Kutatások a diszciplináris didaktika területein Számítógépes problémamegoldás természetes és mesterséges nyelvi közegben Csernoch Mária DE, Informatikai Kar
State-of-the-art ‘I had fallen victim to the fallacy of the “growing edge”; the belief that only the very frontier of scientific advance counted; that everything that had been left behind by that advance was faded and dead’ (p. ix). ‘If the growing edge only is studied science begins to seem a revelation without a history of development’ (p. x). Asimov, writing about his experiences as a graduate student, presents a cautionary note to those who would ignore or dismiss the contributions of the past. As the field of CALL keeps evolving and more of what astounds us today becomes commonplace, it is hoped that the articles in Computer Assisted Language Learning: Critical Concepts in Linguistics will continue to capture valuable insights about where we have come from to help provide a foundation for understanding where to go next.
Sources Asimov, I. (1964) Adding a Dimension: Seventeen Essays on the History of Science, Garden City, NY: Doubleday. Hubbard, P. (Ed.) Computer Assisted Language Learning, Volume 4: Present Trends and Future Directions in CALL. Critical Concepts in Linguistics Series. New York: Routledge. Hubbard, P. (Ed.) Computer Assisted Language Learning, Volume 3: Computer Mediated Communication for Language Learning. Critical Concepts in Linguistics Series. New York: Routledge. Hubbard, P. (Ed.) Computer Assisted Language Learning, Volume 2: CALL and Language Skills. Critical Concepts in Linguistics Series. New York: Routledge. Hubbard, P. (Ed.) Computer Assisted Language Learning, Volume 1: Foundations of CALL. Critical Concepts in Linguistics Series. New York: Routledge.
Digitális tudás szintjei familiarity usage assessment
Digitális tudás szintjei Familiarity – megértés Ezen a szinten történik meg a koncepció felfedezése, annak megértése. A hangsúly a használat nélküli koncepció megértésen van. Arra a kérdésre ad választ, hogy „Mit tudsz erről a problémáról?”.
Digitális tudás szintjei Usage – használat A második szinten a koncepció használata, alkalmazása történik konkrét esetekben. Magába foglalja az eszközök – például programok – koncepción alapuló helyes használatát, egy-egy speciális bizonyítási eljárás vagy elemzési mód használatát. Arra a kérdésre ad választ, hogy „Mit tudsz arról, hogy hogyan kell csinálni?”.
Digitális tudás szintjei Assessment – megítélés Ezen a szinten a tanuló, a felhasználó képes a koncepció több szempontból történő átgondolására és/vagy mérlegelésére a probléma megoldásához. Az a szint már magasabb, mint a koncepció használata, mivel magába foglalja a megfelelő megközelítés kiválasztását a megértett lehetőségek közül. Arra a kérdésre ad választ, hogy „Miért csinálnád azt?”.
Digitális könyvtárak MEK (Magyar Elektronikus Könyvtár) – – szerzői jogvédelem alá nem eső könyvek – fájl formátumok DIA (Digitális Irodalmi Akadémia) – b00e5d5ac094.ivy b00e5d5ac094.ivy – kortárs – életmű
MEK szöveg – olvasás támogatás – letöltés támogatás hang – természetes hang – gépi, számítógép generált
DIA Küldetése – a legújabbkori és kortárs magyar irodalom kiemelkedő alkotásainak átmentése a digitális korba, értékeinek megőrzésével, közvetítésével és népszerűsítésével Finanszírozás – az élő tagok számára fizetett havi felhasználási díj Tartalmak – teljes életművek – hiteles kiadások
Digitális könyvtárak Project Gutenberg Gallica Ebooks Libres & Gratuits Europeana Google Books IntraText International Children’s Digital Library
Project Gutenberg
Nyelv – – Categories – Categories About Project Gutenberg Partners, Affiliates and Resources Browse cataloge
Bibliothèque nationale de France Gallica, Bibliothèque numérique – megjelenítés – normal – text mode – audio mode letöltés
Ebooks Libres & Gratuits elérhetőség –
La Bibliothèque électronique du Québec elérhetőség –
Keresés fájl típusra fájl típus szöveges megfogalmazása Speciális keresés
Moliére – L’ecole des femmes szöveg – google: ecole des femmes moliere pdf – pdf pdf hang – jouvet-integrale-audio.html jouvet-integrale-audio.html video –
Maupassant – Pierre et Jean szöveg – – et_Jean.pdf et_Jean.pdf hang – mp3/maupassant-guy-de-pierre-et-jean.html mp3/maupassant-guy-de-pierre-et-jean.html video – youtube (hamis video)
ZOLA, Émile – Thérèse Raquin szöveg – ml ml hang – theresa raquin zola audio – mp3/zola-emile-therese-raquin.html mp3/zola-emile-therese-raquin.html
GoogleBooks profit orientált szerzői jogok újraértelmezése
IntraText elérhetőség –
IntraText
International Children’s Digital Library elérhetőség –
International Children’s Digital Library
Compleat Lexical Tutor For data driven language learning on the Web
Újonnan bevezetett szó egy szövegen belül értelmezhető a szöveg egy adott pontján értelmezhető relatív fogalom – a szót megelőző valamennyi szóhoz hasonlítva lehet újonnan bevezetett vagy sem Definíció: A szöveg egy kiválasztott pontján újonnan bevezetett szónak tekintjük azt a szót, amely a szövegben korábban nem fordult elő.
Újonnan bevezetett szavak számának meghatározása szöveg felosztása egyenlő szövegszó (h) hosszúságú intervallumokra, blokkokra blokkok hossza: h = 100 szövegszó 0h2·h(n –2 )·hn·hN b1b1 b2b2 …… b n–1 (n – 1)·h bnbn hhhh ν = N – n·h
Újonnan bevezetett szavak számának meghatározása újonnan bevezetett szóalakok száma – Hány olyan szóalak jelenik meg az egymást követő blokkokban, amely egyetlen korábbiban sem szerepelt?
Vocabulary richness graph Sorstalanság The Adventures of Tom Sawyer
On-line szótárok kétnyelvű – SZTAKI – dictzone egynyelvű
Gépi fordítás MorphoLogic
Skype Nyelvtudás nélkül is bárkivel beszélhetünk! – beszelhetunk/ beszelhetunk/