BME VEGYÉSZMÉRNÖKI ÉS BIOMÉRNÖKI KAR

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
Advertisements

Adatelemzés számítógéppel
Az előadás célja: ALAPISMERETEK elsajátítása n Az informatika az információ elérésével, tárolásával, feldolgozásával és továbbításával foglalkozó tudomány.
MICROSOFT OFFICE ACCESS 2003.
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Adatbázis alapú rendszerek 1. Gyakorlat Követelmények / SQL.
Humánkineziológia szak
Műveletek logaritmussal
Koordináta transzformációk
1 Szervetlen és Analitikai Kémia Tanszék, Kémiai Informatika Csoport Számítástechnika Levelezőknek (BMEVESAAL04) (BMEVESAAL04) Tárgy előadói: Dr. Bárkai.
Élelmiszer profilanalízis bíráló paneljének minősítése
megismerése, mintaadatbázis létrehozása
Számítástechnika Levelezőknek
BME VEGYÉSZMÉRNÖKI ÉS BIOMÉRNÖKI KAR
BME VEGYÉSZMÉRNÖKI ÉS BIOMÉRNÖKI KAR
Függvények BMEEPAGA301 Építész informatika 1
Számítástechnika Dr. Nyulászi László Tanszékvezető:
Táblázat kezelő programok
A tételek eljuttatása az iskolákba
Adatbáziskezelés az MSAccess programmal Makány György 2. rész: Adattáblák létrehozása külső adatforrásból.
Adatbázis-kezelés ACCESS program:
Táblázatkezelés Az Excel.
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
GAZDASÁGI INFORMATIKA II.
szakmérnök hallgatók számára
Térkép. Mi az adat? Minden információ, amit tárolni kell. Minden információ, amit tárolni kell.  szám  szöveg  dátum  hang  kép, stb.
A Mezőgazdaságtudományi Kar minőségbiztosítási rendszere
Statisztika, kutatásmódszertan I.
1 Informatikai Szakképzési Portál Adatbázis kezelés Alapfogalmak.
Nézzük, mit tudunk…. Mire gondoltam? Megjeleníti az adott adatbázishoz kapcsolódó összes objektumot : adatbázis ablak.
APEX BMF, II. félév.
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Adatbázis kezelés.
Adatbázis-kezelés Probléma: az excel kezelhetetlen túl sok adat esetén
Virtuális Méréstechnika Sub-VI és grafikonok 1 Makan Gergely, Vadai Gergely v
Adatbázis alapfogalmak
Mérés és adatgyűjtés laboratóriumi gyakorlat - levelező Sub-VI és grafikonok 1 Mingesz Róbert V
1 BME VEGYÉSZMÉRNÖKI ÉS BIOMÉRNÖKI KAR MESTERSZINTŰ MŰSZERES ANALITIKA KÉMIA SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK INFORMATIKA (SZÁMÍTÁSTECHNIKA) nov.19.
1 Mivel foglalkoz(t)unk a laborokon? 1.hét: Word dokumentumok 1.hét: Word dokumentumok tagolása, tartalomjegyzék, ábrák számozása, hivatkozások, egyenlet-szerkesztő.
Adatbázis-kezelés a gyakorlatban
ProgramozásProgramozás célja hosszabb számítások elvégzése ill. kiíratása akkor érdemes programot írni, ha sok számolni való van illetve ha ugyanazt az.
1 Mivel foglalkoz(t)unk a laborokon? 1.hét: Word dokumentumok 1.hét: Word dokumentumok tagolása, tartalomjegyzék, ábrák számozása, hivatkozások, egyenlet-szerkesztő.
1 ANALITIKAI KÉMIAI SZAKMÉRNÖKI TANFOLYAM INFORMATIKA (SZÁMÍTÁSTECHNIKA) 2008/2009. őszi félév Tanár: Kollárné Dr. Hunek Klára,
ELEKTRONIKUS DOKUMENTÁCIÓ KEZELÉS A MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSBAN ELEKTRONIKUS DOKUMENTÁCIÓ KEZELÉS A MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSBAN A MINŐSÉG egy termék vagy szolgáltatás.
