A MAGYAR TEHETSÉGGONDOZÓ TÁRSASÁG SZAKMAI ÉRTÉKEI Jubileumi emlékülés: „Debreceni Tehetségműhely”

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁMOP-3.4.3/08-/ ZÁRÓKONFERENCIA
Advertisements

Számadás a talentumról
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Beszámoló a SIOSZ eddigi tevékenységéről Összeállította: Fuhrmann Géza.
Magyar Tehetséggondozó Társaság
A TÁMOP Iskolai tehetséggondozás és a TÁMOP
Tehetségazonosítás gyakorlata
A Körös-vidéki Tehetségsegítő Tanács mint mentor tehetségsegítő tanács, mint mentor Mentorok: Dégenhardtné Szántó Ágota, Kőrösi Tibor Budapest, november.
Mindenki tehetséges lehet valamiben!
E URÓPAI D OKUMENTÁCIÓS K ÖZPONTOK. Az Európai Dokumentációs Központok (EDK) Az Európai Dokumentációs Központok (EDK) hálózatát az Európai Bizottság hozta.
Tehetségpont létrehozása
KAPCSOLÓDÁS A NEMZETI TEHETSÉG PROGRAMHOZ MEGYEI PROGRAMFEJLESZTÉS HÁLÓZATÉPÍTÉS Kormos Dénes fejlesztő-kutató szakpedagógus.
A Megyei Pedagógiai Intézet szolgáltatásai a 2013/2014-es tanévben
TÁMOP /2 „Lenni, akik vagyunk, és azzá válni, amivé válni tehetségünk adatott: ez életünk egyetlen célja.” Robert Louis Stevenson.
Gábor Dénes Tehetségpont
A Megyei Pedagógiai Intézet szolgáltatásai a 2011/2012-es tanévben Győr-Moson-Sopron Megyei Pedagógiai Intézet Győr, augusztus 24. Készítette: Széles.
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser „Kompetenciaalapú tanítási-tanulási programok elterjesztése a pedagógusképzésben” EKF HEFOP/2006/3.3.2 pályázat.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
ESÉLYT AZ ESÉLYTELENEKNEK
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Beszámoló a Szatmári Kistérségi Tehetségsegítő Tanács évi munkájáról.
Varga Katalin Gimnázium (Varga Katalin Secondary School)
TÁMOP /1/B A kompetencia-alapú pedagógusképzés regionális szervezeti, tartalmi és módszertani fejlesztése Tájékoztatás az 1. pécsi konzultáció.
MIBEN ERŐS ÉS MIBEN GYENGE AZ MRTT Elnöki beszámoló a évi közgyűlésen Magyar Regionális Tudományi Társaság.
Komplexen funkcionáló megyei tehetségpont
1 „Komplexen funkcionáló Zala megyei tehetségeket segítő program” Projektnyitó konferencia szeptember 23. Zala Megyei Önkormányzat Pedagógiai Intézete.
Tehetségpontok hálózatának kiépítése
A Nemzeti Tehetségsegítő Tanács szerepe Projektnyitó konferencia TÁMOP-3.4.4/B-08/ Miskolc,
 Tehetségsegítő Tanács:  A Tehetségsegítő Tanács helyi vagy térségi kezdeményezésre létrejött szerveződés, amely a tehetségek felkutatását, fejlesztését.
A tehetségfejlesztés mint a stratégia része
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
Kommunikáció az egyetemen
TEHETSÉGFEJLESZTÉS - KORPARANCS Debrecen, július 10.
Tehetséggondozás a Miskolci Egyetemen. „csak tanult emberek tarthatják fent a nemzetet, illeszthetik be Európába.” „csak tanult emberek tarthatják fent.
Az egyház társadalmi tanítása és a XXI. századi felnőttoktatás c. konferencia Esztergom dec. 1. Az andragógia szak elindulása és munkája a PPKE VJK-n.
A DEBRECENI EGYETEM ÉS A BETHLEN GÁBOR REFORMÁTUS ISKOLA NEGYEDSZÁZADOS EGYÜTTMŰKŐDÉSE Törökszentmiklós, május 10. Dr. Balogh László Debreceni Egyetem,
A tehetséggondozás 25 éve a törökszentmiklósi Bethlen Gábor Református Általános Iskolában   „Az első lépések”
Tehetségfejlesztő hálózati program Borsod-Abaúj-Zemplén megyében
Óvoda-, és iskolapszichológia Magyarországon
Korai tehetségnevelés
A TEHETSÉGGONDOZÁS KRITIKUS PONTJAI I
ERŐSSÉGEK ÉS GYENGE PONTOK A TEHETSÉGGONDOZÁSBAN Nyíregyháza, 2010
„ LÉPTÉK az ÉRTÉK” Művészeti Tehetséggondozó Projekt TÁMOP / Nyitókonferencia és sajtótájékoztató május 6.
TEHETSÉGGONDOZÁS MAGYARORSZÁGON 2010-BEN Nyíregyháza, október 3.
2012. augusztus Nyári Tanártovábbképzés.
A TEHETSÉGGONDOZÁS ELMÉLETÉNEK ÉS GYAKORLATÁNAK AKTUALITÁSAI Székelyföldi Tehetségnap szeptember 27. Dr. Balogh László Debreceni Egyetem, Pszichológiai.
KUTATÓ KERESTETIK című projekt a Pro Scientia Aranyérmesek Társasága szervezésében, a Nemzeti Tehetség Program támogatásával "A tehetséggondozás területén.
Információs nap szeptember 8..
A szaktanácsadó segítő szerepe
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
DETEP-es hallgatónak lenni megtiszteltetés
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
A tehetséggondozás az esélybiztosítás kiemelt területe tehetségazonosítás tehetség-tanácsadás együttműködések mentorálás tehetségfejlesztés hálózati tanulás.
Tehetség – képzések a tanfolyamoktól a pedagógus szakvizsga programig
Készítette: Kocsis Erzsébet
A Magyar Tehetséggondozó Társaság kiadványai
Hogyan pályázzunk ? Az EUGA program az innováció szolgálatában Vicze Gábor.
ILOSVAI SELYMES PÉTER ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
A Magyar Tehetséggondozó Társaság 25 éves Jubileumi Konferenciájára
A MAGYAR TEHETSÉGGONDOZÓ TÁRSASÁG DEBRECENI JUBILEUMI KONFERENCIÁJA Az MTT-Kelet-magyarországi szekció rendezvényeinek szerepe a Taktaharkányi Apáczai.
Tehetséggondozás Mezőkovácsházán
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
Az Arany János Tehetséggondozó Program szerepe a Sárospataki Árpád Vezér Gimnázium és Kollégium tehetséggondozó munkájának pedagógiai, módszertani fejlesztésében.
CURIE TEHETSÉGPONT. A Nemzeti Tehetségsegítő Tanács Tehetségpontok mind Magyarországon, mind a határon túl élő magyarlakta részekre kezdeményezi és támogatja.
AZ OKTATÁSI HIVATAL ÉS A SZAKÉRTŐK EGYÜTTMŰKÖDÉSE
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
„Esély és ösztönzés” tehetséggondozó modell
Előadás másolata:

A MAGYAR TEHETSÉGGONDOZÓ TÁRSASÁG SZAKMAI ÉRTÉKEI Jubileumi emlékülés: „Debreceni Tehetségműhely” Debrecen, 2014. szeptember 19. Dr. Balogh László Magyar Tehetséggondozó Társaság elnöke laszlo.balogh@arts.unideb.hu További információk: www.mateh.hu

I. „A Társaság célja, hogy az önkéntes, önszervező cselekvések összegzésével valósítsa meg a lehetőségéig a széles merítésű tehetség-felismerést, -kibontakoztatást és -gondozást úgy, hogy egyetlen magyar támogatónak sem kötelezi el magát kizárólagosan.”  

A cél elérése érdekében a Társaság (IDÉZETEK AZ ALAPSZABÁLYBÓL) „Támogatja a személyiség képességeit megismerő, kibontakoztató, fejlesztő, azaz a tehetséggondozó kezdeményezéseket…” „A társadalom szükségleteinek megfelelően közvetíti a különböző szakmák és szakértők gyakorlati segítését…” „Támogatja a tehetséggondozás fejlesztését célzó tudományos kutatást és pedagógiai, közművelődési tevékenységformákat…” „Együttműködik oktatási, közművelődési, egyházi intézményekkel, társadalmi szervezetekkel és alapítványokkal.”

„Fórumot teremt a különböző fejlesztő elméletek, módszerek és gyakorlatok számára…” „Elősegíti a tehetséggondozást támogató ösztöndíjak, pályázatok elterjesztését, és javaslatot tesz ezek felhasználására…” „Kiadói tevékenységet folytat…” „Kapcsolatot alakít ki és tart fenn a tehetséggondozás nemzetközi szervezeteivel és más nemzetek tehetséggondozó társaságaival…”

III. A Társaság kiemelkedő szakmai értékei 1 III. A Társaság kiemelkedő szakmai értékei 1. Legnagyobb szakmai értéke: megalakulása - első tehetséggondozó civil szervezetként (1989.) a/ Előzmények: - A múlt század elejétől a közepéig komoly tehetség- kutatások folytak Magyarországon is, és szervezett tehetségkereső és - fejlesztő programok szőtték át az oktatási-nevelési intézmények munkáját, de utána…

b/ A megalakulás háttere: több társadalmi és szakmai tényező szerencsés összejátszása - A társadalmi változások felerősítették a teljesítmény- orientáltságot. - Az iskolarendszer változásai, az iskolai autonómia erősödése is segített. - Megindultak ismét a tehetség-kutatások Magyarországon is. (MTA Pszichológiai Intézete, KLTE Pedagógiai – Pszichológiai Tanszéke) - Megindult egy európai pezsdülés is a tehetséggondozásban. (ECHA, 1987.)

