Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaLiliána Faragó Megváltozta több, mint 8 éve
1
A fenntarthatóságra nevelés iskolán kívüli módszerei Dr. Malatinszky Ákos, SZIE MKK KTI TTÖT „Az emberi történelem egyre inkább az oktatás és a katasztrófa versenyfutása lesz.” (H. G. Wells)
2
2005-2014: A fenntarthatóságra nevelés évtizede A fenntarthatóságra nevelés során a természeti, a gazdasági és a társadalmi folyamatokat komplex megközelítésben, rendszerszemléletben ismerhetjük meg. Fő feladatunk egy fenntartható társadalom létrejöttéhez szükséges emberi képességek és magatartások kialakítása. (UNESCO: Oktatás a fenntartható fejlődés szolgálatában – Riótól Johannesburgig: Egy évtizednyi elkötelezett munka tanulságai; 2003) A környezeti nevelés kibővült tartalmára épül, összekapcsolódik vele a globális nevelés különböző törekvéseinek köre.
3
Erdei iskolák, oktatóközpontok Adott terület természeti és kulturális viszonyainak, gazdálkodásának és az értékek megőrzési lehetőségeinek megismerésére, a gyerekek által végzett megfigyelésekre és ily módon közvetlen tapasztalatszerzésre nyújtanak módot, bentlakásos rendszerükkel elmélyítik a megszerzett ismereteket és közösségszervező erejűek is.
4
Pangea Egyesület oktatóközpontja, Pénzesgyőr
5
Udvari kemence / „kőkori jellegű” tűzhely
6
Het Groene Wiel (A Zöld Kerék) oktatóközpont, Wageningen, Hollandia
8
Sevilla, „magyar pavilon”, környezetvédelmi kiállítások
11
Ökoiskolák Magyarországon 2000 óta innovatív iskolák, tevékenységük alapvetően a fenntarthatóság pedagógiája köré szerveződik külsőségekben is diákjaik saját helyi közösségük aktív tagjaiként, érdekeiket demokratikus módon érvényesítve vegyenek részt az őket érintő helyi és globális problémák megoldásában – részvételre képesítés!
12
Táborok (természetismereti / természetvédelmi) Elsődleges cél a természet megismertetése, felelősségteljesebb szemlélet elsajátíttatása, a nagyvárosi élet-/szemléletmódtól elszakadva, minden oldalról bemutatva a természetet, összefüggéseiben és részleteiben egyaránt, gyermekkorban az emóciókon keresztül közelítünk, hogy minél szorosabbá váljon a kapcsolat, + játékok! Gerinc: szakmai programok, kiegészítve manuális vagy szakmai jellegű játékos foglalkozásokkal és a globális, komplex témákról a holisztikus szemlélet kialakításáért folyó beszélgetésekkel.
13
„Télen is van Természet” terepgyakorlat
14
Rendhagyó órák, szakkörök… Az értelmi fejlődés mellett az érzelmi viszonyulások formálására is törekszünk, gyakorlati tevékenységekre van szükség. Rendszeres szakkörök, kirándulások, ezekhez kapcsolódóan nemzetközi felmérésekben történő részvétel (pl. GLOBE- és BISEL- programok, zuzmóvizsgálat), hulladékudvarok látogatása, rendhagyó iskolai órák tartása környezet- és természetvédelmi témákban sok praktikus tanáccsal a környezettudatos életvitelhez. + Tanulmányi versenyek + Tanár-továbbképzések, konferenciák
16
Tanösvények Természeti értékek megismertetésének és a védelmük iránti elkötelezettség kialakításának hatékony helyszínei „táblás” vagy „karós-füzetes” (vagy kombinálva) az általuk hordozott információ bővült: gyakran környezeti problémákat és azok megelőzéséhez, illetve megoldásához szükséges életviteli mintákat is bemutatnak.
