferencesek, franciáskánusok ferences teológusok tudományos tevékenysége kolduló rendek – ferencesek - domononkosok, domonkos rend Pálosok, pálos rend Ágoston rend iskoláiról Európa szerte híres rend
6
1200 körül lovagi kultúra a királyi udvarban (III. Béla – népesség: 2 millió fő) Lovagi kultúra
7
Egyetem 1304 – Studium genarale főiskolai szint tanárokat, tanulókat több helyről összegyűjtő magas szintű iskolák (domonkosok budai kolostora) egyetemi szint: teológiai jogi orvosi bölcsészeti fakultás 1348 IV. Károly Közép-Európa első egyeteme – a prágai egyetem 1410-XXIII. János pápa újjáalapította az óbudai egyetemet 1447- Janus Pannonius 13 évesen megkezdte tanulmányait Verona iskolájában 1455 – Gutenberg befejezte első könyve, a latin nyelvű Biblia nyomtatását
8
XV. század közepe városi plébániai iskola elemi képességek tanítása: írás, olvasás, számolás, latin grammatika(csillagászat, naptárszámítás, jogi és zeneelméleti ismerek) városi magániskola magánintézmények jövendő kereskedőknek, iparosoknak speciális praktikus ismeretek gyakorlati számtan, könyvvitel, kereskedelmi levelezés, közigazgatás, egyéb
9
Reformáció 16. századi vallási mozgalom, hitújítás szembenállás az elvilágosiasodott katolikus egyházzal lutheri eszmék – 1526 után gyorsan terjedtek 1550-60-as években: az addig katolikusoknál is terjedt
10
XVI. század közepe a katolikus városi plébániai iskolák protestáns vezetés alá kerülnek Sopron, Pápa, Miskolc, Debrecen, Sárospatak
11
Ellenreformáció a katolicizmus megújulása a tridenti zsinat Jézus Társaság – katolikus szerzetesrend Magyarországon Oláh Miklós 1561-ben Nagyszombatra telepítette 1599-tól 6 évig Ratio Studiorum alapján oktattak Sorra alakultak a rendházak, iskolák
12
XVI. század vége 3 tagozat Elemi; kezdő tagozat Középszint; gimnázium Felsőszint; teológia 1590 Nagyszombat – teológiai főiskola nyílt
13
Pázmány Péter esztergomi érsek (1570-1637) 1587 – belépett a jezsuita rendbe A magyar ellenreformáció legjelentősebb alakja. katolikus iskolaszervezet korszerűsítése 1635-ben megalapította a nagyszombati egyetemet (jezsuita rend irányításával)
14
Comenius John Amos Komensky 1650 – Sárospatakra érkezett 3 kötetes tankönyve Eruditionis scholasticae pars I-III. A sárospataki főiskolán tanuló diákok száma több mint 1000, a debrecenié 400.
15
Apáczai Csere János 1653 – hazatért Hollandiából Magyar Encyclopedia – a tudományok magyar nyelvű összefoglalása - Utrecht
16
Partikuláris iskola A nagyobb református iskolák vonzási körzetébe tartozó kisebb iskolák. Az anyaiskolák tantervei, módszerei szerint tanítottak az onnan érkező tanítók, tanárok. (Sárospatak, Debrecen – jelentős anyaiskolák)
17
Jelentős események 1672 – a szervezett nőoktatás első hazai intézménye – pozsonyi zárdaiskola 1674 Magyar számtankönyv – Arithmetica (Menyői Tolvaj Ferenc) 1700 debreceni református főiskola tanszékeinek száma nőtt 1708 – Bél Mátyás – Besztercebánya 1714 – a pozsonyi evangélikus líceum igazgatója XVIII. század elejére kialakultak a katolikus és protestáns népiskolák hálózata egyházi, kánoni felügyeleti jog
18
Orsolyiták – apáca rend gyermeknevelésre és betegápolásra jött létre – 1723-ban fogadták be őket
19
Mária Terézia Alapítványt létesített 10 magyar ifjú taníttatására Nagyszombati egyetem Elrendelte a filozófia és teológiai kar reformját. Megkezdődött a matematikaoktatás és matematikusképzés. A protestánsokra is kiterjesztette a katolikus egyház felügyeleti jogát. Megalakította a magyar Tanügyi Bizottságot. Elrendelte az összes magyar iskola összeírását. Kinyilvánította, hogy a magyar iskolaügy irányítása és ellenőrzése királyi felségjog.
