Gondolatok a középiskolai matematika felvételiről

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Készítette: Nagy Mihály tanár Perecsen, 2006.
Advertisements

Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
PARALELOGRAMMA TULAJDONSÁGAI
Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
A háromszög elemi geometriája és a terület
Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
Quo vadis matematikaoktatás egy számtantanár skrupulusai
Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
Széchenyi István Gimnázium Nyitott nap negyedikeseknek november 27.
Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
2005. november 11..
Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
2006. február 3. Telefonos feladat Egy egyenlő szárú háromszög alapon fekvő szögei A szárak szöge Mekkorák a háromszög szögei ?
. Az általános felsőoktatási felvételi eljárás 2012-ben Stéger Csilla főosztályvezető Oktatási Hivatal - Felsőoktatási Főosztály Pécs, december 5.
FONTOS A PONTOSSÁG Miklós Ildikó
1 Pályaválasztás 2010/2011 Implom József Általános Iskola.
2006. március 10. Délben az óra mutatói fedik egymást. Hány másodperc múlva fogják legközelebb fedni egymást az óra mutatói? Telefonos feladat.
A feladatokat az április 21-i Repeta-matek adásában fogjuk megoldani
Poliéderek térfogata 3. modul.
Háromszögek hasonlósága
VEKTORMŰVELETEK Készítette: Sike László Kattintásra tovább.
BOLYAI JÁNOS GIMNÁZIUM
BOLYAI JÁNOS GIMNÁZIUM
Thalész tétel és alkalmazása
FELADAT: Adott az ABCD téglalap. Bizonyítsd be, hogy az ABC  egybevágó a ACD -el. D C A B.
A háromszögek nevezetes vonalai
A hőmérséklet mérése. A hőmérő
Thalész tétel és alkalmazása
1. feladat Egy 16 m oldalú szabályos háromszög alakú füves rét kerületén valamely csúcsból kiindulva méterenként elültettünk egy répát. Aztán kikötöttük.
1. feladat Egy henger alakú olvasztótégelyben 25 cm ma-gasan olvasztott viasz van. A henger sugara 15 cm. A viaszból olyan négyzet alapú egyenes gúla.
1. feladat Egy egyiptomi pira-mis (négyzet alapú egyenes gúla) oldal-éle az alaplappal 60o-os szöget zár be. Mekkora a pira-mis oldallapjának és alaplapjának.
2006. március 3. Három négyzet oldalai különböző prím- számok. A két kisebb négyzet kerületének ösz- szege egyenlő a legnagyobb négyzet kerületé- vel;
1. feladat Az ábrán egy épülő ház tetőszerkezetét látjuk. A „mester” szerint ez akkor lesz a legstabilabb, ha a „ferde” CD nyeregtetőt annak F felezőpontjában,
2005. december 2. Telefonos feladat Három bülbülért összesen Ft-ot fizettünk. Négy ketyeréért összesen Ft-ot fizettünk. Mennyibe kerül egy bülbül ?
2005. október feladat (házi feladat) Pontban 3 órakor az óra mutatói éppen merő- legesek egymásra. Mikor lesznek legközelebb merőlegesek egymásra.
Telefonos feladat A-ból B-n keresztül C-be utaztunk egyenletes sebességgel. Indulás után 10 perccel megtettük az AB távolság harmadát. B után 24 km-rel.
Telefonos feladat Egy háromjegyű szám elé írtunk egy hármast, majd az eredeti háromjegyű szám mögé írtunk egy hármast. A kapott két négyjegyű szám különbsége.
A háromszög elemi geometriája és a terület
Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
Matematika felvételi feladatok 8. évfolyamosok számára
Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
Felvételi feladatok 8. osztályosok számára
Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
Felvételi feladatok 8. osztályosok számára
Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
Geometriai transzformációk
Adatleírás.
Matematikai tesztelő program
XVII. Hajnal Imre Matematika Tesztverseny
A háromszög középvonala
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24..
Számtani és mértani közép
HŐTAN 1. KÉSZÍTETTE: SZOMBATI EDIT
A MATEMATIKA FELÉPÍTÉSÉNEK ELEMEI
ZRINYI ILONA matematikaverseny
Kúpszerű testek.
Felvételi a középfokú iskolákba
ANDRÁSSY GYULA GIMNÁZIUM ÉS KOLLÉGIUM
TRIGONOMETRIA.
ELFT Békés Megyei Csoport 2011–2016
IRÁNY A PÁLYA! november 14. „Az emberi nemnek az a hivatása, hogy munkáljon, alkosson, teremtsen.” Széchenyi István.
Országos Kompetencia Mérés 2011
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
Felvételi a középfokú iskolákban a 2014/2015. tanévben
Pályaválasztási szülői értekezlet
Előadás másolata:

Gondolatok a középiskolai matematika felvételiről XVIII. Hajnal Imre Matematika Tesztverseny és Módszertani Nap Gyula, 2014. április 5. Marczis György Andrássy Gyula Gimnázium és Kollégium

Az összeállítás elvei Széles kör (48054 diák írta) Mindenki által tanult ismeretek számonkérése A tárgyi tudás mellett készségek mérése Az érettségit adó középiskolákba való belépéshez szükséges minimális készségek, kompetenciák, ismeretek mérése A matematika részterületeinek minél teljesebb átfogása Egyértelmű javíthatóság, lehetőleg 1 pontos itemek Minél kevesebb egymásra épülő részfeladat Mérjen „alul” és „felül” is!

1. feladat Végezd el a nyilakon jelzett műveleteket, és az eredményeket írd be a pontozott vonalakra! Az első művelet esetén:

1. feladat Végezd el a nyilakon jelzett műveleteket, és az eredményeket írd be a pontozott vonalakra! Az első művelet esetén: 0 pont 1 pont 2 pont 3 pont 4 pont 14% 8% 12% 22% 44%

1. feladat

Tedd igazzá az alábbi egyenlőségeket a hiányzó adatok beírásával! 2. feladat Tedd igazzá az alábbi egyenlőségeket a hiányzó adatok beírásával! a) 13 l + 14 dm3 = ………………… dm3 b) 3 nap +….. óra = 90 óra c-d) 19821 m = 27 km-……..…m = 27 km-……..… dm

Tedd igazzá az alábbi egyenlőségeket a hiányzó adatok beírásával! 2. feladat Tedd igazzá az alábbi egyenlőségeket a hiányzó adatok beírásával! a) 13 l + 14 dm3 = ……27…………… dm3 b) 3 nap +…18... óra = 90 óra c-d) 19821 m = 27 km-…7179..m = 27 km-…71790…dm a) b) c) d) 0 pont 25% 7% 26% 33% 1 pont 75% 93% 74% 67%

2. feladat

3. feladat Luca (L), Krisztina (K), Angéla (A) és Nóra (N) 400 m-es síkfutásban mérték össze erejüket. A verseny után a következőket mondták el barátjuknak, Rékának, aki nem látta a versenyt: sem Luca, sem Angéla nem lett utolsó, sem Krisztina, sem Nóra nem lett első. Milyen sorrendben érkezhettek a célba, ha nem volt holtverseny?

3. Feladat 0 pont 1 pont 2 pont 3 pont 4 pont 5 pont 1% 4% 12% 21% 49% Luca (L), Krisztina (K), Angéla (A) és Nóra (N) 400 m-es síkfutásban mérték össze erejüket. A verseny után a következőket mondták el barátjuknak, Rékának, aki nem látta a versenyt: sem Luca, sem Angéla nem lett utolsó, sem Krisztina, sem Nóra nem lett első. Milyen sorrendben érkezhettek a célba, ha nem volt holtverseny?

3. feladat

4. Feladat Az alábbi oszlopdiagramon hat bolygó holdjainak számát ábrázoltuk. A kérdések erre a hat bolygóra vonatkoznak a)–b) Hány holdja van összesen a hat bolygónak? Írd le a számolás menetét is!

4. Feladat Az alábbi oszlopdiagramon hat bolygó holdjainak számát ábrázoltuk. A kérdések erre a hat bolygóra vonatkoznak a)–b) Hány holdja van összesen a hat bolygónak? Írd le a számolás menetét is! 1+2+16+15+18+8 = 60 a) b) 0 p. 8% 11% 1 p. 92% 89%

4. Feladat Az alábbi oszlopdiagramon hat bolygó holdjainak számát ábrázoltuk. A kérdések erre a hat bolygóra vonatkoznak c–d) A Szaturnusz holdjainak száma hány %-a a hat bolygó holdjai számának? Írd le a számolás menetét is!

4. Feladat Az alábbi oszlopdiagramon hat bolygó holdjainak számát ábrázoltuk. A kérdések erre a hat bolygóra vonatkoznak c–d) A Szaturnusz holdjainak száma hány %-a a hat bolygó %-ai számának? Írd le a számolás menetét is! 18/60 = 0,3 → 30 % c) d) 0 p. 34% 39% 1 p. 66% 61%

4. Feladat Az alábbi oszlopdiagramon hat bolygó holdjainak számát ábrázoltuk. A kérdések erre a hat bolygóra vonatkoznak e–f) Hány holdja van átlagosan egy bolygónak? Írd le a számolás menetét is!

4. Feladat Az alábbi oszlopdiagramon hat bolygó holdjainak számát ábrázoltuk. A kérdések erre a hat bolygóra vonatkoznak e)–f) Hány holdja van átlagosan egy bolygónak? Írd le a számolás menetét is! 60/6 = 10 e) f) 1 p. 8% 10% 2 p. 92% 90%

4. feladat

5. feladat Az ábrán vázolt ABC háromszögben a B csúcsnál lévő belső szög nagysága 50o. Az A csúcsból induló belső szögfelező egyenes a BC oldalt a P pontban metszi úgy, hogy δ = 80o. Az e egyenes a δ szög szögfelezője. Határozd meg az ábrán szereplő α/2, γ és ε szög nagyságát, majd egészítsd ki a CPQ háromszögre vonatkozó állítást!

5. feladat

5. feladat α/2 = 30o γ = 70o ε = 70o A CPQ háromszög…egyenlő szárú… háromszög, mert…van két egyenlő szöge… a) b) c) d) 0 pont 51% 46% 36% 35% 1 pont 49% 55% 64% 12% 2 pont 53%

5. feladat

6. feladat Adott a következő öt szám: 4; 7; 20; 25; 28 Ezek közül írd be a pontozott helyekre a feltételnek megfelelő összes számot! a) Páros szám:……………………. b) Prímszám:……………………… c) 7-tel osztható szám:…………... d) Négyzetszám:………………….

6. feladat Adott a következő öt szám: 4; 7; 20; 25; 28 Ezek közül írd be a pontozott helyekre a feltételnek megfelelő összes számot! a) Páros szám:………..4; 20; 28 b) Prímszám:…………………...7 c) 7-tel osztható szám:……7; 28 d) Négyzetszám:…………..4; 25 a) b) c) d) 0 pont 2% 14% 7% 43% 1 pont 98% 86% 93% 57%

6. feladat

7. feladat Az alábbi koordináta-rendszerben adott három pont: A(3;7), B(5;3) és C(11;4). Keress olyan D pontot, hogy az A, a B, a C és a D pont valamilyen sorrendben egy paralelogramma négy csúcsa legyen! Rajzold be az összes ilyen D pontot, és add meg a koordinátáikat!

7. feladat 0 pont 1 pont 2 pont 3 pont 4 pont 5 pont 6 pont 29% 9% 46% 3% 8% 1% 4% D1 = (9;8) D2 = (13;0) D3 = (-3;6)

7. feladat

8. feladat A nekeresdi piacon 12 kg első osztályú és 8 kg másodosztályú almát vásároltunk. A másodosztályú alma kg-onkénti ára az első osztályú alma kg-onkénti árának 75 %-a volt. Összesen 4176 tallért fizettünk. Hány tallér az első osztályú és a másodosztályú alma kg-onkénti ára? Írd le a számolás menetét

8. feladat A nekeresdi piacon 12 kg első osztályú és 8 kg másodosztályú almát vásároltunk. A másodosztályú alma kg-onkénti ára az első osztályú alma kg-onkénti árának 75 %-a volt. Összesen 4176 tallért fizettünk. Hány tallér az első osztályú és a másodosztályú alma kg-onkénti ára? Írd le a számolás menetét! 12x+8*0,75x=4176 x=232 Ft 0,75x=174 Ft 0 pont 1 pont 2 pont 3 pont 4 pont 5 pont 6 pont 69% 10% 6% 4% 1% 2% 9%

