Anyagmozgató- berendezések I.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Dr. Lévai Zoltán Professor Emeritus
Advertisements

a sebesség mértékegysége
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Az új épületenergetikai szabályozás
Biztonságos anyagmozgatás 2011
Nagyépületek nagy megbízhatóságú villamos energiaellátása
Csík Zoltán Elektrikus T
2008/2009 II. Félév Dr. Kovács György egyetemi docens
Váltóállítás egyedi inverterrel
Tűzvédelem a kereskedelemben
Kábelek Készítette: Mecser Dávid. A kábel: A kábel olyan, villamos energia átvitelére alkalmas szigetelőanyaggal körülvett, víz és mechanikai behatások.
1 Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Villamosmérnöki és Informatikai Kar VET Villamos Művek és Környezet Csoport Budapest Egry József.
Biztonságos anyagmozgatás 2011
VÁLTOZÓ SEBESSÉGŰ ÜZEM
Építőgépek, Anyagmozgatógépek és Üzemi Logisztika Tanszék
Üzemi szállítási rendszerek
Üzemi szállítási rendszerek
Járművek és Mobilgépek II.
Járművek és Mobilgépek II.
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
Elektrotechnika 12. előadás Dr. Hodossy László 2006.
Elektrotechnika előadás Dr. Hodossy László 2006.
Átviteles tartók.
VÁLTOZÓ SEBESSÉGŰ ÜZEM
Erőgépek és gépcsoportok jelleggörbéi
Mérnöki számítások MÁMI_sz2 1.
Csík Zoltán Elektrikus T
KÖZMŰVEK, KERESZTEZÉSEK
6. Előadás Merevítő rendszerek típusok, szerepük a tervezésben
Darupályák tervezésének alapjai
Üzemi viszonyok (villamos felvonók)
Üzemi viszonyok (hidraulikus felvonók)
Különleges épületek villámvédelme, villámvédelmi felülvizsgálat
Biztonságos anyagmozgatás 2014
Biztonságos anyagmozgatás 2014
CSAVARORSÓS EMELŐ TERVEZÉSE
MUNKAESZKÖZÖK IDŐSZAKOS ELLENŐRZŐ FELÜLVIZSGÁLATAINAK ELJÁRÁSI RENDJE
Gázkészülék – fürdőszobában
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke Integrált mikrorendszerek II. MEMS = Micro-Electro-
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke MIKROELEKTRONIKA, VIEEA306 Integrált mikrorendszerek:
Ideális folyadékok időálló áramlása
Gyűjtősínek Jenyó Tamás 2/14 E.
A villamosenergia-rendszer alapfogalmai
Üzemzavarok fajtái (Zárlatok és a Túlterhelés)
A védelmek összefüggő rendszerének kialakítása
Aszinkron gépek.
Erőgépek és gépcsoportok jelleggörbéi
Erőgépek és gépcsoportok jelleggörbéi
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
1 Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Villamosmérnöki és Informatikai Kar VET Villamos Művek és Környezet Csoport Budapest Egry József.
Anyagvizsgálat a Gyakorlatban 7. Szakmai Szeminárium Tóth Péter MVM Paks II. Atomerőmű fejlesztő ZRt. Nukleáris Osztály VII. AGY, Új atomerőművek.
Anyagmozgatás Szervizekben 2013
Járművek és mobilgépek II.
hatásterület lehatárolása az IMMI 2011 szoftver segítségével
Anyagmozgató- berendezések I.
Motor kiválasztás – feladat
Anyagmozgatás Szervizekben 2015
Csővezetékek.
IV Előadás Emelőgépek elemei
Veszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan TanszékVeszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan Tanszék Hajtások.
Anyagmozgató- berendezések I.
Egyéb műszaki jellemzők
Emelt sebesség Alapok Rétlaki Győző TEB Központ.
Szakítóvizsgálatok Speciális rész-szakképesítés HEMI Villamos - műszaki munkaközösség Dombóvár, 2016.
Acél tartószerkezetek tervezése az új Eurocode szabványsorozat szerint
ÉPÍTÉSI TŰZVÉDELEM Az új Országos Tűzvédelmi Szabályzat
Általános szabályok-targonca
2. Világítási hálózatok méretezése
2. Világítási hálózatok méretezése
a sebesség mértékegysége
Előadás másolata:

Anyagmozgató- berendezések I. X+n. Előadás 2014.11.12.

