Lux Gábor tudományos segédmunkatárs MTA Regionális Kutatások Központja

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Városfejlesztés prioritás Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
Advertisements

MTA Regionális Kutatások Központja Innovatív szolgáltatások hatása a területi fejlődésre Nagy Gábor, geográfus, CSc. MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet,
VÁLLALATI TANÁCSADÁS Közép-Dunántúli Régió Az OTP Bank vállalkozói szektort támogató szerepe - a KDOP-projekt bemutatása.
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
HELYI ÉS TÉRSÉGI EGYÜTTMŰKÖDÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI FEJLESZTÉSI PÓLUS SZIGET, VAGY A TÉRSÉG MOTORJA? SZŰCS ERIKA Budapest, december 06.
Egy esély a felzárkózásra: Magyarország mint Európa egyik logisztikai központja Chikán Attila A Budapesti Corvinus Egyetem egyetemi tanára, a Magyar Logisztikai,
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
A városok fejlődése és szerkezete
február 24. Gyutai Csaba. 2 3 Forrás: Nemzetközi Statisztikai Évkönyv, 2004, KSH, Bp., Ipari és Építőipari Statisztikai Évkönyv, 2005, KSH, Bp.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Nemzetgazdaságunk ágazati megoszlása a GDP%-ában
A magyar városok szerkezetének átalakulása a rendszerváltozás után
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) Dr. Tóth Sándor irodavezető, Pécsi Helyi Vidékfejlesztési Iroda Területfejlesztők és Polgármesterek.
Kulturális tőke (Capital cultural). A kulturális tőke halmozódása, a kultúra (magas kultúra) kialakulása már az ókorban elsősorban városi jellegű, erősen.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Reindusztrializáció Közép-Európában
Regionális innovációs fejlesztési lehetőségek az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Kleinheincz Ferenc főosztályvezető, Nemzeti Fejlesztési Ügynökség.
Kelet- és közép-európai tudománytörténeti vázlat Horváth Gyula _______________________________ Magyar Regionális Tudományi Társaság 11. vándorgyűlése Győr,
A gazdasági szuburbanizáció mérése,
Térszerkezeti sajátosságok Közép-Kelet-Európában
Magyar Regionális Tudományi Társaság III. vándorgyűlése Sopron, november 26. Dr. Kolber István Regionális fejlesztésért és felzárkóztatásért felelős.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
A Duna-Körös-Maros-Tisza Eurorégió helye a Kárpát-medencében és gazdasági jellemzői Dr. (habil) Pál Ágnes főiskolai tanár HUNGARY, SZTE JGYTFK Sopron,
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
Nyugat-Pannon Térségi Iparfejlesztési Stratégia 2020 Möglichkeiten und Lokalisationsvorteile der Region im Fahrzeugindustrie A térség lehetőségei, lokalizációs.
MTA Regionális Kutatások Központja APARADIGMAVÁLTÁS SZÜKSÉGESSÉGE A TERÜLETFEJLESZTÉSBEN HORVÁTH GYULA ________________________________ MTA Regionális.
TELEPÜLÉSTAN 5. Településrendszer, régió. MI A RÉGIÓ? Vonzáskörzet (régió)
A regionális fejlődés perspektívái a ROP-ok tükrében Dr. Kolber István államtitkárFIT „Régiók félúton” konferencia.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
Folie 1 Ausztria mint gazdasági telephely Európai üzleti tevékenységének kiindulópontja Birgit Reiter-Braunwieser ABA-Invest in Austria Sopron, Februar.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Új tendenciák és kihívások a vasúti szállítmányozó és logisztikai szolgáltató vállalatok piacán.
Német Ferenc Személy-, Vagyonvédelmi és Magánnyomozói Szakmai Kamara.
Az EEM helye a menedzsmentben
A magyar gazdaság növekedésének egyes területi vonatkozásai Dr. Tétényi Tamás, VÁTI kht. Növekedés Magyarországon: Helyzetkép és kilátások Budapest, 2005.
Az ÉARFT és ÉARFÜ élő regionális kapcsolatai. 2 Nemzetközi projektek célja A régiós szervezetek gazdasági kapcsolatainak erősítése A régió lobbi-erejének.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
A Közép-Dunántúli Régió ipara
Transznacionális és multinacionális vállalatok
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
történelmi integrációi
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
Magyarország logisztikai lehetőségei Dél-Oroszországban Dr. Egri Imre – Dr. Duleba Szabolcs – Dr. Kádár András április 28. Nyíregyháza.
Dunaújváros, mint interregionális térszervező központ
MTA Regionális Kutatások Központja A DUNA - AZ EU VII. KORRIDORA Horváth Gyula MTA Regionális Kutatások Központja 2008.
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
Az iparpolitika fejlődési pályái a volt szocialista országokban Lux Gábor PhD hallgató PTE KTK Regionális Politika és Gazdaságtan Doktori Iskola.
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
Regionális gazdaságtan 7.
1 Regionális gazdaságtan 9. előadás A regionalizmus és regionális politika az Európai unióban.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Város, egyetem, gazdaság A PTE KTK hozzájárulása a város és a régió fejlődéséhez Erdős Katalin PTE-KTK KRTI, adjunktus MTA-PTE Innováció és Gazdasági Növekedés.
Miskolc-Lillafüred, január 30. Bihall Tamás.
MTA Regionális Kutatások Központja A pénzügyi szolgáltatások területi dilemmái Magyarországon KOVÁCS Sándor Zsolt tudományos segédmunkatárs MTA Regionális.
PREZENTÁCIÓ AZ EU-HOZ CSATLAKOZÓ ORSZÁG KAMARÁINAK DEBRECEN, MAGYARORSZÁG NOVEMBER 24. (hétfő) Michael Geary Vezérigazgató.
1 HEVES MEGYEI KERESKEDELMI ÉS IPARKAMARA 3300 Eger, Faiskola u. 15. Tel: +36/36/ , , Fax:+36/36/ Web:
A magyar KKV-k regionális versenyképessége A KKV-k segítése – támogatás, avagy befektetés? Miklóssy Ferenc elnök Hajdú-Bihar megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
A magyarországi K+F politika
Szociokulturális és identitáselemek a versenyképességben
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Az urbanizáció (urbs, urbis)
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Előadás másolata:

