A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERVEZÉS TELEPÜLÉSI VÍZGAZDÁLKODÁSSAL KAPCSOLATOS EREDMÉNYEI, AZ INTÉZKEDÉSEK PROGRAMJA ORSZÁGOS FÓRUM A FELSZÍN ALATTI VÍZBÁZISOK.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Észak-magyarországi Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság
Advertisements

Az ökológiai állapotértékeléshez szükséges monitoring rendszer felülvizsgálata - Komárom-Esztergom megye - Vásárhelyiné Tóth Ildikó Nemzeti Környezetügyi.
Vízgazdálkodási fejlesztések a Felső-Tisza- vidéken ( )
A környezetszennyezés forrásai
A FOLYÓ, AMI ÖSSZEKÖT …. Gergely Erzsébet.
katasztrófa-veszélyeztetettsége Dr. Tóth Ferenc tű. dandártábornok
Vásárhelyiné Tóth Ildikó Nemzeti Környezetügyi Intézet
Vízbázisvédelem fázisai
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
1872 : 1. nemzeti park megalakítása Yellowstone
Felszín alatti vizbázisok védelme
TELEPÜLÉSI KÖRNYEZETVÉDELMI
Közúti közlekedés, talajvédelem és vízvédelem Moyzes Antal 2010
Géczi Glória III.évf.geográfus ELTE TTK
Szügyiné Simon Hajnalka NeKI Közép-dunántúli Kirendeltsége KDT TVT Veszprém Megyei Albizottsági ülés Beszámoló a Nemzeti Környezetügyi Intézet.
Környezeti elemek védelme III. Vízvédelem
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Felszín alatti vizek minősítése
Felszín alatti vizek védelme Felszín alatti vizek védelme védelem bekövetkezett védelem bekövetkezett szennyezések esetén szennyezések esetén Simonffy.
Felszín alatti vizek védelme
Felszín alatti vizek védelme Felszín alatti vizek védelme A HASZNOSÍTÁS ALAPELVEI A HASZNOSÍTÁS ALAPELVEI Felszín alatti vizek védelme Felszín alatti vizek.
Települési vízgazdálkodás
Felszín alatti vizek minősítése
TELEPÜLÉSI VÍZGAZDÁLKODÁS ÉS VÍZMINŐSÉGVÉDELEM (BMEEOVK AKM2)
Felszín alatti vizek minősítése
A felszín alatti vizekkel kapcsolatos szabályozás
AQUIFER Kft.. A diagnosztikai vizsgálat célja: a vízbázis megismerése a lehetőségek szerinti legteljesebb mértékben.
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
Beruházásokhoz kapcsolódó Környezetvédelmi tervezés és engedélyeztetés
Miskolc, március 20. Az Európai Unió Víz Keretirányelvének végrehajtását szolgáló KEOP A sz. Vízgyűjtő- gazdálkodási tervezési projekt bemutatása.
SZABOLCS-SZATMÁR-BEREG-MEGYEI IVÓVÍZ-MINŐSÉG JAVÍTÓ PROGRAM
AZ ÁNTSZ HATÓSÁGI FELADATMEGOSZTÁSÁNAK ÉS MŰKÖDÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI
A hígtrágya tárolása, injektálás, tápanyagként történő hasznosítása
Környezetvédelmi helyzetkép – különös tekintettel a felszíni vizek védelmére Környezetvédelmi helyzetkép – különös tekintettel a felszíni vizek védelmére.
Agrár-környezetvédelmi Modul Talajvédelem-talajremediáció KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
2014. november A vízügyi hatóságot érintő változások.
RICSE KÖRZETI VÍZMŰ Vízbázisvédelmi Projekt Összeállította: Dr. Deák János Projekt műszaki vezető
Fővárosi Vízművek Zrt. és a vízbázisok védelme
A víz hiánya és többlete, mint potenciális veszélyforrás Nemzetközi tudományos-szakmai konferencia Nemzetközi tudományos-szakmai konferencia
Agrár-környezetvédelmi Modul Vízgazdálkodási ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A nemzeti programokon kívüli szakmai kihívások
MONITORING FELADATOK A 2. VÍZGYŰJTŐ- GAZDÁLKODÁSI TERVBEN ORSZÁGOS FÓRUM A FELSZÍN ALATTI VIZEK MONITORING- VIZSGÁLATÁNAK HELYZETE ÉS JÖVŐJE A FELÜLVIZSGÁLT.
FELSZÍNALATTI VIZEK A 2. VÍZGYŰJTŐ- GAZDÁLKODÁSI TERVBEN ORSZÁGOS FÓRUM A FELSZÍN ALATTI VIZEK KÉMIAI ÁLLAPOTA, MÓDSZERTANI KÉRDÉSEK SZŐCS TEODÓRA Budapest,
TÁMOP /1-2F Környezetvédelmi gyakorlatok 11. évfolyam Környezeti hatástanulmány készítése egy gyakorlati példán keresztül Fürchtné Mayer.
„VÍZÁRPOLITIKA A KÖLTSÉGMEGTÉRÜLÉS ÉRVÉNYESÍTÉSÉRE ÉS EGYÉB GAZDASÁGI ÖSZTÖNZŐK A VÍZ KERETIRÁNYELV CÉLJAINAK ELÉRÉSE ÉRDEKÉBEN, GAZDASÁG-SZABÁLYOZÁSI.
Felszínalatti vizek a 2. Vízgyűjtő-gazdálkodási tervben ORSZÁGOS FÓRUM A VÍZBÁZISVÉDELEM AKTUÁLIS HELYZETE Hegyi Róbert Országos vízügyi főigazgatóság.
MONITORING FELADATOK A 2. VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERVBEN ORSZÁGOS FÓRUM KONZULTÁCIÓS KÉRDÉSEK.
GAZDASÁGI ELEMZÉS A KÖLTSÉGMEGTÉRÜLÉS ÉRTÉKELÉSÉRE GAZDASÁG- SZABÁLYOZÁSI KONCEPCIÓ TELEPÜLÉSI VÍZGAZDÁLKODÁS ÚJDONSÁGOK A VGT2 INTÉZKEDÉSI PROGRAMJÁBAN.
FELSZÍNALATTI VIZEK A 2. VÍZGYŰJTŐ- GAZDÁLKODÁSI TERVBEN ORSZÁGOS FÓRUM A FELSZÍN ALATTI VIZEK KÉMIAI ÁLLAPOTA, MÓDSZERTANI KÉRDÉSEK SZŐCS TEODÓRA MAGYAR.
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATÁNAK ELŐZMÉNYEI A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA SZAKMAI FÓRUM A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV.
JELENTŐS VÍZGAZDÁLKODÁSI PROBLÉMÁK ÉS SZEREPÜK A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA SORÁN A módszertan és a feltárt jelentős vízgazdálkodási problémák.
DUNA RÉSZVÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA AZ ORSZÁGOS VÍZÜGYI FŐIGAZGATÓSÁG ÉS AZ ÉSZAK- DUNÁNTÚLI VÍZÜGYI IGAZGATÓSÁG SZAKMAI FÓRUMA FELSZÍNI.
A VGT végrehajtása – A felszín alatti vizekkel kapcsolatos lehetséges intézkedések.
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERVEZÉS IPART, KÖZLEKEDÉST ÉRINTŐ EREDMÉNYEI, AZ INTÉZKEDÉSEK PROGRAMJA ORSZÁGOS FÓRUM VÍZMINŐSÉG-VÉDELMI JOGSZABÁLYOK MÓDOSÍTÁSI.
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERVEZÉS IPART, KÖZLEKEDÉST ÉRINTŐ EREDMÉNYEI, AZ INTÉZKEDÉSEK PROGRAMJA ORSZÁGOS FÓRUM OPERATÍV MONITORING AZ IPARBAN TÓTH GYÖRGY.
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERVEZÉS IPART, KÖZLEKEDÉST ÉRINTŐ EREDMÉNYEI, AZ INTÉZKEDÉSEK PROGRAMJA ORSZÁGOS FÓRUM VESZÉLYES ANYAG TERHELÉS A FELSZÍNI ÉS.
A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERVEZÉS EREDMÉNYEI, AZ INTÉZKEDÉSEK PROGRAMJA SZAKMAI FÓRUM KEHOP VÍZGAZDÁLKODÁSI PROJEKTJEINEK ÉS A VGT2 VÉGREHAJTÁSÁNAK ÖSSZEHANGOLÁSA.
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERVEZÉS TELEPÜLÉSI VÍZGAZDÁLKODÁSSAL KAPCSOLATOS EREDMÉNYEI, AZ INTÉZKEDÉSEK PROGRAMJA ORSZÁGOS FÓRUM TELEPÜLÉSI CSAPADÉKVÍZ.
A TISZA RÉSZVÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA AZ ORSZÁGOS VÍZÜGYI FŐIGAZGATÓSÁG ÉS A KÖZÉP – TISZA - VIDÉKI VÍZÜGYI IGAZGATÓSÁG KÖZÖS SZAKMAI.
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA AZ ÉSZAK-DUNÁNTÚLI VÍZÜGYI IGAZGATÓSÁG MŰKÖDÉSI TERÜLETÉN TERÜLETI FÓRUM VÍZTESTEKRE VONATKOZÓ INTÉZKEDÉSEK.
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERVEZÉS TELEPÜLÉSI VÍZGAZDÁLKODÁSSAL KAPCSOLATOS EREDMÉNYEI, AZ INTÉZKEDÉSEK PROGRAMJA ORSZÁGOS FÓRUM A KOMMUNÁLIS SZENNYVÍZTISZTÍTÁS.
A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA TERÜLETI FÓRUM A 2. VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV Gulyás Zoltán osztályvezető Észak-magyarországi Vízügyi.
Környezetvédelem: olyan tevékenységek és intézkedések összessége, amelynek célja a környezet veszélyeztetésének, károsításának, szennyezésének megelőzése,
GEOTERMIKUS ENERGIA KINYERÉS JOGI HÁTTERE, HATÓSÁGI FELTÉTELEI Készítette : Hojdákné Kovács Eleonóra Észak-magyarországi Környezetvédelmi, Természetvédelmi.
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
Felszíni vízminőséggel és a hidromorfológiai állapotjavítással kapcsolatos intézkedések tervezése a VGT-ben VÍZMINŐSÉGI MODELL ALKALMAZÁSA PONTSZERŰ.
A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA szakmai FÓRUM
Kárelhárítás Zöldi Irma OVF.
Előadás másolata:

