Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaPiroska Balázsné Megváltozta több, mint 8 éve
1
Dajkai kompetenciák a szabályozó dokumentumok és a valós hétköznapok szintjén 2012. október 27. Országos Dajkakonferencia Lendvai Lászlóné Ani lendvaiani@gmail.com T:
2
TÉGY EGY LÉPÉST! Zene We are the world we are the …
3
JUCI NÉNI (1956-1960) Szeretett Elfogadott, „Megdajkált” „Kiválasztott”, de következetes volt Bevont a munkáiba Kapcsolat ma is MUNKATÁRS DAJKÁIM Margit a rangidős „főnök” Marika a falu segítője Irma néni az „élettanárnő” Juszti a végrehajtó Julika a „pedagógus” Budavári dajkáim
4
Gyermekeim dajkái Laci - ? Ancsi – Magdi néni Peti - ZSUZSI NÉNI…
5
ONAP (2010) Ktv. (2012) Helyi szabályozás PP MIP Munkaterv Ismernünk kell!
6
Elengedhetetlen a munka összehangolása Csak akkor tudja a szakképzett dajka a nevelést tudatosan segíteni, ha tudja a nevelés célját, feladatát, módszereit Mindezek megismertetése az óvodapedagógus kötelessége, feladata
8
Dajkák szakmai fejlesztése, továbbképzése: - Célja a gyermekekkel, óvodapedagógusokkal, a közvetlen munkatársakkal, és a szülőkkel való kapcsolat eredményességének biztosítása, valamint a munkaköri feladatok minőségi szinten történő ellátásának támogatása. Szervezés: A dajkák kompetenciáját fejlesztő intézményi műhelyfoglalkozásokon lehetőség szerint ugyanazok a munkatársak vesznek részt (célszerű az egyik teljes műszak). Előre tervezett dajkai megbeszéléseket az aktualitások függvényében telephelyenként is tartunk.
9
Ssz.TémaHelyszín és időpontFelelős A telephelyek által delegált dajkák részvétele „Az óvónő jobb keze a dajka” c. országos dajkanapon 10.27. szombat Kossuth Klub Lendvai Lné Hogyan érintik a nevelőmunkát segítő dajkákat a törvényi és jogszabályi változások? A munkaköri leírás és az intézményi célok/feladatok kapcsolata Az ünnepek elé… 11.20. kedd Lovas u. Dajkakompetenciák 02. 19. kedd Toldy A „beszélő környezet” és annak hatásai a gyermekek és a felnőttek mentális és értelmi állapotára 05.14. kedd Tigris u.
10
A segítő szerepkör megtámogatása Alapvető mentálhigiénés és önismereti, személyiségfejlesztési ismeretek (TÁMOP 3.1.1.) Hangsúlyt kell, hogy kapjon a szociális kapcsolatok kialakításának, működtetésének fontossága Az óvoda alap- és kiegészítő tevékenységeinek ismerete: pld. roma, migrációs populáció integrálásának fontossága Befogadó, elfogadó együttélési normák és értékek ismerete, működtetése Kommunikációs kultúra: kapcsolatok (Kolozsvári J előadása)
11
a nevelésért vállalt felelősségérzet, a döntésképesség, az emocionális érzékenység; az elfogadó, befogadó, segítő beállítódás, az intellektuális ismeretek, képességek, jártasságok, készségek. Csak lelkileg egészséges felnőtt tud felelősséget vállalni a sérülékeny, fejlődő személyiségű óvodás kisgyerekekért! Dajkák_mérőeszköz_ OTTHONI „FELADAT”
13
1. Táplálkozás - Szükségletek: Igény szerint ehet, ihat - Megvalósítás: Folyamatos reggeli és uzsonna, az ebéd adott időben, evőeszközök, tálalás, szokásrend, - Szervezési feladatok, feltételek: idősebb társak, óvó-dajka szemlélete és együttműködése, étkezés légköre, evőeszköz használat, kóstoltatás, baráti asztaltársaság Beépülő értékek, szokások: Az egészséges életmód mint érték beépülése: Környezet rendje, esztétikus terítés, asztalnál való viselkedés, csukott szájjal rágás, eszközök használata, önkiszolgálás, társak iránti udvariasság, a segítőkészség, a példamutatás, stb.