2014.11.12.

Daruk acélszerkezetével, energiaellátó rendszerével, teherfelvevő eszközeivel, a darupályával kapcsolatos veszélyforrások és kiküszöbölésük. Daruk acélszerkezete: Feladata a daru gépészeti és villamos berendezéseinek alátámasztása, külső erők átadása a darupályára, a kezelés, karbantartás lehetővé tétele. 2014.11.12.

Karbantartási helyek nem megközelíthetőek. A darun közlekedő utakat, feljárókat, pódiumokat kell létesíteni a karbantartási helyek megközelíthetősége érdekében. - Kezelőhelyek ergonómiailag nem megfelelőek. Megfelelőre kell tervezni. 2014.11.12.

Védeni kell a korróziótól. Ne gyűlhessen össze benne a nedvesség. - Nem megfelelő burkolatok, balesetveszélyes hozzáférések. Szilárd burkolat kell fogaskerekek, lánc-, csigahajtások, tengelykapcsolók, horogszerkezetek, hajtások egyéb forgórészei, csupasz vezetékek szigeteletlen részei köré. 2014.11.12.

Energiaellátó rendszer Feladata a külső hálózatból nyert villamos energiának a daru fogyasztóihoz történő eljuttatása. - Áramütés veszély. Csupasz vezetékek esetén a véletlen érintkezést meg kell akadályozni. A hajlékony kábelt ki kell cserélni, ha szigetelése megsérült. A kábel becsípődést meg kell akadályozni. A csupasz vezetékek szakadása ellen védekezni kell. Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet 2014.11.12.

- Kábel feszülés a futómacska szélső helyzetében. Megfelelő hosszúságú legyen a kábel. A darupálya mellett főkapcsolót kell elhelyezni, melyet veszély esetén bárki lekapcsolhat. 2014.11.12.

Pólusonként szigetelt csúszóvezeték pólusonkénti kialakítás, univerzális rögzítőelemek, bel- és kültéri alkalmazás, fűthető, egyenes vonalú és íves pályákhoz, áramterhelés 10 és 2.000 A között 2014.11.12.

Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Daruk biztonságos kialakítása: a tervezés és létesítés biztonságtechnikai követelményei, daruk elemeinek, villamos berendezéseinek kialakítása. A tervezés és létesítés biztonságtechnikai követelményei - MSZ 19170 tartalmazza. - Fő műszaki jellemzői a vonatkozó műszaki szabványoknak megfelelők legyenek. 2014.11.12.

A daru teherviselő szerkezetei közül a daruhíd, az oszlop, a gém, a konzol és az alváz (forgó), a macskaváz főtartója, a kerékszekrény, a tengely, a csap és a horoghíd szavatolt minőségű anyagból készüljön. A közúton közlekedő daru feleljen meg a közúti közlekedés szabályairól szóló rendeletek műszaki előírásainak is. 2014.11.12.

Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Gépi hajtású emelőmű esetén a teher legyen leengedhető energia kimaradáskor is. A darun fel kell tüntetni a teherbírást és el kell helyezni az üzemeltetési szintről jól látható feliratot vagy táblát: „Függő teher alatt tartózkodni életveszélyes és tilos!”. A darunak azokon az üzem közben elmozduló részein, amelyek veszélyt jelenthetnek, biztonsági figyelmeztetés legyen. (fekete-sárga ferde csíkozás). 2014.11.12.

A darun legyen túlterhelés-gátló. A hidraulikus berendezés szerkezeti egységein fel kell tüntetni fő jellemzőit. A hidraulikus berendezés olyan legyen, hogy előírás szerinti üzemeltetés esetén ne idézhessen elő veszélyhelyzetet. A daru hajtás elemeinek szilárdságát számítással, vagy vizsgálatokkal kell igazolni. A darun legyen túlterhelés-gátló. 2014.11.12.

A daru mozgó részei és a környezetében lévő álló vagy mozgó létesítmény között legyen legalább akkora szabad távolság, amely lehetővé teszi a daru, a környezete és az üzemeltetési technológia szerint ott tartózkodó személyek számára a biztonságos mozgást és üzemeltetést (a távolságokat szabvány írja elő). Energia kimaradás utáni visszatéréskor a hajtások önmaguktól ne induljanak el. A villamos emelődob pályájának végén véghelyzet-kapcsolót és ütközőt kell elhelyezni. 2014.11.12.

