ÉPÍTETT TEREK, KÖRNYEZETTERVEZÉS ÉS PARTICIPÁCIÓ - Bevezetés 2/2/0/v/5 BME_2011/12_őszi félév_szeptember 6. Eplényi Anna, M. Sc. Tájépítészmérnök, B.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
XIX. század második fele
Advertisements

Művészet By: Turi Krisztina.
RENESZÁNSZ – ‘újjászületés’
Ein Gedi Botanikus kert Izrael
A VALÓSÁG ILLÚZIÓ.
Rádai Péter Euro Nyelvvizsga Központ Top tippek az Euroexam nyelvvizsgákra készülő diákoknak Angol B2 / C1.
Rodostói kakukkok.
Számold meg a fekete pontokat!
MŰVÉSZETTÖRTÉNET Előadó: dr. Újvári Edit főisk.docens
A romantika irodalmából
A reneszánsz.
Project 2008 Készítette: Csuprik Zsuzsa, Kosóczki Éva, Varga Viktória, Bujdosó Dóra, Novák Edit, Csige Anna.
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
A 19. századi líra átalakulása
Kliensoldali Programozás
RENESZÁNSZ FESTÉSZET „A festészet az a művészet, amely arányos vonalakkal és a dolgok természetéhez hasonló színekkel, a perspektíva tényét követve oly.
Reneszánsz festészet RAFFAELLO.
A GIMP képszerkesztő program bemutatása Készítette: Rokonál Zoltán
Milyen csodás kék bolygó! What a wonderful blue planet!
Reneszánsz Madonnák (2008) 1.
Kurt Wenner, a világ kevés utcafestőinek egyike eredeti festményeit élőben, közönség előtt készíti. Gazdagon díszített, kézzel festett pasztellképein klasszikus.
B arokk, mint művészettörténeti stílus
Manierizmus (16. sz. közepe és vége)
A velencei érett reneszánsz festészet (16. sz.)
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
A romantika.
T.
Az impresszionizmus Európában
Az avantgárd művészeti irányzatok
Web 2.0 Budapest – San Francisco Only the Web 2.0 Conference brings the intelligence, innovation, and leadership of the internet industry together in one.
Vizuális kommunikáció kiskamaszkorban
A csillagászat keletkezése
Rajzfejlődés-áttekintés
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
Műelemzés festészet, szobrászat →TÉMÁK mi a látott művek ábrázolási témája? a témát hozza kapcsolatba a kompozícióval is! (Sándor Zs., 2013)
Előadásvázlatok a földrajzi nevekről 2. Névadási folyamat Ferjan Ormeling Fordította: Földi Ervin 2003.
A tér képi megjelenítése 2. rész Geometriai alapok
CSÚSZÁSGÁTLÓ DEKORÁCIÓ Egy kopásálló, a legkülönbözőbb üveg, kerámia, porcelán, tűzzománc tárgyakra, burkoló lapokra, és szaniter árukra magas hőmérsékleten.
Színész Szerep Nézők  Színház lényege, ami nélkül, nincs színház  Nincs színház  Színész / szerep-be lépés,  Néző (közönség), több ember  Közös.
Az Élet Igéje február.
A varázslat világába lépsz be... Enter the world of magic …
„Szüntelenül imádkozzatok!” (1 Tessz 5,17) Az idén egy népes ökumenikus csoport választotta ki az igét az Egyesült Államokban, Szent Pálnak a tesszalonikai.
Bölcsességek, aforizmák
Architecture Dialogues Positions – Concepts – Visions Marcel MEILI, Markus PETER Marcel Meili, Markus Peters Architekten pp “Our driving force.
A nemzeti film fogalma Példa: francia külvárosfilmek.
ROMÁN KOR A középkor művészete Készítette: Ecseri István.
Hegel ( ) művészetfilozófiája
Csak olvasd el… Angol szöveg, magyar fordítással.
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
Készítette: Szilandi Zene: Yanni: In the Mirror Madarász Tibor a Felvidéken, Kassán született 1937-ben. A kortárs magyar festőművészeket bemutató honlapon.
A film mint dokumentum a fikciósfilm, a dokumentumfilm, a fikciós dokumentumfilm, a cinema verité, az antropológiai film és a privát filmezés kategóriái.
Winnie the pooh & friends
A reneszánsz és az alföldi realista tájfestészet
Hasonlóságok és különbségek a reneszánsz és az alföldi realizmus művészetében.
Téma: CSALÁD.
A világon elsőként: NEMZETKÖZI VIRTUÁLIS SAKKISKOLA (  Világszerte elfogadott tény, melyet számos kutatási eredmény is.
Kép- és film a művészetben, eljárások, irányzatok 1. témakör:
VIZUÁLIS NEVELÉS az ÖSVÉNY Oktatóközpontban
Ajánlott irodalom Klinghammer, Papp-Váry: Füldünk tükre, a térkép. Gondolat, Bp., 1983 Klinghammer, Mosonyi, Török, Zs.: Amiről a térképek mesélnek (CD-ROM).
Poltrona di Proust | 1978 Alessandro Mendini Fiktusz Lilla.
Flémalle-i mester (Robert Campin) (b. ca. 1375, Valenciennes,
“Tudásmegosztás és szervezeti problémamegoldás a mesterséges intelligencia korában” Levente Szabados Technológiai Igazgató.
„Dürer kora” – fejezetek a német reneszánsz történetéből
"Shoes on the Danube Bank”
Vojtina ars poeticája:
Ki mit tud? december óra 330 terem
Előadás másolata:

ÉPÍTETT TEREK, KÖRNYEZETTERVEZÉS ÉS PARTICIPÁCIÓ - Bevezetés 2/2/0/v/5 BME_2011/12_őszi félév_szeptember 6. Eplényi Anna, M. Sc. Tájépítészmérnök, B. A. rajztanár, BCE_Kertművészeti Tanszék, egy. tanársegéd

Témakörök Tájkép-preferenciák Tájképfestészet-történet Tájépítészet szakterületei Térépítő elemek morfológiája (terek, térfalak, fókuszok, ösvények, küszöbterek) Szabadkézi rajzfeladatok Helyszíni park/szabadtér analizálás Kerttörténet 1. – Tevékenységek a kertben Kerttörténet 2. – Kertek téri dimenziói: vegetáció – épített terek – útvonalak – vízarchitektúra – jelentés – kompozíció Fenomenológia – saját téri tapasztalatok, érzelmek a Budai Arborétumban Gyermekkori csúcs természetélmények Természetélményre, természeti kötődésekre vonatkozó kísérletek bemutatása Városi zöldélmények – ökológia – környezet-, és természetvédelem Kaplanék alapelvei és a természetvédelmi területek menedzsmentje Természet + ökoépítészet Hely/tér – önéletrajz: helytörténeti források, terek identitása

Bevezetés Bemutatkozás Célok: Gondolkodás, önálló vélemény, megfigyelés Rajz, manualitás > „anti-internet” Esztétika, grafika, design > Photoshop, jó .ppt > KI HOGY ÁLL? Táj – kert – tér – építészet – ökológia kapcsolata Állandó figyelem > hétről – hétre történő készülés Szabadtéri feladatok > időjárás – függőség, előrehozni? Részvétel > maximum 4 hiányzás, pótlás 9 félévközi feladat (5,5 pont x 9: jegy 50% - TVSZ) 2 feladat pótlása a pótlási héten -2 jegy levonással, kihagyni nem lehet Vizsgafeladat (50%) – kis A5-s színes könyvportfolió, 12 lap Írásbeli vizsga Moodle? Szoc.bme.hu?