Ipari átalakulás és metropolizáció: Felső-Szilézia útja a széntől a világvárosi funkciókig Lux Gábor tudományos segédmunkatárs MTA Regionális Kutatások Központja Dunántúli Tudományos Intézet

Felső-Szilézia: Közép-Európa kitüntetett jelentőségű térsége Korai ipari magterület, porosz- osztrák-orosz befolyási zóna Magasszintű urbanizáció (4,6 M lakosból 3,6 M városi) A szocializmus alatt kedvezményezett térség, de... elavuló gazdasági szerkezet urbanizációs hiányjelenségek környezetszennyezés társadalmi diszfunkciók …jellemzik  mély szerkezeti válság

Az átalakulás három fő eleme Intézményfejlődés Ipari szerkezetváltás Metropolitanizmus, a városi funkciók fejlődése

I. Intézményfejlődés a rendszerváltás után Új döntéshozó elit: helyi politikusok, önkormányzatok, gazdasági szereplők (vállalatok, kamarák, stb.) Kialakulnak az első helyi gazdaságfejlesztő intézmények a légiközlekedés, vásárszervezés, forrásszerzés és vállalkozáspromóció területén A regionális politika első dokumentuma: Felső-Szilézia Regionális Gazdaságpolitikai Programja (1992): - a gazdasági kapcsolatrendszer fejlesztése - új húzóágazatok letelepítése

Intézményfejlődés a rendszerváltás után 2. 1995: Regionális szerződés, az állam és a régió közötti feladatmegosztás keretdokumentuma Stabil intézményrendszer: fejlesztési és promóciós ügynökség befektetési alap (hitelek, területfejlesztés társfinanszírozása) regionális finanszírozási intézet (2002-től) Erősödő regionális érdekérvényesítő képesség: Felső-sziléziai Szerkezetváltási Alap létrehozása (bottom- up tevékenység eredménye) 1999: lengyel regionális reform, kettős hatalmi struktúra (vajda – marsall) alakul ki

II. A szerkezetváltás irányai 1990: a foglalkoztatásban a szénbányászat (35%) és a kohászat (8,7%) részaránya meghaladja a szolgáltatásokét (34%) 1990-től felgyorsult dezindusztrializáció, 2000 körül 37%-on stabilizálódó ipari foglalkoztatás A szerkezetváltás irányai:  a hagyományos ágazatok megújulása (adaptív szerkezetváltás)  új ágazatok fejlődése (diverzifikáció, újraiparosítás)

A hagyományos ágazatok megújulása Szénbányászat: Problémák: gazdaságtalan kitermelés, elaprózódott üzemszerkezet Megoldás: állami tulajdon fennmaradása végkielégítéssel összekapcsolt leépítési program (Világbank) a termelés áttolódása Rybnik agglomerációjába  ma már nyereséges, újra vonzó életforma Kohászat/acélgyártás: Problémák: elavult termékstruktúra, korszerűtlen üzemek gyors leépítések, „muzeális” üzemek bezárása elmozdulás a speciális acéltermékek felé, Ny-Európa/Távol- Kelet piacai privatizáció hazai és nemzetközi szakmai befektetőknek acélipari klaszterképződés