2. A tartalmi munka bázisát a szekciók jelentik - Ezek közül néhány létrejötte a Társaság megalakulásával egyidőben megtörtént. - Kezdetben területi elven jöttek létre (pl.: Csongrád megyei,Győr-Sopron megyei, Kelet-magyarországi). - Később a szakmai szempontú szerveződés került a középpontba ( Gyermekvédelmi, Művészeti, Óvodai, Tanítói, Kémiai és környezetvédelmi, Felsőoktatási, Versenyszervezői) - Folyamatosan újabbakat szerveztünk: az elmúlt években 4 kezdte meg munkáját. (Most is szerveződik az „Intézményfenntartói szekció”…)

3.Jelentős szakmai érték: a pedagógusképzés, - továbbképzés fejlesztése - A pedagógusok képzésük során a rendszerváltást megelőzően alig kaptak felkészítést a speciális tehetségfejlesztő munkához. - Az első években: néhány tíz órás „intenzív tanfolyam” . - Az igazi nagy lépés: a művelődési és közoktatási miniszter 29./1997. MKM-rendelete a tehetségfejlesztési szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményeiről. (Alap: ECHA Diploma) - Képzés ma több helyen: Debreceni Egyetem, ELTE, Miskolci Egyetem, Nyugat-Magyarországi Egyetem, Pécsi tudományegyetem, Szent István Egyetem, Egri Főiskola.

4. Kiemelkedő jelentőségű: a gyakorlati tehetségfejlesztő munka közvetlen segítése - Részt vettünk az Arany János Tehetséggondozó Program kidolgozásában, mérések elvégzésében. - Kerettanterv készítése, 6 akkreditált tehetséggondozó tanterv kidolgozása. - Közreműködtünk Debrecen város új köznevelési tehetség-programjának kidolgozásában 2007-ben, szakmai együttműködés a megvalósításban. - Iskolai programok közvetlen támogatása.

5. Vezető szerep a tehetségkutatásokban Főbb témakörök: –     iskolai programok, ezek hatása a tehetséges gyerekekre; –     tehetség-azonosítás; –     a tehetségesek énképe, önértékelése; –     extracurricularis tevékenységformák; –     alulteljesítő tehetségesek; - tanácsadás; –     tehetségfejlesztés a speciális tehetség-területeken (pl.: zene, sport, matematika, természettudományok stb.).

6. Információk közvetítése: kiadványok, honlap - A „Tehetség” szakfolyóirat megalapítása 1993-ban. (Napjainkig egyedüli ilyen témájú periodika! Új testvér 2014-től: „Géniusz Műhely” - MATEHETSZ) - Kötetek: Harsányi István – „Tehetségvédelem”, „Tehetség és társadalom”, Martinkó József – „A MTT története”, Almanach 2002, 2014., Tehetség- bibliográfia stb. - 2004-ben megnyílt és azóta is folyamatosan működik honlapunk: www. mateh.hu .

7. Gazdag hazai és külföldi kapcsolatrendszer a/ Hazai kapcsolatok:kutatóintézetek, egyetemek, főiskolák, pedagógiai intézetek, közép-és általános iskolák, óvodák, állami szervek, társszervezetek, intézményfenntartók. (Mönks professzor: ”Egész Európában nem ismerek összesen annyi polgármestert, püspököt és esperest, mint Magyarországon”. B/ Intenzív külföldi szakmai kapcsolatok: - A Magyar Tehetséggondozó Társaság az „ECHA Hungary szekcióból” alakult meg. (Gefferth Éva, a MTT első elnöke az ECHA vezetőségének tagja volt. Később Herkovits Mária, Balogh László voltak ennek tagjai. Jelenlegi elnöke: Csermely Péter.) - Több ország egyetemével, sikeres tehetséggondozó iskolájával, intézményével, alapítványával kapcsolat: Hollandia, Németország, Ausztria, Anglia, USA,Spanyolország, Lengyelország, Románia, Szlovákia.

Összegzés: a 25 év sikerének „titka” - Hatalmas szakmai tőke - Széleskörű kapcsolatrendszer - A küzdést vállaló, lelkes, hiteles szakembergárda

KÖSZÖNET A 25 ÉV MUNKÁJÁÉRT A MTT MINDEN TAGJÁNAK!