Kutatások a diszciplináris didaktika területein Számítógépes problémamegoldás természetes és mesterséges nyelvi közegben Csernoch Mária DE, Informatikai.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Euroexam nyelvvizsgákra
Advertisements

Zoological Record adatbázis bemutatása A Web of Knowledge platformon Tóth Szász Enikő
2006. szeptember 20. Vámospércs "Új szolgáltatások a könyvtárban az Internetre építve" Moldován István OSZK MEK osztály
Winnie the pooh & friends
Digitális Irodalmi Akadémia –2008.
Euroexam nyelvvizsgákra
Rádai Péter Euro Nyelvvizsga Központ Top tippek az Euroexam nyelvvizsgákra készülő diákoknak Angol B2 / C1.
Rádai Péter Euro Nyelvvizsga Központ Top tippek az Euroexam nyelvvizsgákra készülőknek Angol B2 / C1.
A Magyar Elektronikus Könyvtár újabb fejlesztései Moldován István MKE XXXIV. Vándorgyűlés Budapest, augusztus 9.
Statisztikák. Foursquare • 2014 Januári adatok forrás: foursquare.com/about • Több mint 45 millió felhasználó • Több mint 5 milliárd check-in • Több mint.
Internet és szerzői Szerz ő i Akadémia, Irodalom és Internet Dr. Fodor Klaudia Franciska március 29.
Mintacím szerkesztése •Mintaszöveg szerkesztése •Második szint •Harmadik szint •Negyedik szint •Ötödik szint D modelling in the terrestrial.
Euroexam nyelvvizsgákra
ORSZÁGOS SZÉCHÉNYI KÖNYVTÁR E-SZOLGÁLTATÁSI IGAZGATÓSÁG BIBLIOTHECA NATIONALIS HUNGARIAE A digitalizálás problémái, az ebook-ok helyzete és egy jó példa:
Magyar és európai digitális könyvtári projektek Artisjus Szerzői Akadémia március 29.
Rádai Péter Euro Nyelvvizsga Központ Top tippek az Euroexam nyelvvizsgákra készülő diákoknak Angol B2 / C1.
Elektronikus szolgáltatások mindenkinek Electronic services for everybody Moldován István OSZK Budapest, november 24.
Számold meg a fekete pontokat!
Budapest, MFPI, Tudásdepo-Expressz Az e-könyvek használata a könyvtáron kívül és belül "Budapest iskolakönyvtári hálózatának fejlesztése az.
Böngészők Internet Explorer Mozilla Firefox
Számítógépes nyelvészeti alkalmazások Farkas Richárd szept 7.
„High – tech networking” – szakmai konferencia informatikusoknak, szeptember 24., Debrecen, Kölcsey Központ,
A kiskorúak védelmének etikai dilemmái
A digitális dokumentumok hosszútávú megőrzésének problémái Moldován István OSZK MEK Osztály „Networkshop” Szeged, március 30.
A Creative Commons és a könyvtárak Drótos László Magyar Elektronikus Könyvtár Drótos László Magyar Elektronikus Könyvtár.
A hazai könyvtárak és az Európai Digitális Könyvtár Információs nap a 3. FP7-ICT pályázati felhívásról Budapest, január 29.
Honnan jönnek az e-könyvek?
A MEK és az EPA mind a digitális megőrzés archívumai Az OAIS modell január 17.
Digitális gyűjtemények és a Creative Commons
2009. április 24.XVI.Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál Kereslet és kínálat e-book témában Moldován István OSZK.
Az elektronikus könyvtárak jelene és jövője
Bánkeszi Katalin Egyházi Könyvtárak Egyesülése Országos Széchényi Könyvtár Digitalizálás Mit? Miért? Hogyan? Mivel? Továbbképzés Budapest,
Ezúton is szeretnénk felhívni a figyelmeteket a legújabb, a pedagógiai munkátok során is felhasználható Internetes oldalakra és szolgáltatásokra! Ezúton.
DAT 2006 konferencia A könyvtárak digitális világa szekcióülés Budapest, november 21.
Ptol-1 Ptolemy Claudius, the great Greek mathematician lived and worked in the 2 nd century B.C. An important theorem about inscribed quadrilaterals.
WEB 2.0. Amiről szó lesz… Web átalakulóban, a WEB 2.0 –Újszerű weboldalak… –Első a tartalom! –A felhasználók hatalomátvétele?! –A Web mint platform –
Rádai Péter Euro Nyelvvizsga Központ Top tippek az Euroexam nyelvvizsgákra készülőknek Angol B2 / C1.
2007. október 12.Erdélyi Magyar könyvtárosok IV. Vándorgyűlése A papírtól a számítógépig, avagy miért digitalizálunk tulajdonképpen? Moldován István OSZK.
Egyházi Könyvtárak Egyesülése Pécs, június 28. Szakmai továbbképzés.
Rádai Péter Euro Nyelvvizsga Központ Top tippek az Euroexam nyelvvizsgákra készülőknek Angol B2 / C1.
Rádai Péter Euro Nyelvvizsga Központ Top tippek az Euroexam nyelvvizsgákra készülőknek Angol B2 / C1.
Szeged, április 16. CACAO projekt katalógusok, digitális könyvtárak lekérdezése saját nyelven Moldován István Országos.
A MEK2.0 magyar digitális könyvtári alkalmazása - eleMEK Moldován István OSZK MEK osztály ”Networkshop” Pécs, április
EGEE-II INFSO-RI Enabling Grids for E-sciencE EGEE and gLite are registered trademarks Összefoglalás M. Kozlovszky MTA SZTAKI
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék R „Big Data” elemzési módszerek Kocsis Imre
A digitális kompetencia mérése. IKT-alapú értékelés
Keresés fajtái Matching (szabadszavas)
Káldos János Országos Széchényi Könyvtár Magyar Elektronikus Könyvtár.
TÁMOP B.2-13/ Szakmai szolgáltató és kutatást támogató regionális hálózatok a pedagógusképzésért az Észak-Alföldi régióban SZÖVEGKOMPETENCIA-FEJLESZTÉS.
E-könyvtári újdonságok Drótos László Drótos László OSZK MEK Osztály.
Winnie the pooh & friends
Online nyilvános katalógusok orvosi területen Vasas Lívia, PhD 2016.
A könyvtári dokumentumok digitális átállása
“Tudásmegosztás és szervezeti problémamegoldás a mesterséges intelligencia korában” Levente Szabados Technológiai Igazgató.
Útmutató az adatbázis használatához
International Olympiad in Informatics
FELSŐNYÉK, MAGYARORSZÁG
Vasas Lívia, PhD DART-Europe E-theses Portal European Portal for the discovery.
Elérhető magyar irodalom – olvasás? digitalizálás?
Magyar és európai digitális könyvtári projektek
Lívia Vasas, PhD 2018 Disszertációk Lívia Vasas, PhD 2018.
E-könyvek, e-book olvasók a könyvtárban
A MORPHOLOGIC - BME EGYÜTTMŰKÖDÉSEK
Lívia Vasas, PhD 2018 Disszertációk Lívia Vasas, PhD 2018.
Lívia Vasas, PhD 2018 Disszertációk Lívia Vasas, PhD 2018.
A MEDLINE JÖVŐJÉRŐL a szemantikus web tükrében
egyetemi docens, tanszékvezető, KJE
Vasas Lívia március 3. A National Center for Biotechnology Information adatbázisai:     Books, National Library of Medicine katalógus,
Lívia Vasas, PhD 2019 Disszertációk Lívia Vasas, PhD 2019.
Lívia Vasas, PhD 2019 Disszertációk Lívia Vasas, PhD 2019.
Előadás másolata:

Kutatások a diszciplináris didaktika területein Számítógépes problémamegoldás természetes és mesterséges nyelvi közegben Csernoch Mária DE, Informatikai Kar

State-of-the-art ‘I had fallen victim to the fallacy of the “growing edge”; the belief that only the very frontier of scientific advance counted; that everything that had been left behind by that advance was faded and dead’ (p. ix). ‘If the growing edge only is studied science begins to seem a revelation without a history of development’ (p. x). Asimov, writing about his experiences as a graduate student, presents a cautionary note to those who would ignore or dismiss the contributions of the past. As the field of CALL keeps evolving and more of what astounds us today becomes commonplace, it is hoped that the articles in Computer Assisted Language Learning: Critical Concepts in Linguistics will continue to capture valuable insights about where we have come from to help provide a foundation for understanding where to go next.

Sources Asimov, I. (1964) Adding a Dimension: Seventeen Essays on the History of Science, Garden City, NY: Doubleday. Hubbard, P. (Ed.) Computer Assisted Language Learning, Volume 4: Present Trends and Future Directions in CALL. Critical Concepts in Linguistics Series. New York: Routledge. Hubbard, P. (Ed.) Computer Assisted Language Learning, Volume 3: Computer Mediated Communication for Language Learning. Critical Concepts in Linguistics Series. New York: Routledge. Hubbard, P. (Ed.) Computer Assisted Language Learning, Volume 2: CALL and Language Skills. Critical Concepts in Linguistics Series. New York: Routledge. Hubbard, P. (Ed.) Computer Assisted Language Learning, Volume 1: Foundations of CALL. Critical Concepts in Linguistics Series. New York: Routledge.