Új ágazatok Kihívás: tudásalapú gazdaság? Már az 1970-es évektől létező hagyományok (autógyártás, elektronika) A beruházásösztönzés fő eszköze a Különleges Gazdasági Övezetek létrehozása Katowicei KGÖ: 2 Mrd €+, 25.000 alkalmazott, de… …erősen differenciált a négy alzóna között (zöld vs. barnamezős) elsősorban az autóipar és beszállítói jelentek meg  autóipari klaszter Felső-Szilézia versenyképességét nem az olcsó munkaerő adja, hanem a képzett szakemberállomány Okai: erős szakszervezeti mozgalom, fennmaradt szakképzési rendszer, műszaki felsőoktatás Kihívás: tudásalapú gazdaság?

III. Metropolitanizmus, a városi funkciók fejlődése Az EU-csatlakozás utáni hosszútávú fejlesztési stratégia célja: Felső-Szilézia bekapcsolása a közép- európai városversenybe, mint a centrumtérségek vetélytársa Elemei: Metropolitanizmus (világvárosi funkciók kialakítása) egységes irányítási-fejlesztési rendszer belső terek megújítása, városregeneráció Újrafogalmazott területi kapcsolatrendszer közlekedésfejlesztés

Metropolitanizmus Katowice konurbációja: Erős nagyvárosi funkciók: egyike Közép-Európa legurbanizáltabb térségeinek népessége 2,8 M fő (~Közép-Magyarország) Erős nagyvárosi funkciók: felsőoktatás: 3 nagy, 9 kis egyetem, 35 főiskola bankszektor és üzleti szolgáltatások: 4 nagy banknak van itt a központja, 26 kereskedelmi bank és 117 szövetkezeti bank van jelen, 15 ipari és kereskedelmi kamara működik a régióban sport, kultúra, fogyasztói szolgáltatások, média, K+F… Fragmentált: kilenc 100.000 fő fölötti és öt 50.000 fő fölötti városban jelentős párhuzamosságok, váltakozó bel-, kül- és elővárosi zónák. Nincs egyértelmű városközpont, ütköző fejlesztések, kihasználatlan lehetőségek (EB 2012, Chorzów)

Metropolitanizmus 2. Megoldás: Felső-sziléziai Világvárosi Unió Policentrikus alapokon nyugvó, de összehangoltan fellépő városszövetség 14 alapító város, 2 M népesség, Katowice központ Tevékenységek: közös fejlesztési stratégia hatékony forrásszerzés javuló lobbizási képesség ?további integráció?

A belső terek megújítása, városregeneráció Felhagyott iparterületek és elnéptelenedett városrészek regenerációja új funkciók letelepítésével (bevásárló és üzleti negyedek, új lakások, rekreáció) Városrehabilitációs intézkedések

Újrafogalmazott területi kapcsolatrendszer Vajdaságon belüli négy agglomeráció, társközpontok Regionális és határ menti együttműködés Krakkó-Katowice Europolisz (duális fejlesztési pólus) Krakkó-Katowice-Wrocław RIS- együttműködés Katowice-Ostrava határmenti együttműködés Nemzetközi kapcsolatok NY-K: Berlin-Kijev É: Stockholm, Skandinávia D: Prága-Bécs, Pozsony- Budapest

Közlekedésfejlesztés Városi és elővárosi közlekedés: forgalmas területek tehermentesítése, tömegközlekedés (villamos [207 km], elővárosi vasút, autóbusz) Autópályák: É-D-i (Łódz, Gdańsk / Ostrava, Brno, Prága) és NY-K-i (Ruhr-vidék, Ukrajna)  részben elkészült, hiányzó átkötések Légiközlekedés: pyrzowicei repülőtér robbanásszerű növekedése, új terminál, Katowice-Krakkó együttműködés ?szélesnyomtávú vasútvonal?

Összefoglalás, következtetések Felső-Szilézia Közép-Európa egyedi, kivételes adottságokkal rendelkező régiója A szerkezetváltás folyamata sikeresnek mondható, a hagyományos és új ágazatok kettősére épül Növekvő jelentőségű erőforrást jelentenek a fejlett városi funkciók és a rendelkezésre álló kritikus tömegek; Felső- Szilézia a közép-európai nagyvárosok versenyének erős szereplőjévé válhat A fejlődésben kulcsfontosságú volt a helyi társadalom önszerveződése és intézményfejlesztő tevékenysége, amelynek köszönhetően sikeresen alkalmazkodott a globális verseny kihívásaihoz képes volt önálló válaszokat megfogalmazni akár a központi kormányzattal szemben is

Köszönöm a figyelmet!