Bemutatkozik a GE Life Skills for Employability Program Az élet iskolája program GE Consumer & Industrial Zalaegerszeg – Nagykanizsa október Készítette: Bártfai Edit programvezető, DIA
GE társadalmi felelősségvállalás (CSR - Social Corporate Responsibility) „Programjainkkal változást szeretnénk elérni. Hatalmas érték a közösség és a magánerő összefogása. Fontos számunkra, hogy megtaláljuk és rangsoroljuk azokat az ügyeket, amelyekre érdemes odafigyelnünk, hogy segíthessünk a közösségeknek. Mi elkötelezettek vagyunk az oktatás fejlesztése mellett, és olyan partnerekkel dolgozunk, akik a maximumot közvetítik a gyerekek felé.” A GE Foundation által támogatott közérdekű ügyek: oktatás környezeti ügyek fenntartható fejlődés gyermekek fejlődése munkavállalói problémák helyi közösségi szervezetek
GE Life Skills for Employability (LSE) program általános céljai: India, Mexikó a társadalmi beilleszkedést, felzárkózást szolgáló programok a leszakadás veszélyét enyhítő képzési lehetőségek Lengyelország, Magyarország középiskolás tanulók felkészítése készségfejlesztéssel a munka világába való minél eredményesebb bekapcsolódásra oktatás fejlesztése a tanulók hozzásegítése minél jobb eredmények eléréséhez a tanárok továbbképzésének támogatása a fiatalok felkészítése az életre és a munkába állásra
GE LSE Hungary - Az élet iskolája A program általános célja a fiatalok ismereteinek, életviteli és szociális kompetenciáinak fejlesztése (a tárgyi tudás kiegészítése) a fiatalok felkészítése saját jövőjük tudatos és aktív tervezésére felkészítés a munka világában, a globális munkaerőpiacon való eredményes eligazodásra, helytállásra, az iskolából a munkába való átmenet megkönnyítése a fiatalok felkészítése arra, hogy aktív, felelős állampolgárként képesek legyenek problémamegoldó szereplőkként együttműködni helyi közösségeikben
GE LSE Hungary - Az élet iskolája A program futamideje: , több ütem A program helyszíne: Zala megye / Nagykanizsa, Zalaegerszeg A program közvetlen célcsoportja: általános és középiskolák évfolyamai kollégiumok éves diákjai tanárok - iskolák
Az élet iskolája program elemei zömében osztályfőnöki órák keretében szociális, életviteli, munkavállalói kompetenciákat fejlesztő tréning + önkéntes közösségi projekt megvalósítása a programot megvalósító tanárok felkészítése: speciális 30 órás (akkreditált) szakmai továbbképzés keretében tanári kézikönyv négy témakörben összesen 34 kidolgozott foglalkozástervvel, módszertani útmutatóval, háttértanulmányokkal rugalmas együttműködés a munka világát képviselő helyi GE szakemberekkel és önkéntesekkel, egyéb intézményekkel, civil szervezetekkel
A program elvárt eredményei a különböző célcsoportoknál TANÁROK készségfejlesztés oktatási segédanyagok, óravázlatok egyéb felhasználási lehetőség partnerek a pályaválasztási orientációban ISKOLÁK alternatív megoldások régi és új nevelési feladatokra, problémákra az iskola demokratikus jellegének erősítése új pozitív szemlélet a tanárokban a diákok jobb felkészítése a sikeres munkaerő-piaci helytállásra az iskolai helyi tanterv érdekei DIÁKOK személyes, szociális és életviteli készségek jelentős, mérhető fejlődése önismeret, kommunikáció, tervezés, együttműködés, problémamegoldás, konfliktuskezelés jövőtervezés képességének fejlődése projekttervezés, -megvalósítás, aktivitás kreativitás, felelősségérzet fejlődése munkavállalói alkalmasság fejlődése
Együttműködő partnerek Nemzetközi szinten szakmai programgazda és program-menedzser: International Youth Foundation (IYF) Magyarországi programgazda: Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) További partnerek: illetékes települési önkormányzatok polgármesteri hivatalai térségi pedagógiai intézet - városi könyvtár pályaválasztási tanácsadó szolgálat - civil szervezetek egyéb intézmények, szervezetek
International Youth Foundation tevékenységi terület 1990 óta o oktatási, képzési fejlesztési programok kidolgozása, elterjesztése, megvalósítása o jelenleg 60 nemzetközi program együttműködés partnerei: több száz vállalat, alapítvány és non-profit szervezet magasan kvalifikált fejlesztő és értékelési szakemberek hálózata megbízható non-profit szervezetek nemzetközi hálózata