20
Mária Terézia 1769-ben megalakította az orvostudományi kart. Katolikus leánynevelő intézetet hozott létre Budán. Elrendelte az állami tanítóképző és gyakorló elemi iskola működését Pozsonyban. A feloszlatott jezsuita rend vagyonából – Tanulmányi Alap – alapítványt létesített. Kiadta az erdélyi népiskola megújítását. Bevezette az új tanügyigazgatási – szervezeteket. Nagyszombati egyetemet Budára telepítette. (kari tanszékek száma: 14) (kari tanszékek száma: 14) 1777 Ratio Educationis a magyarországi oktatásügy átfogó szabályozása a magyarországi oktatásügy átfogó szabályozása Szarvas – Tessedik Sámuel mintagazdasága 1780 Mária Terézia elhunyt ebben az évben jelent meg az első állami népiskolai rendtartás. ebben az évben jelent meg az első állami népiskolai rendtartás.
21
II. József az egyetemet Pestre helyezte át latin helyett a német nyelvet tette hivatalossá közös községi népiskolák felállításának terve megindult az állatorvosképzés
22
Georgikon 1797 – Keszthely – felsőfokú mezőgazdasági oktatási intézet – Festetics György
23
Cházár András (1745-1816) Pest vármegye főjegyzője első hazai süketnéma intézet Vác – 1802 fogyatékosok társadalmi megsegítése, speciális oktatás kezdeményezése
24
II. Ratio Educationis I. Ferenc – 1806 magyar nyelv használata minden gyermek elemi oktatása hat tankerületre osztotta az országot
25
Jelentős események 1819 – első magyarországi tanítóképző intézet 1828 – Brunszvik Teréz – első kisdedóvó intézet 1830 – Magyar Tudós Társaság – elnök Teleki József gróf 1837 – Tolna – első magyarországi óvóképző Kossuth Lajos, Széchenyi István – a nevelés fontossága, a népnevelés rendezése, korszerűsítése 1845 – Magyarország elemi tanodáinak szabályzata iskolaszervezet, tananyag, tankötelezettség, elemi iskolák felügyelete 1848 – XX. törvény – a vallásról rendelkezett – az egyenlőségről Eötvös benyújtotta az elemi népiskolai oktatásról szóló törvényjavaslatát 1846 Teleki Blanka – nőnevelés – leánynevelő intézet
26
Reáliskola 1849-1934 között működik, középiskola, a 2-4 évfolyamos alreáliskola ipari, kereskedelmi és földműves pályákon, a 6 osztályos főreáliskola felsőfokú technikai – műszaki továbbtanulására készített elő. Trefort Ágoston – 1875 – nyolcosztályos reáliskola
27
Magyar Gyermektanulmányi Társaság 1906-ban alakult, ügyvezető elnöke Nagy László (kísérleti lélektan, pedagógia, adatgyűjtő részleg) Folyóirata: „A gyermek” Ebben az évben – az iskolaorvosok bekerültek a elemi népiskolákba
28
Ingyenes népoktatás 1908 – tandíjmentes népoktatás Hitoktatás magyar nyelven Nők kerültek a gyógyszerészeti pályára 1909 – Magyar Gyógypedagógia folyóirat
29
A háború következményei Áldozatok, hadirokkantak Egyetemisták hadba vonulása A lányok iskoláztatásának differenciálása Az ifjúság mezőgazdasági munkákon való részvétele Debreceni Népszerű Főiskola Háborúból visszatért tanulók és háborúban megrokkant pedagógusok segítése 1918 – 4 osztályos polgári iskola tanterve megjelent
30
Iskoláztatási kötelezettség 1921: XXX. tc. A hatodik életév betöltése után 6 év elemi és 3 év továbbképző népiskola. Az oktatás ideje: tanévenként 10 hónap. Az iskolaválasztás a szülő joga. Az igazolatlan mulasztás pénzbírságot von maga után. A vándortanítóság intézménye (ma utazó pedagógia) Klebelsberg Kunó gróf: a 20. század legjelentősebb kultúrpolitikusa – az iskolareformok sorozata külföldön működő magyar intézetek
31
