1. Bor-világpiaci trendek 2. A magyar bor világhírű Magyarországon 3 1. Bor-világpiaci trendek 2. A magyar bor világhírű Magyarországon 3. A bor univerzum lényege 4. Vylyan sztori
[ BORPIAC ]
A VILÁGPIAC
Szőlőtermelés 8 millió ha Európa: 62%!, 4,3 millió ha 10 % FELETT: Spanyolo. Fro., Olaszo., Újvilág: dinamikus szőlőtelepítés; EU 90-es évek óta csökken Össz: az egész világon lassan csökken
Bortermelés Világ bortermelése: ~ 285 millió hl 1. Európa: 67 %, 166 millió hl Fro., Ol., Sp., USA Argentína Ausztrália Dél-Afrika Chile Ázsia Bortermelés > borfogyasztás Pár éve 40-50 millió hl borfelesleg, ennek 2/3-a Európában Megoldás: KELET belépése?
Dinamikus borpiac BOREXPORT Franciao. Olaszország Spanyolo. (Portugália) Chile Ausztrália USA BORIMPORT UK Németo. USA Franciao. KÍNA! Oroszo. É-Eu. (Hollandia, Belgium, Svédország, Dánia)
Borfogyasztás ’90-es évek: mélypont Stabil / lassú növekvés Teljes borfogyasztás: 240 millió hl Egy fő éves átlagfogyasztása 35 l (10-60l) Fro., Lux. 60 l; Svájc 40 l; UK: 7-8 l, de növekszik Első 10: hagyományos eu. bor-országok USA beelőz!
Borfogyasztás hagyományos bortermő országokban stagnál ↓ USA: dinamikus növekedés ↑ Ázsia! Borboom? Kína beelőzi UK-t India (Kína legnagyobb vetélytársa népesedésben) Pl. USA 7-8 l / fő, Japán 2,5 l; Kína 0,26 l, India, dinamikus növekedés! ↑ Észak-Európában ↑
- Óvilág - hagyományos a "borászat bölcsője" évezredekre visszanyúló európai gyökerek eredetvédelem Bordeaux, „az örök túlélő” Célcsoport: tájékozott fogyasztói réteg (helyi klasszifikációs rendszer) Marketingüzenet: tradíció Stratégia: oktató jellegű; egyedi; termékcentrikus
- Óvilág - Imázs: klasszikus óvilági francia jelleg, chateau Pompa, elegancia nem kell(ett) a divatirányzatokat követniük
- Újvilág – Marketing üzenet: a tradíciót marketing üzenettel pótolják tradícióra hivatkozás, de más módon: bukolikus, farmer romantika nincs történelmem a márka mögött → "életsílus" Imázs: színes, trendi - messziről kiabál a polcról Fiatalok felé nyitás Stratégia: hatalmas birtokok, hatalmas pénzek márkák tömegesítése, fogyasztói testreszabása világmárkák!
Pl. Ausztrália
→ közelednek egymáshoz Trendek → közelednek egymáshoz Globalizáció Kelet felé tolódás
MAGYARORSZÁG „A magyar bor világhírű, Magyarországon…”
Szőlőtermelés Folyamatos csökkenés ’80-as évek: 150.000 ha XX. sz. /1.világháború; 1945; 1949; rendszerváltás/ ’80-as évek: 150.000 ha ’90-es évek: 136.000 ha ma: 83,500 ha, ebből termő: 69.000 ha Szőlőterület 90% egyéni gazdaságok Sokszínű fajtaszerkezet Szőlőültetvény rekonstrukció
Bortermelés ’80-as évektől csökkenés ’96-2000: 4,1 millió hl 70% fehér bor: 1. az olaszrizling legfehérebb: Tokaj, Mór, Somló 28% vörösbor: 1. a kékfrankos legvörösebbek: Sopron, Szekszárd 2% rosé ’80-as évektől csökkenés ’96-2000: 4,1 millió hl ma: 3,5 - 2,7 millió hl/év átlag hozam: 45 hl/ha Szőlőtermés 90% → BOR A világon a 11. hely (2001)
Borexport Export mennyisége: 640 000 hl Exportunk visszaesése után Távol-Keleti aranybánya? Basic wine > Ikon szegmens Célországok Távol-Kelet Németország szomszédok Retro keleti-piacok UK Észak-Európa Észak-Amerika
Borimport, belső piac 2006, 2007 megugrás Importvámok eltörlése (hamis helyett olcsó lédig, pl. olasz) Import: 460 000 hl Kiskereskedelem átalakulása nemzetközi láncok Nagykereskedések a fennmaradó rész pedig szakboltokban; a pincészetekben (Internet marginális)
Borfogyasztás Borfogyasztásunk 2,7 millió hl 2006: 30-32 l / fő – ma: 24 l / fő / év (tea:25) 2/3 folyó bor; 1/3 palackos Önfogyasztás (27%) Preferencia: vörös > fehér > > > rosé (8%) édes > félédes > száraz
BOR Természet Nemzeti ital változatos örök átalakulás hagyomány művészet közösségalkotó Kikapcsolódás beszélgetés Misztikus Krisztus vére Noé egészséges gasztronómia nem szezonális divat presztízs ajándék hobby tudás
Mindennek az alapja: A JÓ bor
De…
Bormarketing lényege 90 % 10 % Élmény/érzelem Márka érintettség immateriális értékek hozzáadott érték story - amellyel a vásárló „tudatalattiját” érjük el! szőlő technológia Márka A fogyasztóból e tudattalan, implicit vásárlói döntéseket - és élményeket hívja elő. 25
Vylyan történet (1992-2012) 1992-1997 1998-1999 1999-2004 2004-2012
Vince-nap 39
ÖRDÖGszántotta hegy legendája Classicus címkék kötet Túra Farsangi játék ÖRDÖGkatlan Fesztivál 40
ÖRDÖGKATLAN 41
Vylyan terasz! Jazz és Irodalom
43
http://villanyiborvidek.hu/