IMPRESSZIONIZMUS Claude Monet: Impression, soleil levant

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Arany János Ősszel.
Advertisements

József Attila kései lírája
A VALÓSÁG ILLÚZIÓ.
Összefoglalás Alföldy Jenő Irodalom 8. tankönyvéhez © Tomasovszky Edit
A szüret motívuma az elégikus irodalomban 22A. 1. A szüret a falu életében •Az Alföldön Szent Mihály, a Dunántúlon Terézia napján kezdik (szept29, okt15)
Az es forradalom és szabadságharc a magyar irodalomban
Arany János: Epilogus.
Európai vonat Európa 2010 Kaposvár. benyújtja pályázatát az „Európa Kulturális Fővárosa 2010” cím elnyeréséért.
Kosztolányi Dezső: Esti Kornél
A MŰNEMEK ÉS A MŰFAJOK RENDSZEREZÉSE
REALIZMUS.
A magyar lírai költészet története a romantika korában és a századutón
A romantika irodalmából
Krúdy Gyula és Szindbád útja
Balassi Bálint Érettségi tételminta.
József Attila Érettségi tételminta.
Krúdy Gyula: Szindbád Érettségi tételminta
A táj, a természet szerepe Petőfi lírájában és Az apostolban
Forradalmi költészete
A 19. századi líra átalakulása
Jung Károly: Dal a hazáról
1906 Párizs Akkor nyáron korán beköszöntött az ősz, és a sarkon  besodorta a szél a hulló faleveleket. És itt, a kávéház teraszán megszületett a Párisban.
A líra átalakulása a 19. század második felében
Negyedik előadás. Az emlékezés Fogalma: Korábbi tapasztalataink felidéződése a kiváltó inger szükségszerű jelenléte nélkül a megismerés a múltra is kiterjed.
Névnapodra Szeretettel
B arokk, mint művészettörténeti stílus
A barokk, mint művészeti irányzat
Emlékezés, tanulás, felejtés, butulás
(Posztimpresszionizmus, szimbolizmus, szecesszió)
A velencei érett reneszánsz festészet (16. sz.)
Expresszionizmus 31/A.
A képszerűség szerepe a retorikában
Az abszurd dráma. Mit takar a fogalom? Elsősorban egy ír szerző, Samuel Beckett életműve tartozik ide (mások mellett) Fő műve: Godot-ra várva (En attendant.
A ballada 31/A.
Katona József 16/A.
A rokokó.
Emily Jane Brontë (Thornton, július 30. – Haworth, 1848
Az impresszionizmus Európában
Kertész Imre: Sorstalanság
A görög líra Apolló és a líra.
Műelemzés festészet, szobrászat →TÉMÁK mi a látott művek ábrázolási témája? a témát hozza kapcsolatba a kompozícióval is! (Sándor Zs., 2013)
Térszemlélet, időérzék fejlesztése
A metafizika és a természettudomány. Különböző érzékszervi ingereket érzünk, melyeket alkalmi mondatokkal fejezhetünk ki. Pl.: a tej látványára a „Tej.
A „barbárság” fogalma Móricznál és általában
Egy műfaj nyomában: az elégia
Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2013
A LÉLEKISMERŐ ARANY JÁNOS
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
ELBESZÉLÉS ÉS TÖRTÉNET
Az idill és a halál kettőssége Radnóti Miklós költészetében
Franz Kafka ( ).
Levelek Iris koszorújából 1909
József Attila tájlírája
Hasonlóságok és különbségek a reneszánsz és az alföldi realizmus művészetében.
Nézőpont kérdése… A horizont.
TRAGÉDIA, BARBÁROK MÓRICZ-NOVELLÁK.
Golda János: Stílus és korszerűség „kritika” a kritikáról (sokkal inkább néhány gondolat összefüggésben a leírtakkal, mintsem, határozott vélemény és bírálás)
Ady: Új versek Ciklusok, témák, motívumok. 1. Bevezetés- Ady költészete  A 20. század eleji magyar líra megújítója  Szecessziós- szimbolista költői.
Elemzés MNÁ   január 22-én írta Kölcsey Ferenc, ma ezt a napot a Magyar kultúra napjaként tartjuk számon.  Az alcím - „A magyar nép zivataros.
Szakmódszertan: eszköztár vagy teória? A kísérleti irodalomkönyvek tanuláselméleti és irodalomtudományi kontextusáról.
Kép- és film a művészetben, eljárások, irányzatok 1. témakör:
Impresszionizmus.
József Attila: A Dunánál
A szegény kisgyermek panaszai
LÍRA – EPIKA - DRÁMA.
Vojtina ars poeticája:
Vajda János: Nádas tavon 1
Összehasonlító elemzés
Előadás másolata:

IMPRESSZIONIZMUS Claude Monet: Impression, soleil levant

FESTÉSZET A 19. század második felében jelenik meg; Az új festészeti módszer forradalmasította a látást; Szakított a műtermi megvilágítással; Plain-air festészet: a levegő szabad vibrálását, a színek egymásra hatását, a pillanatnyi benyomást (impressziót) érzékeltetik; Nem azt festik, amit „tudni vélnek”, hanem azt, amit látnak; Gyorsan kell dolgozniuk, nem rajzolnak körvonalakat, a kontúrok elmosódnak, de hangsúlyosabb lesz az összbenyomás.

IRODALOM Pillanatnyi benyomásokat rögzítő lírai hangulatképek jellemzik; Erős hangulati hatásokra törekvő leírásokat tartalmaznak a művek; Jellemző az érzéki hatások gazdagsága, sokfélesége; Témája az állandóságát vesztett világ.

MAGYAR IMPRESSZIONISTÁK JUHÁSZ GYULA, TÓTH ÁRPÁD, KRÚDY GYULA

JUHÁSZ GYULA (1883-1937) Az impresszionista hangulatlíra művelője

MILYEN VOLT… Műfaja: dal; „A nosztalgia Juhász költészetének döntő fontosságú hangulati meghatározója.”(Zemplényi F.) A vers ihletője nem közvetlen élmény, hanem az emlékezés; A versben megjelenő táj nem közvetlen látvány, hanem maga is emlékezés eredménye; Az érzéki benyomásokban gazdag emlékképek felidézése eszköze a szerelem emléke felidézésének; Távolító effektus, anaforák, fokozás, mulandó és örök képeinek szembeállítása, párhuzamok, előre- és visszautalások, szinesztéziák teszik hatásossá az emlékidézést.

MAGYAR TÁJ MAGYAR ECSETTEL Műfaja: szonett; a személytelenség illúzióját keltő lírai versbeszéd jellemzi; Egyhangú zenéjének ringása érzelmileg ráhangol a mélabús hangvételre, a „negatív idillikusságra”; A beszélő nézőpontja szándékosan távolságtartó; a táj „tárgyilagos” távolságból bontakozik ki; Az alkony egyetlen pillanatához kötött (impresszionista) szín- és fényhatások , alkalmi akusztikai benyomások érvényesülnek; a mozdulatlan, búbánat és pusztulás-uralta tájképben a szomorúság hangulata uralkodik.

TÁPAI LAGZI Cím: vidám hangulatú ünnepet sejtet alföldi település névvel; Ezzel szemben a vers a lakodalmat az elképzelhető legkomorabb színekkel és hangokkal festi le; Ellentétes képek, hanghatások (kívül téli este - bent emberek kilátástalan élete, kint: halál a „ködös határ”-ban): életkép, de a téli táj hideg mozdulatlansága is benne van; A disszonanciát a hangutánzó szavak, hangokra utaló igék fokozzák; Idő- és térviszonyok: estétől reggelig (a lagzi ideje), esti harangszó és holdfénytől hajnali szürkületig: az emberi életidőre utal, vegetáló kilátástalansággal, s a halállal.

TÓTH ÁRPÁD (1886-1928) Stílusa: szecesszióval rokonított impresszionizmus

KÖRÚTI HAJNAL A cím: erősen hangulatkeltő (hajnal - rejtelmes – ébredés - ünnep), intonációja emelkedett; A vers anyaga: látványok sorozata, amiknek a beszélő kivételességet tulajdonít; Impresszionista élmény: csupa kép, hang és szín az utca; Élettér: a nagyváros, mint táj a fényviszonyok közötti tárgyak történéseinek szépséges csodája; Megszemélyesítések, jelzők, szinesztéziák ( színek víg pacsirtái zengtek, lila dal) teszik kivételessé az élményt; A zárlatban a csoda illúziója szertefoszlik, hangvétele kissé ironikussá válik; Együtt van az érzékelés pillanatnyi gyönyöre és a benne lappangó fájdalom, a mulandóságé.