1 Szervetlen és Analitikai Kémia Tanszék, Kémiai Informatika Csoport Számítástechnika Kari rendszergazda: Rippel Endre (Ch C2)
1 Mivel foglalkoz(t)unk a laborokon? 1.Labor: Word alapok: 1.Labor: Word alapok: dokumentum tagolása, tartalomjegyzék, ábrák számozása, hivatkozások 2.
1 Szervetlen és Analitikai Kémia Tanszék, Kémiai Informatika Csoport Számítástechnika Kari rendszergazda: Rippel Endre (Ch C2)
A 2. géptermi beszámoló VBA anyagának összefoglalása
1 Mivel foglalkoz(t)unk a laborokon? 1.hét: Word dokumentumok 1.hét: Word dokumentumok tagolása, tartalomjegyzék, ábrák számozása, hivatkozások, egyenlet-szerkesztő.
1 Mivel foglalkoz(t)unk a laborokon? 1.Labor: Word alapok Excel alapok: Excel alapok: Cellahivatkozás, munkalapfüggvény, diagram varázsló, trendvonal 2.
ELEKTRONIKUS DOKUMENTÁCIÓ KEZELÉS A MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSBAN
BIOLÓGUS INFORMATIKA 2008 – 2009 (1. évfolyam/1.félév) 6.
1 Mivel foglalkoz(t)unk a laborokon? 1.Labor: Word alapok: 1.Labor: Word alapok: dokumentum tagolása, tartalomjegyzék, ábrák számozása, hivatkozások 2.
1 BME VEGYÉSZMÉRNÖKI ÉS BIOMÉRNÖKI KAR MESTERSZINTŰ MŰSZERES ANALITIKA KÉMIA SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK INFORMATIKA (SZÁMÍTÁSTECHNIKA) 2010/2011. őszi.
1 BME VBK KROMATOGRÁFIÁS SZAKANALITIKUS KÉPZÉS INFORMATIKA (SZÁMÍTÁSTECHNIKA) dec. 2. Access „elmaradás” - a Beszall_forg lekédezés elkészítése:
ELEKTRONIKUS DOKUMENTÁCIÓ KEZELÉS A MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSBAN ELEKTRONIKUS DOKUMENTÁCIÓ KEZELÉS A MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSBAN A MINŐSÉG egy termék vagy szolgáltatás.
1 Mivel foglalkoz(t)unk a laborokon? 1.Labor: Word alapok Excel alapok: Excel alapok: Cellahivatkozás, munkalapfüggvény, diagram varázsló, trendvonal 2.
ACCESS ALAPOK Alapfogalmak
1 ANALITIKAI KÉMIAI SZAKMÉRNÖKI TANFOLYAM INFORMATIKA (SZÁMÍTÁSTECHNIKA) 2007/2008. őszi félév Tanárok: Kollárné Dr. Hunek Klára,
1 BME VEGYÉSZMÉRNÖKI ÉS BIOMÉRNÖKI KAR Műszeres Analitikai Kémia Szakirányú Továbbképzési Szak INFORMATIKA (GYAKORLATI SZÁMÍTÁSTECHNIKA) tavaszi.
ELEKTRONIKUS DOKUMENTÁCIÓ KEZELÉS A MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSBAN ELEKTRONIKUS DOKUMENTÁCIÓ KEZELÉS A MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSBAN A MINŐSÉG egy termék vagy szolgáltatás.
Készítette: Kiss András
Lekérdezések Adott tulajdonságú adatok listázásának módja a lekérdezés. A lekérdezések segítségével az adatbázisból megjeleníthetjük, módosíthatjuk, törölhetjük.
BME VEGYÉSZMÉRNÖKI ÉS BIOMÉRNÖKI KAR
ACCESS ALAPOK Alapfogalmak
ELEKTRONIKUS DOKUMENTÁCIÓ KEZELÉS A MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSBAN
Adatbáziskezelés.
Mivel foglalkozunk a laborokon?
Okt. 13: 1. géptermi beszámoló
ELEKTRONIKUS DOKUMENTÁCIÓ KEZELÉS A MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSBAN
ELEKTRONIKUS DOKUMENTÁCIÓ KEZELÉS A MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSBAN
Előadás másolata:

BME VEGYÉSZMÉRNÖKI ÉS BIOMÉRNÖKI KAR KROMATOGRÁFIÁS SZAKANALITIKUS KÉPZÉS INFORMATIKA (SZÁMÍTÁSTECHNIKA) 2013/2014. őszi félév Tanár: Kollárné Dr. Hunek Klára, (kollarne@mail.bme.hu) Szervetlen és Analitikai Kémia Tanszék, Ch. I/9 tárgy honlapja: http://goliat.eik.bme.hu/~kollarne/szakmern

40 – 59 pont: 2 ; 60 – 74 pont: 3 ; 75 – 89 pont: 4 ; 90 ponttól: 5 Előadások: 2013. dec.20. (CH. gépterem) 815-1015 ; 1020-1220 ; 1240-1440 Labor: 2014. jan. 8. (szerda) a CH. gépteremben 830-1730 Követelmények Az előadásokon kijelölt HF-k határidőre történő beadása (max. 20p.) A géptermi gyakorlatok gyakorló feladatainak megoldása Az utolsó komplex labor-feladat legalább 40%-os szinten (min. 32p, max. 80p.) történő megoldásával megajánlott vizsgajegy szerezhető. A komplex labor-feladattal ill. a kijelölt hf beadásokkal szerzett félévközi pontok (max.100p.) alapján a megajánlott vizsgajegyek ponthatárai: 40 – 59 pont: 2 ; 60 – 74 pont: 3 ; 75 – 89 pont: 4 ; 90 ponttól: 5

MS Office részei Ezekkel foglalkozunk (Office 2010) No de miért??

Az MS Excel részei: Worksheet (Munkalap) Diagram (Ábra-lap) Modul (Modul-lap) UserForm (Űrlap)

Példák a „Miért”-re való válaszadáshoz - 1 Az 1989 óta online elérhető CHEMSAFE® adatbázis tűz- és robbanásveszélyes anyagok kezeléséhez biztosít megbízható, folyamatosan frissített információkat. Az adatbázisban az összes gáz-rendszerek száma: 1146 (tiszta anyagok + elegyek) A Berlinben fejlesztett TRIANGLE (VBA) szoftver a CHEMSAFE® adatbank adatbevitele számára a gázelegyek mérési adatainak ellenőrzéséhez és feldolgozásához nyújt segítséget.

A TRIANGLE program A TRIANGLE program a minőségbiztosítási elvárásoknak megfelelően teszi lehetővé a kísérleti adatok feldolgozását: kezdve a mérési adatok bevitelétől, az interpolációs eljárásokon keresztül a robbanási-tartomány jellemzőinek kiszámításáig és az eredmények diagramokban való megjelenítéséig.

A TRIANGLE felépítése A program modulokból, űrlapokból (formok), munkalapokból és diagramokból épül fel. A kísérleti adatok feldolgozásának folyamata: 1. mérési adatok bevitele 2. interpolációs eljárások 3. a robbanási-tartomány jellemzőinek kiszámítása 4. az eredmények megjelenítése

A TRIANGLE működése A mért adatok táblázata Megjelenik a Form (a párbeszéd-ablak) A Form-on megadott utasítások szerint számítja a program az újabb táblázato(ka)t

A TRIANGLE működése Megjelenik egy újabb Form A Form-on megadott utasítás szerint jelenik meg az ábra

Példák a „Miért”-re való válaszadáshoz - 2 Termelésirányítási rendszerek Bármely termék és szolgáltatás csak akkor érhet el komoly piaci részesedést, ha megfelel a potenciális vevőkör ízlésének. Ezért a gyártónak ismernie kell, hogy a termékkörön belül milyen igényei vannak a vásárlóknak. Az ISO 9001:2008 szabvány a vezetőség feladatává teszi a vásárlóktól kapott vélemények regisztrálását, valamint a termékek vagy szolgáltatások ezek szerinti alakítását. Több termékre vonatkozóan végeznek Internetes adatgyűjtést a fogyasztói igények és megelégedettség vizsgálatára . Az Internetes kérdőívek HTML Form-ján keresztül könnyen vihetők be az adatok egy adatbázisba

Internetes adatgyűjtés a szerveren futó PHP programmal Vegyészmérnöki Konferencia 2002., Kolozsvár Szerver:knight.kit.bme.hu és PHP program: folyamatos adatgyűjtés Az Internetes kérdőívek kitöltése, adatok letöltése bármely távoli gépről

Preferencia rangsor (kóstolás, kóddal) Nyíregyháza, 121 bírálat Re almák fogyasztói érzékszervi vizsgálatai Preferencia rangsor (kóstolás, kóddal) Nyíregyháza, 121 bírálat

Sajt fogyasztói érzékszervi vizsgálatai Különböző – gyakran akcióban vásárolható - sajtoknál vizsgáltuk a fagyasztva tárolás, mint gyakori fogyasztói magatartás, hatását a sajt érzékszervi tulajdonságaira.

