Egy helyszíni szemle tapasztalatai Személyvonat kisiklása Ostffyasszonyfa állomáson KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Budapest, 2014. november 18. dr. Gincsai János főosztályvezető
Előzmények
2014. október 21-én (kedd) 20 óra 8 perc Bejelentés 2014. október 21-én (kedd) 20 óra 8 perc „Ostffyasszonyfa állomás 1 sz. váltóján a behaladó 9021 sz. vonat 4 kocsija kisiklott, ebből 2 kocsi keresztbe fordult. Személyi sérülés nem történt.”
Ostffyasszonyfa Az egyvágányú 20 sz. ([Bp.] – Székesfehérvár – Szombathely) középállomása 3 fővágánnyal rendelkezik, az állomáson D55 típusú biztosítóberendezés üzemel
A vonat mozdonya oda járt be. A helyszín – elsődleges megállapítások A baleset az I. vágányra vezető lezárt vágányúton történt, a bejárati jelző továbbhaladást engedélyezett. A vonat mozdonya oda járt be. A helyszínen voltak: MÁV BFI Katasztrófavédelem Rendőrség Biztber. szakszolg.
Az első két kocsi az első vágányon volt siklottan, A helyszín – elsődleges megállapítások Az első két kocsi az első vágányon volt siklottan, a harmadik kocsi keresztbe fordult, a többi kocsi a II-III. vágányokon
A kisiklott kocsik kábeleket szakítottak el, jelzőket döntöttek ki. A helyszín – elsődleges megállapítások A kisiklott kocsik kábeleket szakítottak el, jelzőket döntöttek ki.
Első siklási nyom: 13-14. aljnál A pálya vizsgálata Az 1 sz. váltó kitérő állásban, de nincs végállásban, a csúcssín hegyén ütésnyom Első siklási nyom: 13-14. aljnál Az első siklási nyom a feles állású közéesés nyoma (~13-14. alj)
A váltók vályúaljának takarólemeze hiányzik, A pálya vizsgálata A váltók vályúaljának takarólemeze hiányzik, a 3, és 5 sz. váltók előtt az aljak sérültek
A takarólemezek különböző helyeken voltak fellelhetők. A pálya vizsgálata A takarólemezek különböző helyeken voltak fellelhetők. Olyan nyom nincs rajta, ami a jármű „kivezetésére” utalna. Nem volt rajtuk olyan nyom, hogy ez siklasztotta volna a járművet
Elszóródott roncsok
A helyszín – elsődleges megállapítások A járműveket vizsgálva, a mozdony alá bújva látszott, hogy a menetirány szerinti első motorfedél hiányzik… Itt lett jelentősége annak, hogy az elszórt roncsok között volt a motorfedél is
A tartókengyel függesztéke is hiányzik A járművek vizsgálata A tartókengyel függesztéke is hiányzik
A járművek vizsgálata
Csatárláncban kerestük, mindenki részt vett benne. A hiányzó motorfedél igen, de a függeszték nem található a roncsok között
A motorfedél és a vályúaljak takarólemezei
Új információ! A mozdonyvezető korábban elmondta, hogy az állomás előtt kb. 2 km-rel őzet gázolt. A KBSZ balesetvizsgálói elindulnak a tetem és a hiányzó függeszték keresésére.
A sötétben a tetem keresése nem járt eredménnyel. Nem volt pontos hely! A megadotton 300 m-rel tovább mentünk, de nem lett meg – még 200 kellett volna (délután derült ki). Eső, hideg, ív,
A mozdonyhoz visszatérve
A mozdonyhoz visszatérve
Következő nappal – az Őz…
az Őz elütésének helye
Ütésnyomok a vasúti pályán
Ütésnyomok a vasúti pályán
A teljes helyszín
A váltók vizsgálata – A VÁLYÚALJAK FEDELÉNEK RÖGZÍTÉSE
A VÁLYÚALJAK FEDELÉNEK RÖGZÍTÉSE A váltók vizsgálata – A VÁLYÚALJAK FEDELÉNEK RÖGZÍTÉSE Néhol volt, néhol nem.
A VÁLYÚALJAK FEDELÉNEK RÖGZÍTÉSE – az állomás túloldalán A váltók vizsgálata – A VÁLYÚALJAK FEDELÉNEK RÖGZÍTÉSE – az állomás túloldalán Csak egy sasszeg…
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! gincsai.janos@kbsz.hu www.kbsz.hu