ORFEUMI ELÉGIA Cím: műfaj- és helyszínjelölő; Téma: jellegzetesen impresszionista: távoli szépségek utáni sóvárgás, elárvultság s az adott társadalomtól való elidegenedés; Módszere: a visszataszító valóság keretébe helyezett szépségideál pillanatnyi illúziója, amit a táncoslány jelképez, s az illúzió szertefoszlása; Képei érzékletesek, érzéki benyomásokra épülnek.

ESTI SUGÁRKOSZORÚ Cím: többjelentésű látványelem: „sugárkoszorú”( glória asszociáció); A hitvesi költészet szép darabja, kiinduló pontja köznapi élmény: esti séta a parkban kedvesével; A nőalak és környezete, a látvány és az érzelmek a beszélőben egyetlen benyomássá olvadnak össze; Kompozíció: a látvány érzékletes képe (1. vsz.), ami fokozatosan látomássá alakul, csúcsán a csipkebokor metaforával (2. vsz.), majd visszafordulás a valóságba a zárlatban himnikus hangú szerelmi vallomással (3. vsz.); Motívumai misztikus , sejtelmes atmoszférát teremtenek; stílusa impresszionista (szinesztéziák).

KRÚDY GYULA (1878-1933) Az impresszionista próza mestere

SZINDBÁD (A HÍDON) SZINDBÁD - AZ UTAZÓ: 1911-től jelenteti meg a népszerű Szindbád történeteket, köztük A hídon (Negyedik út) című novellát; A hős neve azonos az Ezeregyéjszaka hajósáéval; Krúdy Szindbádja időutas: utazási visszatérések a múltba helyzetek újraélése, személyek megkeresése végett; Utazásai az emlékezés allegóriái.

SZERKEZET KERET: az emlékkép városa; a felütésben: folyó (= előrehaladó idő archetípusa); híd(= idősíkok közti kapcsolat); a zárlatban + alkonyat (= elmúlás-toposz); ALAPHELYZET: az utazást az emlékezés indítja; az emlékkép az emlékezés helyzetét idézi meg; Szindbádot az álmodozás , az elvágyódás állapotában látjuk; ELBESZÉLT EMLÉKEZÉS: az emlékezés nem felidézi, hanem létrehozza az elbeszélés eljárásaival az emléket; az emlékező Szindbád tudatát beszéli el.

IDŐSÍKOK Az idő témája közvetve a képekben (folyó, kopott aranyos betűk, pohos toronyka, megállott toronyórák stb.) ragadható meg; Közvetlenül a fogalmi közlésben; Az elbeszélést nem a folyamatosan előre haladó, lineáris idő szervezi, hanem az emlékező tudat belső ideje; Az emlékezés ideje és az emlék ideje átjárja egymást.

KÉPZETTÁRSíTÁSOK Halál és álom képzete (lezárt szemű zsalugáterek, halott alakok, egy halott fekszik, egy asszony alszik); Emléket tárgyiasító ikonszerű kép a falon (valakinek a képe), előrejelzi a másik képet, a medalionba foglaltat; Ismétlés és helyettesítés eljárásai (a fiatal Szindbád tükörbeli képe és a fiatal tiszt, aki megtestesíti ezt a képet); A képek megsokszorozódva szemléltetik az emléket.

AZ EMLÉKEZÉS ÖRÖME Részletekben való elidőzés; Leírás: színek, hangok, illatok érzékletes képe, szinesztéziák közvetítik az élet örömét, élvezetét; Az emlékezet identitásképző szerepe és az identitás kérdésessége újszerű: a klasszikus modernséghez kapcsolja; Eljárásai (hangulatiság, aprólékos, érzékletes képek) impresszionisták.

KÖNYVÉSZET Orbán Gyöngyi: Irodalomtörténeti olvasókönyv. Alternatív tankönyv XI. osztály számára, T3 Kiadó, Sepsiszentgyörgy, 2001. Elszeszer Valéria - Fazakas Zsuzsa: Versek a középiskolában. Elemzésvázlatok, Rejtjel Kiadó, 1996. Bara Katalin - Csutak Judit: Magyar nyelv és irodalom. Tankönyv a XI. osztály számára, Corvin Kiadó, Déva, 1999. http://interneteskorrepetalas.blog.hu/ 2009/03/02/, 2011.01.10. http://www.sulinet.hu, 2011.01.06.

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! (www.pocsveilerilona.weboldala.net)