Példák a „Miért”-re való válaszadáshoz - 3 Az érzékszervi vizsgálatok a bírálók képzettsége szerint két alaptípusba sorolhatók: A fogyasztói tesztekben képzetlen (laikus) bírálók vesznek részt, ilyenkor a kérdésfeltevés általában a preferenciára irányul, a termékek egymáshoz való viszonyát vizsgálják; klasszikusan a ’Mit?’ kérdésre adnak feleletet. Azok a vizsgálatok, ahol képzett (ISO 8586-1:1993) vagy szakértő (ISO 8586-2:1994) bírálók bevonásával történik a minősítés, a ’Miért?’ kérdésre adnak általában választ. Ezek az eljárások hatékonyan egészítik ki egymást, s nem helyezhető egyik csoport sem jelentőségében a másik fölé.

A profilanalízis célszoftver részei 5 Munkalap, melyek tartalma: Alap-adatok Bírálati lap Tálca-alátétek Értékelő táblázatok Diagramok Projekt-tallózó 6 UserForm, melyek funkciói: Lapszerkesztés Típus megadás 3,4,5. Skálák megadása Mintanevek megadása 6 Modul, melyek funkciói: Projekt indítás Bírálati lap létrehozás Cellák zárása Tálca-alátétek készítése Bírálati lap-fájlok értékelése Diagramok rajzolása

Profilanalízis célszoftver: a ProfiSens A ProfiSens támogatja a bírálati lap meghatározására irányuló csoportos megbeszélést, és létrehozhatók vele a bírálati lapok valamint a minta-kódokkal ellátott tálca-alátétek.

Profilanalízis célszoftver: a ProfiSens Lehetővé teszi a bírálati lapok lokális hálózaton keresztüli szétosztását és az elektronikusan kitöltött lapok begyűjtését. A feldolgozó-értékelő modul elvégzi a statisztikai elem-zéseket, és meg-jeleníti a bírálati eredményeket.

Panel consistency in food sensory tests Példák a „Miért”-re való válaszadáshoz - 4 Panel consistency in food sensory tests 15 sensory attributes of corn are described by consumers and experts(*). SRD ranking (CRRN) is applied to check the panel consistency of assessors. A data matrix of 6 experts’ panel containing 6 of 15D assessment-vectors and a data matrix of 7 consumers’ panel containing 7 of 15D assessment-vectors are investigated. The ranking of the assessment-vectors is based on the Manhattan distance between a „golden standard” vector (true values of each sensory attributes) * Based on L. Sipos, Z. Kovács, D. Szöllősi, Z. Kókai, I. Dalmadi, A. Fekete, Comparison of novel sensory panel performance evaluation techniques with e-nose analysis integration, Journal of Chemometrics, 25 (2011) 275-286. 18/25

„golden standard” vector Results of SRD-with-Ties program (Food sensory tests) Ranking of Experts „golden standard” vector Input Data matrices Ranking of Consumers 19/25

SRD-with-Ties program Experts: 15 attributes, 6 assessors Results of SRD-with-Ties program Food sensory tests Consumers: 15 attributes, 7 assessors 20/25

Példák a „Miért”-re való válaszadáshoz - 5 The values of log kw for (HPLC) chromatographic systems are studied Mobil phase: Acetonitrile or Methanol No. of studied column types=4 In the RefCol (Average) there are no ties

The values of log kw for (HPLC) chromatographic systems are studied Mobil phase: Acetonitrile or Methanol No. of studied column types=4

1.) Egy kis Excel emlékeztető 2.) A Solver 3.) Access adatbázisok 4.) VBA programozási alapok

