Kereskedelemtan 8 Másért vállalkozók Tóth Gergely
Az első (?) kereskedelmi ügylet Izsák Jákob Rebekka
1986-ban fordult át!!!
Lábnyomunk összetétele változik
Október 9-én elfogy
Fajok Forrás: WWF: Living Planet Report 2004
Biológiailag lebomló súrolókefe Díszkő újrahasznosított építési hulladékból www.naturezone.hu
Műanyag tojás Kínából Maga a termék 6 db műanyag tojásból áll egy átlátszó zacskóban. Ugyan a forgalmazó Kft. több terméket is importál Kínából, de a 6 db-os műanyag, egyszínű tojás még a többi terméknél is feleslegesebb. További „érdekesség” a termékkel kapcsolatban, hogy a 6 db tojásból mindössze kettő volt sértetlen, a másik 4-en valamilyen hiba volt felfedezhető. 3 tojás be volt nyomódva az oldalán (ez is látható az ábrákon), 1 pedig nemhogy be volt nyomódva, de el is volt törve. Használati utasítás: Rendeltetés szerint. Ára: 249, - Ft. Gyűjtő: Török Bálint József – Szabó István – Eötvös Balázs, PTE, Ökomarketing, 2006
Permetezve jobb… Vajas főző spray Szentkirályi arc- és testfrissítő spray – ásványvízből A vajas főző spray egyértelműen a háziasszonyok lustaságára épít. Belegondolni is rossz, hogy milyen vegyi kezeléseken esik át a vaj vagy az olaj, mire belekerül folyékony formában a flakonba. A hajtógázos kivitel egyrészt káros hatással van a környezetre, másrészről pedig nem tudhatjuk, hogy milyen hatással van a vajra vagy az olajra. Ezen kívül a szórófej miatt a termék pazarló is, mivel a vajból óhatatlanul az edény mellé fröccsen, valamint valószínűleg az indokoltnál többet használunk belőle. A termék csomagolása hulladékként erősen ártalmas a környezetre. Az ásványvíz-spray arcbőrre permetezve az arckrémek felvitele előtt ajánlott, mert tele van ásványi anyagokkal, és mivel tiszta víz, a száraz bőrre kétszeres hidratáló hatással bír az arckrémmel együtt. Ebben a formában a Szentkirályi ásványvíz milliliterenként 7 Ft – ba kerül. A 1,5 literes palackos Szentkirályi ásványvíz kerül 0,086 Ft – ba milliliterenként. Ezeket arányosítva azt kapjuk, hogy milliliterenként 81,4 – szer drágább, csak azért, mert spray. Gyűjtő: Fajt Gergő – Nagy Eszter – Novreczky Kamilla, Vigh Adrienn, PTE, Ökomarketing, 2006
Macskatej Tehenet, kecskét szoktak fejni, de macskát? De akkor honnan a tej? És pontosan mi az? Gyűjtő: Zsinka Adrienn – Walter Anita, Pannon Egyetem, Kereskedelemtan, 2006
100 legnagyobb gazdaság - 2005 100: 58 nemzetállam – 42 cég 1. Európai Unió 13 446 050 2. Amerikai Egyesült Államok 12 485 725 3. Japán 4 571 314 4. Németország 2 797 343 5. Kína 2 224 811 6. Nagy-Britannia 2 201 473 7. Franciaország 2 105 864 8. Írország 1 997 222 9. Olaszország 1 766 180 10. Kanada 1 130 208 11. Spanyolország 1 126 565 12. Dél-Korea 793 070 13. Brazília 792 683 14. India 775 410 15. Mexikó 768 437 16. Oroszország 766 180 17. Ausztrália 707 992 18. Hollandia 625 271 19. Belgium 372 091 20. Svájc 367 513 21. Törökország 362 461 22. Svédország 358 819 23. Tajvan 346 141 24. Szaúd-Arábia 307 770 25. Ausztria 307 036 26. Lengyelország 300 533 27. Norvégia 296 017 28. Wal-Mart Stores 285 220 29. BP 285 060 30. Indonézia 276 004 31. Royal Dutch/Shell Group 265 190 32. ExxonMobil 263 990 33. Dánia 259 746 34. Dél-afrikai Köztársaság 239 144 35. Görögország 222 878 36. Irán 196 409 37. Finnország 193 491 38. General Motors 193 450 39. DaimlerChrysler 192 750 40. Portugália 183 436 41. Argentína 181 622 42. Hongkong, (Kína) 177 723 43. Ford Motor 170 840 44. Thaiföld 168 744 45. Toyota Motor 165 680 46. General Electric 152 360 47. ChevronTexaco 142 900 48. Arab Emírségek 133 768 49. Venezuela 132 848 50. Total 131 