1 ANALITIKAI KÉMIAI SZAKMÉRNÖKI TANFOLYAM INFORMATIKA (SZÁMÍTÁSTECHNIKA) 2008/2009. őszi félév Tanár: Kollárné Dr. Hunek Klára,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Természettudományok fizika, kémia, biológia Céljaink  Szemléletformálás (tanórán és azon kívül is)  Gyakorlatias tudás  Egyéni tehetséggondozás  Felkészítés.
Advertisements

Mitől sikeres egy intézményi szakkönyvtár? Dr. Palotai Mária - ESKI Országos Egészségpolitikai Szakkönyvtár június 18. „Vállalati könyvtárak tegnap.
Tehetséges tanulóink szakkörökön, a több éve működő tehetséggondozó műhelyekben (természettudományos, környezetvédelmi), valamint a különböző szintű.
Energetikai gazdaságtan 2014.
1 Szervetlen és Analitikai Kémia Tanszék, Kémiai Informatika Csoport Számítástechnika Levelezőknek (BMEVESAAL04) (BMEVESAAL04) Tárgy előadói: Dr. Bárkai.
Számítástechnika Levelezőknek
BME VEGYÉSZMÉRNÖKI ÉS BIOMÉRNÖKI KAR
BME VEGYÉSZMÉRNÖKI ÉS BIOMÉRNÖKI KAR
Felszíni és felszín alatti víz monitoring
Számítástechnika Dr. Horvai György Tanszékvezető:
Számítástechnika Dr. Nyulászi László Tanszékvezető:
SZÉN NANOSZERKEZETEK (FULLERÉNEK, SZÉN NANOCSÖVEK, GRAFÉN) előadás fizikus és kémikus hallgatóknak (2013. tavaszi félév – április 16.) Kürti Jenő ELTE.
Környezettechnika A 13. C osztály részére 2011/2012.
Vegyész és kémiatanár mesterképzések
Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai Kar Nyílt Nap december 18. Tanulmányi és Információs Központ: Kongresszusi terem.
Molekuláris Bionika.
Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai Kar Nyílt Nap december 17. Szeged, TIK.
Kémia Alapszak „Vegyülj Velünk !”.
Anyagmérnöki Alapszak
Tájékoztató 2007/2008-os tanév őszi félév
Programozás I. Horváth Ernő.
Környezettan alapszak (BSc)
Tájékoztató 2008/2009-es tanév őszi félév
MSc –”Anal-2”, közös, összevont, tavaszi féléves analitikai előadások és gyakorlatok: „Válogatott fejezetek a kémiai analízis műszeres módszereiből” BIO:
Viszket Anita Fogalomrendszer: ETR 1/11.
MEGÚJULÓ ENERGIAFORRÁSOK BIOMASSZA
Környezeti monitoring Feladat: Vízminőségi adatsor elemzése, terhelés (anyagáram) számítása Beadás: szorgalmi időszak vége (dec. 11.), KD: dec. 21.
INFORMATIKA VIZSGA BUDAPEST 2003.DECEMBER17. KURZUS:04. CSOPORT:A.
Felszíni víz monitoring
A számítógép fejlődésének áttekintése
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke Mikroelektronika Laboratórium Tájékoztató
A BSc képzés tapasztalatai BME VBK Műhelykonferencia – ELTE Bolyai Kollégium október 17.
Kutatóegyetemi stratégia - NNA NANOFIZIKA, NANOTECHNOLÓGIA és ANYAGTUDOMÁNY Dr. Mihály György Tanszékvezető egyetemi tanár Budapest november 17.
Perjésiné Hámori Ildikó
TÁMOP /1/A Interdiszciplináris és komplex megközelítésű digitális tananyagfejlesztés a természettudományi képzési terület alapszakjaihoz.
Programozás I. Típus algoritmusok
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke Mikroelektronika Laboratórium Tájékoztató
1 Szervetlen és Analitikai Kémia Tanszék, Kémiai Informatika Csoport Számítástechnika Kari rendszergazda: Rippel Endre (Ch C2)
Jegybeírás tanszéki, oktatói felületen
Kommunikáció-technológia specializáció
Pályakövetéses vizsgálat DPR konferencia, Veszprém márc. 11. A Pannon Egyetemen végzettek szakmai életútja – a kezdetek Formádi Katalin
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke MIKROELEKTRONIKA, VIEEA /2009 I. félév Követlemények.
1 Szervetlen és Analitikai Kémia Tanszék, Kémiai Informatika Csoport Számítástechnika Kari rendszergazda: Rippel Endre (Ch C2)
ELTE informatikus vegyész szak
Nyomdaipari Gépek Szerkezettana
MIT KELL TENNÜNK AHHOZ, HOGY MEGKAPHASSUK AZ ARANYDIPLOMÁT?
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke MIKROELEKTRONIKA, VIEEA /2013 I. félév Követelmények.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke MIKROELEKTRONIKA, VIEEA /2011 I. félév Követelmények.
1 Eötvös Loránd Tudományegyetem Kémiai Tanszékcsoport Vegyész szak.
1 Eötvös Loránd Tudományegyetem Kémiai Tanszékcsoport Nyílt nap január 23. Kémiatanári szak.
Eötvös Loránd Tudományegyetem A legősibb és legnagyobb magyar egyetem.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke Mikroelektronika Laboratórium Tájékoztató
1 BME VEGYÉSZMÉRNÖKI ÉS BIOMÉRNÖKI KAR MESTERSZINTŰ MŰSZERES ANALITIKA KÉMIA SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK INFORMATIKA (SZÁMÍTÁSTECHNIKA) 2010/2011. őszi.
1 BME VBK KROMATOGRÁFIÁS SZAKANALITIKUS KÉPZÉS INFORMATIKA (SZÁMÍTÁSTECHNIKA) dec. 2. Access „elmaradás” - a Beszall_forg lekédezés elkészítése:
1 Mivel foglalkoz(t)unk a laborokon? 1.Labor: Word alapok Excel alapok: Excel alapok: Cellahivatkozás, munkalapfüggvény, diagram varázsló, trendvonal 2.
Környezetvédelmi számítások környezetvédőknek
1 ANALITIKAI KÉMIAI SZAKMÉRNÖKI TANFOLYAM INFORMATIKA (SZÁMÍTÁSTECHNIKA) 2007/2008. őszi félév Tanárok: Kollárné Dr. Hunek Klára,
Tanulmányi Átlagok 2010/2011 tanév őszi félévéig Korrigált Kreditindex (KKI) Súlyozott Tanulmányi Átlag 2010/2011 tanév tavaszi félévétől Ösztöndíj Index.
VIZSGÁZÓK SZÁMA Tantárgy neve Közép- szinten Emelt szinten matematika magyar nyelv.
A képzés szeptemberében indul!
Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai Kar
BME VEGYÉSZMÉRNÖKI ÉS BIOMÉRNÖKI KAR
BME - Logisztika By Daróczi Dávid.
PANNON EGYETEM VEGYÉSZ MESTERSZAK.
SZÉN NANOSZERKEZETEK (FULLERÉNEK, SZÉN NANOCSÖVEK, GRAFÉN)
SZÉN NANOSZERKEZETEK (FULLERÉNEK, SZÉN NANOCSÖVEK, GRAFÉN)
BME VBK tájékoztató 1.
Analitikai számítások a műszeres analitikusoknak
BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
Prezi linkje:
Előadás másolata:

1 ANALITIKAI KÉMIAI SZAKMÉRNÖKI TANFOLYAM INFORMATIKA (SZÁMÍTÁSTECHNIKA) 2008/2009. őszi félév Tanár: Kollárné Dr. Hunek Klára, Szervetlen és Analitikai Kémia Tanszék, Ch. I/9 tárgy honlapja: másolat :

2 Két ZH átlagának kiszámítása n hallgató esetén. elől tesztelő ciklus hátul tesztelő ciklus megad: n k=1 megad: NEV, Z1, Z2 ZH=(Z1+Z2)/2 kiír: NEV, ZH k=k+1 k<=n ? vége start nem igen Melyiknél mi történik, ha n=0 ? Ciklusok start megad: n k=1 k<=n ? nem vége igen megad: NEV, Z1, Z2 ZH=(Z1+Z2)/2 kiír: NEV, ZH k=k+1

3 For To - Next ciklus elől tesztelő ciklus n=InputBox(“n=?”) FOR k=1 TO n NEV=InputBox(“NEV=?”) Z1=InputBox(“Z1=?”) Z2=InputBox(“Z2=?”): ZH=Z1/2+Z2/2 Cells(k,1)=NEV : Cells(k,2)=ZH NEXT k Visual Basic program részlet start megad: n k=1 k<=n ? nem vége igen megad: NEV, Z1, Z2 ZH=(Z1+Z2)/2 kiír: NEV, ZH k=k+1 Két ZH átlagának kiszámítása n hallgató esetén. Ciklusok

4 Do - Loop While ciklus hátul tesztelő ciklus megad: n k=1 megad: NEV, Z1, Z2 ZH=(Z1+Z2)/2 kiír: NEV, ZH k=k+1 k<=n ? vége start nem igen n=InputBox(“n=?”): k=1 Do NEV=InputBox(“NEV=?”) Z1=InputBox(“Z1=?”) Z2=InputBox(“Z2=?”) ZH=Z1/2+Z2/2 : Cells(k,1)=NEV Cells(k,2)=ZH : k=k+1 Loop While k<=n Visual Basic program részlet Két ZH átlagának kiszámítása n hallgató esetén. Ciklusok

5 Do While - Loop ciklus n=InputBox(“n=?”): k=1 Do While k<=n NEV=InputBox(“NEV=?”) Z1=InputBox(“Z1=?”) Z2=InputBox(“Z2=?”) ZH=Z1/2+Z2/2 : Cells(k,1)=NEV Cells(k,2)=ZH : k=k+1 Loop Visual Basic program részlet Két ZH átlagának kiszámítása n hallgató esetén. Ciklusok start megad: n k=1 k<=n ? nem vége igen megad: NEV, Z1, Z2 ZH=(Z1+Z2)/2 kiír: NEV, ZH k=k+1 elől tesztelő ciklus