Egy kis Excel emlékeztető 1. Excel alapjai: Cellák típusa, szegély, háttérszín Munkalap létrehozása, átnevezése Adatfájl betöltése, tizedesvessző! Grafikon készítése Pont XY ( Grafikon !) 2. Írjuk be egy Excel munkalapba az itt látható táblázat oszlop-címeit, valamint a B2, E1, E2, F1, F2 cellák tartalmát. Ezután töltsük ki az A oszlopot, majd a B és C oszlopokat a következő formulák „lehúzásával”: b3= b2+(a3-a2)*4*cos(5*a3) c2= $f$1*sin($f$2*a2)/5 Változtassuk a ill. b értékét 2,3-ra ill. 5,8-ra - “

Solver Mivel a C oszlop a c2= $f$1*sin($f$2*a2)/5 formula „lehúzásával” készült, minden cellája, s ezeken keresztül a D oszlop celláinak értékei is függenek az F1 és F2 cellák értékeitől. a=2 b=6 a=3 b=5 -

Solver Minimalizáljuk Solverrel a D17 cella értékét, az F1 és F2 cellák értékét változtatva. Kérjünk Eredmény jelentést! a=2 b=6 a=3,86 b=5,45

fő paramétereinek beállítása 2003 A Solver fő paramétereinek beállítása 2010

eredménykérő űrlap beállítása 2003 A Solver eredménykérő űrlap beállítása 2010

A Solver eredményjelentés különböző Excel verziókban 2003 A Solver eredményjelentés különböző Excel verziókban 2010

A Solver funkciói: A Solver elérése: Szélsőérték keresés Nemlineáris egyenletek, egyenletrendszerek megoldása Lineáris programozási feladatok megoldása A korlátozó feltételek lehetnek egyenletek, vagy egyenlőtlenségek A Solver elérése: Excel 2003 Eszközök  Solver [ Tools  Solver] Ha a Solver-t nem látja az Eszközök között, kapcsolja be a Bővítménykezelő-ben! Excel 2007, 2010 Adatok  Elemzés  Solver Ha a Solver-t nem látja itt, kapcsolja be a Bővítménykezelő-ben, melynek elérése: Excel beállításai  Bővítmények  (Kezelés: Excel bővítmények) Ugrás

Egyenletrendszer megoldása Solverrel

ACCESS ALAPOK Alapfogalmak Adatbázis = egymással kapcsolatba hozható adatállományok összessége (Pl. hallgatói adatbázis: Neptun) Relációs adatbázis = a különböző jellegű, de mégis egymással kapcsolatba hozható adathalmazokat “önállóan” tároljuk, közöttük egy azonos adatot tartalmazó “mező” tartja a kapcsolatot (Pl. A hallgatók adataiban a hallgató Neptun-kódja, és a tantárgyak adataiban a tárgyat felvett hallgató Neptun-kódja mint kapcsolat-tartó mező lehetővé teszi a tantárgyi névsor, vagy a hallgatói elektronikus index létrehozását) MS Access = Windows alatt futó relációs adatbázis-kezelő alkalmazás

Az adat-mezők alkotják az adatok „rekord”-jait – egy Excel példa: Itt folytatódnak a sorok… Részlet egy cég számlanyilvántartásából A cég kiemelt beszállítói

Excel munkalap importálása Access táblaként Az adatmezők alkotják a rekordokat, ezekből épülnek fel az Access adat-táblák.

Lekérdezés tervező nézetben A Táblákból az adatokat a megfelelő szempontok szerint Lekérdezésekkel válogatjuk. Lekérdezés tervező nézetben A szempontok megfogalmazására szolgál az SQL (Structured Query Language) nyelv. (Ezt a lekérdezések tervezésénél az Access felhasználóbarát módon, „automatikusan” alkalmazza, de megtekinthető a lekérdezés SQL nézetében)

A Jelentések alkalmas formá-tumban jelenítik meg a lekérdezések eredményeit. tervező nézetben

Kapcsolatok az Access táblák között A Partner mező fogja jelenteni a két tábla között a kapcsolatot

Kapcsolatok az Access táblák között Lekérdezés tervező nézetben Jelentés Lekérdezés

Paraméter kiiratása jelentésen

Programozás a program az utasításokat sorban hajtja végre, kivéve….(ld. később) pontosan olyan, mintha egy könyvet olvasnánk, amiben le van írva, hogy sorjában mit kell tennünk éppen most, beleértve, hogy hova lapozzunk a következő teendő elolvasásához kicsit kínai, de meg lehet szokni sokféle kínai van, de ha egyet ismer az ember, az nagyon segít a többi megismerésében a programozás filozófiáját érdemes megtanulni 40

