Bemutatkozik a Péchy Mihály Építőipari Szakközépiskola 2014. 11. 19-20.
65 éves múlttal rendelkező szakképző intézmény. Mindig középfokú végzettségű építőipari szakembereket (technikusokat) képeztek itt. Fenntartója: a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ
Az iskola rövid története Az 1908-ban létesített Fa-és Fémipari Szakiskolán belül már működött építőipari szaktanfolyam, az un. Téli Tagozat 1946: Építőipari Tagozat jön létre, itt már érettségi és képesítő vizsga letételére volt lehetőség, amely a továbbtanulás lehetőségét teremtette meg.
1949/50-es tanévben létrejön a mi iskolánk elődje: a 25-ös számú Ipari Gimnázium Építőipari Tagozata (új épület, önállóság, Turcsányi Béla igazgató) Az 1950/51-es tanévtől ipari technikummá alakult az intézmény. 1950.október 21-étől költözik az intézmény a Varga u. 5. sz. alá, és az 5. számú Magasépítőipari Technikum nevet veszi fel. 1956. április 7-én iskolánk felveszi Péchy Mihály nevét.
Az intézmény fő profilja mindvégig az építészet, de voltak kis kitérők az iskola történetében. A jelenlegi OKJ-s szakmák mindegyike az építőiparhoz kötődik.
1984/85-es tanévtől ismét iskolarendszeren belül folyik a technikusi képzés, un. 4+1-es rendszerben. 1987-ben indul az épületgépész-képzés. 1993/94-es tanévtől szünetelt az építőgépész képzés, helyette anyagmozgató gépész és repülőgépész technikusi képzés indul.
1994. szeptember 1-től gimnáziumi osztályunk is van. 1982-ben a Péchy Mihály nevét viselő kollégiummal vonják össze az iskolát, 1990-ben ismét szétvált a két intézmény.
Az iskola jelene Az iskola vezetése: Intézményvezető Közismereti intézményvezető-helyettes Szakmai intézményvezető-helyettes
A tantestület (49 fő) összetétele: 30 fő közismereti tanár 11 fő építész műszaki tanár (ebből 3 szakoktató) 8 fő épületgépész műszaki tanár (1 fő szakoktató) Óraadók: 1 fő gyógypedagógus óraadó 1 fő fejlesztő pedagógus 1 fő testnevelő
Az iskolában jelenleg csak nappali tagozat (20 osztály, 570 fő) működik.
A 9-12. évfolyamokon érettségire felkészítő oktatás folyik. Szakmai alapozás történik az építészet és a gépészet szakmacsoportokban a 11-12. évfolyamokon. Az új kerettanterv szerint, kilencedik és tízedik évfolyamon elkezdődik a szakképzés, a képzési idő rövidül.
Az érettségi után a tanulók 40-50%-a szakirányú felsőoktatási intézményben tanul tovább. Az itt maradók jelenleg az alábbi OKJ-s szakmák közül választhatnak: Magasépítő technikus Épületgépész technikus
A tanulók a szakmai gyakorlatot év közben iskolai tanműhelyekben teljesítik.
A tanműhelyek kialakítása és technikai felszerelésének bővítése pályázati forrásból (világbanki B komponens, decentralizált keret terhére kiírt pályázat) szakképzési hozzájárulás felhasználásával valósult meg.
A nyári szakmai gyakorlatot különböző építőipari vállalkozásoknál teljesítik. Évente 15 fő Szászországba megy. Új, magdeburgi kapcsolat van kialakulóban.
Közismereti tantárgyak A szakmát alapozó tárgyakat (matematika, fizika, informatika) és az idegen nyelvet a kerettantervi ajánlásnál magasabb óraszámban tanulják. Választható idegen nyelv: angol vagy német.
Az idegen nyelv elsajátítását segítik: A sávos nyelvoktatás A nemzetközi kapcsolatok Tavaszi szünetben már több tanévben Angliába utazott egy csoport Emelt szintű érettségire történő felkészítés Tehetséggondozás
Fontosnak tartjuk, hogy tanulóink számára minden irányból közvetítsünk kihívásokat, ismereteik, érdeklődési körüknek megfelelően szerteágazóak legyenek. Ennek érdekében minden tantárgyból szervezünk házi versenyeket, részt veszünk más iskolák által szervezett versenyeken. Idegen nyelvből többször hirdettünk városi vagy megyei szintű vetélkedőt. Történelemből is rendeztünk már városi szintű megmérettetést. Többször meghirdettük a Koós Károly rajz és kisplasztikai pályázatot. „56 zenei hangjai” címmel városi dalíró és előadó vetélkedőt rendeztünk.
VERSENYEREDMÉNYEK 2014. Megyei matematika tehetséggondozó verseny: 1 helyezés 2014.: OSZTV (magasépítő): országos 4. helyezés 2013. április SZÉTV (építész): 12. helyezés 2013. Nemzetközi Diákkonferencia Építész): 2. helyezés 2012. SZÉTV (építész): 10.,16., 18. helyezés 2011. április OSZTV (építész): 2. és 4. helyezés 2010. március: várostörténeti vetélkedő 2. helyezés 2009. április OSZTV: 1. helyezés 2008. november: városi szakközépiskolai matematika verseny: 1. helyezés 2008. április: SZÉTV (építész) : országos 6. 7. és 14. helyezés 2007. április: SZÉTV (építész) : országos 6. és 19. helyezés 2006. április: SZÉTV (építész): országos 1.,5.,6.,és 15. helyezés 2006. november: városi szakközépiskolai matematika verseny: 3.,2.,2.,1. helyezés 2006. október: városi történelem versenyen: 2. helyezés
Szabadidős tevékenység Nagyon sokféle tanórán kívüli tevékenységünk van. Figyelmet fordítunk az iskolai hagyományok őrzésére: pl. megemlékezés a névadóról, a Péchy-napon valamelyik, a szakmájában sikeres volt tanítvány bemutatkozása Sportolási lehetőségek: naponta tömegsport és ISK foglalkozások Mindenkinek figyelmébe ajánlom az iskola honlapját! www.pechy-debr.sulinet.hu
ISKOLAI ÜNNEPSÉGEK (Tanévnyitó, szalagtűző, ballagás, tanévzáró)
ÁLLAMI ÜNNEPEK (Október 23., Március 15.)
A DIÁKÖNKORMÁNYZAT RENDEZVÉNYEI (Verébtábor, elsős avatás,mikulás, karácsony, Péchy-nap, Pedagógus nap)
SPORTOLÁSI LEHETŐSÉGEK
FELEJTHETETLEN OSZTÁLYKIRÁNDULÁSOK
Nemzetközi kapcsolataink: Berufsförderungswerk Bau Sachsen e.V. (2004. februártól) Közös munkáink, terveink: Leonardo da Vinci mobilitási projekt Leonardo da Vinci fejlesztő projekt
Találkozásaink: 2004. április A partner intézmény két vezetője Michael Kinder és Martin Eszlinger töltött itt egy napot. Eredetileg Ajkára jöttek egy Leonardo projekt zárására Ismerkedtünk, együttműködési lehetőségeket tártunk fel.
2004. szeptember
2005. február
2005. augusztus
2005. október
2006. október (Glauchau)
2008-ban, 2009-ben, 2010-ben, 2011-ben és 2012-ben is volt 15-15 diákunk három hetes szakmai gyakorlaton Glauchauban.
Comenius 1 Iskolaprojekt Partnereink: egy német és egy finn középiskola Indult: 2005. októbertől Három éves lefutású volt.
Helsinki
Helsinki
Németország-Lautkirche
Lautkirche
Az új német kapcsolat: 2012
Az intézmény munkáját meghatározó legfontosabb elvek: „ A jövő szakembere legyen sokoldalú” „Partnerközpontú működés” „ A nevelő-oktató munka folyamatos felülvizsgálatával” a tanulók esélyeinek javítása Mindehhez jó munkahelyi közérzet megteremtése: összetartó, innovatív tantestület
A szakképzés vonatkozásában fontosnak tartjuk: a szakmai képzés színvonalának erősítését a pályakövetést a szakmai kompetenciáknak a piaci igényekhez történő igazítását
TERVEINK: A nemzetközi kapcsolatok megtartása A jelenlegi képzési struktúra megtartása Új, rokon jellegű szakképzések elindítása (pl. mélyépítő technikus)
megtisztelő figyelmüket! Köszönöm megtisztelő figyelmüket!