2005. Információelmélet Nagy Szilvia 12. A hibacsomók elleni védekezés.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Lineáris egyenletrendszerek megoldása Gauss elimináció, Cramer-szabály Dr. Kovács Sándor DE GVK Gazdaságelemzési és Statiszikai Tanszék.
Advertisements

Gyakorló feladatok A testek mozgása.
Készítette: Boros Erzsi
Kódelmélet.
Gábor Dénes Főiskola Informatikai Rendszerek Intézete Informatikai Alkalmazások Tanszék Infokommunikáció Beszédjelek Házman DIGITÁLIS BESZÉDJEL ÁTVITEL.
Dualitás Ferenczi Zoltán
Készítette: Mester Tamás METRABI.ELTE.  Egy bemeneten kapott szöveg(karakter sorozat) méretét csökkenteni, minél kisebb méretűre minél hatékonyabb algoritmussal.
MI 2003/ A következőkben más megközelítés: nem közvetlenül az eloszlásokból indulunk ki, hanem a diszkriminancia függvényeket keressük. Legegyszerűbb:
Matematika II. 3. előadás Geodézia szakmérnöki szak 2010/2011. tanév Műszaki térinformatika ágazat tavaszi félév.
3. Folytonos wavelet transzformáció (CWT)
I. Adott egy lineáris bináris kód a következő generátormátrixszal
Sándor Laki (C) Számítógépes hálózatok I. 1 Számítógépes hálózatok 3.gyakorlat Fizikai réteg Kódolások, moduláció, CDMA Laki Sándor
1.
4. VÉGES HALMAZOK 4.1 Alaptulajdonságok
 Veszteségmentes kódolás  Visszafejtése egyértelmű  Egyik kódszó sem lehet része semelyik másiknak  Lépések:  1.: Statisztika a kódolandó anyagról.
Tóth István Algoritmusok és adatszerkezetek 2.
Virtuális méréstechnika Spektrum számolása 1 Mingesz Róbert V
Forrás kódolás Feladat: -az információ tömörítése.
Kommunikációs Rendszerek
Dr. Szalka Éva, Ph.D.1 Statisztika II. VII.. Dr. Szalka Éva, Ph.D.2 Mintavétel Mintavétel célja: következtetést levonni a –sokaságra vonatkozóan Mintavétel.
Papp Róbert, Blaskovics Viktor, Hantos Norbert
OPERÁCIÓKUTATÁS Kalmár János, 2012 Tartalom A nulla-egy LP megoldása Hátizsák feladat.
Az információ és kódolása Kovácsné Lakatos Szilvia
A digitális számítás elmélete
Számítógépes Hálózatok GY 3. Gyakorlat Adatkapcsolati réteg Számítógépes hálózatok GY1.
Huffman Kódolás.
dr. Szalkai István Pannon Egyetem, Veszprém
Ciklikus, lineáris kódok megvalósítása shift-regiszterekkel
TÖMBÖK Asszociatív adatszerkezetek Tömbök
Készítette: Horváth Zoltán (2012)
Idősor elemzés Idősor : időben ekvidisztáns elemekből álló sorozat
Kommunikáció.
I276 Antal János Benjamin 12. osztály Nyíregyháza, Széchenyi I. Közg. Szki. Huffman kódolás.
Vektorterek Definíció. Legyen V Abel-csoport, F test, továbbá
Információelmélet 1. Előadás Dr. Nagy Szilvia Széchenyi István Egyetem Győr, 2006 tavaszi félév.
Analóg digitális átalakítás
2005. Információelmélet Nagy Szilvia 4. A gyakorlatban használt tömörítő eljárások.
2005. Információelmélet Nagy Szilvia 8. Hamming-kódok.
Nagy Szilvia 3. Konvolúciós kódolás
Nagy Szilvia 4. I−Q-moduláció
Objektum orientált programozás
Lineáris algebra.
Nagy Szilvia 5. Út a csatornán át
Elektronikus tananyag
Információ- és hírközléselmélet '991 Információ- és Hírközléselmélet Vassányi István, Információelmélet –forráskódolás –csatornakódolás.

