A személyiség biológiai alapjai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Érzelmek és kultúra összefüggései
Advertisements

A pszichiátriai beteg vizsgálata
A viselkedészavar faktorai
Tanulás A viselkedés viszonylag tartós, az egyén tapasztalatainak következtében létrejövő viselkedésváltozás Lehet: nem asszociatív asszociatív együtt.
„Légy az, aki lehetsz!” A mentalitás szerepe a tanácsadásban
A pszichopátia.
2. Bizonyított-e az evolúció elmélete?
A személyiség motivációs egységei
6. Tájékozódás és navigáció
Non-profit szervezetek bevételi szerkezetének elemzése.
Tanulási elméletek, modellek elveinek alkalmazása az oktatásban
A második nyelv elsajátítás elméletei 2.
A „közbülső változók” bevezetése
Behaviorizmus (előzmények)
Szociális tanuláselmélet
A diszpozicionális megközelítés
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
Altbacker Vilmos Miklósi Ádám Topál József ELTE TTK Etológia Tanszék
A pszichológiai fejlődés
Bevezetés a pszichológiába
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
IPARÁGAK VÁLTOZÁSA : HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉS EVOLUCIONISTA SZEMSZÖGBŐL Bajmócy Zoltán egyetemi adjunktus Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar.
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Pszichopatológia II. Az emóciók és motivációk zavarai
A konstruktivista pedagógia alapjai
KULTÚRA, ÉRTÉKEK, NORMÁK, DEVIANCIA
Közlekedésmodellezés Készítette: Láng Péter Konzulens: Mészáros Tamás.
Mi készteti az embereket cselekvésre? Hogyan fokozható ez a késztetés?
Máténé Pusztai Annamária* Gődény Anna**
A pszichológia mint tudomány
Tipustanok Galénosz; Jung.
Személyiségelméletek
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
Társadalmi és kultúraközi kommunikáció I.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Az emberi agresszió.
IKT az oktatásban március 18. Körmendy Zsolt
A valószínűségi magyarázat induktív jellege
Tudatosság, kogníció, érzelmek
Az érzelmek lexikális megközelítése
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék Megerősítő elemzés „Big Data” elemzési módszerek Salánki.
A szenzoros élménykeresés és a pszichopátia
A harmadik erő elméletei
Gének, környezet, viselkedés
Temperamentumok Mit jelent az örökletesség? Evolúciós megfontolások
Kutatásmódszertani dilemmák
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Dr. Schiffer Csilla. Továbbképzés előnyös:  ha általános válaszok adhatók egy problémára,  ha lehetséges a gyakorlaton túli elméletalkotás, amely továbbképzéssel.
Behaviorizmus Szociális tanuláselméletek
WP-Dyna: tervezés és megerősítéses tanulás jól tervezhető környezetekben Szita István és Takács Bálint ELTE TTK témavezető: dr. Lőrincz András Információs.
Mi a személyiségpszichológia?
A reklám centruma.
Privát és publikus a kreativitás pszichológiai megközelítéseiben.
Képes Érzelmi Intelligencia Teszt a éves korosztály számára
A diszpozicionális megközelítés Típusok és vonások.
Pedagógiai hozzáadott érték „Őrült beszéd, de van benne rendszer” Nahalka István
KOCKÁZATVÁLLALÁS A SPORTÁGAK ÉS A VERSENYZÉS TÜKRÉBEN
A magyar kistérségek innovációs képessége és versenyképessége
Miért jönnek Magyarországra más országokból a tanulni vágyók?
Mi készteti az embereket cselekvésre? Hogyan fokozható ez a késztetés?
KREATIVITÁS ÉS VERSENYKÉPESSÉG
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
Cloninger személyiségmodellje
Szociálpszichológia-2 Attitűd
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
Dr. Varga Beatrix egyetemi docens
Tanulás és emlékezet 5. előadás.
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Előadás másolata:

A személyiség biológiai alapjai

Eysenck kritériumai egy személyiség-pszichológiai paradigmával szemben Taxonómiai kritériumok Széles területet ölel fel, elméleti alapokon áll Az elmélet alapján tesztelhető dedukciókat tesz lehetővé Az elmélet vonások leírásával és azok interakciójával foglalkozik Az elmélet hierarchikus formában fogalmazható meg A pszichometrikus tesztek eredményei reprodukálhatók Az első és másodrendű faktorok egyértelműen elkülöníthetők Az eredmények metaanalízise konvergenciát mutat A legkülönbözőbb skálákkal végzett vizsgálatok eredményei konvergálnak

