Gazdasági helyzet - kilátások Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt. Sárvár, 2015. január 30. GKI Zrt., www.gki.hu
A régió többsége és átlaga felzárkózik, Magyarország nem! 1. Állítás A régió többsége és átlaga felzárkózik, Magyarország nem! GKI Zrt., www.gki.hu
Néhány közép-európai EU-tagállam növekedése, 2000-2015 (1999=100) Forrás: Európai Bizottság, GKI GKI Zrt., www.gki.hu
A vásárlóerőparitáson számolt GDP az EU átlag százalékában Forrás: GKI Zrt., www.gki.hu 4
2. Állítás 10 éve társadalmi jövedelem-vesztés Szegényedés és jövedelem-nyílás GKI Zrt., www.gki.hu
Reálkereset és nyugdíj, 2000-2015 (1999 = 100) Forrás: KSH, GKI GKI Zrt., www.gki.hu 6
3. Állítás Tőkevesztés Képzett munkaerő eláramlás GKI Zrt., www.gki.hu
Miért? Fő oka régen – fiskális fegyelmezetlenség Most - kedvezőtlen üzleti klíma alkotmányos jogbizonytalanság és gazdasági kiszámíthatatlanság romló versenyképesség újabb „célzott” adók ezért Apollo beruházás elnyeréséhez 30 mrd Ft állami támogatás kellett, 1 foglalkoztatottra 30 m Ft, a korábbinak 3-4-szerese, kb. annyi, mintha minden munkavállalónak 8 évig az állam fizetné a bérét a cég helyett GKI Zrt., www.gki.hu
4. Önámítás Reformképtelenség állami szolgáltatások Kozmetika és álmegoldás közmunka Önbecsapás és népbutítás bankrendszer GKI Zrt., www.gki.hu
Világ Növekvő geopolitikai kockázatok ukrán-orosz, (évi 100-200 mrd $ orosz veszteség: tőkekivonás, olajár, rubel, szankció) FED: mikor lesz kamatemelés? ECB: deflációs veszély és gyenge konjunktúra QE Összhatás törékeny a válságból való kilábalás (főleg EU) olajár felére esett $ erősödik, CHF erősödik, € gyengül FED-ECB együttműködés kell Magyarország elszigetelődik! GKI Zrt., www.gki.hu
GKI-Erste konjunktúra index, 2008-2015 Forrás: GKI GKI Zrt., www.gki.hu
A 2015-16-os kilátások rosszabbak, mint a 2014-es számok 2014 kiugróan jó év, de a következőkhöz képest is! Főleg átmeneti tényezők alacsony bázis EU-források: bejött 6 milliárd euró felére, negyedére esik Negatív infláció és ebből adódó jövedelem-növekedés – de ez hosszabb távon nem fenntartható (bár 2015-re még marad!) EU élénkülés is megtorpant Új pozitív elem: cserearány-javulás 2014 2015 2016 GDP 3,2 2 -(2,5) (1,5) -1,7 Beruházás 13 -5 Fogyasztás 1,2 1,5-(2) 1 GKI Zrt., www.gki.hu
Fő gondok Hosszú távú növekedés feltételei hiányoznak (EBRD: vállalatok jók, szabályozás ellentmondásos) Lényegesen jobb üzleti klíma megteremtése Valódi teljesítmény-többletet hozó foglalkoztatás, szegénység csökkentése Az államadósság valós csökkentése Összességében: mitől lesz felzárkózás? Népbutítás helyett őszinte kommunikáció A költségvetésnek ezzel kellene foglalkoznia GKI Zrt., www.gki.hu
Versenyképesség Magyar Növekedési Terv (2011.) 2013-ig 10-14 helyet előre lépünk (IMD, WEF, WB) a valóságban mindenhol 8 hellyel visszaestünk szinte minden intézményi, állami, kormányzási mutatóban 100 feletti helyen vagyunk 144 ország közül (WEF) Az EU-ban 24. vagyunk versenyképességben és 25. szociális igazságosságban A társasági adó alacsony, de az ágazati extra adók elérik a 900 mrd Ft-ot. Ez olyan, mintha a társasági adó 19% helyett 47%-os lenne. A gazdasági szereplők növekedési képessége gyenge (2013-ban folyó áron is csökkent a cégek nyeresége). Már nem a cseh vagy lengyel, hanem a román és a bolgár cégekkel versenyzünk. GKI Zrt., www.gki.hu
Költségvetés Nincs stratégia-alkotás EDP miatt a deficit biztosan 3% alatt lesz, de ez nem elég! GKI hiánybecslése: 2015: 2,4% 2016: 2,2% 2015-re már sok feszültség van, nem lesz könnyű Az igazi gond az államadóssággal van: a gazdasági folyamatokból adódóan nem csökken EU-szabály szerint, persze „okos” megoldás található. Folyamatos évközi korrekciók GKI Zrt., www.gki.hu
Államosítás és piactorzító szabályozás Bankok, takarékszövetkezetek, magán-nyugdíjpénztárak Vasárnap Saga Egykulcsos szja, sávos profitadó?! új élelmiszerfelügyeleti díj, média, dohányipari különadó 2 cégre optimalizálva környezetvédelmi termékdíj (mosópor, tusfürdő, szappan) cafeteria (korábban több dolgozó, többet vett igénybe) GKI Zrt., www.gki.hu
Új kihelyezések a vállalati szegmensben, 2008-2014 (milliárd forint) Forrás: MNB GKI Zrt., www.gki.hu
Hibás modell Dupla adóztatás, különadó már évi 850 mrd Ft! Először vállalat, utána lakosság Látszólag kellemesebb Így cég is megszenvedi Tartós nettó tőkekivonás és nem marad itthon a képzett munkaerő Példa: tranzakciós adó miatt 17%-kal növekvő készpénzállomány 2011-2014-ben összesen kb. 3000 mrd Ft többlet ágazati adó és teher GKI Zrt., www.gki.hu
Választási győzelmek után… … sem állnak neki az ország valós modernizálásának!? nincsenek szakmai programok nincsenek valódi strukturális átalakítások egészségügy (magán és állami szét?) önkormányzat (egyedi elbírálás) közösségi közlekedés (MÁV, VOLÁN, BKK) közoktatás (mindenhol duális képzés, gimnáziumi létszámkorlát) felsőoktatási szűkítés nyugdíj szörnyű kilátások 2030-tól GKI Zrt., www.gki.hu
Tartós leszakadás veszélye A piac és a verseny helyett a kormányzat (egy szűk köre) akarja meghatározni a „nemzeti bajnokokat”. Az állam dönt a gazdagodásról és a szegényedésről egyaránt. Ebben a modellben azonban sem a tőke, sem a munkaerő nem érzi jól magát és lábbal szavaz. A 3000 mrd Ft többletadó és a magán-nyugdíjpénztári államosítás szintén 3000 milliárdja mellett kb. 2000 mrd Ft nettó többlet EU- forrás áramlott be, ez 8000 mrd, s mindezekből évi 1,2%-os GDP-bővülés lett. Az eredmény magáért beszél! GKI Zrt., www.gki.hu
Köszönöm a figyelmet! GKI Zrt., www.gki.hu