Járműipari telepítési tényezők Kelet-Közép-Európában Tóth Tamás november 23.
220 Belső növekedési korlátok Új felvevőpiacok Globális vállalati rendszerek Outsourcing Globális tőkeáramlás Általános versenyképességi mutatók Adott keresztmetszet, jövőbeli kilátások Járműipari telepítések
320 Tőkeáramlás Beáramlás (millió USD)Állomány (2010) (millió USD)GDP % Ausztria Bulgária ,3 Csehország ,3 Horvátország ,9 Lengyelország ,6 Magyarország ,1 Németország ,5 Románia ,9 Szlovákia ,8 Szlovénia ,6 Forrás: World Bank (2011) alapján saját szerkesztés. Direkt külföldi tőkebeáramlás Foreign direct investment (FDI) stock and flow
420 Humán tényezők felértékelődése Tacit tudás, innováció, mint versenyelőny forrás K+F aktivitás fokozódása, innovatív régiók térnyerése Járműipari tradíciók Gazdasági környezet Infrastruktúra Beszállítói hálózatok Munkaerőpiac Adórendszer Telepítési indikátorok
520 Járműipari tradíciók 1990 előtt után Csehország Tedom, Tatra, Avia Ashok Leyland Motors, Skoda Fiat, Volkswagen AG, SOR Toyota Peugeot Citroen, Hyundai LengyelországFiat, (FSO) Solaris, Opel-GM, Volkswagen, MAN, Scania, Volvo Toyota Magyarország(MÁVAG), Rába, (Ikarusz)Suzuki, Audi, GMMercedes-Benz Románia Dacia-Renault, ARO, (MARTA, Citroen) (Daewoo)Ford Szlovákia-Volkswagen PSA Peugeot-Citroen, Hyundai-Kia SzlovéniaRenault-- Forrás: Saját szerkesztés. Járműipari telepítések a KKE térségben
620 Általános vállalkozási légkör Vállalatalapítási folyamat Szakszervezetek alkuereje Gazdasági bűnözés jelenléte Korrupció Fehérgalléros bűnözés Kormányzati támogatások Adókedvezmények, dotációk Gazdasági környezet
720 Gazdasági környezet Vállalkozási hajlandóság mérése Vállalakozásbarát környezet rangsor (2011) Regisztrált vállalatalapítások száma (2009) Ausztria Bulgária Csehország Horvátország Lengyelország Magyarország Németország Románia Szlovákia Szlovénia Forrás: World Bank (2011) alapján saját szerkesztés.
820 Gazdasági környezet Korrupció jelenléte Forrás: Transparency International (2011) alapján saját szerkesztés. OrszágHelyezésIndex Ausztria157,9 Bulgária733,6 Csehország534,6 Horvátország624,1 Lengyelország415,3 Magyarország504,7 Németország157,9 Románia693,7 Szlovákia594,3 Szlovénia276,4
920 Mennyiség, minőség Sűrűség, állapot Alternatív lehetőségek Beruházási potenciál Autópályák, gyorsforgalmi utak Vasúthálózat Vízi elérhetőség, kikötők Légi elérhetőség, repterek Infrastruktúra
1020 Infrastruktúra Közúti és vasúti úthálózat Forrás: Eurostat (2011) alapján saját szerkesztés. Autópályahálózat sűrűsége km/1.000 km 2 Vasúthálózat sűrűsége km/1.000 km 2 Ausztria20,770 Bulgária3,937 Csehország9,3122 Horvátország20,149 Lengyelország2,762 Magyarország13,779 Németország35,9106 Románia1,445 Szlovákia8,573 Szlovénia38,661
1120 Munkaerőpiac Kékgalléros munkaerőpiac Forrás: Eurostat, World Bank (2011) alapján saját szerkesztés. Havi minimálbér (€) Minimálbér aránya az átlagbérhez Minimálbér a hozzáadott érték arányában Bulgária12340,4%22% Csehország31935,0%21% Horvátország38137,8%32% Lengyelország34935,7%27% Magyarország28138,8%25% Románia15730,5%24% Szlovákia31733,5%23% Szlovénia74843,5%37%
1220 Munkaerőpiac Fehérgalléros munkaerőpiac Forrás: Eurostat (2011) alapján saját szerkesztés. Diplomát szerzettek száma Diplomát szerzettek aránya a teljes lakosságban Reál területen diplomát szerzettek aránya Oktatási kiadás a GDP %-ában (2008) Ausztria ,62%26%5,5% Bulgária ,76%25%4,6% Csehország ,92%26%4,1% Horvátország ,72%24%4,3% Lengyelország ,51%21%5,1% Magyarország ,68%20%5,1% Németország ,57%30%4,6% Románia ,45%22%n/a Szlovákia ,39%23%3,6% Szlovénia ,88%25%5,2%
1320 Átláthatóság, stabilitás Hosszútávú kiszámíthatóság Korrelációs kapcsolat nem kimutatható a beáramló tőke nagyságával Állami, önkormányzati támogatások Egyedi adókedvezmények Devizakitettségek kiküszöbölése Adórendszer
1420 Adórendszer Vállalati adóterhelés Forrás: World Bank (2011) alapján saját szerkesztés. Profit adók Munkára rakódó terhek Egyéb adókÖsszes adó Ausztria15,0%34,8%3,4%53,1% Bulgária4,9%19,2%4,1%28,1% Csehország7,5%38,4%3,2%49,1% Horvátország11,5%19,4%1,5%32,3% Lengyelország17,4%23,6%2,6%43,6% Magyarország14,8%34,1%3,5%52,4% Németország19,0%21,8%5,9%46,7% Románia10,4%31,8%2,2%44,4% Szlovákia7,2%39,6%2,0%48,8% Szlovénia14,1%18,2%2,4%34,7%
1520 Beszállítói hálózatok Minőségügyi megfelelés a KKE térségben Forrás: World Bank (2009) alapján saját szerkesztés. ISO minősített vállalatok aránya (%) Bulgária19,9 Csehország43,5 Horvátország16,5 Lengyelország17,3 Magyarország39,4 Románia26,1 Szlovákia28,6 Szlovénia28,0
1620 Beszállítói hálózatok Regionális K+F aktivitás Forrás: World Bank (2008) alapján saját szerkesztés. K+F ráfordítás (GDP %) Kutatók száma (1 millió lakosra) Ausztria2, Bulgária0, Csehország1, Horvátország0, Lengyelország0, Magyarország0, Németország2, Románia0,59908 Szlovákia0, Szlovénia1,
1720 Versenyképesség Versenyképességi rangsor Forrás: Saját szerkesztés (2012). Járműipari tradíciók Gazdasági környezet Adórendszer Munkaerő- piac Infrastruktúra Beszállítói hálózat Összesen Németország Ausztria Csehország Lengyelország Magyarország Szlovénia Szlovákia Románia Bulgária Horvátország
1820 A kialakított versenyképességi modell egybevág a valós tőkeáramlási folyamatokkal Az adórendszer puhítása nem ellensúlyozza az instabil gazdasági környezetet Járműipari tradíciók nagyban befolyásolják a jövőbeli telepítéseket Keleti áramlás folyamata a jövőben is megállíthatatlan, súlypont a BRIC országokra tevődhet át Következtetések
Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Mobilitás és környezet Járműipari, energetikai és környezeti kutatások a Közép- és Nyugat-Dunántúli Régióban A projekt a Magyar Állam és az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TAMOP-4.2.1/B-09/1/KONV
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!