640 51. Malajzia 130 796 52. Csehország 123 603 53. Izrael 123 526 54. Kolumbia 122 269 55. ConocoPhillips 118 720 56. Pakisztán 118 472 57. Szingapúr 117 882 58. Chile 113 956 59. Allianz Worldwide 112 350 60. Magyarország 109 483 61. Új-Zéland 108 547 62. Citigroup 108 280 63. Nippon Tel & Tel 106 300 64. Algéria 102 026 65. Nigéria 99 147 66. Románia 98 566 67. AXA Group 97 920 68. Fülöp-szigetek 97 653 69. IBM 96 290 70. American Intl Group 95 040 71. Siemens Group 93 490 72. Egyiptom 93 045 73. ING Group 92 010 74. Carrefour Group 88 660 75. Hewlett-Packard 81 850 76. Ukrajna 81 644 77. ENI 79 310 78. Peru 78 576 79. Honda Motor 78 200 80. Kuvait 74 598 81. Berkshire Hathaway 74 210 82. Generali Group 73 200 83. Home Depot 73 090 84. Verizon Commun 71 280 85. Nissan Motor 71 170 86. Nestlé 70 950 87. Deutsche Telekom 70 240 88. Bank of America 65 450 89. Aviva 64 610 90. France Telecom 63 980 91. Altria Group 63 960 92. Crédit Agricole 63 350 93. HSBC Group 62 970 94. Fortis 62 270 95. UBS 62 220 96. Banglades 61 218 97. Credit Suisse Group 58 780 98. Zurich Financial Services 56 300 99. Kazahsztán 56 088 100. Renault Group 55 240 100: 58 nemzetállam – 42 cég 150: 83 cég – 67 ország
A banán kereskedelme
Kis-kereskedők piaci súlya Magyar-országon Forrás: GfK Hungária ConsumerScan
Méret optimalizálás… … s nem maximalizálás!
Szállítási módok összehasonlítása CO2 kibocsátás egy év alatt, heti 500 km utazás esetén: Repülőgép: 10,4 t Gépkocsi (1 fő, benzin, 1400-2000 cm3): 4,9 t Vonat: 1 t www.carbonneutral.com
A világkereskedelem növekedése
Eladásnövelő szavak Új, gyors, könnyű, javított, forradalmi, intelligens, most, azonnal, meglepő Pl. Papírtörölköző tartó 383 Ft – 1526 Ft Látszatra egyforma Mindkettő olasz De az egyik: „inteligancza plastica” A következő szavak használata hirdetésekben megbízhatóan növeli a forgalmat: … Forrás: Pratkanis és Aronson: A rábeszélőgép c. könyve alapján (Ab Ovo, 1992)
Áruházak és polcok Áruházak: Vigyázzunk a magasságra! Polcrendszer széle, pénztár környéke! A szemmagasságban kitett cikkek: 100, csípőmagasság: 74, padlószint: 57% fogyás Forrás: Pratkanis és Aronson: A rábeszélőgép c. könyve alapján (Ab Ovo, 1992)
Álomvilág
USA: GDP és szegények forrás: U.S. Department of Commerce 2004: 11 734 md USD (114 X) 1959: 18,5% Azt persze mindnyájan érezzük, hogy nem minden változik javára, de „mindennek ára van” – vigasztaljuk magunkat. A valami, amiért az ilyesfajta árakat megfizetjük, az anyagi gazdagodás. Az Egyesült Államok bruttó hazai terméke, azaz az országban megtermel javak értéke például 114-szeresére nőtt az elmúlt 75 évben, az emberek jövedelme szintén sokszorosára hízott. Az anyagi gazdagodásnak számtalan a tagadhatatlan előnye; jobban, kényelmesebben és tovább élünk, mint a korábbi századokban. Ez kétségtelenül lenyűgöző, legalábbis a világ „boldogabbik” felén. De valóban boldogabbak lettünk, ha nem is 114-szer, de legalább kétszer inkább? 2004: 10,2% 1929: 103 md USD forrás: U.S. Department of Commerce
Biotermékek forrás: Biokontroll Hungária Kht.
Ökonómia és ökonomizmus Régen és ma Gazdaság Ökonómia és ökonomizmus Régen és ma Társadalom Természet Természet Társadalom Gazdaság The order of the systems is a natural law, which we cannot violate without serious consequences. Nature is the biggest and most complex system, society, the human sphere is only a part of that; a subsystem. On the same token, economy is a subsystem of society, subsystems developed later on historically. Nowadays we start to live in a spirit as if these relationships were exactly the opposite.
