Egy ősi játék és a számítógép ➢ Ősiség - egy kis “történelem” ➢ A játék – gó, weiqi, baduk – szabályai ➢ Összevetés más játékokkal – sakk ➢ Számítógépes.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
Advertisements


Nyiri Lajos, ZINNIA Group
Készítette: Boros Erzsi
Nagy Tamás.  Nincsenek akadályozó, „megtörő” kábelek  Költséghatékony  Akár másodlagos hálózatként is használható  Folyamatosan fejlődik, gyorsul,
?. Forrás: gemius/Ipsos Audience – szeptember.
A gamifikáció konzervatív megközelítésben
© Gács Iván (BME)1/10 Energia – történelem - társadalom Energia - teljesítmény.
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
MATEMATIKA Év eleji felmérés 3. évfolyam
Humánkineziológia szak
Játék és reklám TNS Hoffmann.
Saját tapasztalatok M.É 64 éves nő 2007 óta ismert HCV pozitivítás 2008-ban ½ éves sikertelen pegIF+ribavirin th. HCV-PCR: IU/ml Genotípus 1.
„Songlish” How not to be a „Bicky Chewnigh”. Lehet zöld az ég…
MFG-Pro váll-ir. rendszer bemutatása
Az elemek keletkezésének története
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
Budapest XIII. kerületi Cigány Kisebbségi Önkormányzat felmérése család bevonásával készített kérdőív kiértékelése.
A tételek eljuttatása az iskolákba
Kétatomos molekulák rezgési-forgási színképei
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
Védőgázas hegesztések
1. IS2PRI2 02/96 B.Könyv SIKER A KÖNYVELÉSHEZ. 2. IS2PRI2 02/96 Mi a B.Könyv KönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDevizaKönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDeviza.
Kétszemélyes játékok Előadó: Nagy Sára.
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
Napjaink háttértárolói Készítette: Székely Dávid 9. C Felkészítő tanár: Bálint Péter műszaki tanár Iskola: Szolnoki Műszaki Szakközép- és Szakiskola Jendrassik.
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
Fekete László Született: Csillagjegye: Vízöntő
Híres magyar nők.
Készítette: Werner Gábor
1 A T- NAPOS UTALÁS GAZDASÁGI HATÁSAI Kovács Levente KDB Bank Zrt., vez.ig.h. Budapest február 8. „InterGIRO2- Napon belüli elszámolás” Magyar Közgazdasági.
A közép- és emelt szintű vizsga tanári értékelése
Takács Béla Eset: Egyenrangú (peer-to-peer) hálózat Mi kell hozzá? A számítógépekben (PC-kben) legyen hálózati kártya (Network Interface Card)
2007/08/29Szerző / prezentáció címe1 Projektmenedzsment az innovációban Fekete László – Magyar Telekom - Szolgáltatásfejlesztés HTE PROJEKTMENEDZSMENT.
szakmérnök hallgatók számára
Az elemek keletkezésének története Irodalom: J.D. Barrow: A Világegyetem születése G.R. Choppin, J. Rydberg: Nuclear Chemistry Tóth E.: Fizika IV.