A tartószerkezetet be kell kötni az érintésvédelmi rendszerbe. A függőkapcsolót a villamos vezetéktől függetlenül, 50 kg teher megtartására alkalmas függesztő-elemre kell rögzíteni. Az emelőgép vagy a fő hajtóegység energiaellátásának megszűnése esetén valamennyi bekapcsolt hajtás önműködően álljon meg akkor is, ha a vezérlőelemek nincsenek null helyzetben. 2014.11.12.

A daru acélszerkezetét az MSZ 9749 szerint kell méretezni. Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Daruk elemei A daru acélszerkezetét az MSZ 9749 szerint kell méretezni. Ez tartalmazza az acélszerkezet üzemi csoportba való sorolását (4 csoport), a terhek és erőhatások számításának módját, az anyagok megválasztásának szempontjait és a megengedhető feszültségeket, az általános méretezési előírásokat, a részletes méretezési előírásokat és a szerkezeti elemek szerkezeti előírásait. 2014.11.12.

A szabvány csoportszám értékeket is ajánl különböző esetekre. A daru gépészeti egységeit az MSZ 9750 szerint kell üzemi csoportba sorolni a működési idő fokozat és a terhelés fokozat alapján. Előbbit a gépészeti egység tervezett élettartama alatt működésben töltött órák száma, utóbbit a tényleges terhelés és a névleges teherbírás hányadosából számított tényező alapján kell meghatározni. A szabvány csoportszám értékeket is ajánl különböző esetekre. 2014.11.12.

A sodronykötél, kötéldob és a kötélkorong fő méreteit az MSZ 19176-6 szabvány szerint kell meghatározni. A kötélátmérőt a húzóerő nagysága és az üzemi csoportszám, illetve a kötél fajtájának figyelembe vételével lehet kiszámítani. A kötéldob és a kötélkorong legkisebb megengedett átmérője szintén meg van adva a kötélátmérő, a kötélvezető elem beépítési helye és az üzemi csoportszám függvényében 2014.11.12.

Villamos berendezések kialakítása Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Villamos berendezések kialakítása Az MSZ 4850 Daruk villamos berendezéseinek általános műszaki követelményei és vizsgálata tartalmazza a legfontosabb előírásokat. Ezen felül alkalmazni kell az általános jellegű előírásokat is, mint az MSZ 1600 Létesítési biztonsági szabályzat 1000 V-nál nem nagyobb feszültségű villamos berendezések számára (helyette MSZ 2364-et), valamint az MSZ 1585 Erősáramú üzemi szabályzat című szabványsorozatokat. 2014.11.12.

→ Nem megfelelő motor alkalmazása: Darukba csak darumotorokat szabad beépíteni, mert ezeknek nagy az indítónyomatékuk. Az általános rendeltetésű motoroknak kicsi az indítónyomatékuk, gyengék lennének indításkor és a választott forgásértelemmel ellentétes irányban kezdene el forogni. A daruk többségét háromfázisú asszinkron motor hajtja. A motort szakaszos üzemre kell kiválasztani az emelési teljesítmény alapján. 2014.11.12.

→ Emelőmű túlterheléséből adódó többlet igénybe vétel. Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet → Emelőmű túlterheléséből adódó többlet igénybe vétel. Minden esetben villamos túlterhelés-védelemmel kell ellátni a motort bizonyos esetekben az emelőműbe épített túlterhelés-gátlóval védik. → Robbanásveszélyes környezet. A villamos motornak robbanás-biztos kivitelűnek kell lenni. Alkalmazható ilyen környezetben pneumatikus motor vagy pneumatikus munkahenger. 2014.11.12.

Egyenáramú motorok Soros gerjesztésű egyenáramú motor karakterisztikája Párhuzamos gerjesztésű egyenáramú motor karakterisztikája 2014.11.12.

Mi – indítási nyomaték Mb – billenőnyomaték Motor: A darukon a mozgatóművek túlnyomó többségét váltakozó áramú, háromfázisú aszinkron villamos motorok hajtják. Az aszinkron motorok két változatát, a rövidrezárt forgórészű és a csúszógyűrűs darumotorokat a különböző főmozgások megvalósításánál azok jellege és teljesítmény igénye szerint választják meg. A tengelynyomaték és a szögsebesség közötti összefüggést a motor jelleggörbéje szemlélteti Mi – indítási nyomaték Mb – billenőnyomaték Mn – névleges nyomaték ω0 – szinkron szögsebesség ωn – névleges szögsebesség. 2014.11.12.