Digitális tudás szintjei familiarity usage assessment

Digitális tudás szintjei Familiarity – megértés Ezen a szinten történik meg a koncepció felfedezése, annak megértése. A hangsúly a használat nélküli koncepció megértésen van. Arra a kérdésre ad választ, hogy „Mit tudsz erről a problémáról?”.

Digitális tudás szintjei Usage – használat A második szinten a koncepció használata, alkalmazása történik konkrét esetekben. Magába foglalja az eszközök – például programok – koncepción alapuló helyes használatát, egy-egy speciális bizonyítási eljárás vagy elemzési mód használatát. Arra a kérdésre ad választ, hogy „Mit tudsz arról, hogy hogyan kell csinálni?”.

Digitális tudás szintjei Assessment – megítélés Ezen a szinten a tanuló, a felhasználó képes a koncepció több szempontból történő átgondolására és/vagy mérlegelésére a probléma megoldásához. Az a szint már magasabb, mint a koncepció használata, mivel magába foglalja a megfelelő megközelítés kiválasztását a megértett lehetőségek közül. Arra a kérdésre ad választ, hogy „Miért csinálnád azt?”.

Digitális könyvtárak MEK (Magyar Elektronikus Könyvtár) – – szerzői jogvédelem alá nem eső könyvek – fájl formátumok DIA (Digitális Irodalmi Akadémia) – b00e5d5ac094.ivy b00e5d5ac094.ivy – kortárs – életmű

MEK szöveg – olvasás támogatás – letöltés támogatás hang – természetes hang – gépi, számítógép generált

DIA Küldetése – a legújabbkori és kortárs magyar irodalom kiemelkedő alkotásainak átmentése a digitális korba, értékeinek megőrzésével, közvetítésével és népszerűsítésével Finanszírozás – az élő tagok számára fizetett havi felhasználási díj Tartalmak – teljes életművek – hiteles kiadások

Digitális könyvtárak Project Gutenberg Gallica Ebooks Libres & Gratuits Europeana Google Books IntraText International Children’s Digital Library

Project Gutenberg

Nyelv – – Categories – Categories  About Project Gutenberg  Partners, Affiliates and Resources Browse cataloge

Bibliothèque nationale de France Gallica, Bibliothèque numérique – megjelenítés – normal – text mode – audio mode letöltés

Ebooks Libres & Gratuits elérhetőség –

La Bibliothèque électronique du Québec elérhetőség –

Keresés fájl típusra fájl típus szöveges megfogalmazása Speciális keresés

Moliére – L’ecole des femmes szöveg – google: ecole des femmes moliere pdf – pdf pdf hang – jouvet-integrale-audio.html jouvet-integrale-audio.html video –

Maupassant – Pierre et Jean szöveg – – et_Jean.pdf et_Jean.pdf hang – mp3/maupassant-guy-de-pierre-et-jean.html mp3/maupassant-guy-de-pierre-et-jean.html video – youtube (hamis video)

ZOLA, Émile – Thérèse Raquin szöveg – ml ml hang – theresa raquin zola audio – mp3/zola-emile-therese-raquin.html mp3/zola-emile-therese-raquin.html

GoogleBooks profit orientált szerzői jogok újraértelmezése

IntraText elérhetőség –

IntraText

International Children’s Digital Library elérhetőség –

International Children’s Digital Library

Compleat Lexical Tutor For data driven language learning on the Web

Újonnan bevezetett szó egy szövegen belül értelmezhető a szöveg egy adott pontján értelmezhető relatív fogalom – a szót megelőző valamennyi szóhoz hasonlítva lehet újonnan bevezetett vagy sem Definíció: A szöveg egy kiválasztott pontján újonnan bevezetett szónak tekintjük azt a szót, amely a szövegben korábban nem fordult elő.

Újonnan bevezetett szavak számának meghatározása szöveg felosztása egyenlő szövegszó (h) hosszúságú intervallumokra, blokkokra blokkok hossza: h = 100 szövegszó 0h2·h(n –2 )·hn·hN b1b1 b2b2 …… b n–1 (n – 1)·h bnbn hhhh ν = N – n·h

Újonnan bevezetett szavak számának meghatározása újonnan bevezetett szóalakok száma – Hány olyan szóalak jelenik meg az egymást követő blokkokban, amely egyetlen korábbiban sem szerepelt?

Vocabulary richness graph Sorstalanság The Adventures of Tom Sawyer

On-line szótárok kétnyelvű – SZTAKI – dictzone egynyelvű

Gépi fordítás MorphoLogic

Skype Nyelvtudás nélkül is bárkivel beszélhetünk! – beszelhetunk/ beszelhetunk/