A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERVEZÉS TELEPÜLÉSI VÍZGAZDÁLKODÁSSAL KAPCSOLATOS EREDMÉNYEI, AZ INTÉZKEDÉSEK PROGRAMJA ORSZÁGOS FÓRUM A FELSZÍN ALATTI VÍZBÁZISOK VÉDELMÉVEL KAPCSOLATOS FELADATOK GONDÁRNÉ SŐREGI KATALIN (SMARAGD – GSH KFT)

VÉDENDŐ VÍZBÁZISOK (KÖZCÉLÚ VÍZELLÁTÁS) 725 millió m3/év közcélú vízkivétel ( átlag) A VKI szerint a napi 10 m 3 ivóvizet szolgáltató, vagy 50 fő ivóvízellátását biztosító (jelenleg működő vagy erre a célra távlatilag kijelölt) vízkivétel környezetét (az érintett víztestet vagy annak a tagállam által kijelölt részét) védelemben kell részesíteni. Ennek a hazai joggyakorlat a közcélú vízbázisok esetén megfelel 123/1997 (VII.28. Korm. Rendelet 1859 db 75 db

A VÍZBÁZISOK A VÉDETT VÍZKÉSZLET SZERINT Az üzemelő vízbázisok összes védett vízkészlete 3,3 millió m 3 /nap (tényleges termelés 2 millió m 3 /nap) Kisoroszi vízbázis védett vízkészlet: m 3 /nap Miskolci karsztos vízbázis védett vízkészlet: m 3 /nap Nyirádi vízbázis védett vízkészlet: m 3 /nap

IVÓVÍZBÁZISOK VESZÉLYEZTETETTSÉGE Az 1933 db közcélú, több mint 50 fő vízellátását biztosító felszín alatti ivóvízbázisból 1164 db ( 60%) sérülékeny, mert olyan természeti-földtani környezetben található, ahol a terepfelszín alá kerülő szennyező anyagok - még ha évtizedek alatt is – de lejuthatnak a vízellátást biztosító víztömegbe.. A sérülékeny vízbázisok 1164 db (60%) veszélyeztetettsége Jogi védelem hiánya: 781 db vb. (67%) Az emberi tevékenység által okozott tényleges és potenciális terhelések: 16 vb. szennyezett termelőkút, 5 vb., ahol a feltárt pontszerű talaj és talajvíz- szennyezés potenciálisan veszély belterületek és a mezőgazdasági területek együttes aránya nagyobb, mint 75%: 765 db vb. (66%) Szennyező anyagok a felszíni vizekből: 346 db vb. (30%) A földtani közeg állapotában történő változás: 231 db vb. (20%) Árvízi veszélyeztetettség: 346 db vb. (30%) Az éghajlat változásból eredő potenciális veszélyek, vízminőségre 145 db vb. (12%), mennyiségre 347 db vb (30%)