Az aszinkron motorok szögsebességét, alapvetően az állórész tekercselés póluspárjainak száma határozza meg. Egy póluspár és 50 Hz-es hálózati frekvencia esetén a forgó mágneses mező fordulatszáma 3000 f/min, ezt nevezzük szinkron fordulatszámnak. A forgórész, a terhelés hatására kisebb fordulatszámmal forog. A relatív különbséget a szlip (csúszás) mértékével jellemezzük: 2014.11.12.

Rövidrezárt forgórészű villamos aszinkron motor karakterisztikája Csúszógyűrűs villamos aszinkron motor karakterisztikája 2014.11.12.

Lényeges különbség a két motortípus között az, hogy míg a rövidrezárt forgórészű motorok indítási folyamatát nem lehet befolyásolni, addig a csúszógyűrűs motorok indítása fokozatosan történhet, ami egyrészt csökkenti a dinamikus terheléseket, másrészt bizonyos mértékben lehetővé tesz szögsebesség fokozatok beállítását. Az ilyen motorok karakterisztikájára mutat be jellemző példát a 6.2. ábra. A forgórész áramkörébe indító ellenállás-fokozatok iktathatók be, vagy ki. Ha az összes ellenállás ki van iktatva, ez a motor is rövidrezártnak tekinthető. Az ellenállások beiktatása a karakterisztikát laposabbá teszi, de úgy, hogy a szinkron szögsebesség nem változik. Az egyes fokozatok sora karakterisztikasereget alkot. Az indítás folyamata során az ellenállásokat lépcsőzetesen kiiktatjuk, és ennek hatására mindig a kö- vetkező karakterisztika görbéjére lépünk át. Az így kialakuló karakterisztika ábráját „fűrészfog diagramnak” is szokás nevezni. Ha a darukezelő valamely fokozaton nem lép túl, a szögsebesség alacsonyabb értéken marad. Ekkor azonban az ellenállásokon jelentős hő fejlődik, ami energia veszteségnek tekinthető, hatásfok csökkentő tényező. 2014.11.12.

Az átmeneti üzemállapotok vizsgálata A gépészeti egységeket ellenőrizni kell az indítási és fékezési üzemállapotban kialakuló paraméterek szempontjából. Ilyenkor két jellemzőt: az indítási időt, valamint a rendszer gyorsulását és lassulását vizsgáljuk. Az indítási idő elsősorban a motor szempontjából fontos (áramfelvétel, melegedés meghatározásához) 2014.11.12.

Darupálya Feladata a daru alátámasztása, a darura álló, vagy mozgó helyzetben ható erők átadása az épület teherviselő elemeire vagy a talajra. - A sin rezgést ad át az épületnek. Az alátámasztás megfelelő kialakítása. - A daru elhagyja a darupályát. Végütköző és végállás-kapcsolók alkalmazása. - Nagy szélben a daru felborul. Sínfogó alkalmazása, mely a darut üzemen kívül a sínhez rögzíti. 2014.11.12.

Darupályák Letérés a sínről. Futókerék kettős peremes kivitele, egyes darukon hengeres futókerék oldalvezető görgőkkel. Két oldal nem együtt fut, a daru leugorhat a pályáról. Transzmissziós tengely vagy nagyobb fesztávolságok esetén a két motor villamos tengellyel való összekötése  Vignol-sín Darusín 2014.11.12.

Vályús sín - Phoenix-sín Orosz KP darusín - GOST 4121-96 szerint 2014.11.12.

Mélyedzésű darukerék átedzett kérge Cementált darukerék átedzett kérge 2014.11.12.

Darukerekek méretezése Herz feszültségre Fm=megengedett terhelés C1 = üzemi csoportszám C2= Fordulatszám-tényező ha ha 2014.11.12.

1, laposfejű sín esetén 2, domború fejű sín esetén D = kerékármérő b = ívhossz/ szélesség D = kerékármérő R = kerék lekerekítési sugara HB1 = kerékre vonatkozik HB2 = sínre vonatkozik 2014.11.12.