14
2. Pihenés, alvás - Szükségletek: alvás igényének megfelelő ideig aludhat, pihenhet - Megvalósítás: reggel…, délután tovább alhat, önmagától ébredhessen, nem alvók toleranciája, csend, csendes játék, napirend rugalmas, életritmus egyéni - Szervezési feladatok, feltételek: békés légkör, szellőztetés, WC- használat, illó olajok, sötétítés, mese, andalító zene, takargatás, simogatás, alvókák, ágyak elhelyezése, barátja mellett fekhet, stb. - Beépülő értékek, szokások: empátia, tolerancia, önuralom a társak és a barátai igényei iránt, alvási szokások, környezet rendje, önmaga egyre pontosabb megismerése, önkiszolgálása
16
3. Mozgásigény - Szükségletek: Mozgásigényének megfelelően mozoghat - Megvalósítás: Napirendben testnevelés, mindennapi testnevelés, kirándulás, stb. - Szervezési feladatok: gyermeki igények szerinti segítés az átöltözésben, mozgásfejlesztő eszközök biztosítása, csoportszoba „kitágítása”, pancsoló, homokozó hely, kerti munkák lehetősége, óvodapedagógus és a dajka példája, átjárhatóság, vendégeskedés a másik csoportban - Beépülő értékek, szokások: igényeinek, képességeinek, korlátainak megismerése, önfegyelem, kielégítettség érzésének tudatosítása, mozgás megszeretése,kitartás, nehézségek leküzdése,stb
18
4. Tisztálkodás - Szükségletek: Kézmosás, WC-használatigény és szükség szerint,szájöblítéstől a fogmosásig a próbálkozásra biztatás - Megvalósítás: Intimitás biztosítása, tumultus elkerülése, fésülködés, fogmosás segítséggel, WC- használatra késztetés alkalmai - Szervezési feladatok: berendezés és eszközök célszerű elrendezése, bizalom a gyermekben (egyedül kimehet, szól, stb.) önállóság kipróbálása, balesetmentesség, feltörlés igény és vállalás szerint - Beépülő értékek, szokások: tisztaságérzet, higiénia szokásai, esztétikus megjelenés, környezet esztétikuma, egészségesség érzése, komfortérzet tudatosul
21
SEGÉDANYAG JAVASOLT AZ ÖNÉRTÉKELÉS ÉS ANNAK MEGBESZÉLÉSE AZ ÓVÓNŐKKEL
22
Intézményi és csoport szinten is fontos a keretek lefektetése: - feladatkör - hatáskör Egyértelművé kell tenni a dajka számára, hogy mely pedagógiai kérdésekben bír: - véleményezési, - mely pedagógiai kérdésekben bír döntési jogkörrel.
23
Irányultsága fokozódott a gyermekek felé: A dajka nemcsak technikai személyzet a gyerek életében, hanem nevelésének egyik segítője is: Mintául is szolgál: kapcsolatok; viselkedés, beszéd, személyi higiéné; ápoltság, gondozottság A gyerekek gondozási, nevelési igényei, képességei eltérőek: - óvodapedagógus útmutatásai alapján a gyakorlatban érvényesítenie kell az egyéni bánásmód elvét
24
Differenciálnia kell a módszerek alkalmazásakor: - Segítő jelenlétével annyi segítséget kell nyújtania a gyerekek számára, amennyi feltétlenül szükséges feladataik önálló elvégzéséhez! - Minden kisgyerek más, ezért más a segítés iránya és foka A PILLANGÓ MESÉJE NEKED
25
Minden gyermeknek megvan a maga szeretetnyelve! Melyik a Te elsődleges szeretetnyelved? Az öt szeretetnyelv – Teszt (emailben)
26
„Két hónapig jól élek egy kedves mondattól.” Évi 6 kedves mondat már folyamatosan üzemképessé teszi az ember szeretettankját. A szeretet érzelmi kifejezésének egyik lehetősége az olyan szavak használata melyek kinyilvánítják és hangsúlyozzák ezt a szeretetet.
