Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kiemelt fontosságú követelmény egy fejlett, piaci típusú társadalmi-gazdasági térség versenyezni kívánó szervezetei, vállalkozásai, vállalatai, intézményei.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kiemelt fontosságú követelmény egy fejlett, piaci típusú társadalmi-gazdasági térség versenyezni kívánó szervezetei, vállalkozásai, vállalatai, intézményei."— Előadás másolata:

1 Kiemelt fontosságú követelmény egy fejlett, piaci típusú társadalmi-gazdasági térség versenyezni kívánó szervezetei, vállalkozásai, vállalatai, intézményei felé: T E L J E S Í TM É N Y !

2 a vállalatokkal/vállalkozásokkal/, szervezetekkel/intézményekkel szemben támasztott követelmények és fejlődésük 0. HIÁNY 1. MENNYISÉG 2. GAZDASÁGI EREDMÉNY 3. MINŐSÉG 4.TÁRSADALMI, KÖRNYEZETI ELVÁRÁSOK

3 az elvárások elvárása (2014) A MÚLT: mennyiség A JELEN: gazdasági eredmény (sajnos!!) A JÖVŐ: minőség (kellene legyen!) A TÁVOLJÖVŐ: társadalmi, környezeti elvárások (???)

4 az értékelés „dimenziói” 1.: 1. Mennyiségi teljesítmény: kapacitás, átfutási idő, választék, kapacitáskihasználás stb. (pl. 3200 db/műszak, 62 000 palack/óra, 13 000 nappali és 7000 postgraduális hallgató, 300- 320 beteg/nap, 500-550 ügyfél/nap stb. – 80%-os ülőhely-kihasználás egy légitársaságnál, 65 %-os szobakihasználás egy szállodában)

5 az értékelés „dimenziói” 2.: 2. Gazdasági teljesítmény: költségek, ráfordítások, árbevétel, eredmény, nyereség, gazdaságosság, megtérülés, hozam, könyv szerinti érték, saját tőke, bruttó árbevétel; ezek kombinációi - stb.

6 az értékelés „dimenziói” 3.: 3. Minőségi teljesítmény: selejt, nem-megfelelés; reklamációk, panaszok, vevői elégedettség; versenyképesség; gép-, folyamat képesség, minőség-kapacitás stb.

7 az értékelés „dimenziói”4.: Társadalmi, környezeti hatás/-teljesítmény: egy szervezet menedzselésének mérhető eredményei a környezet, a társadalom szempontjából. A környezeti értékelés alapja: környezeti indikátorok: -a működési teljesítmény indikátorai (bemeneti, kimeneti indikátorok); -a menedzsment teljesítmény indikátorai (rendszer, működési indikátorok); -a környezeti állapot indikátorai. A társadalmi hatás „mérése”: a szervezet részvétele a természeti erőforrások megőrzésében; törekvése a környezeti zavaró hatások csökkentésére; a szervezet általános helyét alakító tényezők értékelése.

8 A termékminőség Garvin féle 8 dimenziója: 1.Teljesítmény, alapfunkciók. 2. Különleges tulajdonságok, kiegészítő jellemzők. 3. Megbízhatóság, a meghibásodás valószínűsége. 4. Egyezés, a tervezett és tényleges minőség. 5. Tartósság, élettartam. 6. Szervizlehetőség (javíthatóság), gyorsaság és egyszerűség. 7. Esztétika, „külcsín”. 8. Észlelés, hírnév.

9 A Berry-féle meghatározóKonkrét értelmezése/tartalma az adott esetben 1. Megbízhatóság: a teljesítmény állandó, és az ügyfél/vevő bizalmát biztosító szintje. „Elsőre megfelelőt!”. Az ígéretek betartása; pontosság. 2. Alkalmazkodóképesség: a munkatársak hajlandósága, készsége a szolgáltatás nyújtására 3. Hozzáértés: a szolgáltatás nyújtásához szükséges jártasságok és tudás birtoklása 4. Hozzáférhetőség: megközelítés és könnyű elérhetőség. Elfogadható működési időtartam 5. Udvariasság: a vevővel kapcsolatba kerülő munkatársak viselkedése, barátságossága 6. Kommunikáció: figyelés a vevő szavára, a vevő számára érthető információ-kommunikáció 7. Hitelesség: becsületesség, szavahihetőség, tisztesség; a cég hírneve; a személyzet személyes tulajdonságai 8. Biztonság: minden kockázattól, veszélytől mentesség; fizikai-, pénzügyi biztonság, diszkréció 9. A vevő megértése: igyekezet a vevő elvárásainak, különleges igényeinek megértésére, megismerésére 10. Kézzel fogható tényezők: a szolgáltatás, a helyszín, a személyzet „képe”; más vevők jelenléte

