Kezelések által okozott eltérések értékelése Szórások elemzése Variancia analízis ZH március 9-10. ZH tematika: óra végén.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Közvetlen költségek elemzése
Advertisements

„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Dixon Próbadb.Valószínűségi szint (p%) n10%5%1%7.3?4321 7? ,890,940,99pH7,07,27,3 4 0,68 0,770,89n=4 r 10 = (7,3-7,3)/(7,3-7,0) = 0 r 10 =(x 1 -x.
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Kvantitatív Módszerek
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
MATEMATIKA Év eleji felmérés 3. évfolyam
Egy faktor szerinti ANOVA
Kvantitatív módszerek
Pályakezdők munkával való elégedettsége Kiss Paszkál ELTE PPK Társadalom- és Neveléspszichológiai Tasznék.
Műveletek logaritmussal
Elektromos mennyiségek mérése
Az új történelem érettségiről és eredményeiről augusztus Kaposi József.
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
A tételek eljuttatása az iskolákba
Alhálózat számítás Osztályok Kezdő Kezdete Vége Alapértelmezett CIDR bitek alhálózati maszk megfelelője A /8 B
Összefüggés vizsgálatok x átlag y átlag Y’ = a + bx.
TÓPARTI GIMNÁZIUM ÉS MŰVÉSZETI SZAKKÖZÉPISKOLA A évi ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉS eredményei A felmérés időpontja: május 29.
1. IS2PRI2 02/96 B.Könyv SIKER A KÖNYVELÉSHEZ. 2. IS2PRI2 02/96 Mi a B.Könyv KönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDevizaKönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDeviza.
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
Kezelések által okozott eltérések értékelése Szórások elemzése Variancia analízis ZH március ZH tematika: március
Burgonya termés t/ha NPK kg/ha ism 1 ism 2 ism 3 ism 4 átlag 014,316,41916,516, ,727,326,125, ,528,427,128, ,729,127,532,429, ,52926,828,826,8.
100-as szög méreteinek gyakorisága (n = 100) db mm.
Kis szórás Nagy szórás Kis szórás Nagy szórás
3 tényezős varianciaanalízis ismétlés nélkül Ólom szennyezés öntözött és nem öntözött talajokon a Nilüfer völgyében Pb mg/kg Profile 1nemönt.öntözött Ap.
Az összefüggés szemléltetése a., Az összes adat megjelenítése oszlopdiagram segítségével b., Az átlagok megjelenítése oszlopdiagram segítségével (SzD!)
Varianciaanalízis 12. gyakorlat.
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
Kvantitatív módszerek 7. Becslés Dr. Kövesi János.
Fekete László Született: Csillagjegye: Vízöntő
Híres magyar nők.
szakmérnök hallgatók számára
A statisztikai próba 1. A munka-hipotézisek (Ha) nem igazolhatók közvetlen úton Ellenhipotézis, null hipotézis felállítása (H0): μ1= μ2, vagy μ1- μ2=0.
Egytényezős variancia-analízis
Az F-próba szignifikáns
A évi demográfiai adatok értékelése
Logikai szita Pomothy Judit 9. B.
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
A szemcsehatárok tulajdonságainak tudatos módosítása Szabó Péter János BME Anyagtudomány és Technológia Tanszék Anyagvizsgálat a gyakorlatban (AGY 4) 2008.
A szemcsehatárok tulajdonságainak tudatos módosítása
Készítette: Horváth Zoltán (2012)
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG A Magyar Köztársaság kormánya.
Kvantitatív módszerek
Standardizálás Példák.
7. Házi feladat megoldása
Gazdaságstatisztika 19. előadás Hipotézisvizsgálatok
RÉSZEKRE BONTOTT SOKASÁG VIZSGÁLATA
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2007 Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények.
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2008 Tanévnyitó értekezlet Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények augusztus 29.
Hipotézis-ellenőrzés (Folytatás)

Diszkrét változók vizsgálata
Két kvantitatív változó kapcsolatának vizsgálata
Bontsd fel a zárójeleket, vonj össze, majd helyettesíts be!
Ki az aki meg van elégedve az anyagi helyzetével? Ki az aki nincs megelégedve az anyagi helyzetével? Ki az aki szeretne az anyagi helyzetén változtatni?
Kutatási eredmények és fehér foltok a migránsok munkaerő-piaci beilleszkedésének kutatásában Kováts András MTAKI.
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Tanulói utánkövetés 2009/2010. A 2009/2010-es tanévben iskolánkban 210 tanuló végzett. 77 fő a szakközépiskola valamelyik tagozatán 133 fő szakmát szerzett.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
gyakorlat Párolgásszámítás Meyer eljárásával
TÁRSADALOMSTATISZTIKA Sztochasztikus kapcsolatok II.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
GAZDASÁGI ADOTTSÁGOK ÉS FEJLŐDÉSI IRÁNYOK A délkelet-európai országok Novák Tamás MTA – VKI május 16.
Kvantitatív módszerek
2011/2012 tanév félévi statisztikai adatai. Hiányzások, mulasztások a tanév során (az első 20) Osztály Egy főre eső igazolt órák száma Egy főre eső.
Kiugró adatok szűrése Dixon Próba db. Valószínűségi szint (p%) n 10%
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
A kísérletek megtervezése? Hogy választ kapjunk a kérdésünkre. A kísérletek elrendezése Cél: -újabb szórástényező megmagyarázása -Szisztematikus hibából.
100-as szög méreteinek gyakorisága (n = 100) db mm Gyakoriság grafikon (adott méretű esetek db.)
Előadás másolata:

Kezelések által okozott eltérések értékelése Szórások elemzése Variancia analízis ZH március ZH tematika: óra végén.

Víztisztítás vörosiszappal Arzén vizben  g/l Határérték:  g/l ism 1.ism 2.ism 3.ism 4.ism 5. Eredeti As ,01,58 átlagszórás ism 1.ism 2.ism 3.ism 4.ism 5. Csökk. As ,41,52 átlagszórás Hatásos volt-e tisztítás?

Víztisztítás vörösiszappal Arzén vizben  g/l Határérték:  g/l Inverz_t(5%): 2,78 ism 1.ism 2.ism 3.ism 4.ism 5. Eredeti As ,617,4 Konf.int 5% ism 1.ism 2.ism 3.ism 4.ism 5. Csökk. As ,211,6 Konf.int 5% Hatásos volt-e tisztítás?

Víztisztítás vörösiszappal Arzén vizben  g/l Határérték:  g/l Inverz_t(5%): 2,78 ism 1.ism 2.ism 3.ism 4.ism 5. átlag Eredeti As ,015,0 Konf.int 5% ism 1.ism 2.ism 3.ism 4.ism 5. átlag Csökk. As ,59,3 Konf.int 5% Hatásos volt-e tisztítás?

Inverz_t(5%): 2,78 n=5FG=4 Két kezelésben összesenn=10FG=9 Konfidencia intervallum csökkentése – Inverz_t csökkentése A két kezelés együttes számításba-vétele: kétféle szórás - ismétlések szórása - átlagok szórása módszer az elkülönítésére VARIANCIA ANALÍZIS Feltétel: - a különböző kezelésekben az ismétlése szórása ne térjenek el egymástól (F-próba)

Víztisztítás vörosiszappal Arzén vizben  g/l Határérték:  g/l ism 1.ism 2.ism 3.ism 4.ism 5. Eredeti As ,01,58 átlagszórás ism 1.ism 2.ism 3.ism 4.ism 5. Csökk. As ,41,52 átlagszórás F-arány=s 1 2 /s 2 2 =1,58 2 /1,52 2 =2.50/2,31=1,08 Inverz.F(10%;4;4)=4,11

SQ

Összefüggések

Burgonya termés t/ha NPK kg/ha ism 1 ism 2 ism 3 ism 4 átlag 014,316,41916,516, ,727,326,125, ,528,427,128, ,729,127,532,429, ,52926,828,826,8

Burgonya termés t/ha konfidencia intervallum NPK kg/ha átlagÁtl.szóralsófelső 016,60,9613,519, ,70,7523,328, ,50,5926,630, ,71,0226,432, ,81,5122,031,6 INVERZ.T(5%;3)=3,18

Burgonya termés t/ha NPK kg/ha átlagÁtl.szór 016,60, ,70, ,50, ,71, ,81,51 Függ-e a kezeléstől a szórás? Van-e különbség a szórások között? F-próbaF-arány = 1,51 2 / 0,59 2 = 6,48 INVERZ.F(5%,3,3) = 9,28

NPK kg/ha ism 1 ism 2 ism 3 ism 4 átlag 014,316,41916,516, ,727,326,125, ,528,427,128, ,729,127,532,429, ,52926,828,826,8 Ha nem térnek el a szórások kezelhetjük együtt a 20 adat szórását, de szét kell választanunk a kezeléssel előidézett és a véletlen szórást Ezekből adódik össze a 20 adat szórása Szórások szétválasztása, elemzése -> variancia analízis

ism 1 ism 2 ism 3 ism 4VátlVátl-M 14,316,41916,516,55-8,89 23,727,326,125,725,700, ,528,427,128,503,06 29,729,127,532,429,684,24 22,52926,828,826,781,34 Főátlag M=25,44 Bontsuk fel az adatokat a főátlagra (M) és - kezelés hatására létrejött eltérésre (Vátl-M) - véletlen eltérésre (e) x = M + (Vátl-M) + e