A polgári iskola Vallásos, erkölcsi és nemzeti szellem általános műveltség gyakorlati ismeretek négy elemire épülő, egységes 4 osztályos iskola 1931-es rendelet – feladata, művelődési anyaga, a felvétel körülményei, heti óraszám, osztálylétszám 1934-ben középiskolai reform – Hóman Bálint
32
A közoktatás – igazgatás reformja 1935: VI. tc. – tantestületek, tanulmányi felügyelők 1936. – Országos Közoktatási Tanács A tanoncoktatásról 1938. Törvény a tanítóképzésről 1940. Törvény a 8 osztályos népiskoláról
33
1944/45 tragikus fejezet az iskolákat 1944. október 30-án bezárták, majd néhány hét múlva megnyitották 1945. Országos Köznevelési Tanács – Szent-Györgyi Albert A pedagógusok átképzése
34
A háború után új demokratikus szellem, nevelési elvek internátusok, kollégiumok létesítése a hátrányos helyzetű dolgozók gyerekeinek segítése megnyílt a budapesti és szegedi pedagógiai főiskola Ortutay Gyula – bejelenti az iskolák közeli államosítását egyetemi reform – lehetőség munkások és parasztok gyermekeinek 1949 – gimnáziumok reál és humán tagozatai vallásoktatás nem kötelező az iskolában vallásoktatás nem kötelező az iskolában 1951 – tv. a tankötelezettségről és általános iskolákról (6-14 évig) általános iskola állami fenntartású és ingyenes
35
Pedagógusok a megújulásért 1953 – Nagy Imre megindul az általános és középiskolai levelező oktatás Mérei Ferenc, Kiss Árpád, Zibolen Endre A pedagógiai alkotómunka szabadságának sürgetése 1956 – a magyar ifjúság, diákok, egyetemi hallgatók kezdeményező szerepe 1958 – az építőtábori mozgalom kezdete felsőfokú tanító- és óvónőképzés felsőfokú tanító- és óvónőképzés
36
Az 1961-es oktatási törvény átfogó reform helyett szerény eredmény 5+1-es oktatás középfokú technikumok – középkáderek képzése gyakorlati élethez való erőszakolt közelítés
37
A fizikai dolgozók gyermekeinek segítése a továbbtanulásukat segítő akciók 1973 – tanügyi korszerűsítés: átlageredmény megszüntetése történelem kiiktatása történelem kiiktatása számszerű osztályozás helyett számszerű osztályozás helyett minősítés (1 évig) minősítés (1 évig) Ifjúsági parlamentek szabályozták az iskolán kívüli oktatást
38
1985. évi I. törvény az oktatásról az oktatás egészével foglalkozott az óvodától az egyetemig intézményi önállóság, demokrácia központi nevelési programok, nevelési és oktatási tervek, tantervi irányelvek
39
Rendelet az alapfokú nevelési – oktatási intézményekről 1986. augusztus 1. augusztus 20 – középfokú nevelési, oktatási intézményekre is kiterjed augusztus 31. megjelennek a felsőoktatásra vonatkozó jogszabályok 1989 – Glotz Ferenc művelődési miniszter – orosz nyelv kötelező oktatásának megszüntetése megindul a 8 osztályos gimnázium (Németh László Gimnázium – Budapest)
40
1990-1996. 1990. évi XXIII. tv. az oktatásáról szóló 1985. évi I. törvény módosításáról Andrásfalvy Bertalan kiművelt emberfők cél az iskolakötelezettség 16 éves korra emelése teljes tanszabadság, szabad iskolaválasztás 1991 – Országos Köznevelési Tanács 1992. évi XXXII. tv. a közalkalmazottak jogállásáról Törvények a szakképzésről, felsőoktatásról, nemzeti és etnikai kisebbségek jogairól 1995 – Nemzeti Alaptanterv – elfogadása (hatályos: 1998. szeptember 1.) 1996. évi LXII. tv. a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. tv. módosításáról
41
A jelen 1996-2006 Törvényi változások – iskolaszervezeti átalakulások – alternatív pedagógiák – együttnevelés – integráció – a korrektív pedagógiai korszaka
42
Köszönöm a figyelmet! Dr. Benczéné Csorba Margit
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.