10 Globális gazdasági rangsor - 2005 E l ő z m é n y e k: -1957/58: OECD-előd „EU-hatok”: elsőként vásárlóerő-paritás (Big-Mac index) alapon is; - később: ENSZ, Világbank, EUROSTAT; - 1993: első világszintű próbálkozás: kudarc!!; - 1999: első EUROSTAT az ENSZ előtt; - eszköztár-pontosítás; földrajzi régiókra és az OECD-EUROSTAT-régióra bontás; - 2005/ első közös: 145 ország – 43 ország nem vett részt (pl.: Egyesült Arab Emírségek, Líbia, Algéria, Türkmenisztán). Ezeknél becsléssel.

11 Globális gazdasági rangsor - 2005 (USA dollár - 145 ország - 6,1 milliárd lakos): - egy főre jutó bruttó hazai termék (GDP) vásárlóerőparitáson; - egy főre jutó bruttó hazai termék (GDP) jegybanki árfolyamon; - bruttó hazai termék (GDP) vásárlóerőparitáson; - bruttó hazai termék (GDP) jegybanki árfolyamon; - árszintindex (USA=100 %)

12 A világ egy főre jutó vásárlóerőparitás GDP szerinti első „tize” (USA dollár - 2005) 1. Luxemburg70 014 2. Katar68 749 3. Norvégia47 551 4. Brunei47 465 5. Kuwait44 982 6. USA41 674 7. Szingapúr41 478 8. Írország38 058 9. Makaó (Kína)37 259 10. Hongkong (Kína)35 680

13 Az egy főre jutó vásárlóerőparitás GDP szerinti tejesítményünk/és néhány előttünk lévőé (USA dollár - 2005) 40. Magyarország (EU: 20.)17 014 15. Ausztria34 108 22. Finnország30 469 27. Bahrein27 257 29. Görögország25 520 31. Ciprus24 473 33. Szlovénia23 004 36. Málta20 410 38. Csehország20 281 39. Portugália20 006

14 a magyar TOP 500 értékelési „dimenziói” (2010) -árbevétel; -(export). (2008-ig + értékelési tényezők) - adózott eredmény; - árbevétel-arányos eredmény; - sajáttőke-arányos nyereség.

15 A magyar TOP 500/2007 árbevétel-arányos adózott eredmény (millió HUF) szerinti első „tize” ill. eredmény szerinti helyezése MOL262 403/1. OTP Bank 208 548/nincs! Audi Hungária 140 920/2. GE Hungary121 929/7. Magyar Telekom 73 056/6. Nokia Komárom 65 451/3. E.On Földgáz Trade 50 726/4. Pannon GSM 46 793/39. Kereskedelmi és Hitelbank 36 547/nincs Magyar Villamosművek 36 325/8.

16 FELSŐOKTATÁSI RANGSOROK 2009/10 oktatói szempontok: hallgatói szempontok: minősített oktatók aránya a nyelvvizsgával felvettek nappali hallgatók egy minősített oktatóra középiskolai minőség felvettek pontátlaga PhD képzés jellemzői tudományos rangú oktatók aránya OTDK helyezésre jutó hallg. jelentkezők száma felvettek aránya

17 a BME karainak összesített helyezései 2007/08: 12. Természettudományi Kar 20. Gazdaság és Társadalomtudományi Kar 36. Vegyészmérnöki és Biomérnöki Kar 28. Közlekedésmérnöki Kar 42. Építőmérnöki Kar 12. Villamosmérnöki és Informatikai Kar 47. Építészmérnöki Kar 47. Gépészmérnöki Kar

18 a BME karainak összesített helyezései 2008/09: 12. Természettudományi Kar 18. -39. 49. Gazd. és Társ.tudományi Kar 98. – 10. 14. Vegyész- és biomérnöki Kar 39.-22. 69. Közlekedésmérnöki Kar 73. – 64. 65. Építőmérnöki Kar 77. – 56. 25. Vill.mérnöki és Inf. Kar 13. – 62. 42. Építészmérnöki Kar 96. – 6. 40. Gépészmérnöki Kar 79.-19.