6 Függvények használata – az első függvénynél a formulát háromszor be kell írni, rendre az x, x+h, x-h argumentumokkal, – a második függvénynél az új (feltételes utasítást is tartalmazó) formulát ismét mindhárom helyen be kell írnunk. Példa: A [0;50] intervallumot n=100 részre osztva h=0,5 lépéssel minden x (belső) osztóponthoz kiszámítandó f(x) és Ha nem használunk Function-t: A feladatot az alábbi két függvényre kell elvégezni:

7 Függvények használata Sub szelo() Dim n%, h#, x#, i% n = 100: h = 0.5 x = 0 For i = 2 To 100 x = x + h Cells(i, 1) = x Cells(i, 2) = f(x) Cells(i, 3) = (f(x + h) - f(x - h)) / (2 * h) Next i End Sub Function f(x#) As Double f = x ^ * x + 8 * Cos(x + 1) - x / (x + 2) End Function Function g(x#) As Double If x < 20 Then g = Exp(x - 20) + 2 * Sin(2 * x - 40) Else g = 5.4 * x / (x + 5) End If End Function Sub szelo() Dim n%, h#, x#, i% n = 100: h = 0.5 x = 0 For i = 2 To 100 x = x + h Cells(i, 1) = x Cells(i, 2) = g(x) Cells(i, 3) = (g(x + h) - g(x - h)) / (2 * h) Next i End Sub

8 Függvények használata Function f(x#) As Double f = x ^ * x + 8 * Cos(x + 1) - x / (x + 2) End Function A függvénynek típusa van: “ As Double ” Azonosítójának értéket kell adni: “ f = … ” Sub szelo() Dim n%, h#, x#, i% n = 100: h = 0.5 x = 0 For i = 2 To 100 x = x + h Cells(i, 1) = x Cells(i, 2) = f(x) Cells(i, 3) = (f(x + h) - f(x - h)) / (2 * h) Next i End Sub Függvényhívást kifejezés helyére lehet írni

9 Egy Function-nak több paramétere is lehet… Sub tobbvaltozo() Dim suly#, j% suly = 1.5 For j = 3 To 8 Cells(j, 1) = suly Cells(j, 2) = eger("kandur", suly) Cells(j, 3) = eger("cica", suly) suly = suly Next j End Sub Function eger(macska$, kg#) As Integer If macska = "kandur" Then eger = CInt(kg * 3.6) Else eger = CInt(kg * 2.4) End If End Function Kandúrok és cicalányok napi egérfogyasztása testsúlyuk szerint…

10 Egy Function-nak lokális változói is lehetnek… Öt vektor mindegyikét szeretnénk megszorozni a hatodik vektorral… Sub sokvektor() Dim a#(5, 3), b#(3), c#(5), k%, j% Open "adat.txt" For Input As #1 ‘ Itt beolvassuk a és b elemeit Close #1 For j = 1 To 5 c(j) = skal(j, a, b, 3) Cells(j, 7) = c(j) Next j End Sub Function skal(sor%, x#(), y#(), n%) As Double Dim sum#, i% sum = 0 For i = 1 To n sum = sum + x(sor, i) * y(i) Next i skal = sum End Function

11 Macska-egér példa Függvénnyel Sub tobbvaltozo() Dim suly#, j% suly = 1.5 For j = 3 To 8 Cells(j, 1) = suly Cells(j, 2) = eger("kandur", suly) Cells(j, 3) = eger("cica", suly) suly = suly Next j End Sub Function eger(macska$, kg#) As Integer If macska = "kandur" Then eger = CInt(kg * 3.6) Else eger = CInt(kg * 2.4) End If End Function Sub eger (macska$, kg#, n%) If macska = "kandur" Then n = CInt(kg * 3.6) Else n = CInt(kg * 2.4) End If End Sub Sub tobbvaltozo() Dim suly#, j%, db% suly = 1.5 For j = 3 To 8 Cells(j, 1) = suly Call eger("kandur", suly, db): Cells(j, 2) =db Call eger("cica", suly, db): Cells(j, 3) =db suly = suly Next j End Sub és Eljárással

12 Ha a Solver-t nem látja az Eszközök között, kapcsolja be a Bővítménykezelő-ben!

13 b3= b2+(a3-a2)*4*cos(5*a3) c2= $f$1*sin($f$2*a2)/5 - “ 3. Minimalizáljuk Soverrel a D17 cella értékét, az F1 és F2 cellák értékét változtatva. Kérjünk Eredmény jelentést! 2. Az A,B,C oszlopok adataiból készítsük el az itt látható ábrát! Solver 1. Korábban beírtuk egy Excel munkalapba az itt látható táblázat oszlop-címeit, valamint a B2, E1, E2, F1, F2 cellák tartalmát. Ezután kitölttöttük az A oszlopot, majd a B és C oszlopokat a következő formulák „lehúzásával”: Elkészítettük a táblázat D oszlopát is, ahol a D17 cella a fölötte levő számok összegét tartalmazza.