Az opciók értékelése Richard A. Brealey Stewart C. Myers MODERN VÁLLALATI PÉNZÜGYEK Panem, 2005 A diákat készítette: Matthew Will 21. fejezet McGraw Hill/Irwin.
Logikai szita Pomothy Judit 9. B.
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
Full scale törésmechanikai vizsgálatok nyomástartó edényekkel Fehérvári Attila.
2007. május 22. Debrecen Digitalizálás és elektronikus hozzáférés 1 DEA: a Debreceni Egyetem elektronikus Archívuma Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti.
Már megint egy új fizikakönyv?! Kell? –Sok a baj (amúgy is...) Miért is kell? –Hogy segítsen! Milyen kell? –Szeretnivaló-érdekes, –Mozgalmas-színes, –Egyszerű.
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” c. konferencia ORFK, Budapest, október 20. 1/19 Közlekedésbiztonsági trendek az Európai Unióban és Magyarországon.
A JÁTÉKTERVEZÉS PSZICHOLÓGIÁJA
A grafikus megjelenítés elvei
A magyar katonai térképészet külföldi térképezései 1918–1990 Hegedüs Ábel HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum Térképbarátok, 2010.
Kutatási eredmények és fehér foltok a migránsok munkaerő-piaci beilleszkedésének kutatásában Kováts András MTAKI.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
2006. Peer-to-Peer (P2P) hálózatok Távközlési és Médiainformatikai Tanszék.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
1 Gyorsul a gazdaság növekedése. 2 Nő a beruházás.
Energia és (levegő)környezet
Stratégiai játékok. Mit nevezünk stratégiai játéknak? Az ilyen típusú játékokban a játékosok megadott szabály szerint lépnek. Általában kötelező lépni.
FSF.hu Alapítvány Számítógéppel segített fordítás Tímár András FSF.hu Alapítvány.
Mikroökonómia gyakorlat
> aspnet_regiis -i 8 9 TIPP: Az „Alap” telepítés gyors, nem kérdez, de később korlátozhat.
A KÖVETKEZŐKBEN SZÁMOZOTT KÉRDÉSEKET VAGY KÉPEKET LÁT SZÁMOZOTT KÉPLETEKKEL. ÍRJA A SZÁMOZOTT KÉRDÉSRE ADOTT VÁLASZT, VAGY A SZÁMOZOTT KÉPLET NEVÉT A VÁLASZÍV.
Mikroprocesszorok (Microprocessors, CPU-s)
A világon elsőként: NEMZETKÖZI VIRTUÁLIS SAKKISKOLA (  Világszerte elfogadott tény, melyet számos kutatási eredmény is.
Mesterséges intelligencia 8. Stratégiai játékok A játék kimenetelére a játékosoknak ellenőrizhető módon van befolyásuk. Pl.: sakk, dáma, póker stb. A.
Az amőba játék algoritmusa. A játék  Az amőba játék, vagy ahogy Magyarországon sokan ismerik, az ötödölő, az egyik legnépszerűbb logikai játék. Sikerét.
Hardver ismeretek: Hordozható számítógépek.
(Резьба по яичной скорлупе)
Csurgalékvíz tisztítás
Dijkstra algoritmusa: legrövidebb utak
(Резьба по яичной скорлупе)
Előadás másolata:

Egy ősi játék és a számítógép ➢ Ősiség - egy kis “történelem” ➢ A játék – gó, weiqi, baduk – szabályai ➢ Összevetés más játékokkal – sakk ➢ Számítógépes próbálkozások ● Eredmények ● Saját eredmények

Ősiség ➢ Keletkezési mondák alapján kína legrégebbi, mitológikus uralkodói “hozták létre”: év ➢ Régészeti leletek: év ➢ Első írott emlék: 2400 év ➢ Első lejegyzett játék: 1800 év (isz.196) ➢ Japánba az V. és VII. sz. között jelent meg (buddhisták ? koreaiak): év ➢ A kínaiak semmit sem szeretnek annyira öregíteni, mint a játékaikat: 1000 év (egy sakk teoretikus az 1950 körül)

Sun Ce vs. Lue Fan ? (196 AD)

A gó játék szabályai Lesson 1: How to Play Go A legrégebbi “változatlan” szabályokkal játszott táblás játék. 19x19=361≈365 13x13=169≈361/1 9x 9= 81≈169/2 Fekete kezd A felek felváltva – lépnek, vagy – passzolnak

Lesson 2: Capturing stones 3: Forbidden Moves

A gó játék szabályai Lesson 6: Counting ➢ Ősi szabályok (K) ➢ Kínai szabályok (T+K): – Fekete: 31+11=43 – Fehér: 29+10=40 ➢ Japán szabályok (T-F): – Fekete: 31-0=31 – Fehér: 29-0=29 ➢ Jelmagyarázat: K: Kövek száma T: Terület mérete F: Foglyok száma L: Lépések száma (K=L-F)