TÁJ-KÉP-ESZTÉTIKA Mit tanulhatunk, miért lehet fontos a táj képiesítése és annak története számunkra… ? MA, 2011. szept. 5. Eplényi Anna

TÁJPREFERENCIÁK Hajtsd le a fejed, csukd be szemed… Képzelj magad elé egy képkeretet, benne egy tájképpel…. Milyen a kép hangulata? Milyen típusú táj látható rajta? Mi a kép legfontosabb, legjellemzőbb eleme? Milyen térformák, tájformák láthatóak rajta? Hegyek, - síkság, - dombok,- víz,- növények? Épített elemek vannak-e? Ismerősek-e vagy idegenek? Hogyan vannak az elemek a képen elhelyezve? Látható-e ember, munkavégzés a képen, vagy inkább idilli? Fontos az időjárás szerepe? Milyen évszak van?

Melyek lehetnek a világ természeti csodái?

Man and Nature (Gina Crandell: Nature Pictorized – szöveggyűjteménybe) Látvány, szépség, képiesség alapján… az már több, mint természet > TÁJKÉP A vad hegyek, az Alpok, a Grand Canyon amikor a keretbe került, képiesült és a természetből > tájképpé vált! A vad természet szépsége ma hétköznapi… képek befolyásolják az észleléseinket, véleményünket dolgokról NAGYBAN AZ EDDIGI KÉPI HAGYOMÁNYOK ALAPJÁN DÖNTÜNK We have defined and judged nature on the basis of its corformity with pictures

Tájkép Emberek azt gondoljuk, hogy függetlenek vagyunk a természettől, amire mint egy (kép)tárgyra néznek > megjelenik az arány, a keret, a mélység… A táj-képet ezáltal az ember (festő és a megrendelő) tervezi meg! Háziasítás: Kiválasztom az egyes elemeket és az emberi kedv/szükség szerint formálom> manipulálom a természet saját törvényeit! A tájnak képi megjelenítése, képiesítése nem öröktől fogva létező jelenség, hanem hosszú története van. Földek elkerítése, ország, telek – épület határok építése, mind mesterséges objektum! A tájépítész is határokat épít (kerítés, terep, landform) csak mi „természetes designnak mondjuk” /natural landscaping > A TÁJ ÍGY AZ ÉLET SZÍNTERE, A HATÁROK, A KÖZÖSSÉG EGYÜTTESE… AMIN AZ EGYÉN FÜGGETLENSÉGE TÜKRÖZŐDIK = the landscape represent deliberate chanche. It is a cumulative product of everyone’s boundaries … but always recognising their independence

A látvány – The view A határok megjelenítésével, művészeti konvenciók jönnek létre Táj(kép) =landscape: we can speak of the landscape of a country, but in doing so we introduce, wheater we want or not, notions of value and form which relate not just to seeing the land, but also seeing it in a pictorial way. Mindenkiben él a táj(kép)-archetípus.. De az honnan jön, … származik? A természet képi ábrázolásával olyan alkotások születtek, amelyek ábrázolási konvencióikkal meggyőző illúziókat teremtettek a körülvevő világról Azt gondoljuk, hogy az egy nézőpontból rögzített táj látványa mindig is természetes volt, de ez nem igaz. Több, mint 2000 éven át nem a néző szemének helyzete jelentette a kiindulási alapot. Ma „felmagasztaljuk” a nézőt (az ő helyét) > az válik a szervező ponttá, ahonnan ellenőrzi, szervezi a objektummá vált tájat. <> felülnézeti / Térképészeti attitűd ettől eltér

No_1 Egyiptomi ábrázolás: nem egy pontból kell nézni, hiszen minden a maga legJELLEMzőbb formájában van bemutatva

No_2 Görög színházak: a templomok 360 fokos tájolásával szemben megjelenik a leültetett néző > látványt jelöl ki

Képek - Pictures A képek a való világ reprezentálásait szolgálják.. De eközben: we take the world to be a picture Magát a látványt is a képek befolyásolják > még a fényképek (leghitelesebb) is módisítják a hely/táj szemlélési folyamatainkat Ma alapvetően képek alapján szerezzünk információinkat a világról (tájépítészek különösképpen!): „All of these represenatation affect what we see when we actually see the real thing, and they affect what we imagine when we have never seen the original” Rajzolás: a way of filtering impressions and illustrating proposals A tájak iránti érdeklődés éppen a tájképfestészet/ rajzolás hatására jelent meg (?) A technológia újítások (camera, video, Googleearth) tágítják a táji világunkat, de csak miután az érdeklődésünk megvan hozzá: Pictures have proven to be crucial in developing our interest in the landscape A „tájkép-értelmezésünk” ezért egy hosszabb, történettel rendelkező tanulási folyamat eredménye Sok táj szépsége éppen azért kedves számunkra mert egy tájképre emlékeztet.

