Egyetemes barokk művészet I.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Canaletto
Advertisements

Nana Mouskuri – Schubert / Ave Maria
Ének : Nana Mouskouri / Schubert – Ave Maria A Pécsi Bazilika.
Iparművészeti Múzeum A főváros egyik legszebb látnivalója a Lechner Ödön és Pártos Gyula tervezte, Zsolnay kerámiával fedett szecessziós palota. Gyűjteménye.
KÉPTÁR Reneszánsz I..
(középszintű érettségihez)
Korstílus:minden művészeti ágban megjelent
Via Appia Antica Terme di Caracalla-ókori közfürdő.
Római művészet Pompeji i.e. VI.sz-i.e. IVsz.
Terület : km² Népesség : fő Népsűrűrség : 191 fő/km² Főváros : Róma Fontosabb települések : Milánó,Nápoly,Torino,Palermo Legfőbb folyók.
Aranymetszés képviselői
Molnár András bemutatja. DUOMO (DÓM) „A székesegyház belsejét értékes freskók díszítik. A bal oldali kereszthajóban található Theodolinda királynő.
A barokk stílus A 16. század végén a reformációra válaszul megszületnek az ellenreformációs tanok Katonái, a katolikus egyház 1540-ben alapított Jézus.
Fő tér.
A sárospataki Rákóczi-vár udvari loggiája ( )
Split Dalmácia központja
EGYHÁZTÖRTÉNET.
Mezopotámia és Egyiptom építészete
A MANIERIZMUS, A BAROKK ÉS A ROKOKÓ – a XVI–XVIII
BAROKK MŰVÉSZET (16. sz. vége-18. század )
T.
Reneszánsz Itáliában született (a renaissance francia szó, újjászületés) A képzőművészetek feladata: -természet kutatása és megismerése -valóság hiteles.
Válaszutak a művészettörténetben A reneszánsz
Reneszánsz festészet RAFFAELLO.
17. századi világi építészet
A barokk szobrászata.
A 17. század festészete.
A 17. század festészete 2 része….
A tudás fájától a keresztfáig
A Királyi Palota egykor és ma
Pécs városi turizmusa Andalits Alexandra.
KÉPTOVÁBBÍTÁS MANUÁLIS
(középszintű érettségihez)
SANTA CROCE.
Melki apátság Szent Benedek-rendi melki apátság, az Alsó-Ausztriai Melkben, a Duna mentén található. Wachau jelképeként az UNESCO világörökségi védelmét.
Andrássy út Hősök tere Vajdahunyad vára
San Vitale, Ravenna, 570.
Szabó Renáta–Újj Alexandra:
A gótika, sz..
A román kor (romanika) művészete
Gian Lorenzo Bernini.
Ókeresztény Sírkamrák
Készítette: Bujdosó Villő
Barokk művészet, sz. fordulójától a 18. sz. közepéig
pps : amórjózsi Szöveg: Dr. Tóth K. János Képek: Internetről
Zene :Una fortiva lacroma-Pavarotti Szent Péter tér.
Barokk művészet Készítette: Ecseri István.
HAJDÚDOROG A leletek tanúsága szerint a bronzkortól kezdve lakott területen éltek szarmaták és avarok is. A hét történelmi hajdúváros egyike, a honfoglalás.
ÁLTALÁNOS ISKOLA 5-6. VIZUÁLIS KULTÚRA ISMERETANYAG 45.dia.
Ripetta Prati di Castello kikötő, San Girolamo templom..
Via Appia Antica Terme di Caracalla-ókori közfürdő.
A dóm építése 1378 körül kezdődött, és több szakaszra osztható. Az építkezés első szakasza kb ig tartott, öthajós, bazilika típusú épületnek.
Kassa Kasza Sára, Martinák Emese, Paál Eszter. Dóm építése  A Szent Erzsébet-főszékesegyház, ismertebb nevén a kassai dóm Kassa egyik legszebb és legjellegzetesebb.
Az internacionális gótika építészete és kőfaragó- művészete Figyelem! A „Ø” /zéró morféma/ jellel ellátott diakockák képei nem szerepelnek a számon- kérésben.
Az ókori Róma művészete. 1. Róma történetének szakaszolása az államformák szerint Királyság (i. e. 8. sz.- i. e. 6. sz.) Köztársaság (i. e. 6. sz.- i.
Bizánci és ókeresztény művészet. Róma városának Antikvitás- kori emlékei Az ókeresztény korban alapított négy legfőbb székesegyház, a későbbi zarándoktemplomok:
BÚTORTÖRTÉNET 1.3.
Reneszánsz (XIV-XVI. század).
Budapest Programajánló
AZ ÓKERESZTÉNY ÉS A BIZÁNCI MŰVÉSZET
A Quattrocento festészete Album képelemzéshez
Az Ottó- kor és a korai romanika művészete -utolsó röpdolgozat-
A mintegy negyven vetített képes előadás tartalmi vázlata
A kereszténység hivatalos vallássá válásának folyamata
A romanika művészete Nyugat- Európában
pps : amórjózsi Szöveg: Dr. Tóth K. János Képek: Internetről
Urbán Csilla-Designelmélet I.
Magyarországi Barangolások A Budai Várnegyedben
SÉTÁLJUNK RÓMÁBAN-1 Zene :Una fortiva lacroma-Pavarotti.
Nagykároly-i kastély, és Nagyvárad.
Előadás másolata:

Egyetemes barokk művészet I. Róma, a barokk fővárosa

Bramante: a Belvedere teraszos elrendezésű, kétkaros lépcsősor- elrendezésű udvarának átnézeti vázlata korabeli metszeten

Donato Bramante: A római Belvedere összekötő udvarának (cortile) kiépítése, 1510 k. A vatikáni palotaegyüttes része. A pápai palotát köti össze a Belvedere- villával.