HajtóerőPontszerű terhelésSzennyező anyagDiffúz terhelésSzennyező anyag Mezőgazdaságállattartó telepeknitrát, ammóniumnövénytermesztésnitrát, peszticidek, növényvédőszerek Erdészet Iparmúltbéli szennyezés felhagyott ipari telepek havária toxikus fémek ásvány olaj szerves anyagok Bányászatnitrát, ammónium, öregségi vizek Településfejlesztéshulladéklerakók illegális szemétlerakás nitrát, ammóniumszennyvízhálózat hiánya szennyvízhálózathoz nem kapcsolt kibocsátások nitrát, ammónium Egyéb engedély nélküli, műszakilag nem megfelelő kutak a szennyezett talajvizet direkt úton a mélyebb rétegekbe juttatja AZ EMBERI TEVÉKENYSÉG ÁLTAL OKOZOTT TÉNYLEGES ÉS POTENCIÁLIS TERHELÉSEK Belterületek és a mezőgazdasági területek együttes aránya nagyobb, mint 75% a sérülékeny vízbázisok 66%-án.

SZENNYEZŐANYAGOK A FELSZÍNI VIZEKBŐL Partiszűrésű vízbázisok: Vízkivétel %-a felszíni vízből Karsztvízbázisok: Víznyelőkön keresztül Szennyvíz tisztítás után a felszíni vizekbe kerülő anyagok (emberi és állatvilági gyógyszerek, testápoló szerek, növényvédő szerek, az ipar egyes vegyszerei, élelmiszer tartósító szerek, stb) Haváriával bejutó szennyezés Gyors elérési idő Termelőkutak

SZENNYEZETT VÍZBÁZISOK Az emberi tevékenység által okozott tényleges és potenciális terhelések következtében 16 vízbázison található szennyezett termelőkút. 5 vízbázison a feltárt pontszerű talaj és talajvíz-szennyezés jelent potenciálisan veszélyt. Szennyező anyag (zömében nitrát) megjelenése a termelőkutakban VGT1: 13 db VGT2: 24 db Vízbázis felhagyás Szentendre-dél,Szekszárd, Fót I.-II., Gödöllő, Abasár

A FÖLDTANI KÖZEG ÁLLAPOTÁBAN TÖRTÉNŐ VÁLTOZÁS OKOZTA VESZÉLYEZTETETTSÉG A földtani közeg állapotában történő potenciális változás 231 db vízbázist veszélyeztet. Partiszűrésú vízbázis: Mederkotrás Medersüllyedés Szállított hordalék anyag mennyiségének csökkenése Karsztos vízbázis: Mészkőbányák területe: fedő vastagságának csökkenése Rétegvízbázisok: Kavicsbánya tavak Leányfalui partiszűrésű vízbázis Miskolci karsztos vízbázis Ábrák SMARAGD-GSH Kft.

ÁRVÍZI VESZÉLYEZTETETTSÉG Fotó: SMARAGD-GSH Kft. A Nagymarosi partiszűrésű vízbázis 2002-ben Árvízi veszélyeztetettségnek 346 db karsztos és partiszűrésű vízbázis van kitéve. Miskolctapolcai Vízmű 2010

ÉGHAJLATI VESZÉLYEZTETETTSÉG Fotó: SMARAGD-GSH Kft. Az éghajlat változásból eredő folyamatok vízminőségi szempontból 145 db vízbázist, mennyiségi szempontból 347 db vízbázist veszélyeztetnek. Partiszűrés: kisvízi hozamok csökkenése, romló vízminőség, extrém árvizek Karszt: utánpótlás mennyiségének közvetlen csökkenése, extrém árvizek Haváriát okozó események gyakoriságának növekedése Csapadék mennyiségének csökkenése

VÍZBÁZISOK VESZÉLYEZTETETTSÉGE

JOGI VÉDELEM HIÁNYA Jogi védelem hiánya: 781 db sérülékeny vízbázis (67%)

VÍZBÁZISOK BIZTONSÁGBA HELYEZÉSÉNEK FOLYAMATA ÉS HELYZETE Diagnosztikai vizsgálatok (mérések ) Állapotértékelés és biztonságba helyezési terv elkészítése A vízbázis tulajdonos (üzemeltető) kéri a védőterületek kijelölését Hatóság határozata Védőövezetek kijelölése, kártalanítás Állásfoglalás, II. fokú határozat Biztonságba helyezés, kártalanítás, biztonságban tartás

OKOK Üzemeltetői felelőtlenség (kötelező, pénzbe kerülő, nyűg) A 123/1997 (VII.28.) Korm. Rendelet Önkormányzati ellenérdekeltség Kompenzálás, kártalanítás hiánya A védőterületek kijelölésének problémái: A biztonságban tartás problémái: Rossz biztonságba helyezési tervek Üzemeltető nem rendelkezik hatósági jogkörrel Hatósági érdektelenség Hatóságnak nincs ellenőrzési kapacitása Monitoringra nincs pénz Az állam kiszállt a vízbázis védelemből!!!!