8. feladat

9. feladat A nekeresdi strandon új medencét építettek. Az alábbi ábra ennek a medencének a vázlatos rajza. A medence mélysége egyenletesen növekszik 0,8 m-től 2,2 m-ig. A szürke oldallapok kivételével a medence oldallapjai, alaplapja és nyitott része is téglalap alakú. Hány m3 víz szükséges a medence teljes feltöltéséhez? Írd le a számolás menetét is!

9. feladat

8. feladat Ttr= [(0,8+2,2)/2]*20 = 75 m2 V = 75*20 = 1500 m3 0 pont 1 pont 2 pont 3 pont 4 pont 5 pont 71% 8% 7% 0% 1% 13%

9. feladat

10. feladat A különböző országokban többféle hőmérsékleti skálát használnak. A leggyakoribb a Celsius (oC), a Fahrenheit (oF) és a Reaumur (oR). A Celsius-skálához hasonlóan a másik két skála is egyenletes beosztású (lineáris).

10. feladat A két alább, Celsius-fokokban mért hőmérséklet az egyes skálákon a következő értékeket veszi fel: 0 oC = 32 oF 0 oC = 0 oR 100 oC = 212 oF 100 oC = 80 oR Határozd meg a hiányzó értékeket! Írd le a számolás menetét is! a-b) 40 oC = ………………..…oR c-d) 140 oF = …………………..oC

10. feladat A két alább, Celsius-fokokban mért hőmérséklet az egyes skálákon a következő értékeket veszi fel: 0 oC = 32 oF 0 oC = 0 oR 100 oC = 212 oF 100 oC = 80 oR Határozd meg a hiányzó értékeket! Írd le a számolás menetét is! a-b) 40 oC = ………32..…..…oR c-d) 140 oF = ……….60..……..oC a) b) c) d) e) 0 pont 51% 98% 95% 97% 1 pont 49% 2% 5% 3%

10. feladat

Pontonkénti megoszlás, matematika

Pontonkénti megoszlás, magyar

Összesített eredmény, 2014

Extrém eset, 2010, matematika

Matematika és magyar együtt 2010 országos

Tanulságok Sok részfeladat  kevés idő Minden pont ugyanannyit érjen! Könnyebb magyar teszt (73%) után a matematika alacsonyabb (51%) - ez reális különbség Nagy tömeget ugyanazzal mérni nehéz! (Nagy tudásbeli szórás) Nehezen elfogadható hiányosságok a tanulók tudásában és készségeiben Az ilyen típusú feladatlapra még mindig újszerű

Jövő Kevesebb részfeladat Egyforma gondolati egységért járjanak ugyanazon pontok! Hosszabb idő? Először a matematikát írják!? Két szint a felvételiben is? (Tehetséggondozó középiskolák körének bővítése.) Központi felvételi és helyi matematika felvételi egymás mellett!? A kompetencia-mérés és a felvételi kérdése? A felkészítés (de ne a felvételire, hanem a középiskolára!) A matematika értékének visszaállítása Később megírni a felvételit

Források: Andrássy Gyula Gimnázium és Kollégiumban írt felvételi dolgozatok (2014. január) Oktatási Hivatal: középfokú beiskolázás (www.oh.gov.hu) Veres Pál: A 8. osztályos központi felvételi tapasztalatai (Rátz László Vándorgyűlés, Kecskemét, 2010. július 9. - előadás és hozzászólások) Marczis György: A 8.-osok matematika felvételijéről (Hajnal Imre Matematika Tesztverseny és Módszertani Nap, Gyula, 2010. március 6. - előadás és hozzászólások) Marczis György: A 8.-osok matematika felvételijének Békés Megyei tapasztalatai (Matematika Tanítása, 2010/4)

Elérhetőség Marczis György Andrássy Gyula Gimnázium 5600 Békéscsaba, Andrássy út 56. marczisgy@t-online.hu