No_3 Az idyll – kanonizálódott képtípus, a pásztoreszmény esszenciája Az Idyll – Villa de Boscotrecase

No_4 Középkori narratív ábrázolás – a táj a történet elmondásához kell Égi, paradicsomi tájak> profanizálódása: földi éden, nincs megfigy. Jézus az olajfák hegyén, 1200-50, Mozaik, Szent Márk Bazilika, Velence Stanza di Re Ruggero - PROFÁN Szicília – Palermo, Palazzo Reale: arab – bizánci – norman hatás: I. Vilmos, 1061 -1166.

No_5 Térkép – tájak: gazdálkodás színtere, városi viszonylatban válik Fontossá, hiszen a városi hűbérúr tulajdona, (nincs enyészpont) Ambriggio Lorenzetti: A Jó kormányzás hatása a városra és a vidékre, Siéna Városháza, Sala di Nove – 1337-39. 14 m x 7,7 m

No_6 Középkori „befelé fordulás” kinyílik, kitekint a természetre, előbb ablakon, architektúrán át > persp. > enyészpont ÉN vagyok Fra Filippo Lippi Angyali üdvözlet - 1440 Ambrogio Lorenzetti Angyali üdvözlet– 1344

Jan van Eyck: Rolin kancellár Madonnája, 1435 No_7 SZIMBOLIKUS Táj, mint üzenet hordozója: kisváros <> nagyváros, még oltárkép jelleggel, de alakok „kinéznek a messzeségbe” Jan van Eyck: Rolin kancellár Madonnája, 1435

No_8 TÁJ- TULAJDON: én vagyok a földem, saját önazonosság igazolása, Tájat nem tudja formailag az előtér/témához kötni > „backdrop” Piero della Francesca: Federico del Montefeltro és Battista Sfoza – 1474.

Konrad Witz: Csodálatos halászat, 1444 No_9 Honos táj, a szimbolikus (távoli) esemény > valóságosan, a lokális, helyi életvitel, tájformák részévé válik Konrad Witz: Csodálatos halászat, 1444

No_10 TÁJMEGFIGYELÉS – Saját magam a táj részévé válok! Én nézem, és az én értékítéletemben lesz fontos! Amit nekem mond!... Leonardo Da Vinci: Paisagem do Arno, 190 x 285 mm , 1473

No_11 EGGYÉ VÁLÁS A TERMÉSZETTEL, extatikus természetfelfogás, Érdeklődés a táj-komplexitása iránt BELLINI, Giovanni Szent Ferenc extázisa 1480-85, Oil on panel, 120 x 137 cm, Frick Collection, New York

No_12 GYÖNYÖR-, BOLDOGSÁGTÁJ, ahol igazán magam lehetek, gátlá-sok nélküli, teljes szabadság (idill újrafelfedezése + erotika) Giorgione: Koncert a szabadban (Tiziano fejezi be) – 1510, Louvre

No_13 ALPESI TÁJAK, a hegyek szépségének felfedezése, már nem a mesék, félelmek világa – hanem megismerhető A. Altdorfer: Dunai Táj, 1520-30. Alte Pinakothek, München

No_14 TÁJI DIMEZIÓK MEGNYITÁSA, vidék – távlati panorámák, hegyvidékek hatása látható, komplexitás bemutatása > túl (ál-)geográfiai Joachim Patenier: Landscape with St Jerome, 1515-19, Oil on panel, 74 x 91 cm, Museo del Prado, Madrid

No_15 IDŐJÁRÁS TÁJ – erős, hatalmas természeti elemek, kiszolgáltatott emberek, léptékváltás, dinamika – expresszió, félelem El Greco: Toledo vihar idején, 1610, 120x108. N.Y.: The Metropolitan M. of Art

