Helyi közösségi közlekedés szervezése és tapasztalatai Debrecenben Dr. Gábor Zsombor osztályvezető DMJV Polgármesteri Hivatal Városüzemeltetési Osztály
Helyi közösségi közlekedés 2005. január 1. napjától a villamos és trolibusz szolgáltatást a DKV Zrt. látja el közszolgáltatási szerződés alapján. A szolgáltató pályáztatás nélkül került kiválasztásra. 2005. január 01. napjától pályázati eljárás lefolytatása nélkül az autóbusszal végzett helyi személyszállítási szolgáltatást a Hajdú Volán Zrt. látta el 2009. június 30. napjáig.
Helyi közösségi közlekedés 2008. évben az autóbusz szolgáltatás végzésére nyilvános pályázat kiírására került sor, melyet a CÍVISBUSZ Konzorcium nyert meg, így 2009. július 01. napjától 2021. június 30. napjáig a helyi autóbuszos személyszállítási szolgáltatást a Konzorcium látja el.
Helyi közösségi közlekedés A pályázati kiírásra legfeljebb 3 éves környezetbarát motorral ellátott alacsony padlós, részben légkondicionált autóbuszokkal rendelkező pályázók jelentkezhettek, akik vállalták a pályázat évében (2008. év) alkalmazott forgalomtechnika magasabb színvonalon történő biztosítását. A szolgáltató kiválasztásánál a bírálati szempontok a következők voltak: Egységes városi szintű, autóbuszos vonalhálózati GPS alapú, vagy azzal egyenértékű forgalomirányítási rendszer kiépítése. (év/hónap/nap) Matricás utastájékoztatásnál magasabb színvonalú elektronikus utastájékoztató rendszer kialakítása az alábbi helyszíneken: Nagyállomás, Segner tér, Doberdó, Kossuth utca, Klinika. (év/hónap/nap ) Járműveken belüli GPS alapú elektronikus vezérlésű akusztikus és vizuális utastájékoztatás bevezetése. (év/hónap/nap) Egységes gyártmányú járműállomány aránya az össz járműállományból.(%) Járműállomány átlagéletkora a szolgáltatás kezdésének időpontjában. (hónapban) Utastéri légkondicionáló berendezéssel ellátott járművek aránya. (%) ISO 14001 szabványnak megfelelő környezetirányítási rendszer megléte. A szolgáltatás gazdaságossági számításain alapuló tarifaemelés mértéke. (%)
Helyi közösségi közlekedés 2014. évi járműállomány 18 db CAF URBOS 3 típusú villamos. Utastérben egyterű. 100 %-ban alacsony padlós. Normál nyomtávolságú. Légkondicionált járművek. Egységes gyártmányú járműállomány – VOLVO típusú 40 db csuklós és 85 db szóló autóbuszok. A járművek átlag életkora 5,084 év. Légkondicionált járművek. Euró – 5 motorral ellátottak. Járműveken belül GPS alapú elektronikus vezérlésű akusztikus és vizuális utastájékoztató. 100 %-ban alacsony padlós.
Helyi közösségi közlekedés 2014. évi járműállomány 5 db GANZ Solaris Trollino 12 5 db GANZ Solaris Trollino 12D 11 db GANZ Škoda Trollino 12D-2 4 db IKARUS Obus 280 T9.90 2 db ZIU-9 1 db MAZ 103 T A CAF járművek mellett az 1-es villamos vonalon továbbra is közlekedik a 11 db KCSV 6-1S típusú villamos jármű is.
Debrecen vonalhálózati térképe 59 autóbusz viszonylat 5 trolibusz viszonylat 2 villamos viszonylat
Helyi közösségi közlekedés támogatása 2010-2014 Támogatási forma 2010 eFt/év 2011 2012 2013 2014 Önkormányzati 400.000 738.270 480.000 311.424 140.000 Állami 408.750 500.000 526.381 350.921 384.887 A szolgáltatók helyi közösségi közlekedésből származó díjbevétele, szociálpolitikai menetdíj támogatása, bevételekkel nem fedezett indokolt költsége 2010-2014 2010 eFt/év 2011 2012 2013 2014 I. félév eFt Tényleges díjbevétel 3.059.337 3.064.399 3.078.661 3.104.307 1.664.050 Szociálpolitikai menetdíj támogatás 1.440.836 1.424.338 1.339.150 1.276.010 637.820 Bevételekkel nem fedezett indokolt költség 1.453.352 1.269.313 1.176.128 2.455.899 1.260.116
Debrecen város villamoshálózatának fejlesztése - 2-es vonal A Péterfia utcától a Doberdó utcai végállomásig. A burkolt és a nyitott vágányok hossza 8 kilométer. Bekerülési költség 18 db járműbeszerzéssel 20,262 milliárd Ft. A támogatás mértéke: (89,7% ebből 80%EU)
Debrecen város villamoshálózatának fejlesztése - 2-es vonal Az 1-es vonallal közös szakaszon a megállóhelyek átépítése (10 db), és 12 db új megállóhely építése az alacsony padlós járművek részére. Elvégzendő feladat volt a Petőfi téri végállomás átépítése is, így közvetlen átszállási kapcsolatot tudtunk biztosítani az utasok számára.
Az egyes eszközök részesedése a napi utasforgalomban a 2-es villamos beindulása előtt Az egyes eszközök részesedése a napi utasforgalomban a 2-es villamos beindulása után
Közösségi közlekedés előnyben részesítése forgalomszabályozási megoldásokkal Lehetőségek: Buszsávok kialakítása Buszzsilip kialakítása Közösségi közlekedési jármű bejelentkezése jelzőlámpás forgalom irányítású csomópontban
Intermodális Közösségi Közlekedési Logisztikai Központ 50 ezer négyzetméteres intermodális közösségi közlekedési csomópont, 100 ezer négyzetméteres kereskedelmi központ helyi autóbusz közlekedés , helyközi autóbusz közlekedés villamos közlekedés, trolibusz közlekedés, MÁV elővárosi közlekedés 300 személygépkocsi-parkoló Becsült költség 30 milliárd Ft
Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Debrecen