Kezelés hatásVéletlen hatás x = M + Vátl-M + e kezelés 114,325,44-8,89-2,25 16,425,44-8,89-0, ,44-8,892,45 16,525,44-8,89-0,05 kezelés 223,725,440, ,325,440,261,6 26,125,440,260,4 25,725,440,260 kezelés 33025,443,061,5 28,525,443,060 28,425,443,06-0,1 27,125,443,06-1,4

Kezelés hatás Véletlen hatás x = M + Vátl-M + e kezelés 429,725,444,2350,025 29,125,444,235-0,575 27,525,444,235-2,175 32,425,444,2352,725 kezelés 522,525,441,335-4, ,441,3352,225 26,825,441,3350,025 28,825,441,3352,025 Négyzetösszegek:13438, ,87432,7261,85 folytatás

ellenörző összeg Négyzetösszegek :13438, ,87432,7261, ,44 szum x 2 = r*v*M 2 +Kezelés SQ +Hiba SQ Kezelés hatás Véletlen hatás x = M + Vátl-M + e SQ=szum x 2 -n*xátlag 2 n= 20 = r*v Összes SQ=szum x 2 - r*v*M 2 =Kezelés SQ +Hiba SQ Összes SQ=494,568 Összes SQ = Kezelés SQ + Hiba SQ Kezelésszám: v = 5 Ismétlésszám: r = 4

Varianciatáblázat Tényezö SQ FG MQF-arány SzD(5%) összes494,56819 kezelés432, ,1826,243,06 hiba61,845154,12 Szórások összehasonlítása - F-próba Nagyobb-e a kezelés által okozott szórás, mint a véletlen szórás? Szórásnégyzetek hányadosa: F-arány = Kezelés MQ / Hiba MQ F-arány = 108,18 / 4,12 = 26,24 INVERZ.F(0,1%,4,15) = 8,25 Legalább 0,1%-os hibavalószínűséggel állítható – van kezeléshatás

Varianciatáblázat Tényezö SQ FG MQF-arány SzD(5%) összes494,56819 kezelés432, ,1826,243,06 hiba61,845154,12 Kezelésátlagok összehasonlítása – SzD (szignifikáns SzD(5%)=t(5%)*gyök(2*HMQ/r) inverz.t(p%,HFG) differencia) SzD(5%)=2,13*gyök(2*4,12/4) = 3, 06 NPK kg/ha SzD(5%) átlag16,625,728,529,726,83,06 A kontroll kezelés hatása 5% hibavalószínűséggel kisebb, mint a többi. Ezen túl a 450 kg/ha NPK kezelés hatására 5% hibavalószínűséggel igazolható módon több termés lesz mint 150 kg/ha kezelés hatására

NPK kg/ha SzD(5%) átlag16,625,728,529,726,83,06 0,09,212,013,110,2 0,02,84,01,1 0,01,2-1,7 0,0-2,9 Kezelésátlagok összehasonlítása – SzD (szignifikáns SzD(5%)=t(5%)*gyök(2*HMQ/r) inverz.t(p%,HFG) differencia) inverz.t(5%,15) = 2,13 inverz.t(10%,15) = 1,75 SzD(10%) = inverz.t(10%,15) * SzD(5%) / inverz.t(5%,15) = 1,75*3,06/2,13 = = 2,51 A 300 kg/ha NPK 10% hibavalószínűséggel igazolhatóan több termést eredményezett, mint a 150 kg/ha (tendencia) 600 kg/ha NPK terméscsökkenést eredményezett (p=10%)

ZH1 tematika ( ) Segédeszköz nélkül írásban megoldandó feladatok. 1. Az alapadatok jellemzői és az ezekből levonható következtetések. 2. Levezetés: az átlagtól való eltérések összege = 0 3. Levezetés: SQ számítás előzetes átlagszámítás nélkül. 4. Levezetés: A várható értéktől számított eltérések négyzetöszege (SQvé) nagyobb v. egyenlő az átlagtól számított eltérések négyzetöszegénél (SQ) 5. Mi a különbség a szórásnégyzet és a korrigált szórásnégyzet között? 6. Kiugró érték vizsgálata Dixon próbával, megadott képlettel táblázattal, számológép nélkül megoldható egyszerű számokkal. 7. A szabadsági fok (FG) definíciója 8. Összefüggések számítása varianciaanalízis Variancia táblázatának adatai között 9. A szignifikáns differencia fogalma, számítása és alkalmazása. 10. Két szórás összehasonlítása. Gyakorlati feladatok: A gyakorlatokon eddig megoldott feladatokhoz hasonló feladatok és azok kombinációi excelben számítógéppel. A gyakorlati feladatok megoldásához minden segédeszköz használható, de a feladatot önállóan kell megoldani mások közreműködése nélkül.