Járműipari telepítési tényezők Kelet-Közép-Európában Tóth Tamás 2012. november 23.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás

Advertisements

Kamarai prezentáció sablon
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
1 TÁMOP B-11/2/KMR Az oktatás és kutatás színvonalának emelése a Szent István Egyetemen AZ OKTATÁS ÉS KUTATÁS SZÍNVONALÁNAK EMELÉSE A SZENT.
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Mi jellemző a magyar autóipari beszállítók helyzetére napjainkban?
Business Day 2009 Hogy látják a kutatók a jövőt? 2009.október 2. Mihálszki Zsuzsa TNS Media Intelligence.
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
Egy vonzóbb város: Biharkeresztes
A REGIONÁLIS INNOVÁCIÓ IRÁNYÍTÁSI RENDSZERÉNEK HÁLÓZATI MEGKÖZELÍTÉSE korreferátum ME RFK ülés Kecskeméti Főiskola, Gépipari és Automatizálási Műszaki.
a Nyugat-dunántúli Operatív Program
Mellár János 5. óra Március 12. v
MUNKAERŐ-PIACI PARTNERSÉG
GKI Zrt., A humántőke kezelése a kétszázaknál Budapest, október 10. A hazai tudástőke megtartatása FIGYELŐ TOP200 Konferencia Dr. Adler.
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
A tételek eljuttatása az iskolákba
Ismétlés, rendszerezés
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
Védőgázas hegesztések
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
A járműipar szerepe Kelet-Közép-Európa versenyképességében
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KMR projekt 1 A NÖVEKEDÉS ÉS A VERSENYKÉPESSÉG REÁLGAZDASÁGI TÉNYEZŐI Chikán Attila egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem.
A külföldi működő tőke szerepe a magyar gazdaságban avagy Mit adtak nekünk a Rómaiak? Havas István Amerikai Kereskedelmi Kamara, elnök Közgazdász Vándorgyűlés.
szakmérnök hallgatók számára
A évi demográfiai adatok értékelése
A évi demográfiai adatok értékelése
Folie 1 Ausztria mint gazdasági telephely Európai üzleti tevékenységének kiindulópontja Birgit Reiter-Braunwieser ABA-Invest in Austria Sopron, Februar.
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG A Magyar Köztársaság kormánya.
2007. május 22. Debrecen Digitalizálás és elektronikus hozzáférés 1 DEA: a Debreceni Egyetem elektronikus Archívuma Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti.
A Kárpátia Magyar-Román Kereskedelmi és Iparkamara
International Center for Economic Growth European Center International Center for Economic Growth European Center Magyarország versenyképessége a tőkevonzás.
7. Házi feladat megoldása
Republikon november 24. P alócz Éva A magyar gazdaságpolitika mozgástere a válság után Republikon november 24. P alócz Éva KOPINT-TÁRKI Zrt.
1 Konjunktúrajelentés 2009  Az üzleti helyzet és várakozások  A befektői környezet A DUIHK 15. konjunktúrafelmérése Dirk Wölfer április 21.
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
40).6-os szint X. feltörésnél az omlás ideiglenes biztosítása
Transznacionális és multinacionális vállalatok
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Folie 1 Ausztria mint gazdasági telephely Európai üzleti tevékenységének kiindulópontja Peter Ch. Löschl ABA-Invest in Austria Budapest, October
2006. Peer-to-Peer (P2P) hálózatok Távközlési és Médiainformatikai Tanszék.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
Magyarország a globális világgazdaságban
Lőrinczné dr. Bencze Edit
Ágazati GDP előrejelző modell Foglalkoztatási és makro előrejelzés Vincze János Szirák, november 10.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
GAZDASÁGI ADOTTSÁGOK ÉS FEJLŐDÉSI IRÁNYOK A délkelet-európai országok Novák Tamás MTA – VKI május 16.
Kvantitatív módszerek
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
MTA Regionális Kutatások Központja A DUNA - AZ EU VII. KORRIDORA Horváth Gyula MTA Regionális Kutatások Központja 2008.
1 „ Beszéljünk végre világosan az energetikáról” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Energetika Október 2.
> aspnet_regiis -i 8 9 TIPP: Az „Alap” telepítés gyors, nem kérdez, de később korlátozhat.
A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG IX. VÁNDORGYŰLÉSE A vizek szerepe a területi fejlődésben A Duna és a Tisza térségeinek fejlődési problémái és fejlesztési.
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
A KÖVETKEZŐKBEN SZÁMOZOTT KÉRDÉSEKET VAGY KÉPEKET LÁT SZÁMOZOTT KÉPLETEKKEL. ÍRJA A SZÁMOZOTT KÉRDÉSRE ADOTT VÁLASZT, VAGY A SZÁMOZOTT KÉPLET NEVÉT A VÁLASZÍV.
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA KÖZÉP- ÉS NYUGAT- DUNÁNTÚLI RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE Alprojekt-záró konferencia Előadó neve: Sólyom Andrea Győr, május 4..
Potenciális járműipari beszállító körzet Vas és Zala megyében Sóska Renáta II. évf. Regionális és környezeti gazdaságtan, MA A járműipar gazdasági hatása.
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Uszkai Andrea, Széchenyi István Egyetem, Regionális- és környezeti gazdaságtan MSc Győr, október 14.
Nyugat- és Közép-Dunántúl járműipari központjainak pozicionálása a KKE-i városhálózatban Dr. Filep Bálint – Tömböly Teodóra Győr, május 4.
Szociokulturális és identitáselemek a versenyképességben
A tudás szerepe a járműiparban – bevezető gondolatok
Előadás másolata:

Járműipari telepítési tényezők Kelet-Közép-Európában Tóth Tamás november 23.

220 Belső növekedési korlátok Új felvevőpiacok Globális vállalati rendszerek Outsourcing Globális tőkeáramlás Általános versenyképességi mutatók Adott keresztmetszet, jövőbeli kilátások Járműipari telepítések

320 Tőkeáramlás Beáramlás (millió USD)Állomány (2010) (millió USD)GDP % Ausztria Bulgária ,3 Csehország ,3 Horvátország ,9 Lengyelország ,6 Magyarország ,1 Németország ,5 Románia ,9 Szlovákia ,8 Szlovénia ,6 Forrás: World Bank (2011) alapján saját szerkesztés. Direkt külföldi tőkebeáramlás Foreign direct investment (FDI) stock and flow

420 Humán tényezők felértékelődése Tacit tudás, innováció, mint versenyelőny forrás K+F aktivitás fokozódása, innovatív régiók térnyerése Járműipari tradíciók Gazdasági környezet Infrastruktúra Beszállítói hálózatok Munkaerőpiac Adórendszer Telepítési indikátorok

520 Járműipari tradíciók 1990 előtt után Csehország Tedom, Tatra, Avia Ashok Leyland Motors, Skoda Fiat, Volkswagen AG, SOR Toyota Peugeot Citroen, Hyundai LengyelországFiat, (FSO) Solaris, Opel-GM, Volkswagen, MAN, Scania, Volvo Toyota Magyarország(MÁVAG), Rába, (Ikarusz)Suzuki, Audi, GMMercedes-Benz Románia Dacia-Renault, ARO, (MARTA, Citroen) (Daewoo)Ford Szlovákia-Volkswagen PSA Peugeot-Citroen, Hyundai-Kia SzlovéniaRenault-- Forrás: Saját szerkesztés. Járműipari telepítések a KKE térségben

620 Általános vállalkozási légkör Vállalatalapítási folyamat Szakszervezetek alkuereje Gazdasági bűnözés jelenléte Korrupció Fehérgalléros bűnözés Kormányzati támogatások Adókedvezmények, dotációk Gazdasági környezet

720 Gazdasági környezet Vállalkozási hajlandóság mérése Vállalakozásbarát környezet rangsor (2011) Regisztrált vállalatalapítások száma (2009) Ausztria Bulgária Csehország Horvátország Lengyelország Magyarország Németország Románia Szlovákia Szlovénia Forrás: World Bank (2011) alapján saját szerkesztés.

820 Gazdasági környezet Korrupció jelenléte Forrás: Transparency International (2011) alapján saját szerkesztés. OrszágHelyezésIndex Ausztria157,9 Bulgária733,6 Csehország534,6 Horvátország624,1 Lengyelország415,3 Magyarország504,7 Németország157,9 Románia693,7 Szlovákia594,3 Szlovénia276,4

920 Mennyiség, minőség Sűrűség, állapot Alternatív lehetőségek Beruházási potenciál Autópályák, gyorsforgalmi utak Vasúthálózat Vízi elérhetőség, kikötők Légi elérhetőség, repterek Infrastruktúra

1020 Infrastruktúra Közúti és vasúti úthálózat Forrás: Eurostat (2011) alapján saját szerkesztés. Autópályahálózat sűrűsége km/1.000 km 2 Vasúthálózat sűrűsége km/1.000 km 2 Ausztria20,770 Bulgária3,937 Csehország9,3122 Horvátország20,149 Lengyelország2,762 Magyarország13,779 Németország35,9106 Románia1,445 Szlovákia8,573 Szlovénia38,661

1120 Munkaerőpiac Kékgalléros munkaerőpiac Forrás: Eurostat, World Bank (2011) alapján saját szerkesztés. Havi minimálbér (€) Minimálbér aránya az átlagbérhez Minimálbér a hozzáadott érték arányában Bulgária12340,4%22% Csehország31935,0%21% Horvátország38137,8%32% Lengyelország34935,7%27% Magyarország28138,8%25% Románia15730,5%24% Szlovákia31733,5%23% Szlovénia74843,5%37%

1220 Munkaerőpiac Fehérgalléros munkaerőpiac Forrás: Eurostat (2011) alapján saját szerkesztés. Diplomát szerzettek száma Diplomát szerzettek aránya a teljes lakosságban Reál területen diplomát szerzettek aránya Oktatási kiadás a GDP %-ában (2008) Ausztria ,62%26%5,5% Bulgária ,76%25%4,6% Csehország ,92%26%4,1% Horvátország ,72%24%4,3% Lengyelország ,51%21%5,1% Magyarország ,68%20%5,1% Németország ,57%30%4,6% Románia ,45%22%n/a Szlovákia ,39%23%3,6% Szlovénia ,88%25%5,2%

1320 Átláthatóság, stabilitás Hosszútávú kiszámíthatóság Korrelációs kapcsolat nem kimutatható a beáramló tőke nagyságával Állami, önkormányzati támogatások Egyedi adókedvezmények Devizakitettségek kiküszöbölése Adórendszer

1420 Adórendszer Vállalati adóterhelés Forrás: World Bank (2011) alapján saját szerkesztés. Profit adók Munkára rakódó terhek Egyéb adókÖsszes adó Ausztria15,0%34,8%3,4%53,1% Bulgária4,9%19,2%4,1%28,1% Csehország7,5%38,4%3,2%49,1% Horvátország11,5%19,4%1,5%32,3% Lengyelország17,4%23,6%2,6%43,6% Magyarország14,8%34,1%3,5%52,4% Németország19,0%21,8%5,9%46,7% Románia10,4%31,8%2,2%44,4% Szlovákia7,2%39,6%2,0%48,8% Szlovénia14,1%18,2%2,4%34,7%

1520 Beszállítói hálózatok Minőségügyi megfelelés a KKE térségben Forrás: World Bank (2009) alapján saját szerkesztés. ISO minősített vállalatok aránya (%) Bulgária19,9 Csehország43,5 Horvátország16,5 Lengyelország17,3 Magyarország39,4 Románia26,1 Szlovákia28,6 Szlovénia28,0

1620 Beszállítói hálózatok Regionális K+F aktivitás Forrás: World Bank (2008) alapján saját szerkesztés. K+F ráfordítás (GDP %) Kutatók száma (1 millió lakosra) Ausztria2, Bulgária0, Csehország1, Horvátország0, Lengyelország0, Magyarország0, Németország2, Románia0,59908 Szlovákia0, Szlovénia1,

1720 Versenyképesség Versenyképességi rangsor Forrás: Saját szerkesztés (2012). Járműipari tradíciók Gazdasági környezet Adórendszer Munkaerő- piac Infrastruktúra Beszállítói hálózat Összesen Németország Ausztria Csehország Lengyelország Magyarország Szlovénia Szlovákia Románia Bulgária Horvátország

1820 A kialakított versenyképességi modell egybevág a valós tőkeáramlási folyamatokkal Az adórendszer puhítása nem ellensúlyozza az instabil gazdasági környezetet Járműipari tradíciók nagyban befolyásolják a jövőbeli telepítéseket Keleti áramlás folyamata a jövőben is megállíthatatlan, súlypont a BRIC országokra tevődhet át Következtetések

Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Mobilitás és környezet Járműipari, energetikai és környezeti kutatások a Közép- és Nyugat-Dunántúli Régióban A projekt a Magyar Állam és az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TAMOP-4.2.1/B-09/1/KONV

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!