IV Előadás Emelőgépek elemei Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Anyagmozgatás 2015 IV Előadás Emelőgépek elemei Pintér Péter Mihály Email : pinter.peterm@bgk.inu-obuda.hu Szoba : A28
Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Láncok Mi a lánc? A láncok csuklósan egymás után kapcsolódó viszonylag kis hosszúságú tagokból készülnek, és csak húzásra vehetők igénybe Lánc tagjai könnyen cserélhetőek Kopásra, korrózióra nem érzékenyek Hőállóak Széleskörű alkalmazás Az anyagmozgató gépeknél hajlékony függesztő- és vonóelemként, a gép üzemviszonyaitól és szerkezetétől függően sokféle, egymástól szerkezeti kialakításban és anyagában is különböző lánctípust alkalmaznak
A lánchajtások az alakzáró vonóelemes hajtások csoportjába tartoznak. Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet A lánchajtások az alakzáró vonóelemes hajtások csoportjába tartoznak.
Lánchajtások Előnyök: – alakzáró, csúszásmentes mozgásátvitel Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Lánchajtások Előnyök: – alakzáró, csúszásmentes mozgásátvitel – állandó áttétel – kis csapágyterhelés – kis előfeszítés – kevésbé érzékeny a szennyeződésekre, a hőmérsékletváltozásra és a nedvességre – kis helyszükséglet – nagy tengelytávokra és több hajtott kerék esetén is alkalmazható – kis körülfogási szög lehetséges
Hátrányok – rugalmatlan, merev erőátvitel Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Hátrányok – rugalmatlan, merev erőátvitel – csak párhuzamos tengelyek között lehetséges – drágább mint egy hasonló teljesítményű szíjhajtás – lengésekre való hajlam (zajforrás) – karbantartási igény – áttétel i<10 – poligonhatás
Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Alkalmazási területe: lassú hajtás, nagy erők. max. 30 m/s, max. 4000 kW.
Láncok típusai Teherláncok Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Láncok típusai Teherláncok darabáru felfüggesztésére, az emelőgépeknél terhek emelésére szolgálnak. Igénybevételükre jellemző a szakaszos üzem, a kis emelési sebesség. Hajtóláncok szerepe a forgó tengelyek közötti energiaátvitel. Osztásuk általában kicsi, a 100 mm-t nem haladja meg. Vonóláncok folyamatos működésű szállítógépeknél a szállítóelemek vontatására, vagy az áru továbbítására szolgálnak.
Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Szemes lánc A szemes lánc körszelvényű acélból hegesztett, ovális alakú szemekből áll Fajtái hossz szerint: - rövid szemű teherláncot - hosszú szemű vonóláncot Anyaga jól hegeszthető és nyújtható acél Ipari szemeslánc egyes láncszemek méretpontossága szerint: ellenőrzött méretpontosságú, kalibrált (jele K) , emelőgépek nem ellenőrzött méretpontosságú, nem kalibrált, (jele N) szemes láncok előnye: a nagyfokú hajlékonyság olcsó előállítás szállított anyaggal szembeni érzéketlenség könnyű szerelhetőség szállító- és továbbító elemek egyszerű felerősítési lehetősége Szemes kengyel
Szemesláncok hátrányai: viszonylag nagy önsúlya, Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Szemesláncok hátrányai: viszonylag nagy önsúlya, érzékenysége a lökésszerű terhelésre (hirtelen szakadás) egyes láncszemek kis felületen történő kapcsolódása miatti a nagymértékű kopás. A szemes láncok méretezése: csak húzásra méretezzük, a láncszem tulajdonképpen hajlításra és húzásra igénybe vett görbe rúd A láncban megengedhető húzóerő : Fm [N] a láncban megengedett húzóerő d [m] a láncszem anyagának átmérője m [N/m2] a láncszem anyagára megengedett feszültség. () [-] biztonsági tényező. Értéke kézi hajtás esetén 4, gépi hajtás esetén =1020