Oki kritériumok A modell genetikai architektúrája jól értelmezhető A modell biológiai alapja elméletileg megalapozott és tesztelhető A modell különböző kultúrákra univerzálisan érvényes Időben konzisztens Szociálisan jelentős következtetéseket határoz meg Biztosítja a „normál” tudomány szerepét

Eysenk: a négy temperamentum

A dimenziók biológiai alapúak

Extra-introverzió

Eysenck elképzelése az extro- introverzióról Az „Eysenck démon” A kérgi arousal szerepe

A felszálló retikuláris aktiváló rendszer

Kísérleti bizonyítékok Figurális utóhatás, Kondícionálás Önkéntelen szünetek Ingerkeresés Vigilancia-feladat Nyugtatók hatása

Hedonikus tónus

Serkentők hatása

Nyugtatók hatása

Problémák a kérgi arousal mérésében (és egyéb biológiai elméletek tesztelésében Nincs egyértelmű mérőeszköz Különböző ingerekre vagyunk érzékenyek Az inger és a válasz között nem lineáris a kapcsolat Kérdés hogy pontosan mit mérjünk a válaszból Az alapszintet nem tudjuk kontrollálni A neurológiai és hormonális rendszerek komplex módon hatnak egymásra ↓ A természettudományos „erős” elméletekkel szemben a pszichológiai elméletek „gyengék”.

Az extra- intoverzióval kapcsolatos főbb eredmények Elektroenkefalográfia Kiváltott potenciál - augmentáció – redukció Határon túli gátlás Bőrelektromos válaszok Tanulással kapcsolatos eredmények

Különböző országok összehasonlítása az E-I és N dimenzióban

Egy másik megközelítés: Szorongásosság, impulzivitás

Jeffrey Gray modellje Kiindulás: Eysenck extra-introverzió dimenziója A megközelítésnek és a visszahúzódásnak eltérő motivációs bázisa van!

Három fő emocionális rendszer Megközelítő rendszer - megerősítő ingerei: jutalom vagy a büntetéselmaradás jelzései - viselkedések: megközelítő tanulás, aktív elkerülés, tanult menekülés, zsákmányoló agresszió Stop rendszer - megerősítő ingerei: a büntetés vagy a jutalomelmaradás jelzései - viselkedések: passzív elkerülés, kioltás Üss vagy fuss rendszer - megerősítő ingerek: feltétlen büntetés vagy jutalomelmaradás - viselkedések: feltétlen menekülés, defenzív agresszió

A három rendszer idegi struktúrái A BAS rendszer

A három rendszer idegi struktúrái A BIS rendszer

A három rendszer idegi struktúrái A fight-flight rendszer

A három emocionális rendszer viszonya

Az eysencki felfogás módosítása

A szociális viselkedés magyarázata a kétféle rendszerben

Eysenck kritikája Gray elsősorban állatkísérletekre alapoz A szorongás N-nel sokkal jobban korrelál, mint I-vel Az impulzivitás leginkább P-vel korrelál A Gray modell nem foglalkozik E szociális összetevőivel

További megfontolások A pozitív és negatív affektivitás összefüggései: Davidson: féltekei különbségek Watson, Tellegen: N és E korrelációi

Neuroticizmus, pszichoticizmus

A neuroticitással kapcsolatos eredmények Eysenck: zsigeri agy A kétféle izgalmi rendszer összefüggése Myrtek és mtsai (1979, 80) – 10 pszichofizikai mutató közül nem találtak alapvető faktort Maushammer és mtsai (1981): N pozitívan korrelál a kiváltott potenciál latenciájával Harvey, Hirschmann (1980): szívritmussal való kapcsolat Navateur, Baque (1987): bőrvezetés és szorongás Lolas (1987): kapcsolat a jobbtekei aktivációval

Kovariációs elemzés

Claridge feltevése Kétféle szabályozás: normál és „pszichotikus” A pszichoticizmus és a kreativitás kapcsolata