Demokratikus Ifjúságért Alapítvány közhasznú non-profit szervezet működés: 1999 óta DIA küldetése, célja: a demokratikus értékek, készségek, magatartásformák elsajátításának előmozdítása módszere: közösségi tanulás saját tapasztalatszerzés tevékenységi köre: kutatás iskolai programok helyi hálózatfejlesztés döntéshozók bevonása felsőoktatási programok munkaerőpiaci programok nemzetközi kapcsolatépítés partnerkapcsolatok generálása közösségi tanulás módszertanának továbbfejlesztése
A DIA eredményei 2 akkreditált tanár-továbbképzés 2 konferencia 3 Országos DIA Önkéntes Nap 3 kitakarított erdős terület 4 kutatás 4 felépült játszótér 4 szakmai kiadvány 7 regionális koordinátor 16 hazai/nemzetközi nyári tábor 31 nemzetközi partner 37 képzés 54 önszerveződő csoport 210 szakember képzése 1200 fiatal önkéntes civil perc önkéntes munkaóra
Hol tart Az élet iskolája program 1. AMIT ELVÉGEZTÜNK: -háttérkutatások, szakmai kommunikáció a stakeholderekkel -menedzsment és szakmai közreműködők biztosítása -az I. ütemben résztvevők rekrutálása, az iskolai program- implementáció előkészítése kapcsolatépítés- 7 intézményből 35 tanár -Tanári kézikönyv magyar változata tananyag fordítása, fejlesztés, adaptáció - tanárképzés - Bázakerettyén aug tanár egyéni ütemterv alapján megkezdte a program megvalósítását kedvező iskolai feltételek - nagy variabilitás - érdekes ötletek - programhatékonyság mérése képzés értékelése + diákok belépő kérdőíves vizsgálata - szakmai követés, mentorálás
Programmegvalósító intézmények Zalaegerszeg Kölcsey Ferenc Gimnázium 3 fő tanár Apáczai Csere János ÁMK 3 fő tanár Csány L. Közg. Szakközépiskola 3 fő tanár Városi Középiskolai Kollégium 7 fő nevelőtanár Nagykanizsa Dr. Mező Ferenc Gimnázium és Közgazd. Szakközépiskola 8 fő tanár Cserháti Sándor Műszaki Szakképző Iskola és Kollégium 2 fő tanár Rozgonyi úti Általános Iskola 8 fő tanár
A foglalkozások témakörei, témái SZEMÉLYES KOMPETENCIÁK Érzelmek a mindennapi kommunikációban - Hogyan kezeljük az erős érzelmeket? - A figyelem az emberi kapcsolatok kulcsa - A pozitív attitűd ereje - A pozitív első benyomás kialakítása - Az önbizalom és a mások iránti bizalom - Önmagunk és mások tisztelete – Asszertivitás: a közvetlen, őszinte és tiszteletteljes kommunikáció - Az építő kritika - Stresszkezelés PROBLÉMAMEGOLDÁS ÉS KONFLIKTUSKEZELÉS A problémamegoldás készségei - Konfliktuskezelés - Hogyan viszonyuljunk a zaklatáshoz és a megfélemlítéshez? A HATÉKONY MUNKAVÉGZÉS KÉSZSÉGEI A pályaválasztás - A felvételi elbeszélgetés - A jó csapatjátékos – Pénzgazdálkodás – Időgazdálkodás - A munkavállaló jogai és kötelességei - Munkahelyi zaklatás és bántalmazás - A tekintély - A teljesítmény értékelése A KÖZÖSSÉGI TANULÁS KÉSZSÉGEI Személyes kapcsolatok és felkészülés a közösségi tanulásra - A titkos barátod - A közösség igényeinek felmérése - Hogyan válasszunk projektet? - Hogyan tervezzük meg a projektet? - Hogyan kezeljük a közös munkavégzéssel járó problémákat? - A projekt zárása - Miért legyünk önkéntesek?
Hol tart Az élet iskolája program 2. AMI ELŐTTÜNK ÁLL: - Programmegvalósítás I. ütemének folytatása az iskolákban őszi félév: tréningtavaszi félév: közösségi projekt GE – tanárok találkozótavaszi fesztivál (díjak, bemutatás) Szakmai segítségnyújtás, követés Hatékonyság mérésének további lépései - Partnerkapcsolatok fejlesztése - PR, széles körű társadalmi kommunikáció elindítása - II. ütem előkészítése résztvevők rekrutálása tanárképzésimplementáció
A GE szerepe A GE CSR politikája „A GE önkéntesek nagy segítséget nyújtanak a partnereknek, mert olyan területeken tudnak segíteni, melyeknek ők a szakértői, például a munkavállaló készségek fejlesztésében. Közreműködésükkel emelni lehet a non-profit tevékenység színvonalát.” Együttműködési formák November: személyes kapcsolatfelvétel a tanárokkal, gyárlátogatás, oklevélátadás, konzultáció Közös média-megjelenés Foglalkozásokon műhelybeszélgetés a gyerekekkel (pályaválasztás, karriertervezés, munkahelyi elvárások, munkavállalói jogok) Közösségi projektekben: tanácsadás, network, segítségnyújtás Közös részvétel a zárófesztiválon
Köszönöm a figyelmet !