Hevederes láncok Csapokkal összekötött hevederekből áll. Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Hevederes láncok Csapokkal összekötött hevederekből áll. Emelőgépeknél a csapos (Gal1-) láncot alkalmazzák Hevederek rögzítése a csapon : - csapvég szegecsfejjé alakításával vagy nagyobb méretű lánc esetén alátéttárcsával és sasszeggel csapos lánc előnye a szemes lánccal szemben: megbízhatóbb, a láncok csuklóiban keletkező súrlódás kisebb Csapos Gall (teher) lánc 1-a végszem, 2-a felfogó csap Hátránya: a láncot a láncheveder mozgási síkjától eltérő erővel nem lehet terhelni, - lényegesen drágább A csapos láncokat kézi hajtású, nagy teherbírású emelőszerkezeteknél emelőelemként alkalmazzák,
Futógörgős hevederes vonólánc Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Futógörgős hevederes vonólánc folyamatos működésű szállítógépeknél - egészen nagy osztású (1 m-es) láncok alkalmazását is lehetővé teszik - berendezések könnyítése a cél A láncokhoz kapcsolódó szállítóelemeket és egyéb szerelvényeket a külső vagy belső hevederekre rácsavarozzák, vagy hozzáhegesztik Kúpgörgős csapágyas lánccsukló 1-belső heveder, 2-külső heveder, 3-lánchüvely, 4lánccsap, 5-láncgörgő, 7-biztosító fül Peremes, futógörgős hevederes vonólánc
Hüvelyes hevederes vonólánc Kardáncsuklós vonólánc Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet A hevederes vonóláncok a csuklók szerkezeti kialakítása szerint lehetnek : Hüvelyes hevederes vonólánc Kardáncsuklós vonólánc Futógörgős hevederes vonólánc Görgős hevederes vonólánc
Csuklós acélcsapos lánc Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Csuklós Láncok Csuklós acélcsapos lánc
Szétszedhető vonóláncok Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Szétszedhető vonóláncok Könnyű és nehéz kivitelben, öntve, sajtolva vagy kovácsolva gyártják. Szerszám nélkül szerelhetők szét Előnyük : - egyszerű szerkezeti felépítésük olcsó előállításuk könnyű szerelhetőség tagok tetszőleges kialakítási lehetősége főleg nedves, savas, gőzös, poros helyiségben működő szállítógépek vonóelemeként Temperöntésű (Ewart) lánc A temperöntésü (Ewart) lánc szétszerelése
Csuklós acélcsapos lánc Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Csuklós acélcsapos lánc A temperöntésű láncszemeket acélból készült csapok kapcsolják össze A csap egyik, négyszögletes fejjel ellátott végét a külső villában elfordulás ellen rögzítik, a másik végét pedig sasszeggel biztosítják
Csuklós Lánctípusok Összehasonlítása Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Csuklós Lánctípusok Összehasonlítása
Kovácsolt (sajtolt) vonólánc. Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Kovácsolt (sajtolt) vonólánc. főleg a nagy szállítótávolságú berendezéseknél folyamatos működésű szállítógépek vonóelemeként láncszemeket két végén szimmetrikusan sajtolt acélcsapok kapcsolják össze Két szemből tevődik össze: Egyik egy darabból készült belső tag Másik két darabból álló külső tag A láncszemeket két végén szimmetrikusan sajtolt acélcsapok kapcsolják össze könnyebb kivitelű, laposacélból sajtolt hevederekből összeállított lánc sajtolt és kovácsolt szétszedhető láncok további előnye, hogy a szállító- és továbbító elemek igen könnyen felerősíthetők. A lánc különösebb gondozást, kenést nem igényel Sajtolt hevederes vonólánc
Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Hüvelyes láncok
Hajtóláncok. A hajtóláncok lehetnek hüvelyes, görgős és fogas láncok. Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Hajtóláncok. A hajtóláncok lehetnek hüvelyes, görgős és fogas láncok. A teherláncokhoz képest a csuklók és a csapok anyagukat és felületi megmunkálásukat tekintve jobbak, ezért 40 [m/s] sebességig használhatók Hüvelyes hajtóláncok A belső lánctagok egy egységet képező két belső hevederből és két vékony falú hüvelyből állnak. A külső lánctagok a csapokhoz kapcsolódnak. A hüvelyeket a belső hevederekbe, a csapot a hüvelyekbe, és a külső hevedereket a csapokra sajtolják. Elfordulás ellen nincsenek külön biztosítva. E láncok többsoros kialakításúak is lehetnek. Kivitelük könnyű és méretpontos. A lánc hajtását a hüvelyekkel kapcsolódó mart fogazatú lánckerék biztosítja
Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Görgős Láncok
Egy, kettő és három soros görgős láncok Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Görgős hajtóláncok. A belső lánctag szintén egy-egységet alkot és két-két belső hevederből, hüvelyből és görgőből áll . Elfordulás ellen itt sincs biztosítás. A belső tag hüvelyein forgó görgők csökkentik a lánckerék fogainak kopását, viszonylag zajmentesebb járást és jó, maximum 98,5%-os, hatásfokot biztosítanak. Többsoros kivitelben is készülnek. Sokoldalúan felhasználhatók és ezért a leginkább használt lánctípus. felvonóknál és daruknál teheremelő láncként. A lánc hajtását a görgőkhöz kapcsolódó lánckerék adja. Egy, kettő és három soros görgős láncok
Többsoros Görgős Láncok Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Többsoros Görgős Láncok
Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet
Összekötőszemek Görgős Láncokhoz Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Összekötőszemek Görgős Láncokhoz
Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet
Műanyagperselyes görgős lánc Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Műanyagperselyes görgős lánc
Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet
Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Lánckerekek
Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet
Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet
Csapos Fogazott hajtóláncok. Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Csapos Fogazott hajtóláncok. A hevederpárokat összekötő hüvelyek és csapok alkotják a csuklót
Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet
Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet
Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet
Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet MOZGÓLÉPCSŐ LÁNCOK
A szállítóláncok egyik meghatározó alfaja. Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Általános leírás: A szállítóláncok egyik meghatározó alfaja. A tervezést tekintve két alapvető csoport - kisebb igénybevételnek kitett kereskedelmi felhasználású - a nagyobb igénybevételnek kitett tömegközlekedési mozgólépcsőláncokra. Bizonyos típusok beépített lépcsőtengellyel szerelt konstrukcióban kerülnek legyártásra. Csapágyazott görgők jellemzik a legtöbb kivitelt. Egyre nagyobb teret hódít a kenés nélküli üzemeltetés, polimer tagok alkalmazásával.
Alkalmazási terület: mozgólépcsők, mozgójárdák Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Alkalmazási terület: mozgólépcsők, mozgójárdák Üzemeltetési körülmények: folyamatos üzemű, erős porszennyezettség, állandó sebesség Elvárt élettartam: új lánc beépítése esetén 10-15 év, 5 éves ellenőrzési ciklusokban(lánc kifűzése, ellenőrzése speciális húzó padon), kenés mentes láncnál 40 év
A mozgólépcső láncok új generációja a kenés mentes láncok. Előnyei: Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet A mozgólépcső láncok új generációja a kenés mentes láncok. Előnyei: Lényegesen magasabb életciklus, karbantartási költségek csökkenése, élettartama több, mint 40 év. Tisztább működési környezet Jelentősen alacsonyabb szolgáltatási költségek,az időszakos zsírkenés elhagyása miatt. Stabil és kiszámítható kopás
Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet
Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet
Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet
Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet
Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet
Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet
Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet
Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet
Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet
Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet
Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet