Kármán András Budapest, március 17.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Fenntartható növekedés és monetáris politika Magyar Üzleti Fórum 2014 Budapest, december 11. Dr. Balog Ádám, MNB alelnök 1.
Advertisements

A időszak végrehajtási intézményrendszere
Energy Efficient Solutions Kassai Ákos vezérigazgató.
Jelentés a fizetési mérleg alakulásáról
Kedvezményes MFB források hitelképeseknek Sebők Orsolya főszerkesztő.
Az OTP Bank vállalkozói szektort támogató szerepe - az NYDOP
MasterCard - Év bankja 2010 Gauder Milán regionális igazgató MasterCard Europe.
Magyar Export-Import Bank Rt.
Roncz Gábor vezérigazgató
Miért fontos? ösztönzi a külgazdasági kapcsolatokat
VÁLLALATI TANÁCSADÁS Közép-Dunántúli Régió Az OTP Bank vállalkozói szektort támogató szerepe - a KDOP-projekt bemutatása.
Készítette: Dian Nóra Pénzügy és számvitel szak
Fejlesztési források a piac szemével Essősy Zsombor elnök Magyarok a Piacon Klub.
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
Winkler Gyula EP képviselő
Toma Pál Budapest, március 28.
György István Ügyvezető igazgató Update software Magyarország Kft
Pelech Dávid Budapest Duna Kontakt Pont
Az MFB Invest Zrt. tevékenységének bemutatása Buda Sándor Tanácsadási igazgató október 24.
Gazdasági várakozások, a kis- és közepes vállalkozások helyzete Makó Ágnes – Tóth István János MKIK GVI Korrekt Partner Védjegy második ünnepélyes díjátadása.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
ENERGIABIZTONSÁG 2009 Földgáz és energiabiztonság Rahóty Zoltán E
GKI Zrt., A gazdaság helyzete – kampány előtt és után (Tények, várakozások és előrejelzés) Mérők Klubja Budapest, április 24. Dr. Karsai.
Avem încredere EU és üzlet határok nélkül román–magyar üzleti konferencia Egyszerűen a siker felé Befektetési és uniós tanácsadás Romániában Diósi László.
Az OTP Bank vállalkozói szektort támogató szerepe - a DDOP
Az Európai Unió KKV politikája Mikro-, kis-, és középvállalkozók első országos fóruma Bakodpuszta, május 6. Németh István, Európai Bizottság.
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
Tőkefinanszírozás biztosíték nélkül Török József Üzletfejlesztési igazgató Budapest, május 15.
Luxemburg, Málta,Hollandia
Pénz, piac és partnerség Túlélés és fejlődés a közösség részeként április 24. Budaörs.
MNB Növekedési Hitelprogram 2.0 Sebők Orsolya Főszerkesztő
MNB Növekedési Hitelprogram Sebők Orsolya Főszerkesztő
MNB Növekedési Hitelprogram 2.0 Sebők Orsolya Főszerkesztő
OTP Bank: finanszírozás és fejlődés
1. Az RFH csoport bemutatása 2000 óta működő, 100 %-ban állami tulajdonú pénzügyi szolgáltató és tanácsadó társaság Cél a vállalkozások erősítésén keresztül.
1 A hazai energiapolitika teendői Kaderják Péter Budapesti Corvinus Egyetem Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont.
Zökkenő a pályán? A makrogazdasági kiigazítás és a bankszektor fejlődése XIV. Vezérigazgatói Találkozó november Dr. Urbán László, vezérigazgató-helyettes.
Az Ulmi Folyamat és az európai Duna-stratégia
Az MNB hitelezési felmérésének aktuális eredményei IV. negyedév*
Stabilitás és növekedés: lehet-e egyszerre? Király Júlia Forint, Válság, Államadósság Konferencia március 8.
Új követelmények a nemzetgazdaság finanszírozásában Közgazdász Vándorgyűlés október 2. Kármán András Nemzetgazdasági Minisztérium.
A felzárkóztatás buktatói Riecke Werner. A régió.
A külföldi működő tőke szerepe a magyar gazdaságban avagy Mit adtak nekünk a Rómaiak? Havas István Amerikai Kereskedelmi Kamara, elnök Közgazdász Vándorgyűlés.
Felügyeleti prioritások 2009-ben február. Stratégia és prioritások  A prioritások szerepe a stratégiai gondolkodásban: - erőforrások összpontosítása.
Az EU szomszédságpolitikája A Keleti Dimenzió. A bővítés utáni helyzet május 1-je után tíz új tag (az EU eddigi legnagyobb bővítése) május.
GKI Zrt., A válság: veszély és esély Balatonfüred, október 8. EGVE Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt.
Kormányszóvivői tájékoztató. Lendületbe hozzuk a vállalkozásokat Dr. Kóka János Gazdasági és Közlekedési Miniszter.
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
Új Magyarország Mikrohitel Program Dr
Kihívások a HR szakterület előtt Budapest, PSZE HR Szakmai nap Előadó: Rajnai Attila gazdasági vezérigazgató-helyettes.
1. Az RFH Zrt. bemutatása 2000 óta működő, 100 %-ban állami tulajdonú pénzügyi szolgáltató és tanácsadó társaság Cél a vállalkozások erősítésén keresztül.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
NÉMETH MÁRTA BIOLÓGIA BSC, 3. ÉVFOLYAM Energiapolitika
Kármán András Budapest, január 21..  1. A külső finanszírozáson nyugvó növekedési modell sikeres volt, de sérülékeny  2. A válság kikényszerítette.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
Az NHP második szakaszának eredményei és kilátásai
Európa, a régió és Magyarország bankszektorának kilátásai – XXVIII. Vezérigazgatói találkozó Siba Ignác szeptember 12. – Röjtökmuzsaj.
Kelet-Közép-Európa értelmezése
2008 válság. USA USA jegybank (FED) alacsonyan tartja az alapkamatot. Ez több hitel és jelzáloghitelhez vezet. A bankok nem teszik a pénzt a FED-be, inkább.
Európa regionális földrajza
MIT TEHETÜNK A GÁZFÜGGŐSÉG CSÖKKENTÉSE ÉRDEKÉBEN?
MGV Zrt. – „Több mint egy bank”
Auditjelentés Személyes és bizalmas Jelen dokumentum bizalmas pénzügyi és technikai információkat tartalmaz. Jelen dokumentum - akár részleges - reprodukciójának.
Pályázati Tanácsadói Szakmai Nap április 16. START Tőkegarancia Zrt. HOL ÉS HOGYAN KAPCSOLÓDIK A PÉNZÜGYI SZEKTOR AZ ÚMFT GAZDASÁGFEJLESZTÉSI PROGRAMJAIHOZ?
Út az etikus bank felé – az Ökobank projekt Kapitány Ákos Tanácsadók a Fenntartható Fejlődésért.
A pénzügyi intézményrendszer 2004 közepén Dr. Nyers Rezső a Magyar Bankszövetség főtitkára Budapest, november 24.
Múlt és jövő A 15 éves Budapesti Értéktőzsde szerepe a hazai tőkepiac fejlesztésében Szalay-Berzeviczy Attila elnök június 16.
Európai pénzügyi intézményrendszer
Európai Uniós ismeretek
Előadás másolata:

Kármán András Budapest, 2015. március 17. Az EBRD üzleti modellje és annak változása a gazdasági válság utáni időszakban Kármán András Budapest, 2015. március 17.

Az előadás szerkezete 1. Az EBRD-ről röviden 2. A Bank üzleti modellje 3. Az EBRD Magyarországon 4. Válaszok az új kihívásokra

I. Az EBRD-ről röviden Az EBRD-t (Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank) 1991-ben alapították meg abból a célból, hogy a magántulajdonra épülő piacgazdaság kiépítését és a demokratikus politikai átmenetet támogassa a volt szocialista országokban. A Bank tulajdonosai jelenleg 64 ország + Európai Bizottság és EIB

I. Az EBRD-ről röviden A szervezet struktúrája Kormányzótanács 66 kormányzó elnök alelnök Banking Finance Risk Policy HR Igazgatóság 23 igazgató

I. Az EBRD-ről röviden A kezdeti 8 működési ország mára 35-re bővült: részben egyes országok átalakulásával (Szovjetunió, Jugoszlávia), részben új országok felvételével: Mongólia (2006) Törökország (2009) SEMED országok (2013): Marokkó, Tunézia, Jordánia, Egyiptom Ciprus (2014)

1. Az EBRD-ről röviden Az éves befektetések regionális megoszlása

I. Az EBRD-ről röviden A Bank tevékenysége fokozatosan csökkent Közép-Európában és a Baltikumban Csehország 2007-ben graduált (leálltak az országban az új befektetések A következő években további EU-s országok graduációja várható (Észtország, Szlovákia) Ugyanakkor, ha szükséges az EBRD a térségben újra növeli aktivitását (2008-2010- ben Magyarországon, jelenleg Szlovéniában)

I. Az EBRD-ről röviden A befektetések fókusza tendenciájában „délre és keletre” tolódik el Oroszország, Törökország Ukrajna, Nyugat-Balkán Közép-Ázsia volt szocialista országai SEMED (különösen Egyiptom) Ezzel párhuzamosan a mandátum is némileg átértelmeződött: bár a gazdaságok kiindulópontja különbözhet a tranzíció végcélja változatlan

2. A Bank üzleti modellje A Bank többnyire projektalapon nyújt finanszírozást vállalatok részére (évi közel 400 projekt 8-9 milliárd euró értékben) Befektetései a magánszektorra fókuszálnak bár egyes esetekben állami tulajdonú vállalatokat is finanszíroz (állami szektor aránya kb. 20%) A befektetései: leginkább hitelek és garanciák, de 15-20% részvénybefektetés is (közvetlenül vagy alapokon keresztül)

2. A Bank üzleti modellje A befektetések szektorális megoszlása

2. A Bank üzleti modellje Hármas alapelv: sound banking, addicionalitás, tranzíciós hatás Hitelek árazása – piaci alapon, de általában a kereskedelmi bankoknál hosszabb futamidőre Cél: nem kiszorítani, hanem kiegészíteni a kereskedelmi banki finanszírozást (kockázatosabb projektek, ügyfelek finanszírozása) Maximalizálni a tranzíciós hatást

2. A bank üzleti modellje Az éves Tranzíciós jelentés (letölthető: http://www.ebrd.com/) minden működési országról szektoronként és horizontálisan is tartalmaz egy értékelést – mekkora a lemaradás (transition gap) egy „tökéletesen” működő piacgazdasághoz képest. Szempontok ehhez: Magántulajdon aránya Piaci verseny erőssége, árliberalizáció mértéke Piaci intézményrendszer és szabályozás megléte, fejlettsége

2. A bank üzleti modellje

2. A bank üzleti modellje Minden projekt kapcsán készül egy értékelés, hogy az adott projekt mennyiben járul hozzá a releváns ország és szektor tranzíciós lemaradásának a csökkentéséhez (expected transition impact) Ebben figyelembe vételre kerülnek a befektetések pénzügyi vonatkozásai (magántulajdon nő, verseny erősödik, megjelenik egy új termék vagy átvételre kerül egy új technológia, stb.)

2. A bank üzleti modellje De a projekt kapcsolódó elemei is fontosak Vállalati szintű technikai segítségnyújtás (pl.: a vállalati irányítási struktúra átalakítása, közbeszerzés lebonyolítása, energia audit végrehajtása) Policy dialógus a szabályozó hatóságokkal Szektorális szabályozás (megújuló energia támogatásának a kialakítása, tőkepiac fejlesztését szolgáló törvényjavaslatok) Horizontális szabályozás (versenyszabályozás erősítése, gazdasági társaságról szóló szabályozás kialakítása)

3. Az EBRD Magyarországon Magyarország alapító tag az EBRD-ben Mai napig: 169 projekt, 2,7 milliárd euró finanszírozás, 91% magánszektor arány A jelenlegi portfolió: 537 millió euró

3. Az EBRD Magyarországon Az EBRD magyarországi befektetései időben erősen hullámoztak 1. szakasz (90-es évek) - fénykor Magyarország Lengyelország mellett a második legfontosabb célország Számos privatizáció, tőzsdei bevezetés támogatása (Matáv, Egis, BorsodChem, Rába, MKB, Budapest Bank, K&H Bank) Első PPP-k (M1-es, M5-ös autópálya)

3. Az EBRD Magyarországon 2. szakasz (a 2000-es évek a válság előtt) Nincs nagy szükség az EBRD-re + relatív drágává vált a Bank finanszírozása Szofisztikáltabb termékek (pl.: private equity) Kockázatosabb projektek (HospInvest) Magyar cégek regionális terjeszkedésének a támogatása (MOL, OTP)

3. Az EBRD Magyarországon 3. szakasz (2009-10) – reakció a válságra Megugró üzleti volumen a bankszektorra fókuszálva (OTP alárendelt kölcsöntőke, egyéb banki hitelek, CHF-swapok) Energiabiztonság (szélerőművek, gáztároló) 4. szakasz (2011-) – opportunisztikus megközelítés Visszaeső üzleti volumen, pozitív kezdeményezések támogatása (BKK, stratégiai gáztároló, Erste Bank)

4. Válaszok az új kihívásokra A legfontosabb kihívások a Bank számára: 1) A legtöbb országban a nagyvállalati/banki privatizáció folyamata lezárult vagy vissza is fordult 2) A hagyományos „cross border banking model” törékenynek bizonyult a külső sokkokkal szemben 3) Felértékelődött az energiabiztonság szerepe

4. Válaszok az új kihívásokra 1) Növekvő fókusz a kkv-szektor támogatásán Hitelkeret-nyújtás kereskedelmi bankokon keresztül Hitelgarancia nagyon szerepe (akár portfolió szintű) Befektetés private equity és venture capital alapokban Technikai segítségnyújtás (Small Business Support)

4. Válaszok az új kihívásokra 2) Egy fenntarthatóbb, sokkállóbb pénzügyi közvetítő rendszer kialakítása Rövid távon: a mérlegleépítés, tőkekivonás lassítása, keretek között tartása – első és második Bécsi kezdeményezés Közép távon: egy sokkállóbb pénzügyi közvetítő rendszer kialakítása: hazai tőkepiacok fejlesztése, hazai devizában történő hitelezés erősítése

4. Válaszok az új kihívásokra Korábban: stratégiai partnerség a régióban aktív európai bankcsoportokkal (Intesa, Raiffeisen, Erste, Unicredit, OTP) akvizicióik, terjeszkedésük támogatásával A válság után a helyi tőkepiacok erősítése és a bankrendszer helyi devizában történő hosszú lejáratú forrásgyűjtésének támogatása (banki kötvény, jelzáloglevél), illetve nem banki közvetítők erősítése (vállalati kötvény, NPL vásárlás, REIT, ABS kibocsátás támogatása)

4. Válaszok az új kihívásokra 3) Energiabiztonság erősítése Energiahatékonyság támogatása (mind az energiatermelésben, mind a vállalati, lakossági felhasználásban) Energiadiverzifikáció támogatása termelés területén (megújuló energia) szállítás területén (alternatív gáz- és villanyvezetékek, új összeköttetések, LPG-terminálok, gáztárolók finanszírozása)

Köszönöm a figyelmet!