By.: Ambrus Norbert Balla Rita
Henryk Stażewski 1894-ben született Varsóban. 1913–1919 között festészetet tanult a varsói Képzőművészeti Akadémián (Szkola Sztuk Pieknych). Egyik úttörője volt a klasszikus avantgárd stílusnak. Több lengyel és nemzetközi művészcsoport alapító tagja volt, mint például a Cercle et Carré absztrakt festők csoportjának. 1929–1931 között tanácsadó szerepet töltött be a későbbi Łódźi Művészeti Múzeum (Muzeum Sztuki w Łodzi) nemzetközi művészeti gyűjteményének felállításakor ben Párizsban volt, ahol szoros kapcsolatba került Piet Mondriannal ben Herder-díjat kapott. Egyéni kiállításai mellett nemzetközi csoportos tárlatok résztvevője is volt, többször szerepelt a Velencei Biennálén (1966, 1986) ban halt meg Varsóban. Henryk Stażewski was born in 1894 in Warsaw. Between he studied painting at the Warsaw Academy of Fine Arts (Szkola Sztuk Pięknych). It was one of the pioneers of the classical avant- garde style. He was a founding member of several Polish and international artist group Cercle et Carré, such as abstract painters group. Between spent an advisory role in the future of Łódź Museum of Art (Museum Sztuki w Łodzi) when setting up an international art collection. In 1924 in Paris, where Piet Mondrian was a close contact. In 1972, Herder received a prize. In addition to solo exhibitions group exhibitions were international participants also appeared several times at the Venice Biennale (1966, 1986). He died in 1988 in Warsaw.
A konstruktivista stílusú képein elsősorban fekete-fehér színeket használt, majd a három alapszín, a kék, sárga piros színeket alkalmazta. Az építészetben használt szerkezetek jelennek meg a képein. A függőleges, vízszintes vonalak és a rácsszerkezet a geometrikus absztrakció által alkalmazott formák. Az év második felében a 50-es évek a művész bemutatta a művészi nyelv egy új elemet – reliefet. Kezdetben a domborműveket egy laza szerkezet jellemezte, utalva a szerves formák durva felületek és élénk színekre.(Relief, c. 1955). A 60-as években jellemző volt, hogy domborművek borították az épületek falát "raszter nyomtatás", amely felületüknek köszönhetően optikai hatást váltanak ki. The constructivist style paintings mainly used in black and white colors, and the three primary colors, blue, yellow, red colors used. Structures used in construction are shown in the pictures. The vertical and horizontal grid lines and forms used by the geometric abstraction. In the second half of the 50s, the artist launched a new artistic language elements - relief. Initially, the reliefs characterized by a loose structure, referring to the organic forms of rough surfaces and bright colors. (Relief, c. 1955). The 60s were characterized by walls covered with bas-reliefs of the buildings 'print screen' that surfaces due to optical effects trigger. His painting / Festészete
Henryk Stazewski, "Relief 5" (1965), alumíniumlemez, fa, 87,5x77,5 a gyűjtemény a Nemzeti Múzeum Wroclaw Henryk Stazewski, "Relief 5" (1965), aluminum sheet, wood, 87,5x77,5 the collection of the National Museum in Wroclaw
Henryk Stazewski, "Összetétel 22" (1979), akril, farost, 100,5x100,5 a gyűjtemény a Nemzeti Múzeum Wroclaw Henryk Stazewski, "Composition 22" (1979), acrylic on wood, 100,5x100,5 the collection of the National Museum in Wroclaw
Henryk Stazewski, "Relief réz 28", rézlemez, fa, 33x36x3 cm, a gyűjtemény a Nemzeti Múzeum Wroclaw Henryk Stazewski, "Relief copper 28", 1964, copper, wood, 33x36x3 cm, the collection of the National Museum in Wroclaw
Henryk Stazewski, "Relief blue 31" (1970), tempera, farost, 52x52 a gyűjtemény a Nemzeti Múzeum Wroclaw Henryk Stazewski, "Relief Blue 31" (1970), tempera on wood, 52x52 in the collection of the National Museum in Wroclaw
Köszönjük a figyelmet! Thank you for your attention! Dziękuję za uwagę!!!