Vállalkozzunk másért is! ökonomizmus ökonómia ‘Normál’ vállalat Másért vállalkozó Cél Nyereség Ember Miben foglalható össze tehát, mitől is lesz valaki másért vállalkozó? Leginkább a hagyományos értelemben vett vállalatoktól való különbségekben. Mindkettő számára létfeltétel az anyagi haszon, a vállalatnál azonban ez egyben fő cél is, aminek az alaptevékenység alá van rendelve. A kérdés nem így hangzik: ‘Szükség van erre a termékre, jót tesz az embereknek?’, hanem imígyen: ‘Lehetőségeinket figyelembe véve ezzel keressük a legtöbbet (ha lehet a törvényi keretek között maradva)?’ Az ember a klasszikus közgazdaságtanban termelőeszköz, azaz csak eszköz. Csakhogy nem egy nála magasztosabb, hanem alantasabb cél érdekében. A másért vállalkozóknál az ember a munka célja, a munkahely pedig kibontakozásának eszköze. A vállalkozás magasabb irányultságú, s bár a közjót mindenki maga határozza meg, józan ésszel jól érezhető egy vállalkozás céljáról, mikor önző s mikor szolgálja a társadalom javát, mikor terheli a környezetet az elviselhető tűréshatáron belül s mikor zsarolja ki. A másért vállalkozókat ugyanakkor nem immár csak levegővel vagy energiaáramokkal táplálkozó megvilágosult bölcsekként kell elképzelnünk, hanem nagyon is földön járó hétköznapi emberekként, akiknek értékorientációjuk miatt a szokásosnál is ügyesebbnek és rátermettebbnek kell lenniük a piaci verseny világában, ennek jutalma a nyereség. Nyereség, ami lehet sok is, mindenesetre elég a tisztességes megélhetéshez, de semmi esetre sem az eszeveszett profithajsza eredménye. Eszköz Ember Nyereség Küldetés Alárendelt Közjó
Fajtái „Rendes”, helyi vállalkozások Értékalapú vállalkozások Közösségi váll. Másért vállalkozók Értékalapú vállalkozások „Rendes”, helyi vállalkozások
Szigetszerű elhelyezkedés Társadalmilag felelős vállalatok Szabálytisztelő vállalatok Kártevő és öncélú vállalatok „Rendes”, helyi vállalkozások Értékalapú vállalkozások Másért vállalkozók Közösségi váll. „Rendes”, helyi vállalkozások Értékalapú vállalkozások Másért vállalkozók Közösségi váll.
Esettanulmányok
Másért vállalkozók: A Sokoró Ökológiai Park Másért vállalkozónak tarthatunk például egy Győr melletti alapítványt, amely azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a gyakorlatban bizonyítja: lehetséges a fenntartható vidékfejlesztés alulról jövő kezdeményezésekkel. Kevésbé patetikusan: dzsmeüzemet létesített, ahol helyi asszonyok, helyben termő gyümölcsökből, különösebb vegyszerfelhasználás nélkül gyártanak lekvárt. (Az alapítvány mezőgazdasági integrátorként definiálja magát.) Másik gazdasági tevékenységük a kültéri játékokat, bútorokat, komposztládákat gyártó kis rönkfaüzem, vagy a volt honvédségi ingatlanból „öko-vonalasan” (egyszerűen, napkollektorokkal stb.) átalakított ifjúsági szálló. Emellett lovagoltatnak, tanösvényt működtetnek, központjukban bemutatják a komposzt-toalett vagy a régi szabadtéri kemence működését. A gazdasági tevékenységek ellenére érezzük, hogy nem egy tipikus profitmaximalizáló piaci aktorral állunk szemben…
Másért vállalkozók: A Család Iskola
Mitől másért vállalkozó? Mai tipikus magániskola Család Általános Iskola Értékek Értéksemleges, liberális, minden értéknek egyformán helyet ad Deklarált értékek: magyar hagyományok, történelmi vallások Gyerekek bekerülése Cél a problémás, sérült gyermek, külön normatívákat kap Cél az iskolához hasonló értékrendű családból származó, legalább átlagos képességű gyermek Tandíj Fix, legalább 70-80 ezer forint Rugalmas szülői támogatás, sokkal alacsonyabb Művészetoktatás Csoportos, mivel ez költséghatékonyabb Egyéni, mivel ez nevelésileg hatékonyabb Ha pénzem van, mire fordítom? Műszaki fejlesztésre, pl. számítógép labor Emberi fejlesztésre, csapat-építésre a (pedagógusok és szülők) Ünnepek Főleg állami ünnepek Népi és egyházi ünnepek is, közös zarándoklat, disznóvágás
Másért vállalkozók: Ostorházi Kft. Egy iparibb példa a három Ostorházi fivér által 1991-ben alapított, bevonattechnikával foglalkozó kft. A 49 millió Ft alaptőkével és 40 alkalmazottal működő cég éves forgalma 300-400 millió Ft között van, 3 telephellyel és egy szerbiai leányvállalattal működnek. Sikeres cégről van szó, amely korrózióvédelmi bevonatot ad autóalkatrésznek vagy csőbelsőnek, elvégzi a csúcstechnológiának számító tartály-duplafalúsítást, dolgozik saját műhelyében, tartálybelsőben vagy titkos katonai objektumban, de ha kell, a tapolcai tavasbarlang víz alatti szigetelését is elvégzi. Mindemellett ínséges időkben a tulajdonosok előbb terhelnek jelzálogot házukra, mint hogy anyagi okokból dolgozókat bocsássanak el, helyet adnak néhány ‘kevésbé versenyképes’ munkaerőnek is, a kismamák pedig babakelengyével ellátva, visszavárva távoznak magasabbrendű kötelességük teljesítésére. Az udvarban komposztláda, a falon (és a gyakorlatban) ISO 14001 tanúsítvány, az almalétermelők felkarolása vagy a szomszédos országok magyarlakta területein történő üzletelés számukra a helyi gazdaság megerősítésére irányuló tevékenység is.