No_16 TEVÉKENYSÉG-TÁJAK, a táj csak az emberi használat, megművelés Által válhat érthetővé The Hunters in the Snow (January), 1565,Oil on panel, 117 x 162 cm, Kunsthistorisches Museum, Vienna

Olaszos festés / Északi holland szemlélet Ókor, pasztoralitás Árkádia, Olasz táj, Róma História, mitológia, vallásos témák Helyszíni megfigyelések, tanulmányok de tudatos összerendezés Claude Gellé, le Lorrain Poussin: hősies, idealizált, stilizált Salvator Rosa: vadregényes, ábrándos, zord Akadémiai irányzat Divat, konvencionális lesz Protestáns, Profán témák – nincs vallásos, mitologikus, udvari irány > ? új Művész függetlenedik a megrendelőtől Nincs patrónus csak „a közönség ízlése/ igénye” > Versengés alakul ki > egy-egy ágazatra specializálódnak a festők > „Kismesterek” Nagyon alapos és pontos képek, a kompozíciós elemek azonban ugyanazok, csak variálva > típusképek Egyszerű, lényegre törő, a természet mesterkéletlen szépségei > NATURAL Méltatja a honi jellegzetességeket

A tájképi kertek hatása a táj képiesítésére Természetből merít a tájképi kert > ami mára annyira általános, hogy a nyírt gyepet, a facsoportot tarjuk természetesnek ott is, ahol homokos talaj, buja növényzet lenne? Amikor a természetről képet alkotunk nem esőerdő, sivatag, vagy vörösfenyves jut eszünkbe, hanem: kis szikla, sötét facsoport, nyírt gyep és szerpentin-tó… Tájkép (XVII. sz. hollandia) – landscape szó megjelenése: nem valami kültéri látvány, hanem festészeti kifejezés: természeti szárazföldi látvány, amit megkülönböztet a tengeri látványtól, portrétól… Kertek ihletői a XVII.sz.-i olasz tájképek – a klasszikus költészet színpadai, melyek szigorú konvenciókon alapulnak: a festő által tervezett tökéletes táj, melyet studióban terveztek + festettek Képet alkalmaznak a valóságban: a képi konvenciók alapján > nemcsak a tájtervezésbe szólt bele, hanem a abba is, hogy mi hogyan komponáljuk meg gondolataink eszményi tájait > Senki sem gondolta/ja, hogy e tájak valósak, mégis ez vált a természetesség mintájává > És a „kert <> vad természet” helyet cserél egymással (az előtt a vad természet vette körül a fenntartott kerteket – most a vad kertet veszi körbe a feltartott agrártáj)

No_17 Valósághű-realista tájak, nem tesz hozzá semmit, csak láttat… Esias van der Velde: Ferry Boat, 1622, Oil on panel, 62 x 113 cm,Rijksmuseum, Amsterdam

No_18 A romantikus táj, érzelmek – érzések tükrözésének Lehetősége, hasson – küldjön üzenetet, többlettartalmat FRIEDRICH, Caspar David, Evening Landscape with Two Men, 1830-35 Oil on canvas, 25 x 31 cm, The Hermitage, St. Petersburg

No_19 Valósághű-realista tájak újra, nem kell történés – a természet/erdő Békéje, nyugalma - menekülés a iparosodás elől, remeteség Esias van der Velde: Ferry Boat, 1622, Oil on panel, 62 x 113 cm,Rijksmuseum, Amsterdam

E. Monet: Etiret sziklái No_20 Csak a szem – nem kell tartalom, gyors komponáltság! Idő, fény, szél, atmoszféra… is a táj része? Pillanatnyiság… E. Monet: Etiret sziklái

No_21 Cézanne: XX. század: „természet és a rend”, örök érvényű Állandóságot teremteni meg, objektív valóság//szubjektív alkotó

Amsterdam, 1888, Stedelijk Museum

Német expresszionizmus, politikai tartalom, Harcolt a I. vh-ban Otto Dix: Flandria, 1934 Német expresszionizmus, politikai tartalom, Harcolt a I. vh-ban