INTÉZKEDÉSEK IVÓVÍZBÁZISAINK ÉRDEKÉBEN 1.Jogkörök és szerepek tisztázása. Ki a vízbázis tulajdonosa? 2.A 123/1997 (VII.18.) vízbázis védelmi kormány rendelet teljeskörű módosítása –a védőterületeken folyó tevékenységek megítélése kockázat alapú legyen –részleges biztonságba helyezés, ahol a teljes biztonságba helyezés gazdaságilag kirívó terheket ró (kire?) 3.Megfelelő döntéstámogató háttéranyagok, informatikai rendszer a hatóság részére 4.A hatósági munka felgyorsítása 5.Az eljárási illeték csökkentése 6.Az elmúlt évtizedben beadott diagnosztikák alapján, a nem kiadott határozatok kiadása 7.A jogszabály szerint köteles vízbázisok védőterületeinek kijelölése Védőterületek kijelölése

INTÉZKEDÉSEK IVÓVÍZBÁZISAINK ÉRDEKÉBEN 1.A különböző környezetvédelmi programok védőterületeken történő elsődleges végrehajtása 2.Munkakapcsolat létrehozása hatóság és vízmű között 3.A hatóság terepi jelenlétének lényeges emelése 4.Helyes területhasználatok alkalmazása vízbázis védelmi területeken 5.Érintett vízművek bevonása stratégiák, jogszabályok véleményezésébe 6.Települési vízgazdálkodási tervekbe való integrálás 7.Önkormányzatok szerepének növelése Vízbázisok biztonságba helyezése

INTÉZKEDÉSEK A VÍZKÉMIAI TERHELÉSEK CSÖKKENTÉSÉRE 1.A Szennyvíz Program megvalósítása (Helyi szennyvíztisztítás!!) 2.Csapadékvíz szennyvízcsatornára történő rákötéseinek csökkentése, különösen a felszín alatti víz szempontjából fokozottan érzékeny területeken 3.Szennyezett terület kármentesítése (feltárás, megfigyelés, biztosítás, felszámolás) 4.A kármentesítés jó gyakorlatainak továbbfejlesztése 5.Kommunális hulladéklerakók megfelelő kialakítása, ellenőrzése, 6.Felhagyott kommunális hulladéklerakók rekultivációja 7.Iparterületeken lévő hulladéklerakók megfelelő kialakítása, ellenőrzése 8.Állattartótelepek korszerűsítése 9.Szakszerűtlenül kiképzett kutak ellenőrzése, rekonstrukciója, felszámolása 10.Szénhidrogén termeléshez, feltáráshoz használt kutakból kitermelt folyadék visszasajtolásának szabályozása

TELEPÜLÉSEKRŐL, ÉPÍTETT INFRASTRUKTÚRÁBÓL ÉS A KÖZLEKEDÉSBŐL SZÁRMAZÓ SZENNYEZÉSEK MEGELŐZÉSE ÉS SZABÁLYOZÁSA 1.Települési eredetű, belterületi növénytermesztésből, állattartásból, közterületekről származó terhelések csökkentése 2.Illegális hulladéklerakók felszámolása, a hulladéklerakás ellenőrzése, bírságolása 3.A Szennyvíz Program megvalósítása (csatornázás, egyedi szennyvízkezelés) 4.További csatornarákötések elősegítése és megvalósítása 5.Csatornahálózatok rekonstrukciója 6.Belterületi területhasználatok vízbázis védelmi szempontú felülvizsgálata

IVÓVÍZBIZTONSÁGI TERVEK ELKÉSZÍTÉSE A 123/1997 (VII.18.) jogszabály szerinti védőterület kijelölésén és a biztonságba helyezésen túlmenően a vízbázisok állapotával és a vízbázist veszélyeztető tényezőkkel, kockázatokkal a 430/2013 (XI.15.) Korm. rendelet szerint év végéig elkészítendő ivóvízbiztonsági terveknek is foglalkozniuk kell. A jogszabály hatálya a fogyasztók számára évi átlagban 10 m 3 /nap mennyiségnél több vizet szolgáltató vagy 50 főt meghaladó állandó népességet ellátó ivóvízellátó rendszerekre terjed ki.

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!