Változók, típus, műveletek, értékadás A programban fontos a változó típusa a műveletek miatt egész : integer tört: single, double szöveg: string pl. ha x egész és x=5/2, akkor 2 lesz x értéke pl. ha y tört és y=5/2, akkor 2.5 lesz y értéke de pl. „nótás”/2 nem lesz „félnótás”… Matematikai alapműveletek x=1+2 y=18-2*x x=y/24 String műveletek ha s=”osztogat”, akkor s=”f”+s (vagy s=”f”&s) után s=„fosztogat” Értékadó utasítás: Változó = Kifejezés Értéket adhatunk az Excel munkalap egy cellájának is: Cells(sor, oszlop) = Kifejezés cellájából is: Változó = Cells(sor, oszlop) 41

Program végrehajtása 42

Egy „programocska” A blokkdiagram: A VBA program: Amit a program kiír Start Kiír: „x” „x köbe” x=2 kiír: x, x3 x=x+1 x<=8 ? igen nem Stop Amit a program kiír 43

VBA program felépítése: Egy „programocska” VBA program felépítése: Sub <neve> ( ) <esetleg deklarációk> <utasítások> End Sub A deklaráció a változók típusát adja meg: Ha pl. a ás b számok, és értékük 1 ill. 2, akkor a+b kifejezés értéke 3 lesz. De ha a ás b típusa string, és értékük „1” ill. „2”, akkor a+b értéke „12” lesz. Amit a program kiír 44

feltételesen végrehajtandó utasítás és feltételes utasítás Az X értékek (mindkét esetben): 2 , -4 , 3 , -1 megad: X , kiír: X kiír: Y Y = X*X X páros ? igen nem megad: X , kiír: X X páros ? igen Y = X*X nem Y = X + 8 IF <log.kif.> THEN <utasítás> Kiírás: (2,4) ; (-4,16 ) ; (3,16 ) ; (–1,16 ) kiír: Y IF <log.kif.> THEN <ut.1> ELSE <ut.2> Kiírás: (2,4 ) ; (-4,16 ) ; (3,11 ) ; (-1,7 ) 45 12 45

VBA program felépítése: Visual Basic for Excel – elméleti összefoglaló Változók típusai, kifejezések, értékadó, feltételes, átirányító utasítások Néhány alaptípus: Integer Single Double String Boolean Date % ! # $ Típus deklarálása nem kötelező, de nagyon ajánlott!  Alapműveletek: + - * / \ ^ (aritmetikai) And Or Not (logikai) Reláció jelek: = < > <= >= <> Aritmetikai kifejezés: a*a*a*a - 81 Logikai kifejezés: a*b<0 Értékadás: változó = kifejezés Pl: b = a^4 - 81 Egy feltételes utasítás: If x < 4 Then a = 4-x : b = a+1 Else a = x-4 : b = a-1 End If Átirányító utasítás: Go To <cimke> VBA program felépítése: Sub <neve> ( ) <deklarációk> <utasítások> End Sub Beolvasás-1: x=Cells(1,3) Kiiratás-1: Cells(1,3)=x Beolvasás-2: x=InputBox(”x?”,,4) Kiiratás-2: MsgBox(”x= ”+CStr(x)) 46

Visual Basic program részlet Hátul tesztelő ciklus If – Then – GoTo <cimke> szerkezettel Két ZH átlagának kiszámítása n hallgató esetén. megad: n k=1 megad: NEV, Z1 , Z2 ZH=(Z1+Z2)/2 kiír: NEV , ZH k=k+1 k<=n ? vége start nem igen hátul tesztelő ciklus Visual Basic program részlet n=InputBox(“n=?”): k=1 UjNev: NEV=InputBox(“NEV=?”) Z1=InputBox(“Z1=?”) Z2=InputBox(“Z2=?”) ZH=(Z1+Z2)/2 : Cells(k,1)=NEV Cells(k,2)=ZH : k=k+1 If k<=n Then GoTo UjNev 47 15 47