Bramante alaprajzi elképzelése a Szent Péter szkh Bramante alaprajzi elképzelése a Szent Péter szkh.- ról, mely végül nem valósult meg. Görög kereszt alaprajz, kilencosztatú középtér Utána ezen elgondolás alapján Raffaello is készít egy tervet.

A rekonstrukciós metszeten a mai Szent- Péter dóm elődje, a még ókeresztény építési elvek szerint emelt I. székesegyház látszik. Bazilikális elrendezés, narthex (előcsarnok), campanile (különálló harangtorony)

Az I. székesegyház alaprajza Az I. székesegyház alaprajza. (fekete vastag körvonal) Az alatta látható babapiskóta- forma vékony fekete vonal Caligula cirkuszának alaprajza, ahol Péter apostol mártírhalált halt. Nagy Konstantin császár dönti el, ezen helyszín fölé bazilikát emeltet.

Az első Szent Péter szkh Az első Szent Péter szkh. gyűrűskriptája, a keleti oldalon, a főszentély alatt, mely az apostol sírját rejti. Az új szkh- ba beépítésre kerül, napjainkig pápai temetkezési helyszín.

Michelangelo átnézeti tervjavaslata a Szent Péter székesegyházhoz (itt az oldalsó, É- i homlokzat) 1501 k.

Michelangelo elképzelése az alaprajzról. Itt még görög kereszt! A középrész, a kupola és a tambur végül kis módosítással, M. tervei alapján épül ki. Kilencosztatú térelrendezés 

Giuliano da Sangallo tervezete a San Pietro főhomlokzatáról Giuliano da Sangallo tervezete a San Pietro főhomlokzatáról. Ő monumentális nyugati toronypárral számol. 1505 k.

Michelangelo 1564- es halála után (az alapkőletétel 1506- ban volt) követője, Giacomo della Porta viszi tovább az építkezést. Ő a kupolát magasabbra emeli, és latin kereszt alaprajzúra bővíti ki a hosszházat. Az ötös portikuszt már Carlo Maderno tervezi, mint ahogy a térre néző nyugati főhomlokzatot is. A jobb szélső kapu: Porta Santa, ‘Szent Kapu’ , csak a szent években és zsinatok alkalmával használják. A bal szélső kapu: a Halál Kapuja, a meghalt pápákat itt viszik ki az épületből a XVIII. szd óta.

A régi Szent Péter székesegyház bronzkapuja A Porta Centrale (Középső Kapu) a legrégebbi, 1445- ben fejezte be, Antonio Averlino FILARETE munkája, a hat dombormű- mezőben Krisztust és Máriát, Szent Pétert és Pált, illetve az utóbbi kettő mártíromságát ábrázolta. IV. Jenő pápától kapta a megbízást.

Róma, Szent Péter székesegyház: a hármas kapuzatból a középső kapu, a Porta Centrale. Fölül Kr. és Mária, alul b.o. Szent Pál a karddal, j.o. Szt. Péter az Írással és a kulccsal, melyet Róma soron következő püspökének (a Pápának) átnyújt. Filarete munkája, 1450 k.

A kupolát 1590- ben fejezi be Domenico Fontana, a kor legtehetségesebb mérnöke, 22 hónap alatt 1600 munkás bevonásával. A főhomlokzat Carlo Maderno tervei alapján készült 1625- től

A főhomlokzat szobortriásza: Keresztelő Szent János, Krisztus, Szent András

A belső tér architektonikus díszítésével Gian Lorenzo Bernini- t bízza meg VII. Sándor pápa

A pápai főoltár fölötti baldachin, Bernini alkotása 1624- 1633

A szentély fölötti oculus- ablak kialakítása és Longinus szobra a kupolatér egyik pillérének szoborfülkéjében. Mindkettő: Bernini, 1629

A Scala Regia

A Scala Regia, vagy Királyi Lépcső, a székesegyház belső terét a pápai palotával összekötő díszlépcsőház. Bernini, 1663 Illuzionisztikus architektúra!

Bernini: Dávid; Apolló és Daphné  Mindkettő 1623

Bernini dísz- szökőkútjai a Piazza Navonán: „Fontana dei Quattro Fiumi”, A négy folyam kútja, 1650

Gian Lorenzo Bernini: az Angyalhíd szobordísze. 1671.

Az Angyalvár Hadrianus síremlékének készült 135 és 139 között Az Angyalvár Hadrianus síremlékének készült 135 és 139 között. Az avignoni fogság után a pápaság ideiglenesen itt rendezkedik be. 1393- ban IX. Bonifác átépíti.

Bernini: Sant’ Andrea al Quirinale 1658- ‘70

Sant’ Andrea al Quirinale belső tér és a kupolaboltozat nézete

Francesco BORROMINI: San Carlo alle Quattro Fontane 1665- ‘67

Borromini: San Carlo alle Quattro Fontane Főhomlokzat és a belső tér alaprajzának szerkesztési diagramjai

Borromini: San Carlo alle Q. F. A boltozat tartórendszere és a kupola alulnézete

Carlo Maderno, Gian Lorenzo Bernini és Francesco Borromini: A Palazzo Barberini kiépítése. 1628- 1633

Palazzo Barberini