19 a BME karainak összesített helyezései 2009/10: 14. Természettudományi Kar 2. - 52. 35. Gazd. és Társ.tudományi Kar 86. – 9. 25. Vegyész- és biomérnöki Kar 48.-25. 78. Közlekedésmérnöki Kar 95. – 65. 48. Építőmérnöki Kar 65. – 49. 31. Vill.mérnöki és Inf. Kar 19. – 62. 39. Építészmérnöki Kar 94. – 7. 42. Gépészmérnöki Kar 73.-31.

20 az 5 legsikeresebb Egyetem összhelyezései 2009/10 (összrangszám/karok száma): 1. Corvinus Bp. 262/7 = 37 3.-4. SOTE Bp.219/5 = 44 2. BME Bp. 312/8 = 39 3.-4. ELTE Bp. 307/7 = 44 5. Pécs 548/9 = 61

21 FELSŐOKTATÁSI RANGSOROK 2010/11 oktatói szempontok: hallgatói szempontok: tudományos fokozattal rendelkező oktatók száma a nyelvvizsgával felvettek aránya egy tud. fokozattal rendelkező oktatóra jutó hallgatók száma középiskolai versenyen helyezettek száma felvettek pontátlaga elsőhelyes jelentkezők száma

22 a BME karainak összesített helyezései 2010/11: 14. Természettudományi Kar 2. - 54. 51. Gazd. és Társ.tudományi Kar 12. – 115. 40. Vegyész- és biomérnöki Kar 19.-96. 84. Közlekedésmérnöki Kar 45. – 117. 35. Építőmérnöki Kar 49. – 59. 43. Vill.mérnöki és Inf. Kar 13. – 106. 22. Építészmérnöki Kar 17. – 68. 32. Gépészmérnöki Kar 10.-92.

23 az 5 legsikeresebb Egyetem összhelyezései 2010/11 (összrangszám/karok száma): 3. Corvinus Bp. 291/7 = 41,5 4. SOTE Bp.335/6 = 56 2. BME Bp. 321/8 = 40 1. ELTE Bp. 316/8 = 39,5 5. Pécs 725/10= 72,5

24 Az egészségügyi ellátás mutatói és rangsorok (1000 pont – 32 paraméter / 29 európai ország: ÚNIÓ + Svájc és Norvégia/ 2007 – Magyarország helyezése): 1. Betegjogok és tájékoztatás – 22. - 24. 3. Az egészségügyi ellátás eredményessége – 26.-29. 5. Gyógyszerek – 23.-26. 4. Az ellátórendszer nagyvonalúsága – 1.-4. 2. Várakozási idő – 17.-20. ÖSSZESÍTETT: 24. hely = 513 pont

25 4. Az ellátórendszer nagyvonalúsága/Magyarország: (4 paraméter) Szürkehályog-operáció 100 ezer főre - jó Fogászati ellátás - jó Veseátültetések - közepes Gyermekkori védőoltások - jó

26 Az értékelés első és utolsó 3 országa és pontjai: 1. Ausztria (806) 3. Franciaország (786) 27. Lengyelország (447) 2. Hollandia (794) 28. Bulgária (445) 29. Lettország (435) 24. Magyarország (513)

27 A magyar színházak sorrendjét adó mutatók/ 2006: nézőszám összes bevétel előadásszám bevétel nézőnként bevétel előadásonként nézőszám előadásonként

28 A színházak sorrendje az összesített mutatók alapján/ 2006: 1. Magyar Állami Operaház 3. Madách Színház 2. Budapesti Operettszínház 4. Vígszínház 5. Miskolci Nemzeti Színház 6. Budapesti Nemzeti Színház