2005. Információelmélet Nagy Szilvia 1. Az információelmélet alapfogalmai.
Hangszerkesztés elmélet
Nagy Szilvia 13. Konvolúciós kódolás
2005. Információelmélet Nagy Szilvia 3. Forráskódolási módszerek.
Kommunikációs Rendszerek
Nagy Szilvia 7. Lineáris blokk-kódok
2005. Információelmélet Nagy Szilvia 2. A forráskódolás elmélete.
Nagy Szilvia 6. Forráskódolás alapjai
Nagy Szilvia 9. Ciklikus kódolás
Hibajavító kódok.
előadások, konzultációk
2005. Információelmélet Nagy Szilvia 14. Viterbi-algoritmus.
T.5. tétel (minimálpolinom egyértelmű létezése)
Nagy Szilvia 6. Csatornakódolás
FARKAS VIVIEN. MINTAVÉTELEZÉSI FREKVENCIA  A digitalizálás során használt legfontosabb minőségi tényező a mintavételezési frekvencia, vagy mintavételezési.
Nagy Szilvia 2. Lineáris blokk-kódok II.
2005. Információelmélet Nagy Szilvia 1. Az információelmélet alapfogalmai 2. A forráskódolás elmélete 3. Forráskódolási módszerek.
Adat és információ. Információ, tudás  A latin informatio = felvilágosítás, tájékoztatás, oktatás szóból  Minden, ami megkülönböztet  Új ismeretté.
Huffman kód.
A Huffman féle tömörítő algoritmus Huffman Kód. Az Algoritmus Alapelvei Karakterek hossza különböző A karakter hossza sűrűsége határozza meg: Minél több.
Nagy Szilvia 10. Reed—Solomon-kódok
Huffman tömörítés.
Multimédia.
Lineáris egyenletrendszerek megoldása Gauss elimináció, Cramer-szabály Dr. Kovács Sándor DE GVK Gazdaságelemzési és Statiszikai Tanszék.
Előadás másolata:

2005. Információelmélet Nagy Szilvia 12. A hibacsomók elleni védekezés

Széchenyi István Egyetem 2 Hibacsomók Egy szimbólumsorozatban több, egymás után előforduló hibából álló sorozat a hibacsomó. Egy hosszabb hibacsomó javítása csak rendkívül hosszú kódszavakkal és főleg hosszú paritásszegmenssel lehetséges – hacsak szét nem bontjuk valahogy. Azokat az eljárásokat, amelyek során a kódolandó, illetve dekódolandó szimbólumsorozatot úgy módosítják, hogy az esetleg előforduló hibacsomók szétoszoljanak több kódszó között, kódátfűzés nek vagy interleavingnek hívjuk. Információelmélet – Hibacsomók elleni védekezés Hibacsomók elleni védekezés Hibacsomó Többutas kódátfűzés Blokkos kódátfűzés CD-k hibavédelme

Széchenyi István Egyetem 3 Hibacsomók elleni védekezés Hibacsomó Többutas kódátfűzés Blokkos kódátfűzés CD-k hibavédelme kódoló 1 dekódoló 1 kódoló 2 kódoló 3 kódoló  dekódoló 2 dekódoló 3 dekódoló  csatornacsatorna több kódoló és dekódoló kell lassabb (az órajel frekvenciájának  - adrészével működő), bonyolultabb kódolási eljárások is alkalmazhatók a hibacsomó hossza egy-egy ágon  - adrészére csökken Többutas kódátfűzés Információelmélet – Hibacsomók elleni védekezés

Széchenyi István Egyetem 4 1.a blokkba oszlopfoly- tonosan írja be a kódolt üzenetet 2.sorfolytonosan olvassa ki és adja a csatornára 3.vevő sorfolytonosan tölti fel a mátrixát 4.oszlopfolytonosan olvassa ki 5.majd dekódolja. csatorna Blokkos kódátfűzés Információelmélet – Hibacsomók elleni védekezés Hibacsomók elleni védekezés Hibacsomó Többutas kódátfűzés Blokkos kódátfűzés CD-k hibavédelme