27
Az együtt töltött időnek „minőségi” jellegűnek, vagyis igazinak kell ám lennie Az igazi együttlét legfontosabb eleme az egymáshoz tartozás. Nem a közelségről van itt szó…Az egymáshoz tartozás lényege az egymásra koncentráló figyelem. Az igazi beszélgetés egyáltalán nem azonos a pár kedves szóval. A kedves, biztató szavaknál azon van a hangsúly, amit mondunk, a minőségi beszélgetésnél pedig azon, amit hallunk.
28
Az ajándék a szeretet vizuális szimbóluma Az esküvői szertartás fontos eleme a jeggyűrűk adományozása. A jelképeknek érzelmi értékük van. Ajándék és pénz, vagy önmagunk odaajándékozása?!! Válságos helyzetben a fizikai jelenlét a leghatásosabb ajándék.
29
Ebbe a kategóriába olyan „szolgálatok” sorolhatók, amelyekről tudjuk, hogy a másik örül, ha megcsináljuk őket. A kérések irányt mutatnak a szeretetnek, de a követelések megszakítják a szeretet szabad áramlását. Az utóbbi 30 év társadalmi változásainak következtében már nincsenek merev határok a női és férfiszerep között. Győzzük le a sztereotípiákat!
30
Van, hogy egy érintés sokkal többet mond, mint a szavakkal közölt „szeretlek” vagy „gyűlöllek”. A pofon minden gyerek számára káros következményeket hozó, borzasztó élmény – de egyenesen katasztrofális egy olyan gyerek számára, akinek éppen az érintés a szeretet- anyanyelve. Az ölelgetést minden gyermek a szeretet jelének fogja föl, de egyenesen a rajongás jelének érzékeli az a gyermek, akinek éppen az érintés a szeretet-anyanyelve.
31
Életkoronként változó igény és fontosság Válságos pillanatokban ösztönösen átöleljük egymást, mert a testi érintés igen nagy meggyőzőerővel „kommunikálja” a szeretetet. Az eseményeket nem mindig tudjuk megváltoztatni, de a nehézségeket sokkal könnyebben viseljük el, ha tudjuk, hogy szeretnek bennünket.
32
Felhasznált irodalom: Gary Chapman Et Ross Campbell: Gyerekekre hangolva Körmöci Katalin: Befogadás - avagy beszoktatás. (Óvodai Élet c. folyóirat 2002. októberi szám) Gyermeki szükségletek – gyermeki jogok – pedagógus kötelességek (ÓVI, 2000. F. 1.1. fejezet) A személyes bánásmód fontossága az óvodában. (Gyermeknevelés - Pedagógusképzés. Budapest Trezor Kiadó 2002. 89. p.) Az óvodás gyermek önfejlődését inspiráló pedagógiai légkör, szekcióbeszélgetésből formált cikk. 2005. szept. Óvodapedagógiai Konferencia Merei F. – Binet A. : Gyermeklelektan M. Cole – S.R. Cole : Fejlődeslelektan Óvodai nevelés országos alapprogramja
33
EMI mozgalom 7 lépés, tegyük meg együtt! EGYÜTTMŰKÖDŐ TÁRSADALOM – EGYÜTTMŰKÖDŐ ÓVODA www.7steps.shp.hu
34
a) Együttműködő, megszólítható c) Kellőképpen bevonja a gyermekeket c) Elvárásai egyértelműek b) Rendszeresen visszajelzéseket kér c) A gyermekek problémáit tárgyszerűen kezeli a) Bevonja a gyermekeket a döntésekbe c) Döntései méltányosak, igazságosak
36
ÖRÜLÖK, HOGY EGYÜTT LEHETÜNK, KÖSZÖNÖM A FIGYELMETEKET! Lendvai Lászlóné Ani lenfvaiani@gmail.com (20) 468- 29- 39
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.