Lesson 4: Useful technics 5: Life and death

Összevetés más játékokkal - sakk ➢ “Elvakult gó játékos”: Úgy viszonyul a gó a sakkhoz, mint költészet a kettős könyveléshez ➢ Emanuel Lasker ( ) német sakkozó: A gó egyszerűsége ellenére logikusabb a sakknál és játszásához több fantáziára, szabadabban szárnyaló képzeletre van szükség. Lasker 1894-től 1921-ig védte sakkvilágbajnoki címét) ➢ Kicsit részletesebben – objektívebben-->

Számítógépes próbálkozások ➢ Probléma megoldás ➢ Végeredmény meghatározás Élő alakzatok (Benson, 1976) Biztonságos alakzatok (Müller) ➢ Végjáték –matematikailag megoldott (Berlekamp, Wolfe, Peters, 1994) ➢ Játszó programok Goliath Handtalk Go++ Many Faces of Go... ➢ Interface-ek

Probléma megoldás (Consider this extremely simple problem) #1: Full tree, no cutoffs at all. Time: 1 hour 49 minutes 56 seconds, Nodes, Evals #2: Alpha-Beta Only (reverse ordering) Time: 27 minutes 50 seconds, 4941 Nodes, Evals #3: Alpha-Beta (reverse ordering), Result Caching Time: 4 minutes 55 seconds, 680 Nodes, 1477 Evals #4: Alpha-Beta Only (good ordering) Time: 2 minutes 25 seconds, 198 Nodes, 580 Evals #5: Alpha-Beta (good ordering), Result Caching Time: 57 seconds, 141 Nodes, 399 Evals, 506 Seen, #11: Alpha-Beta + Result Caching, Preset i-can-get, killer heuristic, sibling promotion + Forward pruning of self-atari, useless capturing moves, equivalent moves + good-enough + terminals made equal Time: 30 seconds, 77 Nodes, 239 Evals, 259 Seen

Végeredmény meghatározása (Benson élő alakzatai)

Végeredmény meghatározása (Müller biztonságos alakzatai)

Végeredmény meghatározása (Müller) (5/31 eset “bad”)

Végeredmény meghatározása (Dyer programja) Final score for GAMES:PRO-LIB;HONINBO;HONINBO-11-1.BIN.NEWEST: White: 41.5 = 4.5 komi captured Black: 35 = - 18 captured White wins by 6.5 points total time: 3 minutes 6 seconds

“Végjáték” (matematikailag megoldott, Berlekamp, Wolfe,Peters, 1994)

Játszó programok Handtalk (~3-4kyu ??) Zhixing Chen nyugdíjas kémia professzor írta - egy örec PC-n, mert csak olyanja volt - ASSEMBLY-ben, mert azt ismerte Másokhoz képest nagyon kicsi adatbázis Zavarbaejtő gyorsaság (1 lépés/sec 150Mhz-e Pentiumon) Első javítási kisérletek rontottak a teljesítményén MFG - Many Faces of Go (~6kyu -- 10kyu) David Foltland programja Go++ Michael Reiss programja Goliath (8-10 kyu) Csak 1992-ig vett részt versenyeken Kereskedelmi programok --> nem ismert a kódjuk, módszereik

Így játszik „Goliath”

White: 85 White: 13

Így játszik „Goliath”

Saját eredmények (Deli Péter, Nagy István, Szekeres Attila, Rácz Árpád) Végeredmény meghatározása – Benson eredményének implementálása Leütős gó programok – Kígyószerű – egyszerű, de „hatékony” – Harcias – csak tesztellenfélként használható – Intelligensebb – „ legeredményesebb” Internetes mini „szerver” – Humán és – Gépi – ez volt a fő motiváció