17
Fürkész Ösvény, Jósvafő
18
Tanösvény madárgyülekező helyek környékén
19
Irota, tájbemutató tanösvény a faluban
24
Kiállítások, bemutatók Nemzeti parki látogatóközpontok, múzeumok, tájházak és civil szervezetek oktatóközpontjainak átfogó, globális vagy tematikus bemutatói figyelemfelkeltő jellegű, kreatív és interaktív kiállítások témáik adott terület természeti vagy kulturális értékeinek és védelmi jellegű tevékenységeinek bemutatásától kezdve energia- és nyersanyag- takarékosságra, a hulladékproblémák orvoslására, egészséges táplálkozásra stb. ösztönzőig sokfélék lehetnek. A leghatékonyabbak a látogatókat cselekvésre, életmódváltásra késztetik.
25
Szabadtéri akadályversenyek Játékos feladatokat adó állomások, közben tájékozódás: –házi komposztálás, –szelektív hulladékgyűjtés, –környezettudatos bevásárlás, –egészséges életmód, –szennyezések vizsgálata stb.
26
Talajismereti bemutató
27
Kreativitás fejlesztése/kihasználása Pályázatok meghirdetése (pl. Klímavideó, Klímaőrjárat) Aluljárófestés – hatás a felnőttekre
28
Az örökzöld: hulladék Fórumok Lakossági szilárd hulladék felmérése, adatközlés Lakossági szerveshulladék-gyűjtés és komposztálás – Gombácska komposztot készít Belefulladunk?! – vándorkiállítás (HuMuSz) Tájsebészet ‘Hulladékfesztiválok’ pl. városi rendezvényeken, falunapokon (pl. Gödöllő: Sörfesztiválon Civil Utca): –‘Kukatündér’ társasjáték a legkisebbeknek –‘Szemét-show’ a középiskolásoknak –‘Ökomata’ – mindenkinek
29
Kellemest a hasznossal... Holland – magyar környezeti nevelési programok része: –Madár- és Tavaszfigyelő –Parkfigyelő, Zöld Manó –Természettörténeti Ne csak a szépet... – aktivizálás
30
A felnőtt célcsoport elérése...nem könnyű! Regionális tematikus fórumok – csak az jön, akit érdekel Akciónapok, pl. Tudatos Vásárlás Napja, levegő- és zajmérés, civil utca – kicsit többen, de nem igazán hatékony... Helyi média: cikksorozat – nem igazán hatékony... Gödöllő környezetállapot-/ökotérképe ‘Legjobb gyakorlatok’ – példamutatás ‘Famentők’ – gyümölcsfák megmentése Zöld Forgatag 2002 óta – sokan a kulturális miatt, kevesebben a környezetvédelmi programokon
31
Kreatív, interaktív kiállítások Művelődési Ház központi aulája (vagy pl. vasútállomások) – mindenki, aki benéz! Erdők Hete 2005 Szélfútta, Természetfaragta alkotások 2006 Mindenki Városa 2007 Hulladékból Termék 2008 Együtt a Fenntartható Gödöllőért 2009
33
Interaktív Programok – folyt. Irodalmi Est és Fotópályázat a Városi Könyvtárban: természet és kultúra együttesen – sok felnőtt érdeklődő Klímaébresztő (filmek, beszélgetések) „Húsbavágó esetek” – társadalmi részvétel, Aarhus…
34
Zöld Forgatag, fesztiválok, filmklubok stb.
35
Egyéb rendezvények, akciók Tiltakozó megmozdulások, patakok partját tisztító (vagy akár „örökbefogadó”) akciók, társadalmi szervezetek ötletgazdag, látványos demonstrációi, lakossági fórumokon történő fellépései, madármegfigyeléssel kapcsolatos mozgalmak, Jeles Napok – helyes értelmezés!, visszaváltható karácsonyfa akciók, „kerékpárral az iskolába” mozgalom, iskolazöldítés stb.
37
+ vászonszatyrok, egyéb „zöld” üzenethordozók
38
Jane Goodall Magyarországon
39
39
40
Összefoglalás helyett Közüggyé kell tenni Aktív állampolgárság Mottó: „Nem leadni kell az ismeretet, hanem átadni”
41
Köszönöm a meghívást és a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.