A szarvasmarha ágazat versenyhelyzete az Európai Unióban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tejágazat ökonómiai jellemzése
Advertisements

A magyar húságazat 2010 tavszán
Az EU gazdasága Mg. Terület: 130 millió ha (a teljes terület 550%-a) Gazdaságok száma: 7 millió.
Környezetvédelmi ipar és hulladékgazdálkodás Magyarországon
A 17/2010. (III. 4.) FVM rendelet a családi gazdálkodók által igénybe vehető átmeneti állami támogatásról Szeged, március 31.
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
Költségvetés ,3 milliárd forint agrár-és vidékfejlesztésre.
Külső finanszírozási lehetőségek az agrárgazdaságban Takács Zoltán Vállalati Értékesítési Vezető
Agrár- és Vidékfejlesztési Operatív Program Budapest, február 9.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
A PIACI MŰKÖDÉS TAPASZTALATAI A MAGYAR GÁZIPARBAN
K ÖZÖSSÉGI AGRÁRPOLITIKA, FEJLESZTÉSEK ÉS TÁMOGATÁSOK K ÉSZÍTETTE : PALÁDI P ÉTER.
Az MVH feladatai az SPS rendszer bevezetésében
DG-AGRI, Közvetlen Kifizetések Igazgatóság
Durumbúza termesztési támogatás A területalapú támogatás felett: 344,5 euró hektáronként Nem hagyományos területeken: 138,9 euró.
A sertéshúságazat szabályozása Termelés: 17,5 mill. Tonna évente Export: 1,5 mill. Tonna évente.
A Közös Agrárpolitika (KAP) aktuális kérdései, várható változások ÚMVP képzés „Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap: a vidéki területekbe beruházó.
Radóczné Kocsis Teréz tudományos munkatárs
A sertés és baromfi-ágazat versenypozíciója az EU-csatlakozás után
A vágósertés felvásárlási ára ( ) Ft/kg élősúly.
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
Gabonaágazat Készítette: Keszthelyi Krisztián.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Ciklus és trend a magyar gazdaságban,
4000 körüli vállalkozás, - ennek 80%-a mikro-vállalkozás (10 főnél kevesebb foglalkoztatott), - 15%-a kisvállalkozás (10-49 fő foglalkoztatott) 100 ezer.
UMVP MB KAP albizottság, KAP-reform Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató Intézet
Egyéb állattenyésztési ágazatok
1 Az Európai Unió Agrárpolitikai célkitűzései a kezdetekkor és napjainkban Csordás László.
Vállalkozások. A vállalat: olyan szervezeti egység, amely a piac más szerepl ő it ő l elkülönülten gazdálkodik, ezekhez piaci kapcsolatok f ű zik, megteremti.
Agrárgazdaság és a mai vidék viszonya és mai konfliktusai Dr. Buday-Sántha Attila egyetemi tanár.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről és az igénybevehető szolgáltatásokról Pataki.
1.A hasznosítás lehetőségei, céljai  A téma jelentősége  Eljárások főbb jellemzői  Az alkalmazás indokai 2. Gazdasági jellemzők  Vertikális értékelés.
Eredménykimutatás 8. feladat (479. o.)
Anyagok 3. feladat 168. oldal.
A különleges tejtámogatás
A magyar gazdaság várható helyzete
Kormányszóvivői tájékoztató. ESÉLY A FALUNAK ÉS A MAGYAR VIDÉKNEK Agrár- és vidékfejlesztési költségvetés 2005.
Környezetileg káros támogatások a mezőgazdaságban
Agrártámogatások Készítette: Gulácsi Edit V.évfolyam Szeged, április 13.
Éghajlatváltozásról MSZOSZ Elnökség március 2.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Folyósítási feltételek Nyilatkozat: földterület nagysága, termelt növények élőállat fajta, korcsoport, egyedi azonosítók naprakéyz nyilvántartást.
A cukor szabályozása A termelés 98 %-a répacukor1.
Az élelmiszeripari versenyképesség és innováció egyes kérdései
KAP A Közös Agrárpolitika változásai
Fás szárú energiaültetvények támogatása. Támogatás igénybevételének feltételei:  A termelő mezőgazdasági üzemének mérete meghaladja a 4 EUME-t (induló.
A világ baromfihús-termelése, a baromfihús versenyképessége
1 Dr. Nagy Frigyes ny. miniszter, c. egyetemi tanár Nyugat- Magyarországi Egyetem, Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar, Mosonmagyaróvár Az EU délkeleti.
A hazai fiskális politika általános kérdései és kihívásai 42. Közgazdász-vándorgyűlés Eger, augusztus
Fejlesztési források 2007-től Új Magyarország Vidékfejlesztési Program L. Paciolo Bt Gödöllő Szabadság tér
Magyar Controlling Egyesület Nyíregyháza, 2006 október Debreceni Egyetem Agrártudományi Centrum Mezőgazdasági Kar MCE Konferencia 2006 A controlling.
1 „ Beszéljünk végre világosan az energetikáról” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Energetika Október 2.
Dr. Nagy József elnök Bükk-Térségi LEADER Egyesület Tibolddaróc, január 30.
VAN-E ESÉLY A MEZŐGAZDASÁG VERSENYKÉPESSÉGÉNEK NÖVELÉSÉRE ROMÁNIÁBAN? Kerekes Melinda - Kupán Edith 2008.
A tej- és a húsmarha ágazat, a marhahústermelés
Az EU tejpiaci szabályozása. A tej és tejtermékek közös piaci szervezete n Belső piacszabályozási eszközök: –árrendszer –intervenciós rendszer –magántárolási.
1 Az Európai Unió Agrárpolitikai célkitűzései a kezdetekkor és napjainkban Csordás László.
Gabonafélék, olaj-, fehérje és rost növények piacszabályozása (GOFR)
A tej és tejtermékek közös piaci szervezete
Az agrárágazat aktualitásai
A vágómarha-termelés.
Gabonafélék, olaj-, fehérje és rost növények piacszabályozása (GOFR)
Cukor, napraforgó és burgonya
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A magyar mezőgazdaság szerkezete
Kocsis Tibor Kaposvár, március 01. Várható fontosabb pályázatok ban.
„Együttműködés a tej-termékpálya szereplői között” AZ ALFÖLDI TEJ TERMELŐI CSOPORT MŰKÖDÉSE és STRATÉGIÁJA Budapest, április 16.
Vidékfejlesztési Program Baromfitartó telepek korszerűsítése dr. Mezei Dávid agrár-vidékfejlesztési stratégiai ügyekért felelős helyettes államtitkár Miniszterelnökség.
BROILER ágazati HELYZETKÉP
A főbb gabonafélék és olajnövények versenyesélyei az Európai Unióban
Előadás másolata:

A szarvasmarha ágazat versenyhelyzete az Európai Unióban Papp Gergely tudományos munkatárs Agrárgazdasági Kutató Intézet 1093. Budapest, Zsil u. 3-5 e-mail: pappg@akii.hu

Marhahús

A világ marha- és borjúhús termelésének megoszlása 2004-ben Világtermelés: 58,7 millió tonna Forrás: FAO

A EU marha- és borjúhús termelése 2000 és 2004 között Forrás: FAO

Magyarország marha- és borjúhús termelése 2000 és 2004 között Forrás: FAO

Marha- és borjúhús fogyasztás az Európai Unióban Forrás: FAO, KSH

Egyszerűsített kifizetés (SAPS) Közvetlen támogatások (EU forrás): 305,81 Mio € Támogatásra jogosult földterület (becslés): 4,355 Mio ha Szántóterület: 3,737 Mio ha Ültetvény: 0,146 Mio ha Gyepterület: 0,472 Mio ha Területalapú átalány összege (SAPS): 70,22 €/ha (17 990 Ft/ha) Támogatható terület: > 1,0 ha (ültetvény: > 0,3 ha) parcellaméret: > 0,3 ha Feltétel: földterület kultúrállapotban tartása Árfolyam: 256,237 Ft/euró Kifizetés: 2004. XII. 1. – 2005. IV. 30. Minimális összeg: > 50 €

Nemzeti kiegészítő támogatások (top up) Koppenhágai Megállapodás: +30%-pont adaptációs tárgyalások: tehéntej-támogatás +60%-pont Költségvetési forrás: 91 Mrd Ft Általános irányelv: SAPS-korrekció területi alapon Lehetőség: nemzeti kiegészítés > 30%-pont Kizárólag a standard rendszerben támogatást élvező ágazatokban nyújtható termeléshez kapcsolt szubvenciók: termelési, állattartási kötelezettséget jelent

Nemzeti kiegészítő támogatások 2004-ben 1 € = 256 Ft Előrehozott nemzeti kiegészítő támogatás (2004. április 30.-ig) Csatlakozás után meghirdetett nemzeti kiegészítő támogatás (2004. május 1-től) Nemzeti kiegészítő támogatás lehetséges maximális összege (2004) Hízott bika - 34 700 Ft/egyed 34 839 Ft/egyed Húshasznú tehén 40 000 Ft/egyed 31 808 Ft/egyed Extenzifikáció 11 737 Ft/egyed Tehéntej 2 000 Ft/t 2 229 Ft/t Anyajuh 1 600 Ft/egyed 1 607 Ft/egyed Anyajuh kieg.tám. 985 Ft/egyed Burley és Virginia típusú dohány 8 000 Ft/ha 580 000 Ft/ha és 740 000 Ft/ha 653 422 Ft/ha és 825 561 Ft/ha Rizs 59 000 Ft/ha 59 279 Ft/ha Szántóföldi növények 11 000 Ft/ha 23 815 Ft/ha

A fiatal bika "R3" termelői ára (2004. 52. hét) Ft/kg hasított súly Forrás: EU-Bizottság, AKII

Vágómarha (közvetett támogatás nélkül) Költség és bevétel alakulása (társas vállalkozások) 393 100 Ft/t 393 100 Ft/t 393 100 Ft/t Jövedelem: 237 337 Ft/t 290 kg 290 kg 290 kg