29 Egy piacvezető multinacionális cég gyártósorai teljesítményének legfontosabb értékelési mutatói: bruttó árbevétel (belső!) hibaköltségek termelékenység rendelkezésre álló létszám közvetlen költségek gyártott darabszám 0 km hibák kapacitáskihasználás

30 Egy piacvezető légiközlekedés -szolgáltatási cég teljesítményének legfontosabb értékelési mutatói: hozzáadott pénzügyi érték óradíj és egységköltség likviditási helyzet munkaóra ráfordítás és termelékenység emberi erőforrás mutatók adózás előtti eredmény és megtérülés folyamatjellemzők beruházások alakulása

31 Egy Tanszék oktatóinak értékelése (TÉR)/2010: 1.Oktatási teljesítmény/40 % 1.1 órák (hallgató x kredit!) = 24% 1.2 számonkérések = 12% 1.3 projektfeladat/diplomamunka = 4 % 2. A kutatás értékelése/publikációk/30 % pontszámok a publikáció minősége szerint 3. egyéb szakmai és/vagy tanszéki tevékenység/30 % (vezetői megítélés!!)

32 Értékelés a sport területén: - Forma1 -a teniszvilágranglista -FIFA és UEFA FIFA ranglista alapjai: adott évi eredmények 100%, előző 50%, 2 évvel előbbi 30%, 3 évvel előbbi 20% -győzelem 3, döntetlen 1, vereség 0 == M -az ellenfél ereje: 200-pozíció/100 == T -a mérkőzés fontossága: 4=VB mérk., 3=konf. Kupa, 2,5 FIFA Világkupa, 1=barátságos ==I -interkontinentális meccs: az ellenfél kontinens-szövetség ereje: UEFA=1, Dél-Amerika=1…. Óceánia= 0, 85 P = M x T x I x C (x 100)

33 A Berry-féle meghatározóKonkrét értelmezése/tartalma az adott esetben 1. Megbízhatóság: a teljesítmény állandó, és az ügyfél/vevő bizalmát biztosító szintje. „Elsőre megfelelőt!”. Az ígéretek betartása; pontosság. 2. Alkalmazkodóképesség: a munkatársak hajlandósága, készsége a szolgáltatás nyújtására 3. Hozzáértés: a szolgáltatás nyújtásához szükséges jártasságok és tudás birtoklása 4. Hozzáférhetőség: megközelítés és könnyű elérhetőség. Elfogadható működési időtartam 5. Udvariasság: a vevővel kapcsolatba kerülő munkatársak viselkedése, barátságossága 6. Kommunikáció: figyelés a vevő szavára, a vevő számára érthető információ-kommunikáció 7. Hitelesség: becsületesség, szavahihetőség, tisztesség; a cég hírneve; a személyzet személyes tulajdonságai 8. Biztonság: minden kockázattól, veszélytől mentesség; fizikai-, pénzügyi biztonság, diszkréció 9. A vevő megértése: igyekezet a vevő elvárásainak, különleges igényeinek megértésére, megismerésére 10. Kézzel fogható tényezők: a szolgáltatás, a helyszín, a személyzet „képe”; más vevők jelenléte

34 vezetés üzletpolitika és stratégia források a dolgozók tájékoztatása folyamatok vevők elégedettsége dolgozók elégedettsége társadalmi elégedettség üzleti eredmények 100 60 90 150 80 200 90 140 az EFQM értékelési modell elemei és értékei ÖSSZESEN : 1000 pont

35 A TELJESÍTMÉNY-értékelés rendszerének kidolgozása és az értékelés végrehajtása: 1. A tényezők/szempontok meghatározása (döntően a saját szakemberek) 3. A konkrét felmérés/mérés végrehajtása (feltételek biztosítása: saját vezetők; mérés/felmérés: lehetőleg függetlenek) 2. A mérési/értékelési „skála” meghatározása (saját szakemberek és mérési specialisták) 4. Értékelés és következtetések levonása (nemcsak saját szakemberek!!)


Letölteni ppt "Kiemelt fontosságú követelmény egy fejlett, piaci típusú társadalmi-gazdasági térség versenyezni kívánó szervezetei, vállalkozásai, vállalatai, intézményei."

Hasonló előadás


Google Hirdetések