Amerikai realizmus – új témák: autópálya, benzinkút, vasút, gyár Edward Hopper (1882 – 1967) A TÁJNAK RÉSZEI AZ IPAROSODOTT „CSÚNYA” ELEMEK IS? Amerikai realizmus – új témák: autópálya, benzinkút, vasút, gyár Különleges nézőpontok, perspektíva, részlet-gazdag, hiteles

Andrew Wyeth: Christina világa, 1948, N.Y. MoMA Amerikai realizmus, reneszánsz megfigyelő formanyelv + erős érzelmek tükrözése

Han Lorzing: Different views (4.fejezet) – 1. Cultural shock in the mountains – Leavenworth Seattle, Washington állam, Bavarian Village 1960: Ipar hanyatlása idején > turizmus Transplant an existing local Environment to another part of the world Talán sokkal inkább hagyományos … to create something definetly foreign Original <> Copy, Real <> Fake

Han Lorzing: Different views (4.fejezet) – 2. Borrowed environment: English river valley LA Meanderező folyók, partok, facsoportok, vidékies jelleg, … Became a collective memory of England… immortalized by John Constable Európa és a közparkok világa is átveszi 1. first adopted by the aristocracy as an ideal layout for the landscape park > 2. then it became the source of inspiration for modern invention of urban parks

Han Lorzing: Different views (4.fejezet) – 3. Our place or their place? Sonoran desert, Arizona <> Burger Zoo, Arnhem Teljes valósághűség: NATIVE <> FOREIGN A megismerés által magunkának érezhetjük-e? > Növényalkalmazás kérdése: exotikus? … there is a profound wish in LA profession to maintain a minimum of authenticity in our landscapes…

Han Lorzing: Different views (4. fejezet) – 4. Essential counterparts: Man and NATURE together defines the face of landscape > every landscape we find a human and natural component > therefore the distinction between HUMAN INFLUENCE and NATURAL INFLUENCE is vital to describe LA + LA also distinguish themselves by the extent to which their origin are NATIVE of FOREIGN

Han Lorzing: Different views (4.fejezet) – 5. Exploring the diamond: AUTENTIKUS körny./ TraDICIONALISTA NÉZET: feeling for authenticity is idealized, local, unchanged, preserved LA, heritage = Hagyományos, honos, megőrző RACIONALISTA nézet/ MESTERSÉGES táj: influence of human culture, value for foreign content – internationally excepted norms, technological aspect – modernist, technocrats / man as creator = mesterséges, technokrata, nemzetközi ROMANTIKUS nézet / Idilli táj: C. Lorrain, angol tájképi kertek, Rousseau : FEEL GOOD NATURE, szépség – áltermészetesség, bukolikusság, de ahol jó lenni TERMÉSZETES Körny., / ökológia szemlélet, sokszor mégis ott az átvitt emberi hatás, ecological correctness

Han Lorzing: Different views (4.fejezet) – 6. HILL Rational hill Slagheap, Saxony Romantic hill, Parc Buttes- Chamount Párizs Natural hill ARIZONA Traditional hill Silbury, UK

HF_1: Preferált tájképmontázs készítése, A3-nyomtatva, Photoshop Kb. 10-15 kép/ képrészlet összevágása a saját elképzelt tájképemhez…(saját fotó/net) Színes fényképek…. Photoshop programmal (moodle- handout) Nem egy kép összeállítása, hanem asszociatív képek gyűjteménye, amelyeknek vagy formái, színei, hangulata, elemei válnak fontos képalkotóvá A képek rendezetlenül, spontán, laza formában jelenjenek meg…

HF_2: MINDSCAPE tájkép-diagram készítése A3-nyomtatva, Photoshop Kettős tengelyű diagram // négy tetszőleges rész Photoshop programmal (moodle- handout) Néhány felirat A négy fogalomhoz tartozóan főleg MŰVÉSZETTÖRTÉNETI alkotásokat, festményeket, fényképeket kell rendelni! Rendezett, szerkesztett formában…