Visual Basic program részlet Hátul tesztelő ciklus Do – Loop – While szerkezettel Két ZH átlagának kiszámítása n hallgató esetén. megad: n k=1 megad: NEV, Z1 , Z2 ZH=(Z1+Z2)/2 kiír: NEV , ZH k=k+1 k<=n ? vége start nem igen hátul tesztelő ciklus Visual Basic program részlet n=InputBox(“n=?”): k=1 Do NEV=InputBox(“NEV=?”) Z1=InputBox(“Z1=?”) Z2=InputBox(“Z2=?”) ZH=(Z1+Z2)/2 : Cells(k,1)=NEV Cells(k,2)=ZH : k=k+1 Loop While k<=n 48 15 48

Visual Basic program részlet Hátul tesztelő ciklus Do – Loop – Until szerkezettel Két ZH átlagának kiszámítása n hallgató esetén. megad: n k=1 megad: NEV, Z1 , Z2 ZH=(Z1+Z2)/2 kiír: NEV , ZH k=k+1 k > n ? vége start igen nem hátul tesztelő ciklus Visual Basic program részlet n=InputBox(“n=?”): k=1 Do NEV=InputBox(“NEV=?”) Z1=InputBox(“Z1=?”) Z2=InputBox(“Z2=?”) ZH=(Z1+Z2)/2 : Cells(k,1)=NEV Cells(k,2)=ZH : k=k+1 Loop Until k>n 49 15 49

Visual Basic program részlet Elől tesztelő ciklus If – Then – GoTo <cimke> szerkezettel Két ZH átlagának kiszámítása n hallgató esetén. start megad: n k=1 k<=n ? nem vége igen megad: NEV, Z1 , Z2 ZH=(Z1+Z2)/2 kiír: NEV , ZH k=k+1 elől tesztelő ciklus Visual Basic program részlet n=InputBox(“n=?”): k=1 Ujnev: If k<=n Then NEV=InputBox(“NEV=?”) Z1=InputBox(“Z1=?”) Z2=InputBox(“Z2=?”) ZH=(Z1+Z2)/2 : Cells(k,1)=NEV Cells(k,2)=ZH : k=k+1 Go to Ujnev End If 15

Visual Basic program részlet Elől tesztelő ciklus Do – While – Loop szerkezettel Két ZH átlagának kiszámítása n hallgató esetén. start megad: n k=1 k<=n ? nem vége igen megad: NEV, Z1 , Z2 ZH=(Z1+Z2)/2 kiír: NEV , ZH k=k+1 elől tesztelő ciklus Visual Basic program részlet n=InputBox(“n=?”): k=1 Do While k<=n NEV=InputBox(“NEV=?”) Z1=InputBox(“Z1=?”) Z2=InputBox(“Z2=?”) ZH=(Z1+Z2)/2 : Cells(k,1)=NEV Cells(k,2)=ZH : k=k+1 Loop 15

Visual Basic program részlet Elől tesztelő ciklus Do – Until – Loop szerkezettel Két ZH átlagának kiszámítása n hallgató esetén. start megad: n k=1 k > n ? igen vége nem megad: NEV, Z1 , Z2 ZH=(Z1+Z2)/2 kiír: NEV , ZH k=k+1 elől tesztelő ciklus Visual Basic program részlet n=InputBox(“n=?”): k=1 Do Until k > n NEV=InputBox(“NEV=?”) Z1=InputBox(“Z1=?”) Z2=InputBox(“Z2=?”) ZH=(Z1+Z2)/2 : Cells(k,1)=NEV Cells(k,2)=ZH : k=k+1 Loop 15

A kétféle ciklusnak megfelelő Visual Basic program részlet Elől tesztelő ciklus Do – While – Loop és For – To – Next szerkezettel n=InputBox(“n=?”) k=1 Do While k<=n NEV=InputBox(“NEV=?”) Z1=InputBox(“Z1=?”) Z2=InputBox(“Z2=?”) ZH=(Z1+Z2)/2 : Cells(k,1)=NEV Cells(k,2)=ZH k=k+1 Loop n=InputBox(“n=?”) For k=1 To n NEV=InputBox(“NEV=?”) Z1=InputBox(“Z1=?”) Z2=InputBox(“Z2=?”): ZH=(Z1+Z2)/2: Cells(k,1)=NEV Cells(k,2)=ZH Next k A kétféle ciklusnak megfelelő Visual Basic program részlet 14

Boldog Ünnepeket! Labor: 2014. jan. 8. (szerda) a CH. gépteremben 830-1730 Boldog Ünnepeket!