A szarvasmarha ágazat versenyhelyzete az Európai Unióban Papp Gergely tudományos munkatárs Agrárgazdasági Kutató Intézet 1093. Budapest, Zsil u. 3-5 e-mail: pappg@akii.hu
Marhahús
A világ marha- és borjúhús termelésének megoszlása 2004-ben Világtermelés: 58,7 millió tonna Forrás: FAO
A EU marha- és borjúhús termelése 2000 és 2004 között Forrás: FAO
Magyarország marha- és borjúhús termelése 2000 és 2004 között Forrás: FAO
Marha- és borjúhús fogyasztás az Európai Unióban Forrás: FAO, KSH
Egyszerűsített kifizetés (SAPS) Közvetlen támogatások (EU forrás): 305,81 Mio € Támogatásra jogosult földterület (becslés): 4,355 Mio ha Szántóterület: 3,737 Mio ha Ültetvény: 0,146 Mio ha Gyepterület: 0,472 Mio ha Területalapú átalány összege (SAPS): 70,22 €/ha (17 990 Ft/ha) Támogatható terület: > 1,0 ha (ültetvény: > 0,3 ha) parcellaméret: > 0,3 ha Feltétel: földterület kultúrállapotban tartása Árfolyam: 256,237 Ft/euró Kifizetés: 2004. XII. 1. – 2005. IV. 30. Minimális összeg: > 50 €
Nemzeti kiegészítő támogatások (top up) Koppenhágai Megállapodás: +30%-pont adaptációs tárgyalások: tehéntej-támogatás +60%-pont Költségvetési forrás: 91 Mrd Ft Általános irányelv: SAPS-korrekció területi alapon Lehetőség: nemzeti kiegészítés > 30%-pont Kizárólag a standard rendszerben támogatást élvező ágazatokban nyújtható termeléshez kapcsolt szubvenciók: termelési, állattartási kötelezettséget jelent
Nemzeti kiegészítő támogatások 2004-ben 1 € = 256 Ft Előrehozott nemzeti kiegészítő támogatás (2004. április 30.-ig) Csatlakozás után meghirdetett nemzeti kiegészítő támogatás (2004. május 1-től) Nemzeti kiegészítő támogatás lehetséges maximális összege (2004) Hízott bika - 34 700 Ft/egyed 34 839 Ft/egyed Húshasznú tehén 40 000 Ft/egyed 31 808 Ft/egyed Extenzifikáció 11 737 Ft/egyed Tehéntej 2 000 Ft/t 2 229 Ft/t Anyajuh 1 600 Ft/egyed 1 607 Ft/egyed Anyajuh kieg.tám. 985 Ft/egyed Burley és Virginia típusú dohány 8 000 Ft/ha 580 000 Ft/ha és 740 000 Ft/ha 653 422 Ft/ha és 825 561 Ft/ha Rizs 59 000 Ft/ha 59 279 Ft/ha Szántóföldi növények 11 000 Ft/ha 23 815 Ft/ha
A fiatal bika "R3" termelői ára (2004. 52. hét) Ft/kg hasított súly Forrás: EU-Bizottság, AKII
Vágómarha (közvetett támogatás nélkül) Költség és bevétel alakulása (társas vállalkozások) 393 100 Ft/t 393 100 Ft/t 393 100 Ft/t Jövedelem: 237 337 Ft/t 290 kg 290 kg 290 kg
Vágómarha (közvetett támogatással) Költség és bevétel alakulása (társas vállalkozások) 393 100 Ft/t 393 100 Ft/t 393 100 Ft/t Jövedelem: 261 618 Ft/t 290 kg 290 kg 290 kg
Csatlakozás hatásai a szarvasmarha-ágazatban (hús hasznosítási cél) Közösségi szabályozás átvétele Növekvő közvetlen támogatás Egységes belső piac Az EU (állat jóléti, higiéniai, élelmiszerbiztonsági és környezetvédelmi) előírásainak való megfelelés Erősödő verseny A racionalizáció és szelekció felgyorsulása Összességében pozitív hatása volt a csatlakozásnak a marhahús termelés esetében
Tej
A világ tejtermelésének megoszlása 2004-ben Világtermelés: 613,4 millió tonna Forrás: FAO
A EU tejtermelése 2000 és 2004 között Forrás: FAO
Magyarország tejtermelése 2000 és 2004 között Forrás: FAO
Tejfogyasztás az Európai Unióban Forrás: FAO, KSH