Széchenyi István Egyetem 5 Egy D  D-s blokk esetén a hibacsomó D- edrészére csökken. Nagyobb a memóriaigény de csak egy kódoló és dekódoló szükséges. Hosszabb ideig tart, még akkor is, ha két blokkal dolgozik, az egyiket tölti, a másikat olvassa ki. csatorna Blokkos kódátfűzés Információelmélet – Hibacsomók elleni védekezés Hibacsomók elleni védekezés Hibacsomó Többutas kódátfűzés Blokkos kódátfűzés CD-k hibavédelme

Széchenyi István Egyetem 6 A CD-kre írandó hangot 44,1 kHz frekvenciával mintavételezik, két bájtra kvantálják. Sztereó – két hangcsatornás: jobb és bal – rendszerek esetén a következő sorrendbe rendezik a két csatorna egy-egy mintavételezési pontjához tartozó két-két bájtját: jobb 1.bájt, jobb 2.bájt, bal 1.bájt, bal 2.bájt, jelöljük őket x i 1, x i 2, y i 1, y i 2 -vel (i-edik időpont). Minden érték  GF(2 8 ). Hibacsomók elleni védekezés: CD-k Információelmélet – Hibacsomók elleni védekezés Hibacsomók elleni védekezés Hibacsomó Többutas kódátfűzés Blokkos kódátfűzés CD-k hibavédelme

Széchenyi István Egyetem 7 1.Ezekkel az adatokkal feltöltenek egy 24  24-es mátrixot oszlopfolytonosan. 2.Oszloponként (24, 28) paraméterű, GF(2 8 ) feletti Reed—Solomon-kóddal kódolják az adatokat  28  24-es mátrix. 3.A kapott mátrix sorait is kódolják az iménti R—S-kóddal.  28  28-as mátrix. 4.Soronként kiolvasva engedik a csatornára. A (24, 28)-as kóddal 2 egyszerű és 4 törléses hibát lehet kijavítani. Hibacsomók elleni védekezés: CD-k Információelmélet – Hibacsomók elleni védekezés Hibacsomók elleni védekezés Hibacsomó Többutas kódátfűzés Blokkos kódátfűzés CD-k hibavédelme

Széchenyi István Egyetem 8 1.A vett adatokkal sorfolytonosan feltöltenek egy 28×28-as blokkot 2.Soronként megnézik a szindrómát. Ha s=0, a sort békén hagyják s=1, a hibát kijavítják s=2, a hibák helyét határozzák meg, oda törlésés hibát generálnak s>2, az egész sorba törléses hibát generálnak Oszloponként ha a törléses hibák száma 1 vagy 2, akkor azt kijavítják ha több, interpolálnak, mert az gyorsabb (és a fül elég tehetetlen) Hibacsomók elleni védekezés: CD-k Információelmélet – Hibacsomók elleni védekezés Hibacsomók elleni védekezés Hibacsomó Többutas kódátfűzés Blokkos kódátfűzés CD-k hibavédelme 3.

Széchenyi István Egyetem 9 Gyakorló feladatok: Huffman-kód Legyen a forrásábécé elemeinek előfordulási valószínűsége rendre p (  ) =0,31, p (  ) =0,15, p (  ) =0,11, p (  ) =0,19, és p (  ) =0,24. Információelmélet – Gyakorló feladatok

Széchenyi István Egyetem 10 Gyakorló feladatok: Aritmetikai kód Legyen a forrásábécé elemeinek előfordulási valószínűsége rendre p (l) =0,25, p (m) =0,125, p (n) =0,0625, p (o) =0,1875, és p (p) =0,375. Rendeljük az egyes elemekhez, ilyen sorrendben a [0, 1) intervallumnak az elem valószínűségével azonos hosszát. Kódoljuk a „p o l o” üzenetet a kapott aritmetikai kóddal. Információelmélet – Gyakorló feladatok

Széchenyi István Egyetem 11 Gyakorló feladatok: LZ78 kód Kódoljuk a „ j b c j j b c c j c j b c c j b c ” üzenetet LZ78 eljárással. tüntessük fel az egyes lépésekben a kódoló kimenetén megjelenő értéket is. Használjuk az alábbi táblázatot. Adjuk meg a kódoló kimenetét. n m karakter sorozat Információelmélet – Gyakorló feladatok

Széchenyi István Egyetem 12 Gyakorló feladatok: LZW kód Kódoljuk az „ ” üzenetet LZW eljárással. tüntessük fel az egyes lépésekben a kódoló kimenetén megjelenő értéket is. Használjuk az alábbi táblázatot: n m karakter kimenet Információelmélet – Gyakorló feladatok

Széchenyi István Egyetem 13 Gyakorló feladatok: Hamming-kód Hozzunk létre egy szisztematikus Hamming- kódot a GF(13) számtest felett. Legyen a paritásszegmens hossza 2. Mi a paritásellenőrző mátrix és mi a generátormátrix? Hány elemű az üzenetszegmens? Mi lesz a csupa 1-esből álló üzenethez rendelt kódszó? Információelmélet – Gyakorló feladatok

Széchenyi István Egyetem 14 Gyakorló feladatok: Hamming-kód Adjuk meg a szisztematikus generátormátrixhoz tartozó paritáselle- nőrző mátrixot. Milyen véges test felett definiálták a kódot? Adjuk meg az „ ” vett bitsorozat szindrómáját. Mi lehetett az eredeti kódszó? Milyen üzenetből jöhetett létre az iménti vett bitsorozat? Információelmélet – Gyakorló feladatok

Széchenyi István Egyetem 15 Gyakorló feladatok: Hamming-kód Adjuk meg a szisztematikus generátormátrixhoz tartozó paritásellenőrző mátrixot. Milyen véges test felett definiálták a kódot? Adjuk meg az „ ” vett bitsorozat szindrómáját. Mi lehetett az eredeti kódszó? Milyen üzenetből jöhetett létre az iménti vett bitsorozat? Információelmélet – Gyakorló feladatok

Széchenyi István Egyetem 16 Gyakorló feladatok: Ciklikus kód Azt tesszük fel, hogy a GF(5) felett a „ ” egy ciklikus kód érvényes kódszava. Milyen polinomot tudunk a kódszóhoz rendelni? Két ciklikus eltolás után mi lesz a polinomból? Ha a ciklikus kód generátorpolinomja g(t)=t 2 +4t+1, valóban kódszó-e „ ”? Mi a kód paritásellenőrző polinomja? Mennyi a „ ”-hez rendelt polinom szindrómája? Információelmélet – Gyakorló feladatok

Széchenyi István Egyetem 17 Gyakorló feladatok: Ciklikus kód Egy 7 elemű kódszavakat generáló bináris ciklikus kód generátorpolinomja g(t)=t 3 +t+1. Adjuk meg az vektorból általa előállított kódszópolinomot. Mi a paritásellenőrző polinom? Mi t 6 +t 5 +t 3 +1 vett polinom szindrómapolinomja? Információelmélet – Gyakorló feladatok

Széchenyi István Egyetem 18 Gyakorló feladatok: R—S-kód A GF(11) véges testben a 2 tizedrendű elem. Legyen 2 egy a GF(11) feletti Reed—Solomon-kódoló generáló eleme. Adjuk meg a b =( ) üzenethez generált tízelemű kódszót. Információelmélet – Gyakorló feladatok

Széchenyi István Egyetem 19 A GF(5) véges testben a 3 negyedrendű elem. Legyen 3 egy a GF(7) feletti Reed—Solomon- kódoló generáló eleme, s egyben a Fourier- transzformáció definíciójában szereplő elem. Adjuk meg a b =(2 2 3) üzenethez a spektrumon keresztül generált négyelemű kódszót. Adjuk meg a spektrumot is. Információelmélet – Gyakorló feladatok Gyakorló feladatok: R—S-kód

Széchenyi István Egyetem 20 A GF(4) véges testben a 3 harmadrendű elem. Legyen 3 egy a GF(4) feletti Reed—Solomon- kódoló generáló eleme, s egyben a Fourier- transzformáció definíciójában szereplő elem. Adjuk meg a b =(2 3) a kódoló által generált háromelemű kódszót. Adjuk meg a spektrumot is. Használjuk az alábbi szorzó és összeadó táblázatokat: Információelmélet – Gyakorló feladatok Gyakorló feladatok: R—S-kód ∙