1 IKP-V7SZGS / IPM-08irSZGE Számítógépes Grafika II. dr. Antal György, Klár Gergely, Magdics Milán
2 Tartalom Kurzusról Előadás Gyakorlat Az óra weblapja:
3 A kurzus céljai MSc-s és régi rendszerű programtervező-matematikus hallgatóknak A 3D fotorealisztikus képszintézis megfelelő mélységű tárgyalása Kedvcsinálónak szánjuk azoknak, akik 3D számítógépi grafikából szeretnének szakdolgozatot írni (hobby) Bár nálunk és külföldön is az adatbázis-kezelés és mobiltelefon programozás a jellemző programozó álláslehetőség, van igény 3D grafikához értő emberekre is (játék- és rendering szoftvereket fejlesztő cégeknél, valamint animációs stúdióknál) (állás) A terület már most is óriási tudással bír, de még rengeteg lehetőséget tartogat kutató beállítottságú hallgatóknak (kutatás)
Jegyszerzés A gyakorlat előfeltétele az előadásnak A vizsgaidőszakban szóbeli vizsgán lehet majd jegyet szerezni Az utolsó órán írásbeli elővizsga lesz, ami 3+ esetén megajánlott jegyet jelent 4
A kurzus tematikája 1. Bevezetés ismerkedés, kedvcsináló a számítógépes grafika alkalmazása (története) illusztrációkkal 5
A kurzus tematikája 2. Növekményes képszintézis, árnyalás alapjai, modellépítés, textúrázás növekményes képszintézis 3 dimenziós szerelőszalag z puffer, triviális hátsólap eldobás 6
A kurzus tematikája 3. Grafikus hardver működése és terminológiája VGA kártyák felépítése, GPU, PCI-E többszálúság Csúcspont- Fragmens- És geometria árnyalók 7
A kurzus tematikája 4. Optika a fény fizikai jellemzői, a visszaverődés és a fénytörés törvényei 8
A kurzus tematikája 5. Árnyalás BRDF, albedo árnyalási (rendering) egyenlet egyszerűsített alakja diffúz visszaverődési modell ideális (tükörszerű) visszaverődési modell ideális törési modell, a vektorok számítása 9
A kurzus tematikája 6. Textúrák és textúrázás textúrák kezelése és fajtái ~ leképezések ~ szűrési módok 10
A kurzus tematikája 7. Mapping -ek Környezeti leképezések ( environment mapping ) Bucka leképezés ( bump mapping ) Procedurális textúrák 11
A kurzus tematikája 8. Valósidejű árnyékszámítási technikák Árnyéktestek (shadow volumes) Árnyék térképek (shadow mapping) 12
A kurzus tematikája 9. Térfelosztó adatszerkezetek kd-fák Nyolcasfák BSP-fák Portálok 13
A kurzus tematikája 10. Animáció Newtoni dinamika deformálható testek szimulációja ütközésvizsgálat karakterek előremenő ( forward ) és inverz kinematikája karakterek bőrözése mozgáskövető animáció, ( motion capture ) 14
A kurzus tematikája 11. A GPU általános célú felhasználása CUDA OpenCL Compute Shaders 15
Gyakorlatok A gyakorlati jegy megszerzése a vizsga előfeltétele A gyakorlatok első fele: DirectX 10 OpenGL 3 gyorstalpaló tanfolyam A gyakorlatok második fele: Haladó problémák vizsgálata és megoldása DirectX alatt 16
Gyakorlati követelmények Egy egyszerűbb és egy összetettebb beadandót kell készíteni a félév során A válaszható API-k: DirectX 10 illetve OpenGL 3 Bemutatási határidők: Első program: tavasz szünet utáni héten Második program: legkésőbb a vizsgaidőszak első hetében 17
Javasolt irodalom Nyisztor Károly: Grafika és játékfejlesztés DirectX-szel Nyisztor Károly: Shaderprogramozás - Grafika és játékfejlesztés DirectX-szel Paul Martz: OpenGL röviden 18
Javasolt irodalom A „Sünis könyv”: Csonka, Szirmay-Kalos, Antal Háromdimenziós grafika, animáció és játékfejlesztés 19
Javasolt irodalom GPU Gems sorozat The Cg Tutorial Mind a négy ingyenesen elérhető: 20
Javasolt irodalom ShaderX sorozat Részletek letölthetők: 21
22 Javasolt irodalom The Physics Behind Graphics and Game Animation 2005, Charles River Media
23 Javasolt irodalom Game programming gems, Charles River Media
24 Alapozó Könyvek Alan H. Watt, 3D Computer Graphics, Addison Wesley; 3rd edition (December 6, 1999), ISBN: Eric Lengyel, Mathematics for 3D Game Programming and Computer Graphics, Delmar Thomson Learning; 2nd edition (November 18, 2003), ISBN: Tomas Moller, Eric Haines, Tomas Akenine-Moller, Real-Time Rendering (2nd Edition), AK Peters, Ltd.; 2nd edition (July, 2002), ISBN:
25 Konferenciák Siggraph Eurographics Eurographics Symposium on Rendering WSCG: Winter School of Computer Graphics SCCG: Spring Conference on Computer Graphics CESCG: Central Europian Seminar on Computer Graphics GDC: Game Developers Conference Magyar Számítógépes Grafika és Geometria Konferencia
26 InterNET anyagok GameDev.net - all your game development needs, DevMaster.net - Your source for game development, Gamasutra - The Art & Science of Making Games,