Mitől másért vállalkozó? Hasonló iparágban tevékeny más cégek Ostorházi Bevonattechnikai Kft. Cél A legkisebb ráfordítással a legtöbb pénzt keresni Tartós és szép épített környezet létrehozása. Eszköz Humán erőforrás, kapcsolatrendszer a profit Küldetés Az mi? Létbiztonság, társadalmi megbecsülés, jó példa Termék/Szolgáltatás Építési szakipar Alkalmazottak Jönnek – mennek, nem ismerem őket, inkább alvállalkozók Egy csapat vagyunk, ismerjük egymást Versenyben szereplés Az én placcomon én akarok lenni az úr a legjobb akarok lenni, nem a legolcsóbb Árpolitika Minél drágábban eladni – minél olcsóbban vásárolni Tisztességes munkáért tisztességes bért! Ha van pénzem, mire költöm? Terepjáró, tengerentúli utazás… Ha nem tetszik a környezet, amiben vagy, tedd jobbá! Közjó…
Esettanulmány: A vépi szélpark Kész plakát, az építés képeivel – egy szakdolgozó munkája.
A makett készítése – működőképes! Sándor barátunk méretarányos makettet készít – ez is működőképes. A makett készítése – működőképes!
A hely kijelölése – 2005. március 15. 2005. márc. 15. az építés előtt, csak a helyet jelöltük ki. A hely kijelölése – 2005. március 15.
Az építés sárkányról – és a kész szélkerék
„Szélkiállítás” látogatóknak – pihenőpark készül „Szélkiállítás” – tájékoztató táblák a szélerőmű mellett a látogatóknak. Most egy kis pihenőparkot készítünk. „Szélkiállítás” látogatóknak – pihenőpark készül
A falu lakói kijelzőkön tájékozódhatnak A falu lakóinak kijelzőkön közvetítjük a gép termelési értékeit ez nem mindig működik jól, van némi műszaki tökéletlenség benne… de öt ilyen kijelzőnk van. Ez a pm, hivatalon. A falu lakói kijelzőkön tájékozódhatnak
Másfél év alatt 8000 látogató Eddig ( másfél év alatt) 8 ezer látogatónk volt a szélerőműnél, javarészt iskolás csoportok. Másfél év alatt 8000 látogató
Az iskolások szélerőmű maketteket készítenek, némelyik működik is!
Óriásplakát a városban
Helyi gazdaság működtetése Előkészítés – 25 M Ft Saját erő – 13 M Ft, reg. pályázat – 12 M Ft Beruházás – 210 M Ft EU pályázat – 90%, bankhitel – 10% Jelen: Bevétel 20%-a közösségi célokra megy közvilágítás 2 munkanélküli + 1 hátrányos helyzetű 10 év múlva (20 kerék): 40 M Ft közcélra 30 közmunkás Tulajdon: 20% önkorm., 5% földtulajdonosok, 40% helyiek
Mit tehetünk? Biotermékek Méltányos kereskedelem Helyi beszerzés Pályaválasztás
Mottó Ha az általad megvásárolt ruha és cipő szinte mindegyike ázsiai országokban készül (a márkás nyugat-európai is), ha a járgányod, a lakásod berendezése és a használati tárgyaid többsége is külföldi, ha a háztartási-testápolási szerek és az élelmiszeripari termékek között egyre több érkezik külföldről, akkor miért tartod természetesnek, sőt várod el, hogy Te és a rokonaid a legközelebbi álláskeresés alkalmával Magyarországon találjanak állást? forrás: „drót”, IGEN, 2004. december, Idő szám