Tej és tejtermékek piacszabályozása Termelési kvóta Tejkvóta: megtermelt tej egyéni és országos szinten értékesíthető éves mennyisége Nemzeti kvóta: 1 947 280 t (+ 2006. évi tartalék: 42 780 t) kvótarendszer 2014/15-ig feldolgozói és közvetlen értékesítési kvóták összevonása Kvótaév: április 1-től március 31-ig Derogáció: 2,8%-os zsírtartalmú fogyasztói tej kiskereskedelmi forgalmazása a csatlakozást követő 5 éven keresztül Intézményi árak tej irányára megszűnt vaj intervenciós ára 25%-kal csökken sovány tejpor intervenciós ára 15%-kal csökken kvótatúllépés büntetése: (2004/05: 332,7; 2005/06: 309,1; 2006/07: 285,4; 2007/08-tól: 273,3 EUR/t)
Intervenciós felvásárlás vaj: ha a piaci ár két héten keresztül az intervenciós ár 92%-a alatt marad felvásárlási ár minimum az intervenciós ár 90%-a felvásárlás felfüggesztése, ha az éves intervenciós készlet eléri 2004/05-ben70 000 tonnát…..2008/09-től 30 000 tonnát. sovány tejpor: ha az EU készletek 109 ezer tonna fölé emelkednek felvásárlási időszak: március 1. és augusztus 31. között (szezonális tejtöbblet levezetésére) Magántárolási támogatás vaj, sovány tejpor, tejszín és egyes sajtféleségek költségtámogatás: árak és készletek alakulásának függvényében Belföldi felhasználás támogatása iskolatej program szociális, diszkriminációmentes támogatások (élelmiszersegély) tejpor felhasználása takarmányokban tejtermelési tevékenység megszüntetése (kvóta visszavásárlása)
A tehéntej felvásárlási átlagára (2005. január) Forrás: AKII Tejpiaci Információk, ZMP, MNB-devizaárfolyamok
A nyerstej termelői átlagára
Tehéntej (közvetett támogatás nélkül) Költség és bevétel alakulása (társas vállalkozások) 62,74 Ft/kg 65,10 Ft/kg 64,50 Ft/kg Jövedelem: -3 135 Ft/t
Tehéntej (közvetett támogatással) Költség és bevétel alakulása (társas vállalkozások) 62,74 Ft/kg 65,10 Ft/kg 64,50 Ft/kg Jövedelem: -711 Ft/t
Csatlakozás hatásai a tejágazatban Közösségi szabályozás átvétele Kevesebb, mint a csatlakozás előtt, de növekvő közvetlen támogatás Egységes belső piac Növekvő külkereskedelem (főleg import) Csökkenő felvásárlási ár Az EU (állat jóléti, higiéniai, élelmiszerbiztonsági és környezetvédelmi) előírásainak való megfelelés Erősödő verseny A racionalizáció és szelekció felgyorsulása Erősödő két pólusosság (amatőrök és profik) Összességében 2004-ben negatív hatása volt a csatlakozásnak a tejágazat esetében
A szarvasmarha ágazat versenyképességének javítása A mezőgazdasági termelés maghatározó részét az árutermelő gazdaságok állítják elő, amely termelők a megtermelt árut az élelmiszeriparnak értékesítik. Ezen termelői csoport esetében egyértelműen a versenyképesség kialakítása és fejlesztése a cél, erre három alapvető lehetőség nyílik: a hatékonyság javítása; a vertikális koordináció erősítése; a horizontális koordináció megszervezése és működése. A „köztes” szektorba tartozó termelők problémáira a legnehezebb megfelelő megoldást találni. Itt megoldást jelenthet a növekedéshez szükséges fejlesztések támogatása, vagy éppen ellenkezőleg a termelés beszüntetéséhez nyújtott támogatások. A „kicsik” csoportjának termelői döntéseit a legnehezebb befolyásolni, mivel ezek sokszor nem a racionalitás mentén születnek. A cél a közvetlen háztól történő értékesítés lehetőségeinek megteremtése, fejlesztése, szabályozása.