Vágómarha (közvetett támogatással) Költség és bevétel alakulása (társas vállalkozások) 393 100 Ft/t 393 100 Ft/t 393 100 Ft/t Jövedelem: 261 618 Ft/t 290 kg 290 kg 290 kg

Csatlakozás hatásai a szarvasmarha-ágazatban (hús hasznosítási cél) Közösségi szabályozás átvétele Növekvő közvetlen támogatás Egységes belső piac Az EU (állat jóléti, higiéniai, élelmiszerbiztonsági és környezetvédelmi) előírásainak való megfelelés Erősödő verseny A racionalizáció és szelekció felgyorsulása Összességében pozitív hatása volt a csatlakozásnak a marhahús termelés esetében

Tej

A világ tejtermelésének megoszlása 2004-ben Világtermelés: 613,4 millió tonna Forrás: FAO

A EU tejtermelése 2000 és 2004 között Forrás: FAO

Magyarország tejtermelése 2000 és 2004 között Forrás: FAO

Tejfogyasztás az Európai Unióban Forrás: FAO, KSH

Tej és tejtermékek piacszabályozása Termelési kvóta Tejkvóta: megtermelt tej egyéni és országos szinten értékesíthető éves mennyisége Nemzeti kvóta: 1 947 280 t (+ 2006. évi tartalék: 42 780 t) kvótarendszer 2014/15-ig feldolgozói és közvetlen értékesítési kvóták összevonása Kvótaév: április 1-től március 31-ig Derogáció: 2,8%-os zsírtartalmú fogyasztói tej kiskereskedelmi forgalmazása a csatlakozást követő 5 éven keresztül Intézményi árak tej irányára megszűnt vaj intervenciós ára 25%-kal csökken sovány tejpor intervenciós ára 15%-kal csökken kvótatúllépés büntetése: (2004/05: 332,7; 2005/06: 309,1; 2006/07: 285,4; 2007/08-tól: 273,3 EUR/t)

Intervenciós felvásárlás vaj: ha a piaci ár két héten keresztül az intervenciós ár 92%-a alatt marad felvásárlási ár minimum az intervenciós ár 90%-a felvásárlás felfüggesztése, ha az éves intervenciós készlet eléri 2004/05-ben70 000 tonnát…..2008/09-től 30 000 tonnát. sovány tejpor: ha az EU készletek 109 ezer tonna fölé emelkednek felvásárlási időszak: március 1. és augusztus 31. között (szezonális tejtöbblet levezetésére) Magántárolási támogatás vaj, sovány tejpor, tejszín és egyes sajtféleségek költségtámogatás: árak és készletek alakulásának függvényében Belföldi felhasználás támogatása iskolatej program szociális, diszkriminációmentes támogatások (élelmiszersegély) tejpor felhasználása takarmányokban tejtermelési tevékenység megszüntetése (kvóta visszavásárlása)

A tehéntej felvásárlási átlagára (2005. január) Forrás: AKII Tejpiaci Információk, ZMP, MNB-devizaárfolyamok

A nyerstej termelői átlagára

Tehéntej (közvetett támogatás nélkül) Költség és bevétel alakulása (társas vállalkozások) 62,74 Ft/kg 65,10 Ft/kg 64,50 Ft/kg Jövedelem: -3 135 Ft/t

Tehéntej (közvetett támogatással) Költség és bevétel alakulása (társas vállalkozások) 62,74 Ft/kg 65,10 Ft/kg 64,50 Ft/kg Jövedelem: -711 Ft/t

Csatlakozás hatásai a tejágazatban Közösségi szabályozás átvétele Kevesebb, mint a csatlakozás előtt, de növekvő közvetlen támogatás Egységes belső piac Növekvő külkereskedelem (főleg import) Csökkenő felvásárlási ár Az EU (állat jóléti, higiéniai, élelmiszerbiztonsági és környezetvédelmi) előírásainak való megfelelés Erősödő verseny A racionalizáció és szelekció felgyorsulása Erősödő két pólusosság (amatőrök és profik) Összességében 2004-ben negatív hatása volt a csatlakozásnak a tejágazat esetében

A szarvasmarha ágazat versenyképességének javítása A mezőgazdasági termelés maghatározó részét az árutermelő gazdaságok állítják elő, amely termelők a megtermelt árut az élelmiszeriparnak értékesítik. Ezen termelői csoport esetében egyértelműen a versenyképesség kialakítása és fejlesztése a cél, erre három alapvető lehetőség nyílik: a hatékonyság javítása; a vertikális koordináció erősítése; a horizontális koordináció megszervezése és működése. A „köztes” szektorba tartozó termelők problémáira a legnehezebb megfelelő megoldást találni. Itt megoldást jelenthet a növekedéshez szükséges fejlesztések támogatása, vagy éppen ellenkezőleg a termelés beszüntetéséhez nyújtott támogatások. A „kicsik” csoportjának termelői döntéseit a legnehezebb befolyásolni, mivel ezek sokszor nem a racionalitás mentén születnek. A cél a közvetlen háztól történő értékesítés lehetőségeinek megteremtése, fejlesztése, szabályozása.